مرسدس بنزمسابقات

مرسدس بنز برای نخستین بار از فناوری هیبریدی پیشرفته F1 رونمایی می‌کند

پیشرانه ۱,۰۰۰ اسب بخاری خودروهای فرمول ۱، نیروی خود را از سه موتور متفاوت دریافت می‌کند.

تیم‌های فرمول ۱ علاقه چندانی به اشتراک‌گذاری اطلاعات پیشرانه‌های پیشرفته خود ندارند. قلب تپنده خودروهای فرمول ۱ اهمیت بسیار زیادی دارد اما از آنجا که توسعه نسخه تازه آن به سال ۲۰۲۶ موکول شده است، مرسدس‌بنز هم تصمیم گرفته تا دیدی تازه از پیشرانه خود را در اختیار کاربران و علاقه‌مندان قرار دهد.

مانند موتور خودروی فرمول ۱ تمام تیم‌های شرکت‌کننده در رقابت‌های گرندپری، موتور مرسدس هم شامل یک پیشرانه درون‌سوز، دو موتور برقی، یک باتری و شمار بسیار زیادی از قطعات الکترونیکی می‌شود. یکی از الکتروموتورها به‌صورت یکپارچه به توربوشارژر متصل می‌شود و انرژی اگزوز را دریافت می‌کند. اگر باتری شارژ کافی داشته باشد، این موتور می‌تواند یک نیروی پیش‌رانش ناگهانی را در اختیار راننده خودرو قرار دهد.

فناوری یادشده که با نام MGU-H شناخته می‌شود از سال ۲۰۲۶ بازنشسته خواهد شد. ظاهرا تولید این بخش بسیار پیچیده و دشوار است. مسئولان برگزاری رویدادهای فرمول ۱ بر این باورند که توسعه این ویژگی باعث عدم همکاری خودروسازان با مسابقات فرمول ۱ شده است.

الکتروموتور دوم با جعبه‌دنده یکپارچه شده و نیروی خود را از ترمزگیری به دست می‌آورد و به‌صورت کامل به چرخ‌های چرخ‌های عقب منتقل می‌کند. قوانین تازه مسابقات تجهیز تمام خودروها به این قسمت را اجباری می‌داند.

تمام این سیستم‌ها برای کار با یکدیگر با بخش‌های الکترونیکی و باتری همکاری می‌کنند. برای تماشای دقیق این بخش‌های می‌توانید به ویدئوی انتهای این مطلب مراجعه کنید. بسته باتری این خودرو شامل ۲۰۰ سلول می‌شود که به‌احتمال بسیار زیاد از نوع ۲۱۷۰۰ هستند؛ دلیل نام‌گذاری این باتری‌ها هم قطر و طول ۲۱ در ۷۰ میلیمتری آن‌ها است. مهندسان بسته باتری را در یک بسته بزرگ‌تر قرار می‌دهند تا اینورتر و قطعات تغذیه الکترونیکی هم درکنار بسته باتری قرار بگیرند؛ به این ترتیب خنک‌سازی تمام آن‌ها به‌وسیله یک سیستم گردشی انجام می‌شود.

مرسدس در ادامه ویدئوی خود روی سیستم‌ خنک‌کاری تمرکز ویژه‌ای دارد؛ چراکه همکار و اسپانسر این تیم، مجموعه پتروناس، خود تولیدکننده خنک‌ساز به شمار می‌رود. مهندسان پتروناس سیستم خنک‌کاری خودروهای مرسدس را به‌صورت دای‌الکتریک انجام داده‌اند؛ بنابراین اگر مایع خنک‌کننده از آن نشت کند و با قطعات الکترونیکی برخورد کند، باز هم اتصال کوتاه ایجاد نخواهد شد.

البته استفاده از این فناوری منحصر به خودروهای مسابقه‌ای نیست؛ صنعت خودرو هم‌اکنون برای تولید خودروهای هیبریدی و برقی از این فناوری بهره می‌برد. به این ترتیب تنها می‌توان تصور کرد که با توجه به اهمیت بالای دقت و کارایی در خودروهای مسابقه‌ای فرمول ۱، احتمالا در توسعه آن‌ها از روش‌های ویژه استفاده شده است.

روی‌هم‌رفته باید این حرکت تیم مرسدس را قابل تقدیر دانست؛ چرا که به کاربران اجازه می‌دهد تا با سیستم‌های فرمول ۱ بیشتر آشنا شوند و درک بهتری از نحوه عملکرد سیستم‌های هیبریدی مسابقات گرندپری داشته باشند. اگر شما هم درباره نحوه کارکرد و اجزای پیشرانه‌های فرمول ۱ کنجکاو هستید، توصیه می‌کنیم ویدئوی زیر (در یوتیوب) را تماشا کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. هومن

    ۱۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (68 ديدگاه)

    قدیما رسم بود میگفتن استاد دو تا فوت کوزه گریو واسه خودش نگه میداره امثال بنز دیگه انقد زیادی مهربون بودن رو بازی کردن که الان وضعشون شده این، نکه بد باشها اما مثل گذشته عالی همه نیست چه تو فروش چه تو وا موندن دهن مردم که بگن وااوو یه مرسدس بنز

    موافقم 7
    مخالفم 1
  2. R

    ۱۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1198 ديدگاه)

    فکر میکردم بنزینی خالصن پس هیبریدی ان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا