مسابقات

در روز طولانی موناکو، فراری اشتباه کرد و پرز اول شد

بررسی مسابقه‌ی بارانی و اولین پیروزی سرجیو پرز راننده مکزیکی تیم ردبول در موناکو

هفتمین دور از مسابقات فصل ۲۰۲۲ فرمول یک به موناکو رسید. این مسابقه که در خیابان‌های باریک مونت‌کارلو برگزار می‌شود، سبقت‌ گیری بسیار سخت است و هرسال شاهد برخوردهایی هستیم. به همین دلیل تعیین خط و استارت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در روز شنبه و تعیین خط لکلرک در کشور خود موفق به کسب پل پوزیشن برای دومین سال پیاپی شد.

از قبل احتمال بارندگی اعلام شده بود و قبل از استارت مسابقه باران شروع می‌شود. مسابقه در زمان مشخص شده شروع نمی‌شود و تیم‌ها قصد دارند به دلیل شدت باران لاستیک ماشین‌ها را به اینترمدیت تغییر دهند. بعضی از رانندگان نیز تصمیم گرفتند با لاستیک wet مسابقه را شروع کنند.

بر اساس تصمیم فیا به دلیل امنیت رانندگان، دور گرم کردن پشت سر ماشین ایمنی انجام خواهد شد. سردرگمی در مورد انتخاب لاستیک مناسب برای تیم‌ها مشکل‌ساز شده است. باران همچنان در حال شدت گرفتن است و در نهایت به دلیل زیاد بودن باران تمام رانندگان مجبور می‌شوند لاستیک Wet را انتخاب می‌کنند.

پس از ۲۰ دقیقه تأخیر دور گرم کردن پشت سر ماشین ایمنی آغاز می‌شود. به دلیل شدت باران وضعیت پرچم قرمز اعلام می‌شود و رانندگان به داخل پیت لین بازمی‌گردند. ظاهراً مسابقه‌ی اسپا پارسال در بلژیک تکرار خواهد شد.

در نهایت پس از بیش از یک ساعت تأخیر مسابقه پشت ماشین ایمنی آغاز می‌شود. در همان دور اول لطیفی به دیواره‌ی پیست برخورد می‌کند. لنس استرول به پیت لین می‌رود تا اولین پیت استاپ این مسابقه را انجام دهد.

در انتهای دور دوم خودروی ایمنی به داخل پیت بازمی‌گردد. لکلرک مسابقه را شروع می‌کند پیست به شدت لغزنده است. لطیفی، استرول و گسلی بعد از تعویض لاستیک‌های خود با لاستیک‌های اینترمدیت مسابقه را ادامه می‌دهند.

پس از ۵ دور در رادیو به لکلرک اعلام می‌شود که برای حدوداً ۲۰ دقیقه‌ی آینده بارانی پیش بینی نشده است.

در حال حاضر انتخاب لاستیک برای تیم‌ها بین لاستیک Wet و اینترمدیت سخت شده است و زمان فراخواندن رانندگان به پیت لین بسیار مهم و سرنوشت‌ساز است. گسلی که لاستیک خود را به اینترمدیت تغییر داده بود موفق به کسب سریع‌ترین دور می‌شود و شاید این نشانه‌ای باشد برای اینکه سطح پیست در حال خشک شدن است.

این مسابقه فقط یک منطقه‌ی‌ دی آر اس دارد که در شرایط فعلی به دلیل خیس بودن پیست، دی آر اس هنوز برای رانندگان فعال نشده است.

پیست خشک‌تر شده است و سرعت رانندگانی که لاستیک اینترمدیت دارد افزایش یافته است. گسلی پس از تعویض لاستیک تا رده‌ی ۱۲ بالا آمده است.

همیلتون دور ۱۶ به پیت می‌آید و با لاستیک اینترمدیت در رده‌ی نهم به پیست بازمی‌گردد. رانندگان پیشتاز هنوز تصمیم به تعویض لاستیک‌های خود نگرفته‌اند. لکلرک در جایگاه اول فاصله‌ی خود را باهم تیمی خود در رده‌ی دوم به ۵/۵ ثانیه رسانده است.

دور بعدی بالاخره پرز به پیت می‌آید و با لاستیک‌های اینترمدیت در جایگاه پنجم به پیست بازمی‌گردد. پس از او نوبت نوریس است.

لکلرک و سپس ورستپن به پیت فراخوانده می‌شوند. لکلرک پشت پرز در جایگاه سوم به پیست بازمی‌گردد. ساینز که هنوز به پیت نرفته است در رده‌ی اول است و پرز هرلحظه به او نزدیک‌تر می‌شود. ورستپن نیز در جایگاه چهارم پشت سر لکلرک است.

همیلتون با اکون برای کسب رده‌ی هشتم درگیر است. همیلتون از اکون سریع‌تر از و بارها تلاش می‌کند از او سبقت بگیرد اما موفق نمی‌شود.
فراری هر دو راننده‌ی خود را به پیت می‌آورد و لاستیک‌های خشک را برای آن‌ها انتخاب می‌کند. لکلرک که در جایگاه اول بود در حال حاضر چهارم است و عصبانیت خود را در رادیو اعلام می‌کند.

هر دو ردبول به پیت می‌آیند و در نهایت پرز در جایگاه اول جلوی ساینز و ورستپن در جایگاه سوم جلوی لکلرک به پیست بازمی‌گردند.

در دور ۲۷ شوماخر به شدت به دیواره‌ی پیست برخورد می‌کند. براثر این برخورد ماشین شوماخر نصف می‌شود. خودروی ایمنی با پیست می‌آید و در نهایت پس از سه دور وضعیت پرچم قرمز اعلام می‌شود تا پیست به‌طور کامل تمیز شود.

پس از وقفه‌ای مسابقه دوباره شروع می‌شود. هر دو راننده‌ی فراری با لاستیک‌های هارد مسابقه می‌دهند و ردبول‌ها نیز از لاستیک‌های مدیوم استفاده می‌کنند.

راسل در جایگاه پنجم سریع‌ترین دور را به ثبت می‌رساند.

با توجه به باران و تصادف شوماخر و پرچم‌های قرمز تمام ۷۷ دورهای مسابقه انجام نمی‌شود و مسابقه با احتساب زمان تمام می‌شود.

ده دقیقه مانده به پایان مسابقه و ساینز فاصله‌ی خود را با پرز به نیم ثانیه رسانده است اما سبقت‌گیری در خیابان‌های مونت‌کارلو چالش بزرگی است.

فاصله‌ی ۴ راننده‌ی اول از یکدیگر بسیار کم است اما هیچ سبقتی انجام نمی‌شود.


در نهایت تلاش‌های فراری‌ها موفقیت آمیز نبود و پرز برای اولین بار پیروز مسابقه‌ی فرمول یک موناکو می‌شود. ساینز و ورستپن نیز به ترتیب دوم و سوم می‌شوند. لکلرک نیز به دلیل تصمیم اشتباه فراری به راحتی جایگاه اول را از دست داد و در نهایت چهارم شد و امتیازهای بسیار مهمی را برای رقابت با ورستپن در جدول قهرمانی از دست داد. در حال حاضر فاصله‌ی ورستپن و لکلرک در جدول قهرمانی به ۹ امتیاز افزایش یافت.

لندو نوریس نیز یک امتیاز سریع‌ترین دور را به دست آورد.

مسابقه‌ی بعدی دو هفته‌ی آینده در آذربایجان برگزار خواهد شد.

نتیجه‌ی نهایی گرندپری موناکو ۲۰۲۲:

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. کامران

    ۸ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (65 ديدگاه)

    فراری اشتباه بزرگی کرد شانس قهرمانی رو از دست داد حیف

    بازم بی استعدادی کاکا همیلتون معلوم شد از اونجایی که راسل با ماشین یکسان همیشه ۳ ۴ رده جلوتره مشکل پوروپوسینگ بنزم که برخلاف ادعاشون حل نشده

    این راننده های مک لارن دانیال ریکاردو میلوس و لندو نوریس چقد لوس ان مخصوصا اون نوریس که عنگلیسی هم هست قیافش شبیه بچه دبیرستانی هاس

    موافقم 10
    مخالفم 37
    1. Clean energy (سلام فرمانده)

      ۸ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1333 ديدگاه)

      یعنی واقعا عجب
      حاجی عجب
      ناموسا عجب
      د باو عجب:/

      موافقم 25
      مخالفم 2
    2. HamiD

      ۸ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (2464 ديدگاه)

      عجب …
      عه معلوم شد مشکلت با لوئیس چیه …
      نگو انگلیسی بودنش مشکلته …
      ولی خداییش زشته به یه راننده که 7 تا قهرمانی داره میگین بی استعداد!
      خودم از لوئیس خوشم نمیاد اما این دیگه چرنده که بهش میگن بی استعداد!
      نه تو بلدی برو ریس بده ببینم چرا اول نمیشی سلطان ادعا …
      در حد همون نوریس به قول خودت بچه دبیرستانی هم نیستی پشت گوشیت نشستی فقط یه چیزایی تایپ میکنی …

      موافقم 30
      مخالفم 2
      1. TML BN

        ۸ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (1059 ديدگاه)

        والا انگلیسی بودن مگه چشه

        موافقم 20
        مخالفم 1
        1. HamiD

          ۸ خرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (2464 ديدگاه)

          چی بگم والا …
          در ضمن یه چیزی هست …
          اینکه ما اختیار نداریم کجا به دنیا میایم!
          خب اون بنده خدا هم کشورشه دیگه چیکار کنه!!!
          نمیتونه ملیتش رو عوض کنه که!!!
          چه اونی که توی ایران به دنیا میاد چه اونی که توی انگلیس به دنیا میاد دست خودش نیست …
          در ضمن فکر نمیکنم ملیت اونقدر چیز مهمی باشه … اختیاری نیست …
          همیلتون یا همین نوریس نرفتن کشور های دیگه رو استعمار نکردن که!!!!
          همونطور که ما توی اتفاقاتی که توی کشورمون میفته تقریبا اختیاری نداریم این بنده خدا ها هم ندارن …
          چیکار کنن خب! بکشن خودشون رو؟!
          همینطور شرکت های انگلیسی که بعضا دوستان بهشون توهین میکنن …
          خب شرکته دیگه یعنی کسایی که توی انگلیس زندگی میکنن همه نجس اند و دزد و استعمارگر؟! ما خوبیم …
          خودم از سیاست های انگلیس متنفرم ولی یه راننده چیکارست آخه!

          موافقم 24
          مخالفم 1
      2. کامران

        ۸ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (65 ديدگاه)

        عنگلیسی بودن خودش به تنهایی میتونه دلیل علمی/تخصصی جهت تنفر از همیلتون باشه مخصوصا از سیلوراستون پارسال که کوبید به ورستاپن و فشار ۵۱ جی به گردنش وارد کرد ورستاپن چند روز سر این بیمارستان بود در همون لحظه همیلتون بعد مسابقه پرچم عنگلیس ورداشت پرید وسط پیست به شکل اجدادش ادا در اوردن! این یعنی ذات کثیف عنگلیسی
        کاش قطعه هیلو وجود نداشت و ورستاپن با چرخش کله همیلتون رو آبگوشت میکرد

        اما دلیل تنفر من از مستر همیل این نیست ۷ سال با ماشین بهتر از بقیه و شانسی زارت و زارت قهرمانی آبکی گرفت حالا که ماشین خوب نداره هیچ کاری نمیتونه بکنه حتی راسل با ماشین یکسان نتایج بهتر کسب میکنه وقتشه همیلتون با ۷ قهرمانی آبکیش بکشه کنار تا آبروش بیشتر نرفته

        موافقم 7
        مخالفم 28
        1. Hamid...Audi

          ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (713 ديدگاه)

