استفاده از کامپوزیت جدید درکنار همان شاسی آشنای خودروهای نسل ۷، درهای خانه ناسکار را به روی برقیشدن باز کرده است.
با آغاز جام نسل بعدی ناسکار که به کاپ نسل ۷ هم شناخته میشود، برگزارکنندگان این رویداد سودای کنارگذاشتن موتورهای پر سروصدای V8 از این مسابقات را در سر پرورانند. آنچه که دو سال پیش تنها یک شایعه به نظر میرسید، امروز با معرفی پروتوتایپ ناسکار برقی به واقعیت تبدیل شده است. نکته جالب آن است که بسیاری از تغییرات آینده ناسکار بهلطف طراحی کنونی خودروهای نسل ۷ ممکن شده است.
شایعات ابتدایی مبنیبر آن بودند که نخستین خودروی برقی ناسکار تا پایان ۲۰۲۳ معرفی خواهند شد اما با کمی تاخیر از نسخه اولیه این خودروها پردهبرداری شده است. گمان میکنیم که هدف نهایی مسابقه تغییری نکند و برگزارکنندگان خودروها را بهگونهای طراحی کنند که به اندازه خودروهای کنونی سریع باشند و در فاز نخست، ۳۰ دقیقه دوام بیاورند. از آنجایی که فرمول E هماکنون به پختگی قابلتاملی رسیده است، احتمالا ناسکار هم نهایتا به هدف خود خواهد رسید.
ناسکار EV پروتوتایپ با کمک مجموعه «ABB» توسعه پیدا کرده است؛ این شرکت به راهاندازی مجموعه مسابقات سبز «ناسکار ایمپکت» کمک خواهد کرد که هدف آن، کاهش ردپای کربنی ناسکار خواهد بود. تا رسیدن آن مسابقات، تمرکز اصلی روی خودروهای برقی آینده خواهد بود که بهجای سدان بهشکل کراساوور خواهند بود. این مسئله هم در شایعات ذکر شده بود که از بدنه شورولت بلیز EV، فورد موستانگ مک-ای و تویوتا bZ4X استفاده خواهد شد؛ در نتیجه میبینیم که خودروی آینده به شکل یک کراساوور شبیه به مدلهای یادشده درآمده است. جنس بدنه مسابقهدهندگان نسل بعدی مانند مدلهای کنونی از مواد کامپوزیتی تهیه خواهد شد اما نوع این کامپوزیت متفاوت خواهد بود.
دیگر شاخصه متفاوت خودروهای جدید ناسکار بازگشت بال آیرودینامیک عقب است که از سال ۲۰۰۷ از این مسابقات بیرون رفت و با بالچههای کوچکتری جایگزین شد. از سوی دیگر، احتمال استفاده از چراغهای پروتوتایپ در نسخه نهایی هم وجود دارد. زیر بدنه کامپوزیتی این خودروی نسبتا بلندقامت یک شاسی بهبودنیافته نسل ۷ قرار گرفته است که شامل سیستم فرمانپذیری، فنربندی، ترمزها و چرخهای آشنای ناسکار میشود. خودروی پروتوتایپ از تایرهای جدید گودیر ریسینگ ایگل استفاده میکند که روی چرخ مرکزقفل سوار میشود.
قرار است خودروهای نسل آینده از سیستم چهارچرخ محرک نیز بهرهمند شوند؛ به این صورت که یک موتور در جلو و دو موتور برقی دیگر در عقب قدرت کل خودرو را تامین میکنند. برنامه ناسکار این است که قدرت خروجی به ۱,۳۴۱ اسب بخار برسد. تمام این قدرت توسط یک بسته باتری ۷۸ کیلووات ساعتی مجهز به فناوری خنککاری مایع تامین میشود.
با این اعلامیه، بسیاری از هواداران ناسکار نگران هستند که پیشرانههای V8 یکبار برای همیشه از این رقابتها کنار بروند و ناسکار به سرنوشتی ناخواسته دچار شود. برگزارکنندگان این مسابقات این مسئله را در نظر گرفتند و پاسخ دادند که با وجود ورود ناسکار برقی، موتورهای درونسوز همچنان در این مسابقات باقی خواهند ماند؛ چرا که نمونه اولیه معرفی شده هنوز به توسعه نیاز دارد. برای نمونه میتوان به خودروهای نسل ۷ نگاه انداخت که پیش از بهرهبرداری مسیری ۴ ساله را طی کردند.
هر چند هنوز با برقی شدن کامل این مسابقات فاصله داریم اما این یک نشانه است که ناسکار هم مانند سایر مسابقات در همین مسیر قدم برداشته است. نظر شما درباره برقی شدن مسابقات چیست؟
AMANTE
۲۱ تیر ۱۴۰۳از کل متن این رو متوجه شدم که دیگه نمیشه به این ورزش موتوراسپرت اسم ناسکار رو داد و بهتره بجای اینکه یک مسابقه اتومبیل رانی با سابقه خیلی طولانی رو از اول تعریف کنید.
یک سری مسابقات اتومبیل رانی جدا شبیه ی ناسکار درست کنید و کاری به ناسکار اصلی با اون فضا و جو که پر از شور و اشتیاق، هیجان، استرس و البته سادگی هست نداشته باشید.
SMS
۲۱ تیر ۱۴۰۳جهان تسلیت
آینده است دیگه تقریبا نمیشه کاریش کرد
یعنی میلیون ها ماشین بنزینی بدرد نخور مشکلی برای کار کردن ندارن اونوقت گیر دادن به همین مسابقه های نهایتا ۲۴ ساعته و تعداد کم
بی وطن
۲۴ تیر ۱۴۰۳ناسکار هم دیگه به درد نمیخوره.واقعا فکر اینکه تو پیست ناسکار شاسی بلند باشه اونم برقی به جای ماشینهایی که کفشون رو زمینه هم ذهنیت ادم رو بهم میرزه…
heshmat021
۲۱ تیر ۱۴۰۳ردپای کربنی نسکار چه کوفتیه، مگه چقدر آلودگی دارن که کمش کنن، ۴ تا مسابقه است دیگه
علی صفرپور
۲۱ تیر ۱۴۰۳بیانیه تبلیغاتیه برای همراهی با ترندهای بازار خودرو… فورد، تویوتا و شورولت دارن برقی میشن. اگه مسابقات محصولاتشون رو تبلیغ نکنه دلیلی برای شرکت کردن ندارن
گاس فرینگ
۲۱ تیر ۱۴۰۳خب نمیتونن یه کلاس از ناسکار برای برقی ها تعریف کنن؟
حتی مسابقات ایران هم کلاس بندی (پراید و ۲۰۶ و ۴۰۵) رو داره
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۱ تیر ۱۴۰۳احتمال چنین کاری خواهند کرد
JaMsHiD_R1988
۲۳ تیر ۱۴۰۳شاید مثل فرمولا باشه
محمد
۲۱ تیر ۱۴۰۳به غیر از بحث سرگرمی و ماهیت خود مسابقه ، دانشی که از موتور اسپرت به دست میاد و فناوری هایی که برای مسابقات توسعه میدن بعد چند سال به دست مصرف کننده های معمولی میرسه با اینکه از نظر احساسی جای حس آنالوگ بودن و صدای وی هشت های سنتی نسکار رو نمیگیره ولی عصر خودروهای برقی تازه شروع شده گاهی سفت و شل میشه استقبال ازشون ولی دیر یا زود همه میرن سمت برقی ها یا خودرو های هیدروژنی
علی Shelby
۲۱ تیر ۱۴۰۳ممنون از آقای صفر پور
احتمال داره برقی شن
BlackWing
۲۱ تیر ۱۴۰۳ما از ایران نگران الکتریکی شدن نسکار شدیم ، چه برسه به طرفداران دو آتیشه در ایالت میزوری و مینسوتا !!
MehdiTurbo
۲۱ تیر ۱۴۰۳اونا ذوق میکنند 😐 امار فروش برقی رو نگاه میکن تسلا ترکوند من میگفتم یه دونه ام نمیفروشه تازه تو بازار ازاد تازه با قیمت خودروی لوکس🫤
محمد
۲۱ تیر ۱۴۰۳آمریکایی ها فقط ماشین راحت میخوان باور کن از خیلی مردم عادیشون بپرسی مشخصات ماشینشون چیه نمیدونن سالهاست خیلی از ماشین های آمریکایی و غیر آمریکایی قابل خرید تو آمریکا مثل مالیبو و آکورد با موتور های ۱,۵ لیتری و ۲ لیتری فروش میرن و همه راضی هستن ، تصور ما ایرانی ها از خیابون های آمریکا ، ماشین های دهه هفتاد میلادیه
BlackWing
۲۱ تیر ۱۴۰۳نه خب تصور که نیست داریم میبینیم ، دوستامون اونجان تعریف میکنن عکس میفرستن… اینقدر بزرگه بازار امریکا که هر ایالتش یه سبک ماشین بازی خودش رو داره
ماشین های کوچیک و جمع و جور و کراس اوورها تو شهرها و ایالت های پر جمعیت طرفدار بیشتری داره و تو ایالت های جنوبی و مرکزی تراکها و شاسی بلندهای بزرگ ، فروش بیشتری دارن بخاطر وسعت زیاد و جمعیت کمتر اون ایالت
چیناسکی
۲۱ تیر ۱۴۰۳این ماشینا چند دقیقه ای شارژ میشن؟
امیرحسین
۲۱ تیر ۱۴۰۳نسکار تو موتور احتراق داخلیا باید تویوتا پرت کنه بیرون دوج رو بیاره
JaMsHiD_R1988
۲۲ تیر ۱۴۰۳تویوتا بد آمریکاییارو سوزونده هاااا😂
JDM سابق
۲۱ تیر ۱۴۰۳از موقعی که کاربرات رو ممنوع کردن رو به EFI اوردن همه شاکی شدن حالا هم میخوان برقیش کنن!!! مگه الکیه این دیگه اسمش ناسکار نی
Cert
۲۳ تیر ۱۴۰۳نه دیگه این کار درست نیست
این کار ها می تواند از هدف درست به دور کند یعنی خودرو های روزمره
و اینکار ها رسانه ای است
مهردادکمال
۲۱ تیر ۱۴۰۳خیلی مسخره میشه
۲۱ تیر ۱۴۰۳منطقیه
علیرضا
۲۱ تیر ۱۴۰۳باز مکویئن ۳ جکسون استورم کادیلاک برقی بود نه کراس اوور برقی https://rooziato.com/wp-content/uploads/2017/05/Cars-3-Daytona-500-Trailer-w700.jpg
گاس فرینگ
۲۱ تیر ۱۴۰۳کادیلاک نبود نیسان gt-r50 بود
JaMsHiD_R1988
۲۲ تیر ۱۴۰۳برقی نبود فکر کنم هیبرید بود
علیزاده
۲۱ تیر ۱۴۰۳مثل اینکه داستان انیمیشن ماشین ها داره به واقعیت میرسه
مککوئین ها بازنشسته میشن و جکسون استور ها جاشون رو میگیرن
همایون
۲۱ تیر ۱۴۰۳اینم گند خورد توش
B
۲۱ تیر ۱۴۰۳افسانه ها میگن انیمیشن ماشینای ۴ هم قراره کامل برقی باشه 😂
JaMsHiD_R1988
۲۲ تیر ۱۴۰۳امیدوارم برا رالی ها این اتفاق میوفته
چون تنها ورزشیه که نه تنها عاشقشم بلکه آرزوم بوده توش شرکت کنم
JaMsHiD_R1988
۲۲ تیر ۱۴۰۳منظورم نیوفته بود
کیبورد درست کرد