مسابقات

پیشنهاد جالب جرمی کلارکسون برای افزایش هیجان در فرمول یک

جایزه بزرگ سوزوکا در ژاپن، برخلاف سال‌های قبل، بسیار خسته‌کننده و کم‌هیجان بود. این موضوع منجر به انتقادات و پیشنهادات جالب جرمی کلارکسون شده است.

جرمی کلارکسون علت پایان ساخت برنامه‌ با هموند و می را توضیح داد | مجله پدال

جرمی کلارکسون ۶۵ ساله، خارج از برنامه‌های تلوزیونی هم مورد احترام است. مجری با سابقه‌ی تاپ گیر و گرندتور، سال‌ها یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های جهان را اجرا کرده و نقش مهمی در جذب مردم به دنیای خودروها داشته است. به همین دلیل، نظرات او به عنوان کارشناس و فرد نزدیک به عامه‌ی مردم، مورد توجه هستند.

Winner Red Bull Racing's Dutch driver Max Verstappen C poses with second-placed McLaren's British driver Lando Norris L and third-placed McLaren's Australian driver Oscar Piastri on the podium after the Formula One Japanese Grand Prix 2025 at the Suzuka Circuit in Suzuka, Japan, April 6, 2025. (Photo by Qian Jun/Xinhua via Getty Images)

رقابت سوزوکا ۲۰۲۵ این بار حوصله‌سربر بود؛ حتی رانندگان فرمول یک هم چنین نظری  داشتند. ما معمولا از تماشای گرندپری ژاپن لذت برده‌ایم، اما هیچ‌گاه مسابقات را به این حد کسالت‌بار ندیدیم. چه در دوران درخشان سنا و پروست، چه در عصر شوماخر، دوره آلونسو و رنو، یا حتی سالهای بعدتر در دوران فتل، همیلتون و حتی سالهای اخیر با وستاپن، سوزوکا معمولاً ترکیب متعادلی از استراتژی، سبقت و چالش فنی ارائه میداد. اما امسال واقعاً افتضاح بود—تا جایی که حتی جرمی کلارکسون هم در شبکه ایکس (توییتر) انتقاد کرد.

کلارکسون گفته است:

 راه حلی دارم تا مسابقات فرمول یک همیشه هیجان‌انگیز باشند:
از پیست‌هایی که سبقت‌گیری در آنها سخت است، استفاده نکنید.

 

حقیقت این است که ساده‌ترین راه حل‌ها اغلب بهترین هستند. شاید مشهورترین مجری تاریخ برنامه‌های خودرویی، این‌بار به نکته درستی اشاره کرده باشد. اگر پیست‌هایی مانند آلبرت پارک استرالیا، سوزوکا یا موناکو با خودروهای بزرگ امروزی و سبک رانندگی مدرن سازگار نیستند، چرا آنها را عوض نکنیم؟

Saudi Arabian GP promoter spoke to F1 drivers about human rights concerns | RACER

نظریه جالب است، اما فرمول یک فقط ورزش و فناوری نیست؛ یک تجارت چندمیلیارد دلاری با حضور کشورهای مختلف است. وقتی یکی از مخاطبان به کلارکسون پیشنهاد داد که مشکل اصلی خودروها هستند—نه پیست‌ها—او انگشت اتهام را به سوی مالکان فرمول یک و قراردادهای پرپول آنها با دولت‌های محلی گرفت و پاسخ داد:

 بله، خودروها بزرگتر شده‌اند. این واقعیت را بپذیرید، به “مشوقهای مالی” پشت پرده بی‌اعتنایی کنید و از پیست‌های مناسب استفاده کنید. در نهایت، این هواداران هستند که درآمد را میسازند. همیشه.

 آیا واقعاً درآمد فرمول یک فقط از طریق هواداران تأمین می‌شود؟
هرچند فروش بلیت و محصولات جانبی سود کلانی دارد، اما دلیل اصلی سرمایه‌گذاری لیبرتی مدیا (مالک فرمول یک) چیز دیگری است: حق پخش تلویزیونی. هرچه تعداد بینندگان مسابقات در سراسر جهان بیشتر باشد—حتی اگر سکوهای کنار پیست نیمه‌خالی باشند—قیمت قراردادهای اسپانسرشیپ (مثل لوئی ویتون، آرامکو یا پارامونت) بالا می‌ماند. 

Zzz… Monaco is staying on the F1 calendar until 2031 | Top Gear

البته هرچه مسابقه هیجان‌انگیزتر باشد، همه سود میبرند—چه تماشاگران خانگی، چه حاضران در پیست. اما مسئله اینجاست که موناکو، با وجود کسل‌کننده بودن، همچنان یکی از جذابترین رویدادهای تقویم موتوراسپرت دنیا باقی می‌ماند. چرا؟ چون فرمول یک به “نمایش” و “اعتبار تاریخی” هم نیاز دارد—چیزی که موناکو به وفور ارائه می‌دهد. مالکان ثرومند هنل‌ها و کازینوهای موناکو، هرگز اجازه نخواهند داد این شهر توریستی، میزبانی فرمول یک را از دست بدهد.

پس پیشنهاد کلارکسون هرچند منطقی است، اما احتمال اجرایی شدن آن صفر است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۸ رای

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. Puriya

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (630 ديدگاه)

    کلا مسابقات فرمول یک یکم بی هیجانن

    موافقم 24
    مخالفم 33
    1. Taha Ayoobi

      ۲۲ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (5831 ديدگاه)

      نسبت به بقیه

      موافقم 7
      مخالفم 19
    2. فرشاد

      ۲۲ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (17 ديدگاه)

      به طور کلی مسابقات فرمول یک مفتش گرونه تا وقتی رالی WRC هستش فرمول یک میخوایم چیکار خیلی دلم میخواد این اساتید فرمول یک بدون تمرین یه بار پشت یه ماشین رالی بشینن و تو جاده های باریک و تنگ رالی رانندگی کنن فرمول یک شده همش تکنولوژی و فناوری رالی اما هنوز اونقدر مدرن نشده هنوزم دقت راننده و کمک راننده اس که باعث میشه یه تیم برنده بشه و البته موتور های تقویت شده اشون به شخصه رالی بی رو باید برگردونن تا معنی هیجان رو به همه نشون بدن آئودی – لانچیا – فورد – رنو – پژو – سیتروئن و یکم جلوتر میتسوبیشی و سوبارو اون سال های طلایی دیگه تکرار نمیشن

      موافقم 5
      مخالفم 17
    3. mmd@

      ۲۳ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (482 ديدگاه)

      فورمون وان یکم کسل کننده شده ولی نه اونقدر که بری جای دیگه ایده کلارکسون عالیه عملی بشه سود بیشتری میگرن و فرشاد عزیز فرمون وان با رالی مقایسه نکن رالی دقت و توجه و خوشی راننده بستگی داره تو فرمون وان توی پیستی که اصلا نباید تمرکزت از دست بدی و هیجان تنگاتنگش همینه اتفاقی هست مثلاً ورپشتن دوم شد تو طرفدارش باشی یکم اعصبانی میشی تو رالی هم همینجوره ولی حس و حال رالی با فرمون وان 100 در 100 فرق میکنه

  2. khashayar..

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (7 ديدگاه)

    به هرچه استخوان است، نه بگو.

    موافقم 4
    مخالفم 7
  3. ۲۲ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (6048 ديدگاه)

    آقای جرمی کلارکسون کلا درست میگه خیلی دوست دارم ایشون و هموند و می رو از نزدیک ملاقات کنم و باهاشون سلفی بگیرم و بعد بزارم عکس پروفایلم♥️
    انشاالله قسمت همگی

    موافقم 36
    مخالفم 10
    1. Ferrari 458

      ۲۲ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (13 ديدگاه)

      باهات موافقم

      موافقم 3
      مخالفم 2
  4. Hf

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (63 ديدگاه)

    کلارکسون حرف منطقی و کاملا درستی زده.
    فقط ای کاش گرندتور رو بیشتر ادامه میداد.
    اون واقعا یک عاشق خودرو ی واقعیه.

    موافقم 26
    مخالفم 3
    1. Ferrari 458

      ۲۲ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (13 ديدگاه)

      یک سوال داشتم در برنامه the not very grand tour جرمی کلارکسون هم حضور دارد؟

      موافقم 1
      مخالفم 2
  5. Arash Kashani

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (37 ديدگاه)

    رانندگی فرمول 1 یعنی هماهنگی سرعت و دقت در کسری از ثانیه
    اینکه بتونی در لحظه ای که راننده جلویت فکرشم نمیکنه ازش سبقت بگیری
    حرفش کاملا درسته
    تو اینجور پیستا هر کی خوش شانس باشه و از همون اول جلو بیفته
    تا 90 درصد مواقع هم جلو میمونه و اول میشه
    حتی بعضی موقع ها هم میرسن به راننده های آخر
    همین قدر خنده دار..

    موافقم 18
    مخالفم 2
  6. حسن

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (2317 ديدگاه)

    نمیشه چنین کاری کرد
    بعضی جاها نمادهای فرمول یکن مگه میشه ژاپن نرن این بنده خدا در پنجاه درصد موارد فقط زبونش کار میکنه

    موافقم 7
    مخالفم 23
  7. راوی

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (52 ديدگاه)

    جرمی که راننده فرمول یک نیست این پیشنهاد رو میده
    این پیشنهاد رو باید کسی بده که سال ها راننده فرمول یک بوده
    خود جرمی در برنامه هایی که اجرا میکرد برای ثبت رکورد ماشین ها رو یا میداد مایکل شوماخر رکوردها رو ثبت کنه یا میداد دست لوئیس همیلتون
    برنامه تخت گاز و گرند تور بخاطر نقش های کمدی که این سه مجری داشتن معروف شد

    موافقم 6
    مخالفم 20
    1. J

      ۲۲ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (13 ديدگاه)

      چه ربطی داره؟
      با این منطق شما هیچکسی نباید در مدیریت فرمول ۱ نقش داشته باشه جز رانندگان چون فقط اونا هستند که میدونن هر تصمیم چگونه در مسابقه نقش داره. پس این همه مدیر و سرمایه گذار و … از کجا میان؟ هیچکدومشونم پشت فرمون ماشین فرمول ۱ ننشستند.

      موافقم 17
      مخالفم 3
  8. Bmw

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (697 ديدگاه)

    پیست مونت پانورامای استرالیا یک از پیست های چالشی جهانه که خیلی تصادف میشه داخلش
    چندتا پیچش ماشین کاملا غیر قابل پیش بینی رفتار می کنه عجیبه که همچین پیستی تو فرمول یک وجود نداره که عیار راننده های فرمول یکو کامل مشخص کنه این پیچی که می گم حتی تو نوربرگ رینگ هم مثلش نیست

    موافقم 1
    مخالفم 1
  9. barsia

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    نوربرگ رینگ هم زیاد توش تصادف میشد از فرمول یک کنارش گذاشتن و کلی تغییر توش به‌وجود آوردن تاا تصادف کمتر بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا