شاخههای موتوراسپرت آنقدر گسترده شدهاند که تقربیا تمام علایق را پوشش میدهند اما همه آنها به خوبی مسابقات این لیست نیستند.
تعداد مسابقاتی که شامل وسایل نقلیه موتوری میشوند بسیار زیاد است و هر یک به نوبه خود جذابیتهای متفاوتی را به تماشاچیانشان ارائه میدهند. در ادامه لیستی از ۱۰ رویداد موتوراسپرت بزرگ و مشهور دنیا جمعآوری شدهاند.
۱۰- رالی مونته کارلو
تکتک مسابقات رالی جهانی و مراحل برگزاری آنها لیاقت حضور در این فهرست را دارند اما مسابقه آغازگر هر فصل داستان دیگری را روایت میکند. این رالی در بیشتر بخشها روی آسفالت جریان دارد اما طبیعت در بخشهای گوناگون آن دخالت میکند؛ پس شرکتکنندگان مجبور میشوند تا با فضای غیرقابل پیشبینی زمستان دستوپنجه نرم کنند. حس خواندن وضعیت و واکنش سریع و درست به آن یکی از اصلیترین فاکتورهای تعیینکننده برای برد یا باخت در این مسابقه به شمار میرود.
۹- آیل آو من تیتی (Isle of Man TT)
اگر میخواهید مسابقات موتورسواری را در اوج خود تماشا کنید و از دیدن مرگ در هر پیچ این کورس آسفالت نمیترسید، این مسابقه به موتوراسپرت محبوبتان تبدیل خواهد شد. مسیر کوه «اِسنَفِل» متشکل از صدها پیچ و تاب است که موتورسواران را مجبور میکند متوسط سرعتشان را روی ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت تنظیم کنند. این مسیر ۶۰.۸ کیلومتری کوهستانی گاه تبدیل به یک تله میشود که میتواند جان رانندگان را بگیرد. بسیاری آن را یکی از مرگبارترین مسابقات روی زمین میشناسند؛ چراکه از زمان آغازش در ۱۱۵ سال پیش جان بیش از ۲۰۰ نفر را گرفته است.
۸- ۲۴ ساعتی نوربرگرینگ
نوربرگرینگ یا جهنم سبز یک پیست بزرگ و ۲۴.۸ کیلومتری در میان تپههای سبز آلمان است. رویداد نوربرگرینگ ۲۴ ساعتی یک مسابقه شلوغ است که در آن بیش از ۲۰۰ خودرو به رقابت میپردازند. نوربرگرینگ در طول تاریخ خود جانهای بسیاری را گرفته است و بهعنوان یک پیست خطرناک شناخته میشود. این مسابقه بهخصوص بهترین رویداد موتوراسپرت در این پیست زیبا به شمار میرود که شامل حضور خودروهای GT از برندهای متنوع میشود.
۷- تپهنوردی قله پایکس
این مسابقه که از آن با عنوان «مسابقهای به سوی ابرها» یاد میشود یکی از مشهورترین نمونههای تپهنوردی موتوری در جهان است. قله پایکس یا پایکس پیک بهعنوان یکی از چالشبرانگیزترین رویدادهای موتوراسپرت جهان شناخته میشود که بهدلیل مسیر با هویت متغیر، آبوهوای دگرگونشونده و بیش از ۱۵۰ پیچی که در دل خود جای داده است، راننده را تا پای جان به چالش میکشد. رانندگان برای ثبت رکورد مناسب در این مسابقه باید تمرکز، استحکام و قدرت تصمیمگیری آنی بالایی داشته باشند. یک اشتباه در این مسیر باعث سقوط آنها شود. بیدلیل نیست که برخی پایکس پیک را «زمین بازی شیطان» مینامند.
۶- رالی داکار
رالی داکار تصورات را نسبتبه هر مسابقهای تغییر میدهد. این مسابقه را میتوان در این جمله خلاصه کرد: برای اینکه اول شوید باید اول مسابقه را تمام کنید! یعنی خودروی شرکتکنندگان در این مسابقه دوام نمیآورند. هر ساله شخصی در این مسابقه جان خود را از دست میدهد. همین مورد داکار را بسیار خشن و ترسناک میکند. رالی باها به داکار نزدیک است اما هیچگاه همتراز آن نیست. بسیاری از رانندگان روزها پس از مشکلات مکانیکی وسایلنقلیهشان در مسیرهای بیآبوعلف میمانند. پیش آمده که برخی برای رساندن پیغام کمک، خودروشان را سوزانده بودند.