          یکی از دلایلی که بعد از چند سال بخش کامنت های پدال دیگه برام جذاب نیست خود شمایین.
          با تعصب طرفدار یه نفر میشین و روانتون رو درگیر موفقیت همین یه نفر میکنین.
          از منی که چندین ساله فرمول۱ رو دنبال میکنم به شما نصیحت، ورشتپن اگه پارسال قهرمان شد ماشینی همسطح حتی در مواقعی بهتر از همیلتون داشت(حالا نقض قوانین به کنار) و یه روزی این برتری ماشین از بین میره و ورشتپن هم میره رقابت وسط جدول. این وسط شما میمونین و حرص اینکه راننده ی مورد علاقه‌تون داره واسه پنجمی میجنگه.
          هیچ راننده ای بزرگتر از فرمول یک و عشق به ماشین نیست و فرمول یک رو برای عشق به ماشین ببینین نه طرفداری از یک نفر. بزرگتر از همیلتون ها و ورشتپن ها دوره شون تموم شده و رفتن و این فرمول یکه که همیشه هست و جریان داره.

    3. Taha Malek

      ۸ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (916 ديدگاه)

      لوئیس بی استعداد خخخخخخخخخ
      سر لوئیس بگو زبونت عادت کنه

      موافقم 24
      مخالفم 4
      1. کافر مقدس

        ۹ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (1635 ديدگاه)

        تو دیگه از اونم داغون تری sir بگه به خاطر تعصب شما :)

        سر الکس فرگوسن قبل سر شدن همیشه داشت ادامس میخرد

        موافقم 1
        مخالفم 18
        1. HamiD

          ۹ خرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (2464 ديدگاه)

          بخاطر تعصب ایشون نیست …
          واقعا بهش میگن sir …

          موافقم 7
          مخالفم 1
        2. IMAN99

          ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (1864 ديدگاه)

          کامران اینجا و در پست هایی دیگه متعصب و بدون سواد و منطق و عقل بودن خودش رو نشون داد دیگه ایشون لیاقت جواب دادن هم ندارن چه برسه به توضیح دادن کثیف ترین ذات رو هم همون ژاپنی ها دارن که خودش طرفدارشونه و الانشم با اسمی دیگه اومده اینجا

  2. Clean energy (سلام فرمانده)

    ۸ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1333 ديدگاه)

    چه مرگشه این فراری نوب نوبش:/

    موافقم 12
    مخالفم 2
  3. HamiD

    ۸ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2464 ديدگاه)

    واقعا ریکیاردو بجز خندیدن چ کار دیگه ای بلده؟!
    چرا واقعا !!!
    یکم از رفیقت یاد بگیر عه

    موافقم 10
    مخالفم 2
    1. Hamid...Audi

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (713 ديدگاه)

      ریکاردو به جرئت میشه گفت بهترین سبقت گیرنده ی فرمول یکه. فکر کنم سال ۲۰۱۷ یا ۲۰۱۸ بود که با ماشین ردبول توی همین پیست موناکو بالای ۷-۸ تا سبقت گرفت، اونم توی پیستی که سبقت گرفتن توش تقریبا غیرممکنه.
      همون تایمی که ورشتپن راننده دوم ردبول محسوب میشد.

    2. IMAN99

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1864 ديدگاه)

      همین ریکیاردو که مسخرش میکنی یکی از بهترین‌راننده ها بوده هرکدوم از راننده های فرمول یک در این سطح خودشون توانایی های ویژه ای دارن که امضای تخصصی خودشون هست مثلا یکی تو بارون خوبه یکی لاستیک خوب نگه میداره یکی سبقت خوب میگیره و… بجز راننده های پایین‌ جدول که تک و توک هستن مثل لطیفی و سونودا و ژو مثلا بقیه هرکدومشون عالی هستن و توانایی های بالایی دارن

  4. TML BN

    ۸ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1059 ديدگاه)

    میک مواظب باش اصلا دوست نداریم تو رو هم مثل پدرت از دست بدیم
    (میدونم که شوماخر پدر تو اسکی اینطور شد)

    موافقم 12
  5. Scuderia Ferrari

    ۸ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (4062 ديدگاه)

    “سرجیو پرز” در پایان مسابقه در رادیو گفت بله ما اینیم !!
    حاجی اگه استراتژی اشتباه فراری نبود برای سومی با هم تیمیت باید رقابت میکردی که اونم با دستور تیمی بهت اجازه نمیدادن بالاتر از “مکس ورشتاپن” مسابقه رو تموم کنی
    یه روز ماشین خوبه راننده خوب نیست ، یه روز راننده خوبه استراتژی خوب نیست ، یه روز استراتژی خوبه بدشانسی نمیزاره
    ماشین این فصل “فراری” به شدت رقابتی هست و میشه امیدوار بود که رقیب گردن کلفت خودشو به زیر بکشه

    موافقم 13
    مخالفم 4
    1. Carbonado Aventador

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (4514 ديدگاه)

      هنوز هم من فراری رو شانس اول قهرمانی(حداقل راننده ها) میدونم..
      انجین قویتری دارن و هنوز دستشون برای خرج کردن از بودجه بازه..
      .
      ولی ردبول و مرسدس بیشتر بودجه ی امسالشونو خرج‌کردن..
      .
      اگه امسال قانون محدودیت بودجه نبود قطعا ردبول با اختلاف قهرمان میشد و مرسدس فراری رو رد میکرد..!!

  6. بهزاد

    ۸ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2545 ديدگاه)

    در مورد پیت اول لکرک هنوز نمیدونم تیم دیر گفت نیا و داخل پیست بمون یا خود لکرک خودجوش وارد پیت لین شد اما در کل برخلاف موج هجمه علیه استراتژی فراری این تیم کاملا درست تصمیم گرفت و ساینز براحتی میتونست با همان یک پیت استاپ بیاد رده ی اول اما از شانسش ماشین ساینز پیچ های زیادی پشت لطیفی گیر میکنه و کند میشه و این ترافیک بدموقع استراتژی بد سایرین که دوتا تایر بارانی و خیس را انتخاب کردن برعکس جلوه میده.
    دقت کنید پیت استاپ اول و دوم به فاصله ی کوتاهی انجام گرفت و پیست زودتر از پیش بینی خشک شد و هیچگونه آوانتاژی ارائه نمیکرد و گاهی بدبیاری برای یکطرف و شانس برای دیگری اتفاق میوفته و تا انتهای فصل شاهد موارد بعدی خواهیم بود!

    موافقم 1
    مخالفم 5
    1. Carbonado Aventador

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (4514 ديدگاه)

      تیم به لکلرک گفت باکس باکس..
      بعد تا لکلرک پیچید تو پیت‌ لین گفتن نیا نیا
      که لکلرک سرشون اربده میکشید..
      .
      ردبول استراتژی خوبی داشت ولی آنچنان عالی نبود..
      گسلی اولین ماشین بود که اومد رو اینترمدیت و تایم های عالی ای میزد..
      ردبول اگه مکس رو چند دور زودتر از پرز میاورد رو اینترمدیت..
      الان ردبول راحت ۱ ۲ میکرد!

  7. Asali

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام .
    واقعا واستون متاسفم که هنوز سر دین و مذهب…دارین بحث میکنید شخصیت هیچکسی رو از دین ومذهبش نباید قضاوت کرد
    در مورد مسابقه هم لوییس نمیشه گفت بی استعداد اگه بی استعداد بود 7بار قهرمان جهان نمیشد ولی واقعا فراری حقش بود قهرمان شه لکلر خیلی بدشانسی آورد واقعا حقش بود اول شه در مورد مکس بی خودترین آدم به نظرم نه طرز برخورد بلده نه اینکه چطور باید با هم تیمیش رفتار کنه واقعا پرز از نظر من بهتره هم رانندگیش هم اخلاقش با اینکه کلا طرفدار ردبول نیستم ولی همیشه پرز واسه قهرمان شدن مکس تلاش میکرد ماشین هارو پشت سر خودش نگه داره.بعضی اوقات شانسه بعضی اوقات تیم خرابکاری می‌کنه پیت استاپارو دیدید دیگه

    موافقم 2
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا