پیوستن لوئیس همیلتون به فراری برای فصل ۲۰۲۵ عملی خواهد شد؛ اما مرسدس گزینههای زیادی برای جایگزینی او دارد تا بهعنوان رانندهٔ دوم در کنار جورج راسل قرار دهد.
تصمیم لوئیس همیلتون برای پیوست به فراری در سال ۲۰۲۵ شوک بزرگی به فرمول یک وارد کرد و امواج این شوک همچنان احساس میشود. علاوه بر چگونگی همکاری همیلتون و فراری در سال آینده، علامت سؤال بزرگ دیگر تأثیر جدایی او بر مرسدس و رانندهای است که جانشینش خواهد شد. این موضوع شرایط عجیبی را برای مرسدس ایجاد کرده است مثل زمانی که نیکو رزبرگ بلافاصله پس از کسب قهرمانی جهان در سال ۲۰۱۶ با اعلام کنارهگیری از فرمول یک، همه را مبهوت کرد.
البته شرایط فعلی دو تفاوت بزرگ با آن زمان دارد. اول اینکه صندلی خالی مرسدس بهاندازهٔ زمانی که این تیم بر فرمول یک سلطه داشت ارزش ندارد زیرا اکنون ردبول تیمی است که هر رانندهای آرزوی نشستن پشت فرمان خودروی آن را دارد. تفاوت دوم هم تعداد زیاد رانندگان بدون قرارداد است که دست مرسدس را برای انتخاب باز میگذارد. در سال ۲۰۱۶ رانندگان آزاد کمی وجود داشتند که امکان قرارداد بستن با مرسدس را داشته باشند. به همین دلیل، آن زمان مرسدس برای گرفتن والتری بوتاس باید با ویلیامز به توافق میرسید و ویلیامز هم باید فیلیپه ماسا را متقاعد میکرد که دوباره به فرمول یک بازگردد و جای بوتاس را بگیرد. این بار اما فقط مکس ورشتپن، چارلز لکلرک و رانندگان مکلارن قرارداد دارند؛ بنابراین، بهجز جورج راسل که رانندهٔ مرسدس است، ۱۴ رانندهٔ بدون قرارداد خواهیم داشت که این یعنی مرسدس گزینههای زیادی برای جایگزینی با همیلتون دارد.
توتو ولت اما قاطعانه اعلام کرده است که راسل در مرسدس خواهد ماند:
با تمام بحثها در مورد لوئیس، چیزی که بهاندازهٔ کافی در مورد آن صحبت نشده، جورج است. جورج این پتانسیل را دارد که رانندهٔ اصلی بعدی تیم باشد. او از نسل لندو و لکلرک است و من نمیتوانم وقتی لوئیس میرود آرزوی لیدر جدیدی غیر از راسل را داشته باشم؛ بنابراین، ما پایهٔ محکمی داریم، مردی سریع، بااستعداد و باهوش و فقط باید انتخاب درستی برای صندلی دوم و رانندهٔ دوم داشته باشیم. این چیزی نیست که بخواهم در مورد آن عجله داشته باشم. البته چند هفته پیش چند قرارداد امضا شد که میتواند جزء گزینههای ما باشد ولی من همیشه تغییر را دوست دارم زیرا تغییر فرصت فراهم میکند. به همان ترتیبی که با شرایط نیکو کنار آمدیم، من مشتاقانه منتظر تصمیمگیریهای درست هستم. شاید این فرصتی برای انجام کاری جسورانه باشد
اگر مرسدس بخواهد رانندهای از نسل مشابه را در کنار راسل قرار دهد، احتمالاً الکس آلبون در صدر این لیست قرار خواهد داشت. او دوران چشمگیری را در ویلیامز سپر کرده و به یک لیدر تبدیل شده است. آلبون برای تیمی که فقط چند شانس برای کسب نتایج خوب داشته امتیازات ارزشمندی جمع کرده است و هرچند برای سال ۲۰۲۵ با ویلیامز قرارداد دارد اما میدانیم که مرسدس و ردبول برای در اختیار گرفتن او علاقه نشان دادهاند و گفتههای جیمز واولز در این هفته نشان داده است که میتوان به توافق رسید.
گزینهٔ پررنگ بعدی میتواند کارلوس ساینز باشد که با کسب تنها برد غیر ردبول در فصل ۲۰۲۳ توانست خود را اثبات کند. او با تجربهٔ حضور در تیمهای تورو روسو، رنو، مکلارن و فراری قبل از ۳۰ سالگی، گزینهای بسیار عالی برای مرسدس خواهد بود. بااینحال، با توجه به کیفیت گزینههای دیگر ساینز هم کار سختی برای رسیدن به صندلی مرسدس خواهد داشت. هموطن اسپانیایی او میتواند همان گزینهٔ جسورانهای باشد که ولف میگوید. فرناندو آلونسو در آستونمارتین ثابت کرده که در چهلسالگی هیچکدام از مهارتهای رانندگی خود را از دست نداده است. وی همچنین سالها حامی راسل بوده و رابطهٔ خوب این دو احتمال همکاری آلونسو و مرسدس را پررنگ میکند.
در سمت دیگر این طیف، رانندهٔ جوانی بنام کیمی آنتونلی قرار دارد. هرچند شاید نام این جوان ایتالیایی را نشنیده باشید اما او از یازدهسالگی بخشی از مجموعهٔ مرسدس بوده و در سال ۲۰۲۲ دو پیروزی در فرمول چهار کسب کرد. آنتونلی آنقدر خوب عمل کرده که از فرمول سه جهش کرده و مستقیماً به فرمول دو آمده است و قرار است در فصل ۲۰۲۴ برای تیم پریما رانندگی کند. اگر آنتونلی در فرمول دو هم عملکرد موفق خود را ادامه دهد، میتواند خیلی زود به فرمول یک برسد. این در حالی است که راسل هم پس از قهرمانی در فرمول دو در سال ۲۰۱۹ به فرمول یک آمد اما چون آن زمان مرسدس صندلی خالی نداشت، جورج چند سال برای ویلیامز رانندگی کرد. بااینحال، ولف در پاسخ به احتمال حضور آنتونلی گفته است هنوز برای هرگونه گمانهزنی در این رابطه خیلی زود است.
علاوه بر این، رانندهٔ رزرو مرسدس، میک شوماخر و استبان اوکون هم میتوانند از گزینههای دیگر برای پر کردن صندلی دوم تیم آلمانی باشند. این تعدد گزینهها اما اصلاً به نفع ساینز نیست زیرا او را با رقابت سختی مواجه میکند. همچنین ساینز هماکنون در موقعیتی قرار دارد که مجبور است منتظر پیشنهاد مرسدس بماند. البته مدتها شایعه شده بود که آئودی پس از ورود به فرمول یک در سال ۲۰۲۶ خواهان ساینز خواهد بود اما حالا بمب همیلتون همهچیز را تغییر داده است.
P
۱۹ بهمن ۱۴۰۲اگر قانون سوپر لایسنس نبود ،بدون شک کیمی انتونلی جایگزین همیلتون میشد
amirmohammadja79
۱۹ بهمن ۱۴۰۲آلونسو میتونه جایگزین خوبی باشه یا حتی میتونیم بازگشت وتل به فرمول وان رو تصور کنیم :)
علی یوسفی
۱۹ بهمن ۱۴۰۲بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت بنظرم مرسدس میخواد راسلو راننده اول کنه و بدنبال راننده ای مکمل و دوم برای کمک به راسله از این جهت ساینز رو بعید میدونم فراموش نکنیم در فراری هم چالش سختی با لکلرک داشت از اونطرف آلبون هم راننده ای در سطح مرسدس نیست منتها آنتونلی شاید بعنوان استعدادی ناب بتونه به مرسدس کمک کنه در نهایت فکر میکنم مرسدس کار سختی برای جایگزینی لوییس داره.
ارسلان
۱۹ بهمن ۱۴۰۲جایگزین لوییس همیلتون 😂… طرف و بردند دیگه داستان سرایی نداره!!
فراری فقط شهرت لوییس همیلتون براش ده ها میلیون دلار ارزش داره… احتمالا هنوز هیچی نشده لوییس همیلتون و حتی به تبلیغات ری بن ام اضافه کرده !
akrh78
۱۹ بهمن ۱۴۰۲*میلیارد
کاوه
۱۹ بهمن ۱۴۰۲ده ها میلیون دلار؟؟؟ده ها میلیون پولی نیست برادر.فقط خبر انتقال همیلتون به فراری ارزش سهام فراری رو ده میلیارد دلار بالا برد ده میلیارد دلار!!!!!این تازه فقط ارزش سهامشه!!!!فراری خییییییییلی سود کرد از این انتقال
Alireza
۱۹ بهمن ۱۴۰۲فقط فرناندو آلونزو
LH44
۱۹ بهمن ۱۴۰۲اینو باید در نظر گرفت که این تیم ها نیستن که برای جذب راننده عادی تلاش میکنن، بلکه راننده های عادی هستن که برای صندلی فرمول یک میجنگن. منظورم از راننده های عادی در گرید فعلی، همه راننده ها جز لوئیس و لکرک و ورستپن هستن.
حالا هرچی اون صندلی ارزشش بیشتر باشه، جنگ سر اون پر سر و صدا تر میشه. توتو همونطور که خودش هم گفته، عجله ای در کارش نداره.
لوئیس یک فصل قبل به اون خبر داده یعنی ولف تقریبن یه فصل وقت داره ببینه کدوم راننده رو از گرید فعلی یا خارج از اون میتونه کنار راسل بشونه.
از طرفی میدونیم سال 2025، سال اخر قوانین فعلی هستن و راننده ها چیز زیادی از اون سال به تیم سال بعدشون انتقال نمیدن. مثلن اگر ساینز بیاد، نمیتونه اطلاعات مفیدی رو برای سال بعد با خودش به ائودی ببره.
اگر ماشین مرسدس در امسال رقابتی باشه، ولف مجبوره برای رقابت بر سر مقام دوم در 2025، راننده دوم تراز اولی رو بیاره. اگر رقابتی نباشن و تمرکز رو بذارن روی نسل بعد، ارزون ترین و مطیع ترین راننده ای که بتونه رو برای یه سال به تیم میاره. 2026 هم به احتمال 90 درصد کیمی انتونلی صندلی دوم رو میگیره چون مرسدس مجبوره به اون صندلی بده که اگه نده میره عضو اکادمیی میشه که بهش صندلی بدن. نتیجش میشه اینکه مرسدس یکی از بهترین استعداد های اخیر که برای خودش هست رو از دست میده.
از طرفی راننده هایی که عضو اکادمی ردبول هستن، شانس بالایی برای حضور در مرسدس ندارن. در مورد البون هم که مارکو چند وقت پیش خط و نشون کشیده بود که راننده واس ماست و …
ریکیاردو هم داستانش همینه. ساینز هم احتمال درگیریش با راسل کم نیست پس شانس زیادی نداره. رابطه ولف با الونسو هم خوب نیست. از طرفی باید گفت الونسو به وقتش میتونه برای تیم حسابی حاشیه درست کنه و جو تیم رو به هم بزنه.
اوکون هم بعیده جایگاه نسبتن محکم خودش در الپین رو بیخیال بشه تا اینکه برای یه فصل بیاد مرسدس و اینده مبهمی داشته باشه.
میمونه بوتاس که بنظرم محتمل ترین گزینست. هم مطیع تیمه، هم سابقه داره تو این تیم و هم خیلی گرون نیست. حاشیه هم که یه دونه نداره. ارتباطشم که با ولف خیلی خوبه.