گرندپری موناکو همیشه به دلیل اینکه یکی از با پرستیژترین گرندپری های فرمول یک است، از اهمیت ویژهای برخوردار است. اگر بخواهیم لوکسترین مسابقات ورزشی را نام ببریم، گرندپری موناکو یکی از اولین مسابقاتی است که باید به آن اشاره کنیم. موناکو اولین بار در سال ۱۹۲۹ میزبان یک مسابقه اتومبیلرانی بود و تا قبل از شروع جنگ جهانی دوم، محل مسابقههای مختلفی بود. با پایان جنگ جهانی دوم و شروع مسابقات فرمول یک، موناکو نیز به پای ثابت این مسابقات تبدیل شد و از همان ابتدا جایگاه ویژهای در تقویم فرمول یک پیدا کرد. در ادامه به بررسی گرندپری فرمول یک موناکو ۲۰۲۳ میپردازیم.
در استارت مسابقه آلونسو استارت بهتری میزند ولی پشت ورستپن میماند. در دور آغازی هالکنبرگ ۴ رده به دست میآورد ولی به دلیل برخورد و پنچر شدن به پیت میآید. پرز نیز به پیت میآید و با تایرهای هارد به پیست بار میگردد ظاهراً این اولین و آخرین پیتاستاپ پرز خواهد بود. تا دور سوم ورستپن در ردهی اول فاصلهی یک و نیم ثانیهای با آلونسو در ردهی دوم ایجاد کرده است.
دور ۱۱ کارلوس ساینز درحالیکه در ردهی چهارم قرار دارد اعلام میکند که بالهی جلوی خودروی وی شکسته است و باید به پیت بیاید ولی تیم به وی اعلام میکند که در پیست بماند. آلونسو نیز اعلام میکند که ممکن است خودروی وی پنچر در چرخ جلو پنچر باشد ولی تیم اعلام میکند که همه چیز خوب است.
دور ۱۹ کوین مگنوسن به زیبایی سارجن سبقت میگیرد و به ردهی ۱۵ میرسد. پرز نیز در حال تلاش برای سبقت گرفتن از سارجن است و سبقت خود را کامل میکند و به درهی ۱۶ میرسد. دور بعدی هالکنبرگ هم از سرجن سبقت میگیرد
دور ۲۲ و لکلرک در ردهی ششم به همیلتون رسیده است. دور بعدی استرول در ردهی ۱۵ به مگنوسن بسیار نزدیک شده است اما نمیتواند از وی سبقت بگیرد.
دور ۳۰ در رادیو به رانندگان اعلام میکنند که احتمال بارش باران تا پایان مسابقه وجود دارد.
دور ۳۲ مرسدس همیلتون را به پیت میخواند و این راننده در ردهی هشتم پشت همتیمی خود به پیست بازمیگردد. اوکون نیز که در ردهی سوم قرار داشت به پیت میرود پیتاستاپ وی طولانی میشود و ۴/۲ ثانیه طول میکشد و درنهایت در ردهی هفتم به پیست بازمیگردد. ساینز نیز بالاخره به پیت میآید اما بالهی جلوی خودروی وی عوض نمیشود و درنهایت در ردهی هفتم پشت اکون به رقابت بازمیگردد. پرز باز هم به پیت میآید و ظاهراً ردبول استراتژی خود را برای این رانندهی مکزیکی تغییر داده است.
دور ۴۵ لکلرک نیز به پیت میآید و در ردهی ۸ و پشت همیلتون به پیست بازمیگردد.
دور ۵۳ باران شروع میشود و رانندگان برای تعویض تایرها به نوع اینترمدیت به پیت میروند. باران شدت گرفته است و آلونسو به پیت میآید و با تایرهای مدیوم به پیست بازمیگردد ظاهراً مکانیکهای استون مارتین اشتباه کردهاند! و در ردهی دوم به پیست بازمیگردد. ساینز دچار مشکل میشود و با دیوارهی پیست برخورد میکند ولی آسیبی نمیبیند اما ردهی خود را به همتیمی خود میدهد. ظاهراً رانندگی با لاستیکهای خشک برای رانندگانی که هنوز تایر خود را تعویض نکردهاند بسیار سخت شده است. آلونسو باز هم به پیت میآید برای تایرهای اینترمدیت به مسابقه ادامه میدهد.
ظاهراً این باران و پیتاستاپ ها به نفع مرسدسها عمل کرد و رانندگان این تیم همیلتون و راسل به ترتیب چهارم و پنجم هستند.
دور ۵۸ مگنوسن به دیوارهی پیست برخورد میکند و به پیت میآید تا بالهی جلوی خود را عوض کند.
راسل از مسیر مسابقه خارج میشود و وقتی میخواهد به مسیر مسابقه باز گردد با پرز برخورد میکند و به دلیل ورود ناامن به پیست ۵ ثانیه پنالتی میگیرد.
دور ۶۲ در رادیو به ساینز اعلام میشود که باران تا دو یا سه دقیقهی دیگر متوقف میشود. استرول از مسابقه خارج میشود.
در پایان مسابقه مکس ورستپن با برد در گرندپری موناکو ۲۰۲۳ به بیشترین برد یک راننده در تاریخ تیم ردبول رسید. فرناندو آلونسو نیز با توجه به اشتباه تیم در انتخاب لاستیک به نتیجهای بهتر از دومی دست پیدا نمیکند. اکون نیز آخرین پلهی سکو را از آن خود کرد و سوم شد.
DNA
۸ خرداد ۱۴۰۲موناکو چرا ویژه است؟!!
اصلا با پیست خیابانی حال نمیکنم مث پارسال آلونسو یک نفر میتونه قطار درست کنه
R/T
۸ خرداد ۱۴۰۲اگر بخواهیم لوکسترین مسابقات ورزشی را نام ببریم، گرندپری موناکو یکی از اولین مسابقاتی است که باید به آن اشاره کنیم. موناکو اولین بار در سال ۱۹۲۹ میزبان یک مسابقه اتومبیلرانی بود و تا قبل از شروع جنگ جهانی دوم، محل مسابقههای مختلفی بود. با پایان جنگ جهانی دوم و شروع مسابقات فرمول یک، موناکو نیز به پای ثابت این مسابقات تبدیل شد و از همان ابتدا جایگاه ویژهای در تقویم فرمول یک پیدا کرد
Royal Driver
۸ خرداد ۱۴۰۲چرا ویژه نباشه؟ موناکو همیشه یکی از چالش برانگیز ترین و یکی از پیست های به یاد ماندنی فرمول یک بوده.
DNA
۸ خرداد ۱۴۰۲برای تیم ها آره ولی نه برای منه بیننده که میخام جابجایی سبقت و تغییر استراتژی ببینم
Mercedes-AMG PETRONAS F1 team
۸ خرداد ۱۴۰۲اتفاقا موناکو جایی هست که استراتژی بشدت مهمه و تغییر استراتژی هم توش حس میشه برای اورکات یا آندرکات کردن به دلیل احتمال سبقت گیری کم
تازه روز مسابقه هم که وسط مسابقه بارون بارید و استراتژی بهتر بیشتر به چشم میومد
مسابقه دیروز هم واقعا بهتر از چیزی بود که انتظار میرفت
جذابیت کم و بیش داشت
و رقابت بین تیم ها و راننده ها زیاد بود
MK
۸ خرداد ۱۴۰۲ماشالله همیلتون همینجوری بره چندتامسابقه دیگه اوله
Navid AJ
۹ خرداد ۱۴۰۲اگر به اینه، من واقعا دلم میخواد آلونسو امسال اول شه.
R/T
۸ خرداد ۱۴۰۲ردبول و استون مارتین واقعا دارن عالی عمل میکنن
مخصوصا ردبول که خیلی خوبه
Royal Driver
۸ خرداد ۱۴۰۲آینده خیلی خوبی برای آستون مارتین میبینم
Ferrari 308 GTS(1978)
۸ خرداد ۱۴۰۲ینی هر سال قسم میخورم دیگه گرند پری موناکو رو به جز تعیین خط نگاه نکنم باز سال بعد میشینم و دوساعت وقتم و دوباره اشتباه سال قبل و تکرار میکنم. ینی اینجا اگه موناکو نبود اوکون رده ای بهتر از هستم حقش نبود،مطمعن باشین راسل و همیلتون و ساینز و لکلرک تو همون ده دور اول تو پیستی غیر از این راهروی باریک (موناکو) اوکون و قورت میدادن. موناکو جاییه که هر کی تعیین خط بهتری بزنه بازی رو برده. و اوکون بهترین تایم خودش و زد،تعیین خط و نتیجشم گرفت.
بقول اون دوستمون،اینجا یک نفر میتونه قطار درست کنه.
حتی بارش بارون هم تغییر محسوسی در هیجان ریس نداشت بجز سر خوردن چندتا راننده😶🥱
Mercedes-AMG PETRONAS F1 team
۸ خرداد ۱۴۰۲چرا اکون حقش نبود؟
ماشین سریعتری رو در اختیار داشتن نسبت به مرسدس و فراری
و رانندگی بی نقصی هم داشت
همچنین مهم تر از همه کوالی خوبی
yousef-f1
۸ خرداد ۱۴۰۲سلام نیکو جان چطوری؟
حسن
۸ خرداد ۱۴۰۲من فک میکردم الونسو اول بشه مکس دوم .موناکو جزیره ی ثروتمندان دنیاست مطمئن باشید هر موقع پولدار شدین شما هم میرید موناکو. پیست موناکو با مناظر بسیار جذاب خیلی خوب سکوهای تماشاگران را تعبیه کرده که بهترین چشم انداز را دارن البته این یکی از جاهای دیدنی و زیبای موناکواست
ALI
۹ خرداد ۱۴۰۲استبان اکون به لطف پیست موناکو سکو گرفت وگرنه کی اکون روی سکو بوده البته فرمول یک مجارستان 2021 که اولین برد خودش رو به دست آورد در آخر تبریک می گم به اکون