۵- باتورست ۱۰۰۰
اینبار نوبت استرالیا است. باتورست ۱۰۰۰ یک مسابقه برای سوپرکارهای V8 استرالیایی در پیست جذاب کوه «پانوراما» محسوب میشود که لقب «گوشه جهنم» را به خود اختصاص داده است. مسابقه سوپرکارهای V8 همیشه بهخاطر تعداد شرکتکنندگان و سرعت بالای آنها خطرناک بوده است. در سه سال اخیر رقابت بر سر مقام اول به دور آخر رسیده است که سطح بالای تقابل باتورست ۱۰۰۰ را نشان میدهد. پیروزی در این رویداد آرزوی هر راننده استرالیایی محسوب میشود.
۴- دیتونا ۵۰۰
دیتونا ۵۰۰ نقطه اوج مسابقات خودروهای کلاس ناسکار به شمار میرود که تنها رقیب آن از حیث محبوبیت در آمریکای شمالی، ایندی ۵۰۰ است. این مسابقه آغازگر فصل رقابتی ناسکار محسوب میشود و توانسته در تاریخ ۶۵ ساله خود صحنههای بیبدیلی را خلق کند. اسم این مسابقه هم از محل زادگاه ناکسار یعنی ساحل دیتونا در ایالت فلوریدای آمریکا آمده است. در سال ۱۹۷۹ مسابقه سوپرجام ناسکار بهعنوان نخستین رویداد دیتونا برگزار شد و صحنههای جذابی را آفرید. همین مسابقه بود که ناسکار را در دل مردم آمریکا جا انداخت و آن را به ورزشی چند میلیون دلاری بدل کرد.
۳- گرند پری مونته کارلو
بیشک فرمول یک یا F1 شناختهشدهترین و محبوبترین سبک موتوراسپرت در جهان است. رویداد گرندپری موناکو هم که سابقهای نزدیک به ۱۰۰ سال دارد یعنی زمانی که F1 حتی وجود نداشت. پیست مونتهکارلو که متشکل از خیابانهای این شهر لوکس است، بهدلیل عرض کم و پیچهای تندی که دارد هر راننده ماهری را به چالش میکشاند. البته تغییرات به پیچها ختم نشده و ارتفاع پیست در طی مسیر حرکت به شدت دگرگون میشود. بهراحتی میتوان گرندپری موناکو را یک چالش اساسی برای رانندگان مطرح دنیای فرمول ۱ دانست. این پیست طعم پیروزی را تنها به رانندهای میچشاند که مهارت بالایی داشته باشد و همین مسئله میتواند بهاندازه کافی برایش شهرت ایجاد کند.
۲- ایندیاناپُلیس ۵۰۰
مسابقه مشهور و سریع ایندیاناپلیس زمانی به یکی از محبوبترین مسابقههای موتوراسپرت جهان بدل شد اما مدتی است که شهرت پیشین خود را ندارد به انزوا رو آورده است. با این همه، بزرگترین مسابقه خودروهای اوپن ویل یا اصطلاحا چرخباز آمریکا تاریخچهای هیجانانگیز و مسابقاتی نفسگیر را تجربه کرده است. در این مسابقه، رانندگان بینالمللی باید مسافتی ۸۰۰ کیلومتری را در پیست ۴ کیلومتری طی کنند. سرعت خودروهای این مسابقه گاه به ۳۶۸ کیلومتر بر ساعت هم رسیده است. در ایندیاناپلیس تصادف و حادثه کوچک معنا ندارد. برنده شدن در این مسابقه مهارت بالا و دلوجرئت زیادی میخواهد.
۱- ۲۴ ساعتی لمان
لوکس، سریع، مهم و… واژههایی هستند که با شنیدن نام لمان در سر طرفدارانش نقش میبندد. واقعا هیچ کلمه واحدی نیست که بتواند حق توصیف این مسابقه را بهخوبی ادا کند. درحالیکه تمام مسابقات موتوراسپرت جهان درگیر حواشی ایمنی و کوچکتر شدهاند، لمان از این قاعده مستثنا مانده است. هر چقدر هم که تحلیلگر خوبی باشید، پیشبینی نتیجه کار در لمان برایتان دشوار است.
لمان بهعنوان مسابقهای خطرناک و جذاب شناخته میشود که سالانه هزاران تماشاگر را به خود مشغول میکند. برترین رانندگان در کنار رانندههای آماتور در یک پیست که با بیش از ۴۰ خودروی بسیار سریع پر شده است، به رقابت میپردازند. مسابقه ۲۴ ساعتی لمان از بعد از ظهر یک روز تابستانی یا پاییزی آغاز شده و تا ۲۴ ساعت تمام ادامه دارد. همین مورد توانایی مدیریت منابع یک تیم، مهندسی، تعمیر و رانندگی آنها را به چالش میکشاند. مسئله صرفا دوام آوردن نیست و آنها باید به مقام هم دست پیدا کنند چراکه تمام رقبا در کار خود حرفهای هستند. فناوری در لمان در اوج خود قرار دارد و اگر بخواهیم صادقانه درباره آن صحبت کنیم، مجللترین و ردهبالاترین مسابقه جهان است. نظر شما درباره این مسابقات نفسگیر چیست؟
Enzo Ferrari 2008
۱۷ مرداد ۱۴۰۲همه ی مسابقات عالی اما لمان یه چیز دیگه اس
حاجی
۱۸ مرداد ۱۴۰۲سخترین مسابقه لمان فیلم فورد در برابر فراری ببین عالی
عشق ماشین ناشناس
۱۸ مرداد ۱۴۰۲البته لمان های قدیمی الانیاش سوسول بازی بابا
بهنام
۳۰ مرداد ۱۴۰۲لمان عالیه چون کره ایها خیلی توش پرافتخارن 🤣
ali
۱۷ مرداد ۱۴۰۲با سلام
به نظر من رده بالاترین مسابقات موتور اسپورت بدون هیچ شکی فرمول 1 هست که در بالاترین سطح مهندسی و رانندگی قرار داره.هم ورزش بسیار لوکسیه و هم سطح بالا را داره.مسابقات لمانز چون شرکتهای تولید کننده خودرویی بیشتر حضور دارن و ملموس تره ولی مطعننا به سطح بالای اف 1 نمی رسه.صد البته نسکار عشق موتورهای وی 8 بچه باحالها لاستیک و دود لاستیکه یه جورایی عشقه قلبه و احساساتی هست .منطقی ولی نداره.
zakaria
۱۸ مرداد ۱۴۰۲مقایسه لمانز و فرمول1 مثل مقایسه دو مارتن و دو سرعته، فلسفه هاشون از بیخ و بن فرق داره و نمیشه گفت کدوم سطح بالاتری داره. وهمینطور ناسکار، رالی و … . هرکدوم چالشهای خاص خودشون رو دارن و ماشینا در اون جهت تکامل پیدا کردن. مثلا اگه فرمول یک رو ببری که با ماشینای ناسکار رقابت کنه قطعا میبازه چون توی اون میزان از هوای کثیف (dirty air) نمیتونه پتانسیل خودش رو نشون بده.
Amir.🇺🇸
۱۷ مرداد ۱۴۰۲لمان هم مهارت راننده و هم فناوری شرکت سازنده رو به چالش میکشه
R@min
۱۷ مرداد ۱۴۰۲یه موتور سازی که تو تاریخ موتور اسپرت فراموش شده، آفن هاوسر (offen hauser) هست که گوشه ای از افتخاراتش فقط ۲۷ قهرمانی تو ایندی ۵۰۰ بود و الان اصلا معلوم نیست چی شد !!!
نشناسی بهتره
۱۷ مرداد ۱۴۰۲لمان فقط لمان دهه شصت و نبرد فورد با فراری👌
NAVID۰۰۹۸
۱۷ مرداد ۱۴۰۲همین الان که شما این مطلب رو میخوانید ، شرکت معظم کره مربایی هیوندای یک فراخوان آتش سوزی دیگه داد ! 😂🤦🏻
امیر
۱۸ مرداد ۱۴۰۲حتما سایپا و ایرانخودرو خوبن
۱۷ مرداد ۱۴۰۲پس مسابقه پارس و سمند در ایران کجاست 🤔🤔🤔
RAMIN
۱۷ مرداد ۱۴۰۲به نظر من به ترتیب قهرمانی اتوبان ازادگان مسابقات کرج تهران رالی کرج چالوس
محمدهادی
۱۷ مرداد ۱۴۰۲فقط ۲۴ ساعته نوربرگرینگ و لمان فرانسه
پیس مسابقه باس بالای ۶ کیلومتر باشه…
Royal Driver
۱۷ مرداد ۱۴۰۲مسابقات لمانز، سبرینگ و نوربرگرینگ و از این دسته همیشه از بیاد ماندنی ترین های تاریخ موتوراسپرت هستند! مخصوصا لمانز توی دهه ۶۰ تا ۹۰ با ماشینای پروتوتیپ گروه ۵، گروه ۴ دهه ۷۰ و گروه C دهه ۸۰ و ۹۰ که واقعا قابل وصف نیستند!
M.83
۱۸ مرداد ۱۴۰۲سخت ترین لمانه ولی بالاترین کلاس اتومبیل رانی فرمول یک یا همون جایزه بزرگ
جنگ واقعی استراتژی ،تعویض ، راننده ،خود ماشین و لاستیک و دوده
گرما و نوسان سرسام آور لمان رو نداره ولی شوماخر و سنا افسانه ای بودن این کلاسو نشون دادن
JDM سابق
۱۸ مرداد ۱۴۰۲فقط تاپ فیول 😁😁😎🔥
مهدی
۱۸ مرداد ۱۴۰۲از نظرم مسابقات رالی با اختلاف سخت ترین و پرچالش ترین مسابقه برای راننده هست . مسیر باریک و پر پیچ و خم بدون ایمنی و پر از دست انداز که هر سنگریزه ای که زیر لاستیک میره میتونه معادلات راننده رو بهم بریزه
مازیار
۱۸ مرداد ۱۴۰۲فرمول یک، بالاترین سطح تکنولوژی
رالی، هیجان و سرگرمی
نسکار، کسل کننده
اميرمحمد
۲۵ دی ۱۴۰۲نسکار اصلا کسل کننده نیست!
اشتباه فکر میکنی
JDM
۱۸ مرداد ۱۴۰۲لمان واقعا پر چالش تره تا f1
فرمول یک مبتی بر استراتژی و زمانه و دیدیم که تو هر مسابقه چه فشاری به راننده میاد خودم طرفدار f1 هستم ولی لمان خیلی بیرحمه جنگ استقامته یه جورایی سیاسی هم هست بین برندا حتی تو مستند ها دیدم که لمان رو تو سطح دیگه ای تعریف میکرد ولی طرفداری از هر مسابقه سلیقه ای هست مه مخاطب با کدوم حال میکنه
Navid A J
۱۸ مرداد ۱۴۰۲عکس ها رو ک دیدم حسرت خوردم. از این که وضعیت جغرافیایی ایران جوری هست که همه ی این ها رو میتونه یک جا برگزار کنه. عجب کشوری داریم.
کوروش
۱۸ مرداد ۱۴۰۲بله دقیقا، ولی اگه بهترین ماشین فرمول یک بدی دست یه آدم ناشی و نابلد حتی نمیتونه باهاش یک متر حرکت کنه مشکل همینه
مجتبی .
۱۸ مرداد ۱۴۰۲لمان وf1وداکار هرکدوم فلسفه خودشونو دارن وبهترینن.
JaMsHiD
۲۰ مرداد ۱۴۰۲لمان و نوربرگرینگ و داکار و مونته کارلو خیلی خوبن
Farhan
۲۱ مرداد ۱۴۰۲لمان واقعا محشره البته قدیمیاش الان به قول یکی از کاربرا سوسول بازی شده