مسابقات

چرا همیلتون و لکلرک با رای فنی از مسابقه آمریکا حذف شدند؟

لوئیس همیلتون و چارلز لکلرک به دلیل ساییدگی بیش از حد تخته رزینی زیر خودرو از گرند پری فرمول یک آمریکا حذف شدند.

در مسابقهٔ فرمول یک آمریکا، لوئیس همیلتون با سینی کف بروز شدهٔ مرسدس، عملکرد خوبی را به نمایش گذاشت و درحالی‌که در دور آخر مسابقه به مکس ورشتپن نزدیک شده بود، با اختلاف ۲.۲۵ ثانیه در جایگاه دوم قرار گرفت. لکلرک اما که تنها راننده با استراتژی تک پیت استاپ در این مسابقهٔ ۵۶ دوری بود، با مشکل مواجه شد و درحالی‌که در دورهای پایانی کند شده بود، به جایگاه ششم نزول کرد. پس از این مسابقهٔ هیجان‌انگیز اما خبری منتشر شد که بسیاری از طرفداران را در بهت فروبرد. بعد از مسابقه، سینی کف چهار خودروی همیلتون، لکلرک، ورشتپن و لندو نوریس موردبررسی قرار گرفت و مشخص شد که خودروهای فراری و مرسدس قانون را نقض کرده‌اند. به همین دلیل، همیلتون و لکلرک از مسابقه حذف شدند.

فیا در این باره گفته است:

در طول جلسهٔ استماع، تیم‌ها اذعان کردند که اندازه‌گیری‌های انجام‌شده توسط تیم فنی فیا درست است و سایش زیاد تخته‌های رزینی زیر احتمالاً به دلیل ناهمواری آسفالت پیست و همینطور فرمت اسپرینت ریس این گرند پری است که زمان بررسی و ستاپ خودروها پیش از مسابقه را به حداقل رسانده است. داوران متذکر شده‌اند که تیم‌ها باید اطمینان حاصل کنند که خودرو در طول آخر هفته مطابق با مقررات باشد. در این مورد خاص، سائیدگی عقب خارج از حد مجاز بوده و بنابراین جریمهٔ استاندارد برای نقض مقررات فنی در نظر گرفته می‌شود.

این دو راننده مادهٔ ۳.۵.۹ e مقررات فنی فرمول یک را نقص کرده‌اند. این ماده می‌گوید:

ضخامت تختهٔ رزینی زیرین در حالت عادی باید ۱۰ میلی‌متر بعلاوه یا منهای ۰.۲ میلی‌متر باشد و پیش از استفاده باید کاملاً یکنواخت باشد. حداقل ضخامتی که به دلیل سائیدگی قابل‌پذیرش خواهد بود ۹ میلی‌متر است و انطباق با این ماده قانونی از طریق سوراخ‌های تعیین‌شده روی تخته رزینی بررسی می‌شود.

همانطور که تیم‌ها گفته‌اند، نقض این قانون نتیجهٔ ترکیب فرمت اسپرینت ریس با سطح ناهموار پیست آمریکا بوده علیرغم اینکه پیست در پیچ‌های ۱۲، ۱۴ و ۱۶ دوباره آسفالت شده بود. در آخر هفته‌هایی که اسپرینت ریس برگزار می‌شود، خودروها پس از یک ساعت تمرین در بعدازظهر جمعه، در حالت پارک فِرمه (حالت قفل که امکان هیچ‌گونه تغییری در خودروها را نمی‌دهد) قرار می‌گیرند. در این حالت، اگر تیم‌ها قفل را شکسته و تنظیمات خودرو را تغییر دهند، مسابقه را باید از پیت لین شروع کنند و در آمریکا تیم‌های هاس و آستون‌مارتین برای هردو خودروی خود همین کار را کردند.

