پژو تا چند روز آینده با ابرخودروی خود در رقابت ۲۴ ساعتی لمان در فرانسه حاضر خواهدشد. در این مطلب نگاهی به حالوهوای کنونی این مسابقات و جایگاه پژو در آن خواهیم داشت.
پژو 9X8 نخسینبار در سال ۲۰۲۲ وارد مسابقات WEC شد و بلافاصله بهخاطر طراحی منحصربهفرد و عدم استفاده از بال آیرودینامیک در عقب خودرو، نگاه بسیاری را به خود جلب کرد. با وجود تلاشهای پژو و زمان زیادی که صرف توسعه این خودرو کرده است، تیم مسابقه آن هنوز موفق به کسب مقام در هیچ مسابقهای نشده اما این داستان ممکن است برای مسابقه ۲۴ ساعتی لمان پیشرو تغییر کند؛ چراکه فرانسویها از اشتباهات و نقصهای فنی بیشمارشان درسهای زیادی گرفتهاند.
رقبای این خودرو از برندهای مطرحی چون پورشه، فراری، تویوتا، گلیکنهاوس، کادیلاک و… خواهند بود. نهایتا یک خودرو برنده نهایی لمان خواهد بود و یک تیم برای رسیدن به این هدف باید از موانع بسیاری گذر کند. جالب است که تجربه تاریخی نشان میدهد که بسیاری از خودروهای افسانهای در مسابقات ناکام ماندهاند. همین که پژو به سطحی رسیده که در کنار افسانهها رقابت میکند، نام آن را در تاریخ انسانی ثبت خواهد کرد. مدیر فنی پژو اسپرت، «اولیور جانسونی»، میگوید:
ما به عنوان مهندسان این پروژه از علاقه عمومی شوکه شدیم. بیشترین صحبت روی نبود بال آیرودینامیک در عقب این خودرو است اما راستش را بخواهید چیزهای خلاقانهتری هم در 9X8 وجود دارند.
در یکی از تستهایمان از اعدادوارقام آیرودینامیکی هدف خود فراتر رفتیم پس تصمیم را بر آن گذاشتیم که نیازی به بال نداریم. در انتهای ۲۰۲۱ دو خودرو در دست توسعه داشتیم: یکی نزدیک به خودروهای LMP1 و دیگری این. ایده ساخت این خودرو مزایایی چون تقسیم وزن ۵۰:۵۰ را داشت. قبلا سختگیری برای تنظیمات خودرو زیاد بود اما الان انعطافپذیری زیادی وجود دارد پس بیشتر زیر بدنه خودرو کار کردیم. فکر میکنم در رقبا راهحلهای آیرودنامیکی گوناگونی ببینیم که همهوهمه یک نتیجه را با خود به همراه خواهند داشت.
این سالها، دوران طلوع عصر جدید ابرخودروها در WEC به شمار میرود؛ کلاس تازهای که درکنار چند برابر کردن تنوع در مسابقه، ظاهری تازه به خودروهایش بخشیده است. پژو 9X8 هم یکی از نمونههای عالی این آزادیعمل به شمار میرود. یکی از اصلیترین اهداف این طلوع دوباره، یکپارچگی مسابقات WEC با IMSA آمریکایی محسوب میشود. نکته اشتراک اصلی آنها هم جدا از خودروهای GTE، خودروهای کلاس LMDh است.
قوانین LMDh شرکتکنندگان را مجبور میکند از شاسی خاص، سیستم دیفرانسیل عقب و اجزای هیبریدی محدودی استفاده کنند اما در ازای آن میتوانند با هزینه کمتر و تغییرات جزئی در مسابقات مختلف در سراسر کره زمین شرکت داشته باشند. در آن سوی میدان، قوانین کلاس LMH که هماکنون شامل شرکتهای فراری، تویوتا، پژو، SCG و ونوال میشود، به سازنده اجازه میدهد که تمام اجزای خودروی خود را در خانه بسازد و با آرایش محوری چهارچرخ محرک روانه مسابقه کند؛ X در نام مسابقهدهنده پژو هم نشان از همین مسئله دارد.
پژو برای طراحی 9X8، تیمهای مهندسی مسابقاتی خود را در کنار تیم طراحی خودروهای شهری خود قرار داد تا درکنار خودنمایی در پیست، نیمنگاهی به سبک طراحی آینده این شرکت فرانسوی داشته باشد. طراحان میگویند اشارههایی هم به خودروهای کلاسیک این برند داشتهاند.
ابرخودروی این شرکت به همان اندازه که طراحی خیرهکنندهای دارد، از فناوریهای گستردهای هم استفاده کرده است. برخی از فناوریهای یادشده کاملا تازه هستند، برخی از آخرین خودروهای مسابقه استقامت این شرکت به عاریه گرفته شدهاند و باقی آنها نیز از دوست و همکار آنها یعنی دپارتمان رالی سیتروئن آمدهاند. جانسونی در این رابطه میگوید:
در ابتدا قوانین اجازه استفاده از موتورهای بزرگتر با خروجی بیشتر را میدادند پس اولین انتخاب ما هم یک V8 بود؛ اما به محض اینکه میخواستیم کارمان را شروع کنیم، قوانین تغییر کردند و به سراغ V6 رفتیم.
ابرخودروی پژو از یک موتور برقی ۲۶۸ اسب بخاری در محور جلو سود میبرد که در کنار واحد درونسوز ۲.۶ لیتری V6 آن که روی محور عقب قرار گرفته است، رویهمرفته ۹۳۹ اسب بخار قدرت تولید میکنند. موتور 9X8 منحصرا برای حضور در مسابقه طراحی شده و به موتور V12 پژو ۹۰۸ HDi شباهت دارد اما توربوشارژر آن از فناوریهای مسابقات رالی داکار و WRC استفاده میکند. به لطف آزادی بیشتر کلاس LMH، باتری ۹۰۰ واتی این خودرو درکنار جعبهدنده ۷ سرعتی تناوبی آن امکانات مناسبی را برای پیروزی در مسابقه در اختیار راننده حرفهای قرار میدهد.
پژو ابرخودروی خود را برای جاده نخواهد ساخت اما از دانش ساخت آن تاحد ممکن در تولید سدان 508PSE استفاده کرده است. فرانسویها برخلاف مردمان سرزمین آفتاب سرخ علاقهای به تولید جادهای ابرخودروی خود ندارند اما از تجربیات ساخت آن در ساخت مدلهای نامشخص دپارتمان PSE بهره خواهند برد. جانسونی میگوید که تولید خودروی جادهای بخشی از قوانین نیست اما فرصت انجام این کار وجود دارد.
تمام ابرخودروهای لمان محدودیت ۶۷۱ اسب بخاری دارند؛ پس پژو چطور میخواهد از ۹۳۹ اسب بخار قدرت استفاده کند؟ روش عملگرایی موتور برقی آن به این صورت است که با فعالسازی موتور برقی، از نیروی تولیدشده در موتور درونسوز کاسته میشود تا این تیم از قوانین تخطی نکند. هیئت برگزاری برای اینکه خودروهای چهارچرخ محرکی چون 9X8 در شرایط بارانی یا پیچهای سخت (بهخاطر اختلاف در محور محرک) از نمونههای LMDh چون پورشه و کادیلاک بهراحتی پیشی نگیرند، شرکتکنندگان LMH را مجبور کرده تا از یک سرعت حداقلی برای فعالسازی موتور برقی خود استفاده کنند؛ بنابراین تا رسیدن به سرعت ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت خبری از شتاب چهارنعل نخواهد بود.
رانندگان معتقدند که حرکت از LMP1 به LMH کار دشواری است؛ چون درکنار افزایش وزن خودروها، هزینه ورود به مسابقه افزایش یافته است. WEC برای خودروهای این کلاس حداقل وزن ۱۰۳۰ کیلوگرم را تعیین کرده که نسبتبه پدران این خودروها، ۱۶۰ کیلوگرم بیشتر است. برنده مسابقه ۲۴ ساعتی لمان با پورشه ۹۱۹ هیبرید، «نیک تاندی»، میگوید:
فرمولاسیون LMP1 یک دستاورد فنی خارقالعاده و بزرگ بود. گمان نمیکنم دیگر بتوانیم چیزی شبیه آن را ببینیم.
