در رقابتی نفسگیر میان برادران مارکز در پیست “ترماس د ریو هوندو”، مارک مارکز (تیم دوکاتی لنوو) با عبور از الکس مارکز (تیم BK8 گرزینی ریسینگ) در مراحل پایانی مسابقه، توانست به روند پیروزیهای خود ادامه دهد. فرانکو موربیدلی (تیم پرتامینا اندورو VR46) نیز با عملکردی درخشان، موفق شد پس از چهار سال دوباره روی سکو قرار بگیرد و مقام سوم را کسب کند. در این میان، فرانچسکو بگنایا (دوکاتی لنوو) با وجود تلاش فراوان، نتوانست جایگاهی بهتر از چهارمی به دست آورد.
شروعی تهاجمی و سبقتگیریها در صدر جدول
با استارت مسابقه، مارک مارکز موفق شد با گرفتن “هولشات” وارد پیچ اول شود، اما همزمان حادثهای برای مارکو بزکی (آپریلیا ریسینگ) رخ داد که در برخورد با فابیو کوارتارارو (یاماها مونستر انرژی) تعادل خود را از دست داد و در همان ابتدای مسابقه زمین خورد.
در ادامه، یوهان زارکو (LCR هوندا) در تعقیب بگنایا بود و در پیچ ۸ چندین بار سعی کرد از او سبقت بگیرد. این درگیری باعث شد که برادران مارکز بتوانند فاصلهای ۰.۷ ثانیهای از بقیه رقبا ایجاد کنند. در دور چهارم، الکس مارکز از اشتباه کوچک مارک مارکز در پیچ ۱ استفاده کرد و رهبری مسابقه را به دست گرفت، درحالیکه موربیدلی توانست با عبور از زارکو و بگنایا، خود را به جایگاه سوم برساند.
پایان هیجانانگیز؛ مارک مارکز از برادرش سبقت میگیرد
در دور ۱۸ از ۲۵، مارک مارکز در پیچ ۵ حملهای انجام داد اما موفق به کنترل کامل موتورسیکلت خود نشد و الکس مارکز همچنان پیشتاز ماند. اما در دور ۱۹، مارک مارکز بار دیگر در پیچ ۵ حمله کرد و اینبار موفق شد جایگاه نخست را پس بگیرد. درحالیکه چهار دور به پایان مانده بود، فاصله مارک با برادرش به ۰.۷ ثانیه افزایش یافت و در نهایت، او با اختلاف ۱.۵ ثانیهای توانست به چهارمین پیروزی خود در این فصل دست پیدا کند.
الکس مارکز نیز عملکرد قابلتوجهی داشت و با حفظ جایگاه دوم، بار دیگر تواناییهای خود را به نمایش گذاشت. از سوی دیگر، بگنایا در تلاش برای کسب سکو بود اما نتوانست از موربیدلی سبقت بگیرد و در نهایت به جایگاه چهارم بسنده کرد.
نتایج نهایی و امتیازآوران
در دور پایانی، فابیو دی جیانانتونیو (VR46) توانست زارکو را پشت سر گذاشته و مقام پنجم را کسب کند. براد بیندر (ردبول KTM) با کسب جایگاه هفتم پس از تصادف در اسپرینت روز گذشته، عملکردی خوب داشت. اما یکی از اتفاقات مهم این مسابقه، حذف آی اوگورا (تیم ترکهاوس) از نتیجه نهایی بود، چرا که او از نسخهای غیرمجاز از نرمافزار موتور خود استفاده کرده بود. این حذف، باعث شد که پدرو آکوستا (ردبول KTM) به جایگاه هشتم، خوآن میر به نهم و لوکا مارینی (هوندا LCR) به دهم صعود کنند.
مارک مارکز تاکنون در هر دو مسابقه اسپرینت و هر دو گرندپری فصل ۲۰۲۵ پیروز شده است. اکنون، رقابت بعدی در پیست COTA آمریکا برگزار خواهد شد، جایی که مارکز علاقه زیادی به آن دارد. آیا کسی خواهد توانست روند پیروزیهای او را متوقف کند؟
نتایج مسابقه MotoGP آرژانتین ۲۰۲۵
📅 تاریخ: ۱۴ – ۱۶ مارس
🌥 وضعیت هوا: ابری، ۲۶ درجه سانتیگراد
🏁 شرایط پیست: خشک
💧 رطوبت: ۶۷٪
🌡 دمای زمین: ۳۶ درجه سانتیگراد
رتبه | امتیاز | موتورسوار | تیم | اختلاف زمان |
---|---|---|---|---|
🏆 ۱ | ۲۵ | مارک مارکز 🇪🇸 | دوکاتی لنوو تیم | ۴۱:۱۱.۱۰۰ |
۲ | ۲۰ | الکس مارکز 🇪🇸 | BK8 گرزینی ریسینگ موتوGP | +۱.۳۶۲ |
۳ | ۱۶ | فرانکو موربیدلی 🇮🇹 | پِرتامینا اندورو VR46 ریسینگ تیم | +۴.۶۹۵ |
۴ | ۱۳ | فرانچسکو بانیایا 🇮🇹 | دوکاتی لنوو تیم | +۵.۵۳۶ |
۵ | ۱۱ | فابیو دی جیانانتونیو 🇮🇹 | پِرتامینا اندورو VR46 ریسینگ تیم | +۷.۱۳۸ |
۶ | ۱۰ | یوهان زارکو 🇫🇷 | کاستُرُل هوندا LCR | +۷.۴۸۷ |
۷ | ۹ | برَد بیندر 🇿🇦 | ردبول KTM فکتوری ریسینگ | +۱۴.۲۹۴ |
۸ | ۸ | پدرو آکوستا 🇪🇸 | ردبول KTM فکتوری ریسینگ | +۱۵.۶۴۶ |
۹ | ۷ | خوان میر 🇪🇸 | هوندا HRC کاستُرُل | +۱۵.۷۸۷ |
۱۰ | ۶ | لوکا مارینی 🇮🇹 | هوندا HRC کاستُرُل | +۱۶.۰۲۵ |
۱۱ | ۵ | الکس رینز 🇪🇸 | مونستر انرژی یاماها موتوGP تیم | +۲۱.۶۶۳ |
۱۲ | ۴ | ماوریک وینیالس 🇪🇸 | ردبول KTM تک۳ | +۲۲.۳۱۹ |
۱۳ | ۳ | جک میلر 🇦🇺 | پریما پراماک یاماها موتوGP | +۲۳.۴۸۶ |
۱۴ | ۲ | فابیو کوارتارارو 🇫🇷 | مونستر انرژی یاماها موتوGP تیم | +۲۵.۱۴۸ |
۱۵ | ۱ | رائول فرناندز 🇪🇸 | ترَکهاوس موتوGP تیم | +۲۶.۹۱۴ |
۱۶ | – | فرمین آلدوگور 🇪🇸 | BK8 گرزینی ریسینگ موتوGP | +۲۷.۶۶۱ |
۱۷ | – | اِنهآ باستینینی 🇮🇹 | ردبول KTM تک۳ | +۴۰.۱۷۹ |
۱۸ | – | سومکیت چانترا 🇹🇭 | IDEMITSU هوندا LCR | +۴۱.۶۹۳ |
🚫 عدم اتمام دور اول | – | مارکو بزکی 🇮🇹 | آپریلیا ریسینگ | DNF |
🚫 دیسکالیفهشده | – | آی اوگورا 🇯🇵 | ترَکهاوس موتوGP تیم | DSQ |
خودروباز
۲۷ اسفند ۱۴۰۳این دو برادر اگه تو ایران بودن الان هردو تو اسنپ باکس داشتن کار میکردن
دیا
۲۷ اسفند ۱۴۰۳درسته . برعکسش مسئولین ما اونجا بودن واسه چوپانی هم قبول نمیشدن.
Yaghoob
۲۷ اسفند ۱۴۰۳مارک مارکز خیلی نترسه. خیلی هم سخت نا امید میشه. من فکر نمیکردم بعد از اون حادثه بتونه دوباره قهرمان بشه. ولی به نظر امسال هم مال خودشه
Suge knight
۲۷ اسفند ۱۴۰۳در اینکه میتونه رکورد روسی رو بشکنه شکی نیست ولی آیا میتونه رکورد آگوستینی رو بشکنه؟
امیرعلی
۲۷ اسفند ۱۴۰۳تیم هوندا هم که کاملاً محو شده از مسابقات چرا آخه 🤔🤔😔
Carbonado Aventador
۲۷ اسفند ۱۴۰۳کلا ژاپنی ها از لحاظ تکنولوژی عقب افتادن تو موتوجیپی..
چندساله اروپایی ها بهتر کار میکنن
بهزاد
۲۷ اسفند ۱۴۰۳دوست گرامی عقب نیافتادن بلکه طبق یکسری قوانین که از سالهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ اجرا شد در توسعه موتورهای خود دارای یکسری محدودیت شدند تا به اصطلاح راه برای ورود سایر شرکت ها مثل KTM و آپریلیا و رقابتی تر شدن رقبا با هوندا و یاماها هموارتر بشه.
دو تیم هوندا و یاماها در این چند سال دارای کمترین میزان آزمایش قطعات آیرو و همچنین عدم تغییر در طول فصل بودند.
حتی در توسعه انجین خودشان به نوعی مدتی فریز بودن و با توجه به اتفاقات دو سه سال اخیر کمپانی صاحب motogp از امسال با کمتر شدن محدودیت این دو تیم موافقت کرد.
به عنوان نمونه یاماها تنها تیمی هست که از موتور ۴ سیلندر خطی استفاده میکنه و از سال گذشته توسعه موتور V شکل خودشو شروع کرده و احتمالا از اواسط این فصل آماده استفاده بشه.
دوران کرونا هم باعث شد ۲ تیم ژاپنی عملا نزدیک ۲ فصل از توسعه را از دست بدهند چون قوانین در ژاپن اجازه جمع شدن تیم توسعه که شامل نفرات اروپایی و آمریکایی میشد را نمیداد و به نوعی از راه دور مشغول تبادل نظر بودن.
حتی تا چند وقت پیش هوندا و یاماها مجاز به استفاده از ۸ انجین در طول فصل بودن در حالی که برخی تیم ها میتونستن ۱۰ انجین استفاده کنند.
فعلا با توجه به ۲ مسابقه اخیر هوندا روند خوبی داشته اما یاماها تا زمان رسیدن موتور جدیدشون امیدوار کننده نبودن.
Carbonado Aventador
۲۸ اسفند ۱۴۰۳خلاصه کامنتت:
ژاپنی ها از لحاظ تکنولوژی عقب افتادن
بهزاد
۲۸ اسفند ۱۴۰۳اصلا میدونی motogp چیه یا همینجوری بعد از خبرها نتایجشو میبینی😂