در نتیجهٔ حذف لکلرک و همیلتون از مسابقه، نوریس در جایگاه دوم قرار گرفت و کارلوس سایز جایگاه سوم سکو را به خود اختصاص داد. سرجیو پرز هم به جایگاه چهارم رسید و جورج راسل، پیر گسلی، لنس استرول، یوکی سونودا، الکس آلبون و لوگان سارجنت لیست ۱۰ راننده‌ای که امتیاز می‌گیرند را تکمیل کردند. بدین ترتیب، سارجنت اولین امتیاز دوران حرفه‌ای خود را در فرمول یک کسب کرد و به اولین رانندهٔ آمریکایی تبدیل شد که پس از مایکل آندرتی در گرند پری ایتالیا ۱۹۹۳، در فرمول یک امتیاز می‌گیرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۹ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. amir

    ۲ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (3689 ديدگاه)

    تخته رزین رو برای جلوگیری از تقلب میزارن ؟

    موافقم 4
    مخالفم 4
    1. LH44

      ۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (179 ديدگاه)

      خیر. برای ایمنی هست.

      موافقم 11
      مخالفم 4
    2. حسن

      ۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (2136 ديدگاه)

      پِلَنک یک تخت چوب بزرگ در زیر خودرو است. دارای ضخامت تقریبی 10 میلی متر است. این قطعه، یک قطعه استاندارد است برای مشاهده اینکه آیا یک خودرو بیش از اندازه در ارتفاع پایینی مسابقه می دهد یا خیر. برای چک کردن و بررسی کردن ضخامت پلنک، این قطعه باید دارای چندین حفره و سوراخ دایره ای باشد
      و در اخر مسابقه برای خودروهایی که مشکوک به کاهش ارتفاعند چک میشود
      خودرو ی فرمول یک هر چقد فاصلش از کف زمین کمتر باشد دانفورس بیشتری تولید میکند
      خودرویی که فاصله ی ان با زمین کمتر است پورپوزینگ بیشتری ایجاد میکند و برخورد کف خودرو در بالا و پایین شدن بر اثر خلا زیر خودرو زیاد میشود
      حالا تیمهایی هستند که میتوانند مشکل پورپوزینگ خودروی خود را حل کنند و ارتفاع خودروی خود را کاهش دهند مهندسی بهتری دارند و میتوانند مطابق ان کف خودرو را تا حدی پایین بیاورند که پِلَنک اسیب نبیند
      حالا خودروهایی هستند که فاصله ی خودرو را کاهش میدهند اما توانایی حل کردن مشکل پور پوزینگ خودرو را ندارن پس دچار نوعی تقلب شده اند یا تخلف از قوانین و مقررات مجری
      در هر حال پیست برا همه یکسان است برا بقیه که فرش قرمز پهن نبوده برا بنز و فراری سنگ از چاله میدون یا خودرو کف غیر استاندارد دارد یا فاصله را عمدا کاهش دادن که هر دو تاش نوعی تقلبه

      پلنک یکی از راههای اعمال قوانین است فقط و فقط برای کنترل فاصله و کنترل پورپوزینگ ابداع شده

      موافقم 9
      مخالفم 0
  2. Enzo Ferrari 2008

    ۲ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1199 ديدگاه)

    برای تیم فراری و مرسدس حیف شد

    موافقم 7
    مخالفم 1
  3. LH44

    ۲ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (179 ديدگاه)

    خیلی ممنون از جناب اشتری.
    اینجا فقط یه چیز برای من مشخص شد. بیسوادی کسایی که حرف از تقلب مرسدس و فراری میزدن. به دوستان هم توصیه میکنم برن در خبر مسابقه کوتا، ایدی کسایی که حرف از تقلب زدند رو به خاطر بسپارن تا متوجه باشند پشت حرف این حضرات، سواد و دانش نیست.

    موافقم 13
    مخالفم 7
    1. LH44

      ۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (179 ديدگاه)

      *و جناب دهقان :))

      موافقم 4
      مخالفم 4
    2. بهزاد

      ۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (2561 ديدگاه)

      ببین دوست دانشمند شما نمیتونی با چند کلمه یک اتفاق غیر قانونی را تطهیر کنی.
      هر اتفاقی که موارد قانونی را نقض کنه نوعی تقلب حساب میشه و جریمه این تقلب حذف رده ست.
      بیسواد کسیه که نمیدونه قانون چیه و بدتر از اون بیسوادانی که دو سال هر هفته از آپدیت حرف میزنند و رسیدن مرسدس به رقابت.

