مکس ورستپن و سرجیو پرز رانندگان ردبول در پیست سوزوکا توانستند سکوهای اول و دوم را قاطعانه فتح کنند.
ژاپن از سال ۱۹۶۹ میزبانی فرمول یک را در اختیار دارد. پیست سوزوکا سال ۱۹۶۳ تاسیس شد تا محل مناسب برای بالاترین سطح موتوراسپرت، شامل مسابقات جایزه بزرگ اتومبیلرانی و موتورسواری باشد. طول میسر برای رقابت فرمول یک، ۵/۸ کیلومتر است و با ۵۳ دور، مجموعا ۳۰۷/۵ کیلومتر فراهم میکند. این استادیوم، گنجایش ۱۵۵ هزار نفر دارد و هرسال اوایل بهار، میزبان مسابقات جایزه بزرگ است. میشائیل شوماخر با ۶ قهرمانی، رکورد پیروزی در فرمول یک سوزوکا را در اختیار دارد.
در تعیین خط جایزه بزرگ ژاپن ۲۰۲۴، مکس ورستپن به مقام اول رسید. همتیمی او سرجیو پرز با اختلاف زمان ۰/۰۶۶ ثانیه دوم شد. در خطوط بعدی مسابقه، لاندو نوریس از تیم مکلارن، کارلوس ساینز از فراری و فرناندو آلونسو رانندهی استون مارتین قرار گرفتند. لوئیس همیلتون و چارلز لکلرک، مسابقه اصلی را از خط هفت و هشت شروع کردند.
مطابق انتظار، مکس ورستپن توانست از ابتدا تا انتهای مسابقه، جلودار باقی بماند و نسبتا راحت، پیروز شود. چارلز لکلرک راننده اصلی فراری، مدتی کوتاه به ردهی دوم رسید اما از دور ۲۶ تا تکمیل ۵۵ دور مسابقه، سرجیو پرز توانست جایگاه دوم را حفظ کند. در پایان مسابقه، کارلوس ساینز و چارلز لکلرک از تیم فراری، سوم و چهارم شدند. لاندور نوریس رانندهی مکلارن پنجم و آلونسو جایگاه ارزشمند ششم را کسب کرد. همیلتون در فرمول یک ژاپن ۲۰۲۴ به مقام نهم رسید.
دیگر رویداد جالب در سوزوکا، کسب مقام دهم توسط یوکی سنودا از تیم RBهوندا (ردبول هوندا) بود. او اولین راننده ژاپنی در تاریخ است که توانسته با پیشرانه ژاپنی از فرمول یک ژاپن، امتیاز بگیرد. همچنین چارلز لکلرک، عنوان بهترین راننده از نگاه مخاطبان را کسب کرد.
در پایان ۴ مسابقه از فصل ۲۰۲۴ فرمول یک جهان، رانندگان ردبول با ۷۷ و ۶۴ امتیاز، مثل سال قبل بالانشین جدول هستند. جالبتر اینکه دو رانندهی فراری و دو رانندهی مکلارن هم، فعلا ردههای سوم تا ششم در اختیار دارند. همچنین، فرناندو آلونسو و لوئیس همیلتون با سابقهی چند قهرمانی فرمول یک جهان، هشتم و نهم هستند.
رده بندی رانندگان مسابقات فرمول یک (۲۰۲۴)
رتبه | نام راننده | ملیت | تیم | امتیاز |
---|---|---|---|---|
۱ | مکس وستاپن | هلند | ردبول ریسینگ | ۳۹۳ |
۲ | لندو نوریس | بریتانیا | مکلارن-مرسدس | ۳۳۱ |
۳ | چارلز لکلرک | موناکو | فراری | ۳۰۷ |
۴ | اسکار پیاستری | استرالیا | مکلارن-مرسدس | ۲۶۲ |
۵ | کارلوس ساینز | اسپانیا | فراری | ۲۴۴ |
۶ | لوئیس همیلتون | بریتانیا | مرسدس | ۱۹۲ |
۷ | جورج راسل | بریتانیا | مرسدس | ۱۹۰ |
۸ | سرجیو پرز | مکزیک | ردبول ریسینگ | ۱۵۱ |
۹ | فرناندو آلونسو | اسپانیا | آستون مارتین-مرسدس | ۶۲ |
۱۰ | نیکو هاکنبرگ | آلمان | هاس-فراری | ۳۱ |
۱۱ | لنس استرول | کانادا | آستون مارتین-مرسدس | ۲۴ |
۱۲ | یوکی سونودا | ژاپن | RB هوندا | ۲۲ |
۱۳ | کوین مگنوسن | دانمارک | هاس-فراری | ۱۴ |
۱۴ | الکساندر آلبون | تایلند | ویلیامز-مرسدس | ۱۲ |
۱۵ | دنیل ریکاردو | استرالیا | RB هوندا | ۱۲ |
۱۶ | پیر گسلی | فرانسه | آلپین-رنو | ۹ |
۱۷ | اولیور بیرمن | بریتانیا | فراری (راننده ذخیره) | ۷ |
۱۸ | فرانکو کلاپینتو | آرژانتین | ویلیامز (راننده ذخیره) | ۵ |
۱۸ | استبان اکون | فرانسه | آلپین-رنو | ۵ |
۱۹ | لیام لاوسون | نیوزیلند | RB هوندا (راننده ذخیره) | ۲ |
۲۰ | ژو گوانیو | چین | کیک سائوبر-فراری | ۰ |
۲۱ | لوگان سارجنت | آمریکا | ویلیامز-مرسدس | ۰ |
۲۲ | والتری بوتاس | فنلاند | کیک سائوبر-فراری | ۰ |
در میان تیمهای شرکتکننده، طبیعتا ردبول صدرنشین است و فعلا ۱۴۱ امتیاز دارد. فراری ۱۲۰ امتیازی، مهمترین رقیب ردبول محسوب میشود و مکلارن ۶۹ امتیازی، امسال امیدوارتر از همیشه در جایگاه سوم جدول است. مرسدس با تنها یک امتیاز بیشتر نسبت به استون مارتین، در ردهی چهارم دیده میشود.
مسابقهی بعدی، دو هفتهی دیگر به میزبانی چین برگزار میشود. یکشنبه دوم اردیبهشت ۱۴۰۳ رقابت جایزه بزرگ در شانگهای انجام خواهد شد.
ممد ژانگولر
۱۹ فروردین ۱۴۰۳این بنده خدا تا آخر عمرشم اول بشه تلفظ فامیلیش خیلی سخته . باید در اسرع وقت خودشو به اداره ثبت احوال برای تغییر اساسی فامیلیش معرفی کنه. من که هر بار میام فامیلشو تلفظ کنم زبونم لای دندونام گیر میکنه آخرشم با کلی آب دهن میپاشه بیرون . خودمم یدور دور خودم میچرخم آخرشم هیچی .
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۹ فروردین ۱۴۰۳گزارشگرهای خارجی که راحتش کردن می گن وستپن یا وشتپن
ممد ژانگولر
۱۹ فروردین ۱۴۰۳همون ش بذارن بهتر از س هست.ش گفتنش آرامش میده و راحتره .
ولی بعد از اسطوره میشل شوماخر دیگه دل و دماغ برای ما نموند . خدا رحمتش کنه خیلی به دل میشست و کلا ی چیز دیگه ایی بود .
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۹ فروردین ۱۴۰۳برای من پیرمرد فقط آلونسو باقی مونده
همون موقع که شوماخر زنده بود خیلی علاقه مندش نبودم، انتظار می کشیدم یکی بیاد شکستش بده
همین حس رو به لوئیز همیلتون دارم که فعلا رفته توی سکوت
غیر از آلونسو برای من الان لاندو نوریس، جورج راسل، چارلز لکلرک و کارلوس ساینز مهم هستند و امیدوارم روزی قهرمان فصل بشن
یک حسی بهم می گه وستپن تمام رکوردهای تاریخ فرمول یک رو برای خودش ثبت می کنه و اقلا 4-5 سال دیگه در قله باقی می مونه
ممد ژانگولر
۱۹ فروردین ۱۴۰۳داداش اشتری صلیغت قابل احترام و محفوظ. ولی داداش در اسطوره بودن شوماخر شکی نیست . شما روزی صد بار اسمشو تکرار کنی خسته نمیشی. تمام فاکتور اسم زیبا و خوش تیپی و کاریزما و برند تیم فراری و از همه مهمتر برخورد عالی رو با هم یکجا داشت . همیلتونو موتور جادویی مرسدس بنزو ازش بگیری عمرا تو کمپانی دیگه میتونست ی همچین رکوردایی بزنه . اخلاقشم که صفر همش نوک دماغشو میدید و روابط عمومیش صفر .شوماخر ققنوسیه باسه خودش .اسمشو میشنوم موهای تنم سیخ میشه . دقیقا مثل آهنگای مدرن تاکینگ که هیچ وقت کهنه نمیشه.خدا شاهده اشک تو چشام جاری شد .یک دوره هایی از تاریخ هیچ وقت تکرار نخواهد شد . حکایت تولید مرسدس بنزای قدیمی میمونه چه ها نکرد با دنیا .
P
۱۹ فروردین ۱۴۰۳کلا شما با ش احساس آرامش بیشتری میکنید که مایکل ( میکائیل ) ،میشل تلفظ میکنید
محمد
۱۹ فروردین ۱۴۰۳وقتی قبل از شروع فصل میگفتم امسال هم برای ردبوله قهرمانی به خیلی از طرفدار های فراری برخورد ولی باز هم داریم میبینیم که امسال هم ردبول فراتر از یک سر و گردن بهتر از بقیه است طرفدار های فراری شدن مثل طرفداران منچستر یونایتد که اول فصل میگن امسال سال ماست ولی یه کم که از فصل جلو میره میگن سال بعد سال ماست و به همین ترتیب فراری از سال 2007 تا حالا قهرمان نشده و مسلما تا سال 2027 هم قهرمان نمیشه
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۹ فروردین ۱۴۰۳یک نکته جالب در فرمول یک امسال هست که جای امیدواری برای ظهور پدیده جدید داره و شاید به فراری کمک کنه
کارلوس ساینز در سه مسابقه از چهار رقابت فصل 2024، روی سکو رفته
در بحرین سوم شد، در استرالیا مقام اول گرفت و امروز هم در ژاپن روی سکوی سوم ایستاد
محمد
۱۹ فروردین ۱۴۰۳درسته امسال فاصله کمتر هست ولی نه دیگه در این حد که بعضی ها توهم زده بودن که امسال فراری قهرمانه همین الان هم از 4 تا مسابقه فصل سه تاش 1 و 2 ردبول رو داشته ، فقط امیدوارم امسال در ادامه فصل رقابت ها کمی جذاب تر باشه و از 24 مسابقه فصل حداقل 6 یا 7 مسابقه قهرمانی غیر از ردبول داشته باشه
P
۱۹ فروردین ۱۴۰۳ساینز پدیده جدیدی نیست از ۲۰۱۵ تو فرمول یک هست اما عملکرد فصل گذشته و مخصوصا تا ایتجای فصل عالی بوده ، یه دلیل شاید برای عملکرد عالی این فصلش شاید حذفش از فراریِ و این بیشتر بهش انگیزه داده
Terminator
۱۹ فروردین ۱۴۰۳گفتی منچستر یونایتد یادی کنیم از جمله تاریخیِ پیتر دروری گزارشگر معروف :
بُرد های منچستر یونایتد مثل پری.ود شدنه
یکی تو آگوست
یکی تو سپتامبر
یکی اکتبر
یکی تو نوامبر
یکی تو دسامبر
منچستر اگه تو ژانویه بردی نیاره میفهمیم که بارداره 😂
آرش وان
۱۹ فروردین ۱۴۰۳آلپین چرا اینقدر خراب شده تو این فصل!!!!؟
Mohammad
۱۹ فروردین ۱۴۰۳فکر کنن تیم رفته تو حاشیه
تیمشون داره از هم میپاشه
Javad Amini
۱۹ فروردین ۱۴۰۳آنقدر مسابقات کسل کننده شده که فقط از روی علاقه، ۵۳ دور مسابقه رو دیدم و موقع مراسم سکوی مسخره، اینترنت را قطع کردم. نه تنها رقابتی نیست بین تیم ها بلکه پیست های جذابی مثل پرتغال رو فدای پول کردند و به جایش امثال موناکو رو حفظ کردند.
بهزاد
۱۹ فروردین ۱۴۰۳یک و دو و سه و چهار ، روند معمولی در فرمول یک امسال.
کاری که لکرک کرد یکم شبیه معجزه بود چون در هیچ حالتی نمیشد تایرهای مدیوم اون همه دور را تحمل کنند و با یک پیت استاپ نتیجه ی عالی گرفت.
در متن گفته شده سونودا اولین ژاپنی هست که توانسته در خانه امتیاز بگیره و احتمالا اشتباهه و شاید منظورش امتیاز با انجین ژاپنی باشه چون در سال ۲۰۱۲ کوبایاشی در این پیست سوم شد.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۹ فروردین ۱۴۰۳بله صحبت شما درست هست و من متن از صفحه رسمی فرمول یک ترجمه کردم که عجیبه چنین اشتباهی کردن
علی یوسفی
۱۹ فروردین ۱۴۰۳بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت مسابقه چندان جذابی نبود و صرفا پرچم قرمز و چند تا سبقت گیری دیدیم که خیلی در روند کلی مسابقه هیجان ایجاد نکرد خودم منتظر بارون بودم و اگه میومد مسابقه پر هیجانی میشد مکس دمش گرم عالی و بی نقص بود چکو هم از ابتدای تمرینات تا پایان مسابقه پیوستگی و ثبات خوبی داشت راسل خیلی تلاش کرد ولی خب مرسدس ماشینش خیلی کار داره و بیشتر از این از لوئیس و راسل بر نمیومد فراری ها خوب و تقریبا بی اشکال بودن و بازم یه راننده از پنج تیم پایین جدول تونست از اشتباهات طبیعی و رایج استرول! بهره ببره مگنوسن خوب رانندگی کرد و هالک هم انتخاب لاستیک سافت براش اشتباه بود و گرنه با وجود استارت بدش در شروع مجدد میتونست دهمی رو بگیره تا اینجای فصل آلپین ناامید کننده بوده و باید خودشو بالا بکشه چون دو راننده ماهر داره ویلیامز هم یه راننده داره و بقول معروف رستم و یه دست اسلحه ولی خب ادامه فصل رقابت هاس و آلفاتوری جذابتر میشه بالای جدول هم ردبول فاصله داره و فقط باید دید مرسدس برای رقابت با فراری چیکار میکنه نظر خودم اینه مرسدس برمیگرده به رقابت.
حسن
۱۹ فروردین ۱۴۰۳تا ده سال دیگه یا شاید زمان نامعین ردبول اوله کلا ماشینش تو یه فاز دیگس سلطانه سلطان بقیه تو خودرو ضعف دارن درمقابل ردبول
ورشتپن هم راننده نباشه یه لول پایین تر هم ردبول به اینا نمیبازه واقعا خیل عجیبه خودرویی همه چی تمام داره
حسن
۱۹ فروردین ۱۴۰۳امتیاز کلی همیلتون واقعا افتضاحه باید بازنشسته بشه داره تمام اعتبارش را میبره زیر چرخ عقب پنچر خودرو
DonJavad
۱۹ فروردین ۱۴۰۳داداش از وضعیت w15 اطلاعی داری؟!
بهزاد
۱۹ فروردین ۱۴۰۳فرقی نمیکنه چه ۱۵ چه ۱۴ و قبلیش باشه چون ماشینی که رقابتی نیست بهترین راننده هم نمیتونه قهرمانش کنه اما بد نیست به دوران قبل از ۲۰۲۱ هم رجوع کنید که علاقه مندان مرسدس و همیلتون معتقد بودن توانایی راننده موجب قهرمانیشون هست و حتی نظر همیلتون در توسعه باعث ساخت اون خودروها میشده.
البته شخصی هم بود که میگفت مرسدس به کورس بر میگرده و میفرمودن مغز همان مغزه ولی الان پیداش نیست.
Mohammad
۱۹ فروردین ۱۴۰۳به نظر من که طرفدار فراری ام
فراری حماقت کرد که ساینز رو از دست داد برای فصل بعد
اگه ماشین رو کمی اپدیت میکردن تا با ردبول قابل رقابت باشه جدال ساینز لکلرک با ورشتپن و پرز دیدنی میشد
انصافا ساینز عملکرد خوبی داره نباید به این راحتی از دست میرفت
MoNsTeR
۲۰ فروردین ۱۴۰۳به نظر من فراری به تجربه و علمش برای توسعه خودروی بعدیش نیاز داشت، مثل شوماخر برای مرسدس