هر آنچه باید درباره گرامیداشت صدمین سالگرد برگزاری نخستین مسابقه ۲۴ ساعتی لمان، تاریخ برگزاری، نحوه تماشا و قوانین آن بدانید.
امسال یکی از خاصترین سالهای برگزاری مسابقه ۲۴ ساعتی لمان و بهطور کلی، مسابقات قهرمانی جهانی استقامت، WEC، به شمار میرود. چه طرفدار خودروهای این رقابتها باشید یا نه، امکان ندارد یکی از صحنههای این مسابقات را ببینید و هیجانزده نشوید. مسابقات ۲۴ ساعتی به دلیل زمان زیاد و سرعت بالایی که دارند همواره یکی از پر حادثهترین رخدادهای ورزشی جهان به شمار میرفتهاند و در گذشته جان بسیاری را گرفتهاند.
اما جدا از خطرات این مسابقه لوکس، جذاب و هیجانانگیز، ویژگی خاطرهانگیز بودن آن مطرح میشود؛ من هر ساله حتی پشت نمایشگر گوشی شخصی خودم هم برای اتفاقات این رویداد هیجانزده میشوم. دیدن گروهی از سریعترین و پیشرفتهترین خودروهای جهان از برندهای مشهور و موردعلاقهام که در یک پیست به رقابت با یکدیگر میپردازند، تجربهای لذتبخش است. اما ممکن است برای برخی سوال باشد، لمان چیست و چرا باید صدمین سالگرد آن را تماشا کنیم؟!
در ابتدا، اگر با کلیت مسابقههای قهرمانی جهانی اسقامت و قوانین آن آشنایی ندارید بهتر است «راهنمای جامع WEC هرآنچه باید درباره مسابقات استقامت قهرمانی جهان بدانید» را مطالعه کنید.
هیئت برگزاری مسابقه ۲۴ ساعتی لمان مانند هر سال برنامهای جامع را برای علاقهمندان به موتوراسپرت تدارک دیدهاند. آنها از ابتدای برگزاری این فصل از مسابقات، جام پیروزی نهایی فصل و پیروزی مسابقه ۲۴ ساعتی را به محل مسابقات برگزارشده یعنی پیستهای سبرینگ، پورتیمائو و اسپا بردهاند؛ درست مانند کودکی که از جشن تولدش خوشحال است و آن را به همه یادآوری میکند!
امسال مسابقه ۲۴ ساعتی میزبان ابرخودروهای شرکتهایی چون پژو، پورشه، کادیلاک، فراری و… است که به مدعی همیشگی قهرمانی این رقابت در سالهای اخیر، تویوتا، اضافه شدهاند. تیم آمریکایی SCG نیز مانند چند سال گذشته در لمان حضور خواهد داشت اما این حضور کمرنگتر شده است. دیگر عضو جدید خانواده ابرخودروها، خودروی وَندِروِل از تیم وَنوال است که تاکنون اقبال چندانی برای رسیدن به سکوی قهرمانی نداشته است.
این رویداد که نود و یکمین دور این مسابقات به شمار میرود، با اختلاف صد سال از نخستین دور آن در سال ۱۹۲۳ برگزار میشود. مهمترین تغییرات این فصل از مسابقه لمان نسبتبه سالهای گذشته، بیشتر شدن خودروهای کلاس ابرخودرو یا «Hypercar»، حضور مهمانان بیشتر در مسابقه، حذف کلاس GTEPro و شرکتکردن یک خودروی ناسکار در مسابقه است.
اگر با تیمهای این مسابقه آشنایی ندارید، میتوانید برای شروع، نگاهی به فهرست تیمهای پیشتاز داشته باشید و بعدا خود جایگاه و عملکرد هر کدام را در طول مسابقه تماشا کرده یا بسنجید. این فهرست برای کلاس ابرخودورها شامل «تویوتا گازو ریسینگ»، «پورشه پنسکی موتوراسپرت»، «کادیلاک ریسینگ» و «فراری AF کورس» میشود. در کلاس LMP2 تیمهای «یونایتد اوتو اسپرت»، «یوتا»، «تیم WRT» و «پریما ریسینگ» شانس پیروزی بیشتری دارند. در کلاس آخر، GTEAm، نیز تیمهای «کوروت ریسینگ»، «فراری AF کورس»، «دمپسی پروتون»، «TF اسپرت» و «آیرون دِیمز» بیشترین تاثیر را روند مسابقه دارند. البته تیمهای قدرتمند دیگری هم وجود دارند که ذکر تکتک آنها از مجال این مطلب خارج است.
مسابقه ۲۴ ساعتی لمان ۲۰۲۳ متشکل از رانندهها، تیمها و خودروهای فهرست زیر است. هئیت برگزاری مسابقه یک لیست رزرو را هم منتشر کرده که درصورت عدم حضور تیمهای اصلی، به مسابقه ورود خواهند کرد. تیمهای «دراگون اسپید USA»، «تیم پراجکت ۱ ریسینگ» و «TF اسپرت» نامهای مطرح این لیست به شمار میروند. (برای مشاهده لیست به صورت کامل روی آن کلیک کنید).
هیئت برگزاری WEC همانند هر سال، برنامهای یک هفتهای را برای مسابقه تدارک دیده است که با حضور تماشاچیان آغاز میشود. تماشاگران مانند لمان ۲۰۲۲ میتوانند به مسابقات پشتیبان، گشتزنی در پیست مسابقه و سرگرمیهای کنار آن بپردازند و درصورت امکان حتی با رانندهها نیز دیدار کنند. خود مسابقه سه روز به درازا خواهد کشید؛ به این صورت که «تمرین آزاد ۱» در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ و در ساعت ۱۵:۳۰ دقیقه به وقت تهران آغاز میشود. پس از این تمرین، نوبت «اعتبارسنجی»، «تمرین آزاد ۲»، رویداد «هایپرپول» و «تمرین آزاد ۳» میشود که خودروها و تیمها را برای مسابقه نهایی در ساعت ۱۷:۳۰ روز ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ آماده میکند. جدول زیر تاریخ دقیق تکتک این رویدادها را نشان میدهد:
مسابقه ۲۴ ساعتی لمان ۲۰۲۳ | ۱۷ – ۲۱ خرداد (۷ – ۱۱ ژوئن) | ساعت (به وقت تهران) |
تمرین آزاد ۱ | ۱۷ خرداد | ۱۵:۳۰ |
اعتبارسنجی (Qualification) | ۱۷ خرداد | ۲۰:۳۰ |
تمرین آزاد ۲ | ۱۷ خرداد | ۲۳:۳۰ |
هایپرپول | ۱۸ خرداد | ۲۱:۳۰ |
تمرین آزاد ۳ | ۱۸ خرداد | ۲۳:۳۰ |
مسابقه ۲۴ ساعتی | ۲۰ خرداد | ۱۷:۳۰ |
با گذر از ۱۰۰ سال از زمان برپایی نخستین رویداد ۲۴ ساعتی لمان در سال ۱۹۲۳، هماکنون ۹۰ بار شاهد برگزاری این مسابقه بودهایم که در سال ۲۰۲۳ به ۹۱ میرسد. شما هم میتوانید از طریق رسانه تصویری مجله «موتورترند» آمریکا یا سایت رسمی رقابتهای WEC این مسابقات مهیج را دنبال کنید؛ البته استفاده از این سرویسها منوت به خریداری اشتراک آنها است که باید بهصورت دلاری پرداخت شود. به نظر شما آیا تویوتا این بار هم جام قهرمانی را با خودروهای شماره ۷ و ۸ خود به بالا میبرد یا تیمهای دیگر با استراتژیهای جدیدی وارد میدان فرانسوی شده و قهرمانی چندساله ژاپنیها را به چالش خواهند کشید؟!
PRPR
۸ خرداد ۱۴۰۲اگه تو ایران بود همه با ۲۰۶ میرفتن
ارش
۸ خرداد ۱۴۰۲😂😂
علی صفرپور
۸ خرداد ۱۴۰۲چنین مسابقه هایی درکنار بسترسازی برای ارائه فناوری، زمینه ای برای تفریح هستن و یک صنعت چندمیلیون دلاری محسوب میشن. تو ایران اگه ذره ای همکاری از طرف نهادها باشه میشه با خودروهای معمولی هم کارهای زیادی کرد. نیازی نیست حتما ابرخودروهای فوق مهندسی شده حضور داشته باشن.
R/T
۸ خرداد ۱۴۰۲ایول عجب چیزی بشه امسال
M@M@DRZ911
۸ خرداد ۱۴۰۲ساعت مسابقه نهایی توی جدول ۱۷:۳۰ ذکر شده ولی توی متن فرمودید که مسابقه ساعت ۱۵:۳۰ هستش ( درست بالای جدول)
لطفا اصلاح بفرمایید.
علی صفرپور
۸ خرداد ۱۴۰۲سپاس از توجه و همراهی شما. اصلاح شد.
علیرضا
۹ خرداد ۱۴۰۲سلام و خسته نباشید به تمام کادر سایت پدال مسابقه لمانز در چه سایتی زنده میشه دید
BMW
۸ خرداد ۱۴۰۲معذرت می خوام از آلمان فقط پورشه هست و چون نه بنزی و نه بی ام و ای هست
R/T
۸ خرداد ۱۴۰۲فک کنم بی ام و باشه چون ماشینش هم معرفی کرد
علی صفرپور
۸ خرداد ۱۴۰۲خیر بی ام و از سال بعد وارد WEC میشه
محمدهادی
۸ خرداد ۱۴۰۲پدال توی متن چرا رقیب سرسخت فراری و کادیلاک اشاره یی نشده؟
ابرخودروی BMW
علی صفرپور
۸ خرداد ۱۴۰۲وقتی نیست که نمیشه اشاره کنیم :)
علی صفرپور
۸ خرداد ۱۴۰۲دوست عزیز مرسدس کلا در مسابقات WEC حضور نداره. فعلا برنامه ای هم برای این کار نداره
mahdi-es17
۸ خرداد ۱۴۰۲از کجا میشه تماشا کرد
علی صفرپور
۹ خرداد ۱۴۰۲در بند آخر متن پیوند سایت ها قرار داده شده
مهراد
۸ خرداد ۱۴۰۲ممد ژانگولر میخوام با ماشین LMP1 بیام دنبالت ، برام فرقی هم نداره که فقط یه صندلی داره
(Saeed(peugeot
۸ خرداد ۱۴۰۲امسال هایپر کار پژو رنده میکنه همه رو
علیرضا
۹ خرداد ۱۴۰۲خیلی خوب شکرت کرده پژو
محمد امین
۸ خرداد ۱۴۰۲میشه راهنمایی کنید دقیقا از کجا میشه زنده مشابقه رو تماشا کرد؟
❤BMW❤
۸ خرداد ۱۴۰۲بله ، سایتی هست که زنده پخش کنه ؟
یا هر کانال و صفحه ای
علی صفرپور
۸ خرداد ۱۴۰۲در بند آخر متن لینک رو به صورت پیوند قرار دادیم. میتونین روی اسمشون بزنین
علیرضا
۹ خرداد ۱۴۰۲سلام کانال یوتیوب خود لمانز لایو همشون گزاشته از مونزا تا فوجی ….
R@min
۸ خرداد ۱۴۰۲طبق مسابقات امسال و عملکردشون در نظر بگیریم تو کلاس هایپر کار شانس اول با فاصله زیاد تویوتا هست که همه مسابقات امسال هم برده مگر اینکه مثل چند سال پیش یه قطعه چند دلاری قهرمانی رو ازشون بگیره.
کلاس GTEam غیر قابل پیش بینی هست هر چند با توجه به عملکرد امسالشون کوروت و فراری شانس بیشتری دارن. کوروت امسال دو تا از سه مسابقه WEC رو برده و یکیش هم فراری برنده شده که تو هر سه مسابقه رقابت خیلی نزدیکی داشتن.
علی صفرپور
۸ خرداد ۱۴۰۲من فکر میکنم رقابت نزدیک تو LMP2 بیشتره چون GTEAm انقدر اماتور داره که عنوان به تیم های حرفه ای که خود شما هم گفتی میرسه. اما LMP2 واقعا غیرقابل پیش ببینیه. چندتا تیم مدعی هستن و تو 24 ساعت هر اتفاقی ممکنه بیافته.
R@min
۹ خرداد ۱۴۰۲کلاس GTE همیشه همین بوده تو بیست سال اخیرم بین کوروت و فراری و پورشه و بعضا فورد و استون و… تقسیم شده اما جذابیتش به نزدیکی مدل های جاده ای هست.
LMP2 بله کاملا غیر قابل پیش بینی و بشخصه نمی تونم بگم شانس کدوم تیم بیشتره.
در کل لمان امسال با وجود پیش بینی ها بنظرم از اون سال های تاریخی میشه.
Amin
۹ خرداد ۱۴۰۲کلاس gte am شانس کوروت بیشتره ، البته حیف که مثل پارسال کلاس gte pro نداریم که رقابت های حرفه ای تری ببینیم ، ماشین ها یکسانه اما راننده های اون کلاس چند لول بهترن ..
در هایپر کار ، درسته تویوتا هر سه مسابقه رو برده ، ولی فراری هم خیلی دور نبوده ، اگر نتیجه ی کلی رو چک کنید ، فراری یه جاهایی چند دور عقب افتاده و مثلا یه جاهایی هم توی یه ریس ۶ ساعته ، حدود ۱۰ ثانیه فاصله تا برد داشته که برای مسابقات استقامت زمان خیلی کمی است
درکل توی این مسابقات bop خیلی مهمه و اکر اشتباه نکنم برای لمان نداریم این موضوع رو و نمیتونن روی ماشین هاشون تغیر ایجاد کنن ، پس باید دید که چه طور میشه …
ولی قطعا جذاب تر از چند سال پیش هست که گلینگهوس و آلپاین تنها رقیب تویوتا بودن
❤BMW❤
۸ خرداد ۱۴۰۲به همین مناسبت یادی کنیم از اعجوبه مهندسی آلمان
یه پورشه مخصوص مسابقات لمان که توی سال ۱۹۸۷ ، تاکید میکنم “۱۹۸۷” ینی ۳۶ سال پیش بایه موتور ۳۲۰۰ لیتری با قدرت حدود ۹۰۰ اسب بخار و شتاب ۲.۵ ثانیه !!!!! که واسه خیلی از خودرو ساز ها ، رویاست و حداکثر سرعت ۳۶۶ کیلومتر در ساعت و اسم مستعار نهنگ سفید 🤩
امیرمحمد
۱۷ خرداد ۱۴۰۲ماشین مسابقه س بایدم قوی باشه
زانتیا هم یه نسخه رالی 900 اسبی داشت😁
ashkan-car
۸ خرداد ۱۴۰۲ببخشید چه سایتی یا برنامه ای ک یا شبکه ای بدون نیاز به خرید اشتراک دلاری این برنامه رو پخش میکنه؟
reza
۹ خرداد ۱۴۰۲ببینیم 963 میتونه قهرمانی بیستم پورشه رو رقم بزنه یا نه. اگه قوانین رو تغییر نمیدادن همون 919 رندشون میکرد.
علیرضا
۹ خرداد ۱۴۰۲چه مسابقه ای بشه پورشه، پژو ، فراری ، کادیلاک توش شرکت میکنند به اضافیه شرکت کنندگان قدیمی جای آئودی خالی بود پژو به اینکه یک دهه شرکت نکرده مقام دوم و سوم به خودش اختصاص داده که نشون میده پژو 9×8 پتانسیل بورد داره
علیرضا
۹ خرداد ۱۴۰۲پژو 9×8
Arshia m3csl
۱۰ خرداد ۱۴۰۲امیدوارم ۹۱۱ بزرگ برنده بشه تو لمانز و بخش هایپر پول هم بی ام و برندش باشه