      موافقم 8
      مخالفم 6
      1. Amir Machine

        ۲ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (1287 ديدگاه)

        معنی تقلب چیه؟
        تقلب یعنی به عمد و با آگاهی کاری خلاف قانون انجام بدی و برتری کسب کنی
        تقلب یعنی فراتر رفتن از سقف بودجه که جریمه‌ش حذف از کل مسابقات بود اما برای ردبول با یه جریمه مضحک جمعش کردن
        تقلب یعنی تزریق بنزین بیشتر به موتور فراری که ماست مالی کردن رفت
        تقلب یعنی فاجعه‌ای به اسم ابوظبی 2021 که طبق نص صریح قانون باید اجازه آن لپ شدن تمام ماشین‌های لپی رو میدادن و قاعدتاً مسابقه باید پشت سیفتی کار تموم میشد اما جلوی چشم میلیون‌ها نفر قانون رو زیر پا گذاشتن و قهرمانی لوئیس رو دزدیدن
        تقلب یعنی راننده ردبول توی تعیین خط جلوی راننده آلفاتائوری رو میگیره ولی خبری از پنالتی نیست
        تقلب ایناس نه یه دهم میلیمتر بیشتر ساییده شدن پلنک بخاطر ناهمواری پیست و کم بودن جلسات تمرین
        خواهشاً از قانون نمیخواد حرف بزنید که کلکسیون قانون شکنی‌های ردبول تکمیل تکمیله
        ما تو فرمول یک دوران سلطه مرسدس رو دیدیم، دوران زمین زدنش رو هم دیدیم، برای ردبول هم تا همیشه اینطور نخواهد ماند

        موافقم 17
        مخالفم 10
        1. LH44

          ۲ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (179 ديدگاه)

          برادر الکی با بعضیا بحث نکن. وقت تلف کردنه.
          یه چیزی روی زمین بود، صاحبش برش داشت.

          موافقم 4
          مخالفم 10
        2. علی یوسفی

          ۲ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (269 ديدگاه)

          کاربر عزیز amir machine سوای کل کل آقا بهزاد عزیز و lh44 عزیز شما یه سری نکات نوشتی که خب باید پاسخو بدم اول این که اصلا من کل کل و کری رو و حتی علاقه داشتن به یک تیم و راننده حتی تعصبی بودنشو بد نمیدونم و به شخصه با این که طرفدار ردبول و مکسم اما اصلا ناراحت نمیشم مثلا کسی بگه ردبول و مکس متقلبن دوم شما یه سری نکات نوشتی که مثلا مکس جلوی راننده آلفاتوری رو گرفته و این حرفا شما استدلال راننده ها و تیم های دیگه رو هم ببینی مثالهای زیادی از رفتار خطای لوییس و راننده های مرسدس و دیگر تیمها میبینی که بهشون جریمه تعلق نگرفته که بحمدالله همه راننده های فرمول یک منجمله لوییس هم از این کارها کم نکردن!! نکته دوم اینه شما میگی سقف بودجه، خب تحقیق شده و ردبول جریمه نشده شما میگی ناعدالتی،این نظرته برا منم محترمه نظر شما اما به هر حال شما اطلاعاتت بیشتر از فیا و امثالهم نیست!!صرفا مخاطبید مثل بنده سوادتون هم قطعا از بنده بیشتره اما شما هم اطلاعات و اسناد کافی ندارید و بحث چندتا مثلا کارشناس مرسدس فن و اینها برا من یکی سند نیست نکته سوم شما فراموش کردید همون سلطه مرسدس با زمین زدن ردبول بود والا الان لوییس نهایتا یه قهرمانی ۲۰۰۸ داشت و سباستین فتل بیش از ده قهرمانی داشت پس شما توجه نمیکنید تغییر قوانین همیشه بوده و ردبول هم بیشتر از مرسدس ضرر نکرده باشه کمتر نبوده!!! در مورد فراری هم ماست مالی نشد من نمیدونم شما ماستمالی کردنشو کی دیدین؟؟؟ ولی اینو میدونم زمانی که معلوم شد باز طبق رویه جاری فرمول یک جلوی این کار فراری گرفته شد و در ادامه هم فراری کندتر شد ولی مثلا اگر در تعیین خط اسپرینت برزیل ۲۰۲۱ مکس با نبوغش متوجه اون مورد خودروی لوییس نمیشد آیا بازم لوییس و مرسدس جوانمردانه مسابقه داده بودن؟؟ نه معلوم شد و مرسدس دیگه نتونست اون کارو بکنه در مورد فراری هم همینطوره منتها شما صرفا کلیاتی نوشتین که فقط کلمه تقلب رو نفی کنید به شخصه در این یه مورد فقط با شما همنظرم و لکلرک و لوییس تقلبی نکرده بودن ایرادی قانونی بوده و جریمه هم شدن در مورد ابوظبی هم در بخش خبر انتقاد از کم توجهی تیم مرسدس به همیلتون و عدم حضور در مراسم سنگاپور در همین سایت پاسخ هایی به lh44 عزیز دادم که اون فصل چی شد و داستان ابوظبی چی بود و یه نکته هم میمونه اونم اینکه فرض کنیم فیا و فرمول یک مافیا هستن و همش میخوان ردبول اول شه اینم میتونه نظری باشه اما خب همین فیا و فرمول یک ۸ قهرمانی تیمی و ۶ تا اولی راننده به لوییس داده که طبیعتا طبق این استدلال مرسدس و لوییس هم خیلی بهره بردن از فیا و مافیا!!!

          موافقم 7
          مخالفم 2
        3. بهزاد

          ۲ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (2561 ديدگاه)

          امیر ماشین فکر نمیکردم شما علاقه ای به f1 داشته باشید چه برسه به این همه بروز خشم که معلومه انباشته شده بود.
          از دیرباز تیم ها به دنبال ارتقا بودن و استفاده از خلع های قانونی هم کم نبوده و همواره فیا با ردیابی اونها قوانین جدید وضع میکنه تا یک تیم نتونه از آوانتاژی که بدست آورده استفاده کنه.
          مثلا دور زدن سنسور سوخت توسط فراری باعث شد این تیم یکی از بدترین نتیجه هارو کسب کنه(۲۰۲۰) و تاوان این تقلب را پس داد و همینطور محدودیت زمان تونل باد و جریمه برای ردبول.
          تیم آلفاتائوری متعلق به ردبوله و در زمان تخلف و ممانعت تیم دیگری اولین قدم برای جریمه درخواست تیم آلفاتائوری هست که احتمالا در مخیلات شما نمیگنجه که هیچوقت این اتفاق نمیوفته و اصلا صحبت در اینگونه موارد توهین به شعور خودت و دیگرانه و اگر این اتفاق بین فراری و آلفارومئو هم بیوفته باز نتیجه مشخصه.
          همین یک دهمی که میگی، چرا برای مکس و نوریس پیش نیومد و چرا این دو در محدوده باقی موندن با همان شرایط پیست!؟
          مگه ردبول و مکلارن زمان کافی در تمرین برای ستاپ داشتن؟
          حتی احمق ترین مهندس فرمول یک هم میدونست با توجه به سطح ناهموار پیست سایش ایجاد میشه و به اجبار مقداری افزایش ارتفاع لازم بود و دیگه نادان ترین مهندس فرمول یک هم میدونه افزایش ارتفاع به معنی مقداری کاهش چسبندگیه.

          موافقم 7
          مخالفم 3
        4. Amir Machine

          ۲ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (1287 ديدگاه)

          شما نمیخواد قانون فرمول یک به من یاد بدی که من همه‌شو از حفظم
          آره رفیق تیم آلفاتائوری مال ردبوله و تو جلسه شکایت بعد از تعیین خط حاضر نشدن و به همین دلیل پنالتی ندادن اما یادمون نرفته که سال قبل دقیقاً همین شرایط برای فراری و لکلرک پیش اومد و تیم شاکی توی جلسه حاضر نشد و شکایتی نکرد اما به لکلرک پنالتی رو دادن

          در مورد سقف بودجه هم خودشون موقع وضع قانون گفتن جریمه تخطی از سقف بودجه حذف از کل مسابقاته ولی بعداً این جریمه شد چند ساعت تونل باد کمتر که به مرغ پخته تو قابلمه بگی خنده‌ش میگیره، الان این محدودیت تونل باد چه لطمه‌ای به ردبول زده؟ با تخطی از بودجه و خریدن تمام مهندسای مرسدس یه ماشین موشک طراحی کردن و تمام امتیازات اول فصل رو جمع کردن و قهرمانیشون قطعی کردن، حالا هم ماشین 2023 رو ول کردن و رفتن سراغ 2024، گور بابای محبودیت تونل باد

          حرف از قانون شکنی میزنی و سر یه دهم میلیمتر سائیدگی زمین و زمانو به هم میبافی اما احیاناً حرفی در مورد فاجعه ابوظبی 2021 نداری؟ اونجا هم احمق‌ترین ریس دایرکتور دنیا هم میدونست باید مسابقه رو پشت سیفتی کار تموم کنه اما نکرد و قهرمانی رو جابجا کردن و آب هم از آب تکون نخورد

          آره فرصت تمرین برای همه یکسان بوده اما تو این مسابقه مرسدس فلور جدید آورد و تو یه ساعت تمرین نتونستن دیتای کافی در مورد این فلور جمع کنن، تمرین رو با بنزین کم انجام دادن و شرایط بنزین زیاد رو چک نکردن، سائیدگی هم بیشتر همون ابتدای مسابقه رخ داده که ماشین پر از بنزین بوده و وزن بیشتری داشته

          من نمیگم مرسدس پاک و منزهه و هیچ اشتباه و تقلبی نداشته، اما طرفدارای ردبول بالا برید پایین بیایید این چند سال اخیر تمام تصمیمات فیا و داوری‌ها به نفع ردبول بوده و برای فهمیدن این موضوع فقط به کمی انصاف نیازه
          از ممنوع کردن پارتی مود و سیستم DAS گرفته تا ابوظبی 2021 و تغییر مسخره قوانین طراحی عقب ماشین 2022 و…

          موافقم 3
          مخالفم 3
  4. علی یوسفی

    ۳ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (269 ديدگاه)

    کاربر عزیز amir machine در مورد آلفاتوری که خب آقا بهزاد عزیز توضیح دادن در مورد سقف بودجه خودتون حرف خودتونو نقض میکنین میگین گفتن محرومیت از کل مسابقات خب شما اول به حرف اونا استناد میکنی!!!بعد که ردبول دفاعیه داده البته استون مارتین هم بوده، اونوقت جریمه شده محدودیت تونل باد شما میگین خنده داره!!! کل فرایند دفاع و دادرسی هم نادیده میگیرین!! ضمنا میفرمایین پول خرج کرده و مهندسای مرسدسو گرفته و این حرفا! امیر خان دنیای فرمول یک دنیای تجاری حرفه ایه ردبول هم پول داده و بهره مند از نبوغ متخصصان مرسدس شده اشکالی هم نداره همونطور که مرسدس آلمانی پول داده و لوییس بریتانیایی از مکلارن رو به خدمت گرفته!! چرا؟؟ چون لوییس ارزشمنده و طبیعتا توتو ولف سراغ من نمیاد!!! ردبول هم سراغ مهندسای هاس نمیره!! در مورد ۲۰۲۱ حرفامو جایی که آدرس به شما دادم نوشتم اما میفرمایین در این چندسال همه تصمیمات به نفع ردبول بوده و این حرفا!!! خب فصل قبل تیم مورد علاقه شما مشکل پورپوزینگ داشت و مدیر مرسدس میانه فصل بعد از درد کمر لوییس در آذربایجان!!! تلاش کرد و تصمیماتی گرفته شد که نهایتا فراری ضرر کرد و مرسدس هم وضعش به ظاهر بهتر شد ردبول کجای داستانه؟؟؟ در مورد تغییر قوانین کلی فرمول یک هم قبلا نوشتم و اینکه چه تیمی ۲۰۱۴ ضرر کرد و چه تیمی استفاده برد حتی به فرض محال هم که تمام داوریها به نفع ردبول باشه بالاخره مرسدس و بقیه هم در همین سیستم دارن فعالیت میکنن و طبیعتا خیلی بیچاره و بدبخت هستن!! که این شرایطو تحمل میکنن. ضمنا شما میفرمایین طرفدارای ردبول بالا برن پایین بیان اگه اشتباه نکنم آقا بهزاد عزیز طرفدار فراریه ولی من به شخصه اصلا بالا پایین نمیرم، شما نظرتون اینه و من هم برا نظرتون احترام قائلم ولی به شخصه داوری و تصمیماتو تمام و کمال!!! هیچ جای تاریخ فرمول یک به نفع تیم و راننده خاص ندیدم.

  5. Navid A J

    ۳ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (3761 ديدگاه)

    به قول خارجیا : وات اِ بول شِت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا