مسابقات

حداکثر سرعت خودروهای رالی چقدر است؟

اگر طرفدار مسابقه رالی هستید و می‌خواهید با حداکثر سرعت خودروهای حاضر در آن آشنا شوید این مقاله را تا انتها دنبال کنید.


مسابقات خودرویی معمولاً به معنی داشتن حداکثر سرعت ممکن در پیست است. برای درک این موضوع می‌توانید مسابقات فرمول یک، تورینگ و یا درگ را دنبال کنید؛ اما مسابقات رالی اکثراً در جاده‌های واقعی و خارج از پیست برگزار شده و شرایط آب و هوایی متفاوت، شرایط چالش‌برانگیز و… باعث ایجاد هیجان زیادی می‌شوند. راننده رالی هرگز قبل از مسابقه تجربه رانندگی در مسیر را نداشته هرچند کمک او می‌تواند همه جزئیات لازم را در سریع‌ترین زمان ممکن فراهم سازد تا راننده به مسیر خود ادامه دهد؛ اما حداکثر سرعت خودروهای رالی در یک مسابقه چقدر است؟

در همین زمینه بخوانید:

سرعت این خودروهای مسابقه ای بسیار متفاوت است. این خودروها معمولاً در بخش‌های پر پیچ و خم و چالش‌برانگیز مسابقه همچون مسیرهای برفی و یخی، شنی و یا دست‌اندازهای بزرگ با سرعت حدود ۸۰ تا ۱۱۰ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کنند؛ اما درصورتی‌که خودروی رالی وارد مسیر نسبتاً مستقیمی‌شود امکان رسیدن آن به سرعت فراتر از ۱۶۰ کیلومتر در ساعت نیز وجود خواهد داشت. بد نیست بدانید بسیاری از سریع‌ترین خودروهای رالی به لطف پیشرانه‌های گشتاور محور و سیستم تعلیق بادوام خود توانایی حرکت با سرعت بالاتر از ۱۶۰ کیلومتر در ساعت را دارند.

همان‌طور که گفته شد برخی از مسیرهای مسابقات رالی از جاده‌های عمومی می‌گذرد. به این بخش‌ها مسیرهای ترانزیت رالی گفته می‌شود و رانندگان باید قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند. عدم رعایت این قوانین می‌تواند جریمه‌های قابل‌توجهی را به همراه داشته باشد. تمامی این فاکتورها باعث می‌شوند سرعت و شتاب خودروهای موردبحث در یک مسابقه بسیار متفاوت باشد. شاید با اطلاع از سرعت این خودروها به دنبال آشنایی با سریع‌ترین خودروی تاریخ رالی باشید. باید گفت مسابقه رالی همانند دیگر شاخه‌های موتور اسپرت روی رقابت یک راننده با راننده دیگر تمرکز ندارد بلکه هر خودرو می‌تواند با ثبت بهترین زمان در رویدادی چند روزه شانس قهرمانی را داشته باشد. البته خودروهای رالی فقط با سریع راندن نمی‌توانند بهترین زمان را ثبت کنند و همان‌طور که قبلاً گفته‌ایم خودروهای رالی سرعت بسیار کمتری نسبت به خودروهای فرمول یک و ناسکار دارند.

بد نیست بدانید سریع‌ترین مسابقه تاریخ ناسکار در سال ۱۹۹۷ برگزار شد یعنی زمانی که متوسط سرعت خودروها بیش از ۳۰۲ کیلومتر در ساعت بود؛ اما سریع‌ترین سرعتی که در رالی ثبت شده به رالی فنلاند ۲۰۱۶ و کریس میکی اختصاص دارد که توانست متوسط سرعت ۱۲۶.۶ کیلومتر در ساعت را بر جای بگذارد. دلیل سرعت پایین‌تر خودروهای رالی نیز به جنبه‌های دیگر همچون شتاب گیری، هندلینگ و کنترل خودرو مربوط می‌شود و اسب بخار و حداکثر سرعت اولویت چندانی ندارد. در واقع بهترین خودروهای رالی تاریخ به خاطر قابلیت اطمینان، دوام و انعطاف خود در بدترین شرایط رالی شناخته شده‌اند و با اینکه برخی از آن‌ها می‌توانند سرعت فراتر از ۲۲۰ کیلومتر در ساعت را نیز ثبت کنند اما این سرعت و شتاب برای مسیرهای رالی بسیار خطرناک خواهد بود. مثال بارز این قضیه لانچیا دلتا S4، قهرمان دهه ۸۰ است که به دلیل قدرت ۵۵۰ اسب بخاری خود راننده و کمک راننده را به کشتن داد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۵ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. Ali

    ۲۳ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (169 ديدگاه)

    مقاله ی بسیار عالیی بود.
    درست توی رالی هم جادوی مهندسی حرف اول رو میزنه نه صرفا قدرت موتور.

    موافقم 24
    مخالفم 1
  2. صامورایی

    ۲۳ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (381 ديدگاه)

    اون تصادف لانچیا S4 سال ۱۹۸۶ رخ داد و راننده و کمک جونشونو ازدست دادند. همون حادثه باعث شد که مسابقات گروه B کلا درش تخته بشه.،.

    موافقم 20
  3. Ali

    ۲۳ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (45 ديدگاه)

    در رالی مهم شتاب و چسبندگی ماشین که بتونه سر پیچ راحتتر بپیچه و سرعت بگیره سرعت صرفا برای یه خط مستقیم

    موافقم 11
    مخالفم 1
    1. کیانوش

      ۱ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (844 ديدگاه)

      چسبندگی هیچ اهمیتی نداره راننده تو رالی حرف اول رو میزنه بعدش سیستم تعلیق چسبندگی اصلا لازم ندارن تو خاکی تو بخش های های آسفالت شاید پیچ رو عادی بپیچند تو بعضی از پیچ ها و اونجا کمک کنه چسبندگی اما بازم چون لاستیک هاشون اصلا مال آسفالت و چسبندگی نیست بعید میدونم تو آسفالت هم چسبندگی داشته باشن

  4. شهراد رحیمی

    ۲۴ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    در مسابقات رالی اصل سرعت و تعادل ماشین هست

  5. amirboss

    ۲۴ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (957 ديدگاه)

    مهمتر از حداکثر خودروهای رالی، بحث پیچیده مسایل آیروداینامیک برای این خودروها هست.یه چیزی حتی درحد خودروهای فرمولا وان.
    فشارهای وحشتناک پیچشی و ارتعاشی که برای تمام اجزای این خودروها درطول مسابقات پیش میاد همه باید از قبل پیش بینی شده باشند.
    متغیرهایی نظیر ارتفاع از سطح زمین که دائما درحال تغییر و فشار کششی و پیچشی هستن اصلا شوخی بردار نیست!
    حتی ممکنه فشارهایی به خود پلتفرم و سیستم تعلیق وارد بشه که برای یه خودرو تعریف نشده باشه.

  6. Titanium

    ۲۴ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (288 ديدگاه)

    سوال؟
    چرا اکثر ماشینای توی رالی هاچبک هستن؟

    1. amirboss

      ۲۴ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (957 ديدگاه)

      هاچ بک ها و فست بک هابه چند دلیل تو رالی محبوبیت دارن.
      بخاطر نداشتن صندوق نسبت به خودروهای سدان جمع و جورتر هستن و وزن پایین تر و یه جورایی قابلیت مانور پذیری بالاتری سر پیچ ها دارن و انحراف قسمت عقب این خودروها به لحاظ نداشتن صندوق کمتره.
      فضای موثر و دید بهتر نسبت به سدان یکی دیگه از دلایل استفاده از خودروهای هاچ بک هست. از تمام فضای یه خودروی هاچ بک میشه تو رالی استفاده کرد بخصوص بحث ایمنی و استفاده از رول بارها در تمام قسمت بدنه.

      1. Titanium

        ۲۶ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (288 ديدگاه)

        آهان ممنون
        یعنی از سدان ها استفاده نمیشه کرد؟

        1. محمدهادی

          ۲۸ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (2546 ديدگاه)

          چرا سدان ها هم حضور پر رنگی داشتن تو این رقابتا
          میتسوبیشی لنسر ها و سوبارو ایمپرزا ها و برخی خودروهای فورد و آئودی سدان کامپکت بودن

  7. nima.jdm

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (967 ديدگاه)

    از بچگی عاشق مسابقات رالی بودم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا