رانندهی هلندی ردبول، فاصلهی چندانی با قهرمانی زودهنگام در فصل ۲۰۲۲ فرمول یک ندارد. مکس ورستپن با کسب سکوی نخست در جایزه بزرگ ایتالیا، مجموع امتیازات خود را به ۳۳۵ رساند و فاصلهی ۱۱۶ امتیازی با چارلز الکرک را ثبت کرد. این شرایط، قهرمامی ورستپن و تیم ردبول در فصل ۲۰۲۲ را قطعی نشان میدهند.
بهتازگی پیست مونزا ایتالیا، صد سالگی خود را جشن گرفته است. این محل، سال ۱۹۲۲ افتتاح شد و امروزه مسابقات فرمول یک، دو، سه و رقابتهای موتو جیپی را میزبانی میکند. مونزا گنجایش ۱۱۹ هزار تماشاگر دارد. مسیر اصلی برای رقابت فرمول یک، دقیقا ۳/۶۰۰ مایل (معادل ۵/۷۹۳ کیلومتر) را شامل میشود. بالاترین سرعت ثبت شده در مونزا به روبنس باریچلو رانندهی برزیلی فراری تعلق دارد که سال ۲۰۰۴ به ۲۵۷ کیلومتر برساعت رسید.
در پایان جایزه بزرگ مونزا ۲۰۲۲، مکس ورستپن توانست با زمان یک ساعت و ۲۰ دقیقه و ۲۷/۵ ثانیه قهرمان شود. چارلز لکلرک با اختلاف ۲/۴۴۶ ثانیه به سکوی دوم رسید و جورج راسل نیز، روی جایگاه سوم ایستاد. کارلوس ساینز و لوئیس همیلتون، ردههای چهارم و پنجم را کسب کردند.
ردهبندی تیمهای حاضر در فرمول یک ۲۰۲۲ نیز، برتری واضح ردبول را نشان میدهد. این تیم پس از موفقیت ورستپن در ایتالیا، به امتیاز ۵۴۵ رسید و بالاتر از فراری ۴۰۶ امتیازی قرار گرفت. مرسدس و رنو در رتبههای سوم و چهارم، هماکنون ۳۷۱ و ۱۲۵ امتیاز دارند. تا اتمام رقابتهای جاری، ۶ مسابقه در سنگاپور، ژاپن، امریکا، مکزیک، برزیل و امارات متحده عربی باقی مانده است.
خلاصهی رقابت در جایزه بزرگ مونزا ۲۰۲۲
امسال جایزه بزرگ ایتالیا درحالی آغاز شد که لکلرک توانسته بود بهترین رانندهی تعیین خط باشد و جلوتر از دیگران استارت بزند. ورستپن، ساینز، پرز و همیلتون نیز، ردههای بعدی را در تعیین خط کسب کردند.
پس از سبقتهای متوالی رانندگان در دورهای ابتدایی، ورستپن از دور چهارم توانست به ردهی سوم و پشت سر جورج راسل برسد. در دور پنجم، ورستپن به ردهی دوم رسید. این شرایط تا دور دوازدهم ادامه داشت و لکلرک پیشتازی خود را حفظ کرد.
دو دور ۱۲، سباستین فتل با مشکل پیشرانه مواجه شد و کنار مسیر توقف کرد. به همین دلیل، خودروی ایمنی مجازی وارد پیست شد. اختلاف زمانی لکلرک با ورستپن هنگام فعال شدن این شرایط، ۱/۷ ثانیه بود. سپس مدیران فراری تصمیم گرفتند از پلن B استفاده کنند تا لاستیکهای مدیوم روی خودروی لکلرک نصب شود.
از دور ۲۶ مسابقه، ورستپن هم تایرهای مدیوم نصب کرد و به لطف کیفیت لاستیکهای جدید، فاصلهی زمانی با پیشتاز را پیوسته، کاهش داد. لکلرک در دور ۳۴ به پیت استاپ رفت تا اینبار تایر سافت را استفاده کند. ورستپن رانندگی با تایرهای مدیوم را ادامه داد و به ردهی اول رسید.
در دور ۵۲، خودروی دوم استورن مارتین نیز با مشکل فنی مواجه شد تا ایمنی مجازی، مجددا در پیست فعال شود. در نتیجهی این شرایط، مسابقهی ۵۳ دور با حضور خودروی ایمنی مجازی به پایان رسید و ورستپن در رقابتی نسبتا راحت، قهرمانی را جشن گرفت. دنیل ریکیاردو از تیم مکلارن، فرناندو آلونسو از آلفاتئوری، سباستین فتل و لانس استرول از تیم استون مارتین، چهار خودرویی بودند که موفق به اتمام مسابقه نشدند.
R@min
۲۰ شهریور ۱۴۰۱کی فکرشو میکرد فراری امسال چپ و راست سوتی بده و انقدر بد امسال رو تموم کنه.
باید به عملکرد تقریبا ثابت مکس و ردبول تبریک گفت و این لازمه قهرمانی در مسابقاته،
بهترین راننده+بهترین ماشین=قهرمانی بی دردسر
مازیار
۲۰ شهریور ۱۴۰۱رامین تیم ردبول ریسینگ متعلق به کدوم کشور هست؟
منظورم اینه که بجز موتور بقیه کارهای ماشینهاش توسط کی و کجا انجام میشه؟
R@min
۲۰ شهریور ۱۴۰۱ردبول کلا یه برند چند ملیتی هست. مقر اصلی تیم ریسینگ تو انگلیس هست و کار رو ماشین اونجا انجام میشه ولی خب چون از برند نوشابه ردبول هست و از مجموعه مادر تامین مالی میشه، یه جورایی اتریشی به حساب میاد.
LH44
۲۰ شهریور ۱۴۰۱و ژاپنی. موتورشو هوندا میزنه.
rocket bunny
۲۰ شهریور ۱۴۰۱تیم اتریشیه ولی هدکوردرش داخل انگلستانه
1123
۲۱ شهریور ۱۴۰۱همه فکرشو میکردن تو تست های پیش فصل میگفتن اگر فراری خوش شانسی بیاره نهایتا 5 برد میتونه کسب کنه؛ توی دوران هایبرید همیشههه فراری توی توسعه عقب بوده و بار ها مشکلات استراتژی قهرمانی رو ازشون دور کرده
چه باآلونسو چه با وتل الانم که با لکلر
مشکل فراری هم ریشه توی طرز فکر قدیمشون داره
R@min
۲۱ شهریور ۱۴۰۱من راجب اشتباهات استراتژیشون تو مسابقات حرف زدم چه ربطی به تست های پیش فصل داشت ؟
2311
۲۱ شهریور ۱۴۰۱منظورم اینه که از اون تایم معلوم شد ماشینشون دامنیت نبود و خب مدیریت فراری هم که عوض نشده بود
از همون موقع معلوم بود که فراری نمیتونه قهرمان بشه
REBORN OF KAMRAN
۲۰ شهریور ۱۴۰۱خوشحالم دوران قهرمانی دروغین همیلتون تموم شده و رکورد شوماخر افسانه ای توسط بی استعدادان شکسته نمیشه
همیلتون تهش ۱ سال ۲ سال دیگه بمونه بعد باید لفت بده بره اگرم بمونه بودجه محدود باعث میشه بنز همچنان به تته پته و پوروپوسینگ ادامه بده
M.Kkarimi
۲۰ شهریور ۱۴۰۱یعنی عاشق اون 10 نفریم که به تو لایک دادن!
نکنه چند تا چند تا اکانت فیک داری؟!؟!
Al pachino
۲۱ شهریور ۱۴۰۱من فقط موندم چرا داخل ابوظبی این اتفاق نیفتاد و سیفتی کار دور آخر رفت بیرون و باعث شد همیلتون قهرمان نشه.
M.Kkarimi
۲۱ شهریور ۱۴۰۱دقیقاااا
متیا بینوتو (مدیر فراری) :شرایط برای مسابقه دادن آماده بود. امروز فیا خواب بود، شاید آنها آمادگی مقابله با این شرایط را ندارند.!!
توتو ولف: حداقل از قوانین پیروی کردند و پذیرفتند که مسابقه باید تحت ماشین ایمنی پایان یابد، اینگونه باید باشد و [در مسابقه ابوظبی] آنطور نباید میشد.!!!
واقعا دارم جلوی خودمو میگیرم که فکر نکنم یه وقت این قضایا عمدا انجام شده…!!!
( البته که خیلی هم در نتیجه مسابقه تغییری ایجاد نمیشد ولی اتفاق عجیبی بود… از این لحاظ که سال پیش ابوظبی، جور دیگه ای رقم خورد…!!)
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۲۰ شهریور ۱۴۰۱3600 مایل!آلونسو در آلفاتوری.مسابقات فرمول یک از وقتی توربو 1600 شد دیگه بدرد نمیخوره.تا سال قبل قهرمانیهای بنز مشخص بود حالا ردبول.انقدر تفاوتذبین تیم برتر با بقیه هست که سوپر مکس از رده آخر شروع میکنه و هنوز به نصف نرسیده اول میشه.من خودم با ایندی و نسکار به همراه wrc و dtm بیشتر حال میکنم.مخصوصا نسکار که یه جنگ تمام عیاره.رالی هم بی نقصه فقط چون سبقت نداره یکم بده
Phonix
۲۰ شهریور ۱۴۰۱رالی سبقت داره اگه جولیت بکوبه به درخت:)
نسکار رو نیستم یه مدت دنبال میکردم سرم درد گرفت یه عالمه ماشین ما صدای ماسل کار چسبیده به هم
M83
۲۰ شهریور ۱۴۰۱قهرمانی دروغین همیلتون
زرد و جالب تیکه ای ک فقط به اسطوره ها میشه چسبوند !
کسی ک کنار شوماخر افسانه ای پر افتخار ترینان حاله اوکی
سخت نمیگیریم بلخره ۴ سال متوالی قهرمانی خیلیارو زخمی میکنه 😂
یاد یوونتوس افتادم
حسین
۲۰ شهریور ۱۴۰۱چرا انقدر ضعیف و نادرست اطلاعات رو گزاشتید
دوستان پدال
خودروی ریکیاردو دور ۴۸ دچار نقص فنی شد
و با اومدن سیفتی کار وشتپن و لکلرک
لاستیک هاشون رو با سافت نو تعویض
کردند ولی خبر نداشتند که قراره مسابقه با سیفتی کار به طرز مسخره ای تموم بشه
انتظار داشتم بنویسید
پیروزی راحت وشتپن در مسابقه ای عجیب!!
دور های آخر لکلرک با لاستیک سافت در حال آندرکات کردن وشتپن بود
و احتمال زیاد وشتپن مجبور به تعویض لاستیک
میشد و مسابقه جور دیگه ای تموم می شد
با این حال خوشحال شدم
که حضور سیفتی کار دوباره باعث میشه
یه رقابت جدی و جذاب ببینیم
ولی دقیقا برعکس چیزی شد که فکر می کردم
اینجا اگر مثل مسابقه قبل که همیلتون
لاستیکش رو تعویض نکرد
لکلرک هم تعویض نمی کرد
برعکس اون شرایط لکلرک می برد
یه لحظه دلم برا همیلتون سوخت😂
فرمول یک و اتفاقات لحظه ای و گاها
دور از انتظار ….
بهزاد
۲۱ شهریور ۱۴۰۱عزیز کجا لکرک در حال آندرکات بود!؟
در ۶ دور پایانی فاصله ی مکس با لکرک ۱۶ ثانیه بود و حتی اگر دوری ۱ ثانیه تایم بهتر هم میزد باز به مکس نمیرسید.
تنها فردی که از سیفتی کار استفاده برد راسل بود چون ساینز یکی دو دور آخر ازش رد میشد.
ما فکر میکردیم فقط تیم های ایتالیایی دچار بینظمی هستند اما امروز یک فاجعه بود.
دو دور طول کشید ماشین ایمنی بیاد و ۶ دور برای خارج کردن ماشین ریکاردو و با در نظر گرفتن دورهایی که بالای ۲ دقیقه طول میکشید تا ماشین ایمنی بزنه ۱۲ دقیقه این خرابکاری طول کشید.
وقتی میبینید پیست آمادگی کافی نداره پرچم قرمز بزنید حداقل ۴ دور بیننده ها رقابت ببینن.
F.L.P
۲۱ شهریور ۱۴۰۱اصن خوندی ؟؟ ایشون میگن فکر میکردم بعدش ماشین ایمنی میره . یه جنگ میشه
حسین
۲۱ شهریور ۱۴۰۱بهزاد جان اگر مسابقه رو دیده باشی
وشتپن زمانی که پشت سر لکلرک بود
۱۰ ثانیه باهاش اختلاف داشت
که این عدد رو به ۴و نیم رسوند
و بعد از پیت استاپ لکلرک با لاستیک سافت
۱۹ و ۶ ثانیه با وشتپن فاصله داشت
که این رقم رو به ۱۶ رسوند
و اون زمان لکلرک با تایرای سافت ۸ دور زده بود و وشتپن با تایر مدیومش ۱۶ دور
دورای ۴۲ یا ۴۳ بود فکر میکنم
اگه همینجوری ادامه پیدا می کرد
وشتپن قطعا باید لاستیکاشو تعویض می
کرد شاید نهایتا ۲۲ دور تحمل می کرد
چون اگر تعویض نمی کرد ریسک خطرش اولا خیلی بالا بود اگه هم میخواست نگهش داره
که بعید میدونم میشد
بشدت زمان از دست می داد
چون مجبور بود فشار نیاره
و هیچکس نمیدونست چه اتفاقی میافته
لکلرک هم تا ۱۴ دور تایراش میتونست با همون سرعت فاصلش رو کمتر کنه
به هر حال احتمال برد مکس ۶۰ درصد بود
ولی ادم از همون سیفتی کار مسخره حرصش میگیره
شما حساب کن اگه لکلرک نمی رفت پیت استاپ خیلی راحت مسابقه رو می برد
فقط با یه پیت نرفتن !!
Dna
۲۰ شهریور ۱۴۰۱جای آقای مایکل مسی خالی بود😐
Afg
۲۰ شهریور ۱۴۰۱افرین ردبول
۹۱۱
۲۰ شهریور ۱۴۰۱آفرین به ردبول و مکس این فصل هم برده 🙂🙂
F.L.P
۲۱ شهریور ۱۴۰۱من انتظار داشتم دور ۵۳یا۵۲ ماشین ایمنی بره و اون دو دور آخر خیلی خفن بشه . ولی ماشین ایمنی تا آخرش موند . و مسابقه رو تموم کرد
HAMID
۲۱ شهریور ۱۴۰۱حالا که ورشتپن افتاده رو دور برد دیگه به زمین و زمان گیر نمیده مثه فصل پیش که گیرش رو قدرت ماشینای مرسدس بود.
Porsche
۲۱ شهریور ۱۴۰۱ردبول همچنین به اضافه ماشین خوب شانس خوبی هم داره
و همیشه مواقعی که نیاز هست سیفتی کار وارد میشه
همچنین من قبول ندارم که مکس بهترین راننده حاضر در مسابقات باشه
اما خب راننده سرعتی ای هست که مشخصه که از هم تیمی اش خیلی سریعتره که البته بی ربط به داشتن ماشین سریعتر مکس نیست
اما مشخصه که تیم استراتژی ردبول و ماشینشون قهرمانی خودشون و مکس رو تامین کردن
اما نکته عجیب برای من اینجاست
که چطور مکس وقتی با ماشین قاطع و سریع فصل از 15 میاد و اول میشه بهترین راننده مسابقه میشه اما همیلتون سایز از 19 و 18 استارت زدن و رسیدن به 4 و 5 و 14 رده اومده بودن بالا هیچ اتفاقی رخ نمیده و یه راننده یوم یعنی نیک دوریس میشه راننده روز در حالی که اون هم به دلیل خوب بودن ماشینش تونست جزو 10 تای اول باشه
چون ماشین ویلیامز توی خط مستقیم از همه سریعتر بود و دیدیم توی قسمتی به 340 کیلمتو بر ساعت رسید سرعتش
اما در کل این فصل اصلا جالب نیست
یعنی جایگاه اول سازندگان و راننده مشخصه فقط باید ببینیم مرسدس دوم میشه یا فراری
حاضرم فراری و مرسدس یا هر تیمی 10 سال قهرمان بشه اما ردبول نه که با موتور کس دیگه و بدون تخصصی فرمول یک رو از جذابیت انداخته
Royal Driver UK 70
۲۱ شهریور ۱۴۰۱کی گفته ردبول فرمول یک رو از جذابیت انداخته؟.
Porsche
۲۲ شهریور ۱۴۰۱کلا یکه تازی خیلی جذاب نیست چه مرسدس چه ردبول
بحث من سر یکی از سیاست های بد ردبول هست
به عنوان مثال فصل پیش توی عربستان با ترمز گرفتن وسط جاده باعث شد همیلتون که در حال استفاده از خلا پشت مکس بود استفاده کنه تا سبقت بگیره تصادف کردن که دستور تیم ردبول بود این کار
یا وقتی توی سیلورستون خمیلتون و مکس تصادف کردن و مکس اوت شد
ردبول میخوسات برای محکوم کردن همیلتون به مدیر مسابقات پیشنهاد باز سازی صحنه برخورد رو با ماشین های F2 و راننده های خودش داد
هرچند قبول نشد
اما این کار مسخره ترین و کقیف ترین کاریه که نشون میده ردبول چه در پیست و چه رد رسانه و همه جا میخواد به رقبا اش ضربه بزنه
akrh78
۲۱ شهریور ۱۴۰۱حالا ردبول و پورشه به توافق نرسیدن نمیخواد خودتو سکته بدی
موتور ردبول هم ساخته شده و داره رو داینو تست میشه. یه بهونه جدید جور کن برا هیت کردن
Porsche
۲۲ شهریور ۱۴۰۱واقعا منظورتون از این صحبت ها چیه
چه ربطی داره در حال حاضر پورشه با هر تیمی به توافق برسه سود میکنه
چون پورشه بعد از چند ده سال میخواد برگرده تا توی عصر هیبرید شروع به کار کنه
مسلما نیازمنذ کسب تجربه هست حالا چه داخل ردبول باشه چه هاس
قبلا گفتم که پورشه انتخاب خوبی برای ردبول نبود چون ریسک ساختن بخش هیبرید به دست پورشه زیاد بود و حاضر نشدن ریسک کنن
اما از اونطرف ردبول یکی از بهترین انتخاب ها برای پورشه بود
اما نشدن این معامله هیچ لطمه ای وارد نمیکنه و پورشه قراره تا 2026 هر طور شده به فرمول یک بیاد
کیکاووس
۲۱ شهریور ۱۴۰۱تقریبا مسابقه خسته کننده ای بود اینهمه تغییرات مسخره ایجاد کردن تا رقابت بیشتر بشه اما نسبت به سال قبل هم رقابت کمتر شده !؟!
علی
۲۱ شهریور ۱۴۰۱باید گفت حیف ماشین های فراری که یه مشت مدیر و مربی نالایق را داره ! وگرنه ردبول و راننده اش امکان نداشت قهرمان بشن ،
Royal Driver UK 70
۲۱ شهریور ۱۴۰۱ایول👍
akrh78
۲۱ شهریور ۱۴۰۱حال طرفدارای فراری رو خریدارم
از خوشحالی دست از پا نمیشناسن چون این مسابقه فراری گند بخصوصی نزده
ولی زهی خیال باطل
با وجود پیت لاس زیاد مونزا اونا استراتژی دو پیت رو برا لکلرک انتخاب کردن که بجز پرز که مشکل مکانیکی داشت هیچ کسی انجامش نداد
لکلرک تا قبل سیفتی کار 16 ثانیه پشت مکس بود و با سافت نو دوری فقط 1 دهم به مکس با مدیوم کهنه نزدیک میشد
بر طبل شادانه بکوب 😂
Hamed
۲۲ شهریور ۱۴۰۱ظاهرا شرط کردن قوانین تحت سیفتی کار باید طوری اجرا بشه که به ردبول بیشترین منفعت برسه