مسابقه ۲۴ ساعتی لمان ۲۰۲۳ در ۱۷:۳۰ روز ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ آغاز میشود. این نود و یکمین دفعهای به شمار میرود که تیمها، خودروسازان و رانندهها برای حضور در این رقابت گردهم میآیند؛ با این حال از نخستین بار که این رقابتها برپا شد، ۱۰۰ سال میگذرد و هیئت برگزاری نیز تصمیم گرفته آن را جشن بگیرد. تنوع خودروها، تقویت فنی تیمها و قوانین جدید فاکتورهای عدم قطعیت زیادی را به میدان این مسابقه وارد خواهند کرد. به نظر شما شانس پژو در این میان چقدر است؟
مرتضی علی وحیدی
۱۰ خرداد ۱۴۰۲پژو خیلی داره پیشرفت میکنه تا چند سال آینده پژو بنظرم از لامبورگینی و بوگاتی و غول های دنیا پیشی خواهد گرفت
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۰ خرداد ۱۴۰۲شک نکن
قطعا همین طوره و پیشی را خواهد گرفت
JDM سابق
۱۰ خرداد ۱۴۰۲پیشی هم نتونه بگیره
ولی میتونه پیشرو باشه
(موتور پیشرو)
ممد ژانگولر
۱۰ خرداد ۱۴۰۲دلم برای پژوهای اکونومی تنگ شده . خداییش ماشینای ارزون خوبی میزنه . همیشه هم از طراحی متفاوتی بهره برده.
امیدوارم اسطوره مورد علاقم ژان رنو یک روز بیاد ایران ازش امضا بگیرم
hamidreza
۱۰ خرداد ۱۴۰۲این خودِ سیانور بود…!
مرتضی علی وحیدی
۱۰ خرداد ۱۴۰۲فک کنم در آینده ۲۰۶ پرنده تولید شه که اگه تو زمین باشه فوش سرعتش با بوگاتی بولاید برابری کیهان موقع باید به حرف آقای میرسلیم پی برد!
مرتضی علی وحیدی
۱۰ خرداد ۱۴۰۲حرف من و آقای اشتری یکیه پس چرا به من دیسلایک و به آقای اشتری لایک میدید؟
amir-mr
۱۰ خرداد ۱۴۰۲منظور اقای اشتری پیشی هستش ایهام داره😂
R
۱۰ خرداد ۱۴۰۲یکیه؟ 😁هنوز متوجه نشدی که بهت تیکه انداخت؟
امیررضا
۱۰ خرداد ۱۴۰۲داداش شما میگی پیشی میگیره.
ایشون میگن گربه میگیره.
پیشی = گربه (ایهام)
R@min
۱۰ خرداد ۱۴۰۲بهترین ردش پنجمی شانسی تو پرتغال بود و بقیه مسابقات از آخر اول شده !!! همون زمان مشخص بود این ساز و کار بدون بال مثل لبه تیغه یا معجزه می کنه یا صرفا یه شوآف بیش نیست که بنظر گزینه دوم محقق شد.
علیرضا
۱۰ خرداد ۱۴۰۲بیشتر مسابقه هاش دوم شد تا حالا آخر نشده
R@min
۱۰ خرداد ۱۴۰۲تو کدوم مسابقه دوم شده ؟؟؟ دوم از آخر منظورته ؟؟
GMA
۱۰ خرداد ۱۴۰۲احتمالاً این دوستمون لیست رو سر و ته دیده 😂😂
یه نگاه به رده پژو تو اسپا بنداز، رتبه 14 و 17 نصیبش شد،(داره با کلاس LMP2 رقابت میکنه!)
مونزا هم که خط پایانو ندید اصلا!!!
علیرضا
۱۰ خرداد ۱۴۰۲درست میگید الان نتایج دوباره دیدم ۱۴ یا ۱۳ شده یک بار ۵
مرتضی علی وحیدی
۱۰ خرداد ۱۴۰۲دوستان من همینو دارم ۱۰۰۰ کارکرد یه مسابقات باهاش دادم
مشکلش این بود که تو مسابقه یهو ترمز میکرد به خاطر همین دوم شدم
بردم نمایندگی درستش کرد گذاشتم برای فروش توافقی معاوضه با مکلارن سنا یا روولتو یا بولاید نقد هم قیمت
۹۸۷۶۵۴۳۲۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۹
هستش دلال تماس نگیره
R
۱۰ خرداد ۱۴۰۲الان بخندیم؟
(Saeed(peugeot
۱۰ خرداد ۱۴۰۲پژو فوق العاده داره کار میکنه ….و همین الان هم خودروهایی و که داره میسازه از کلاس خودشون مثل فولکس و رنو و تویوتا بالاتر برده ( تو زمینه لوکس بودن ) و کم کم داره خودشو به یک برند پریمیوم تبدیل میکنه …..این ماشین فوق العاده هست و من شک ندارم قهرمانی لمانز امسال نصیب این ماشین میشه ….
GMA
۱۰ خرداد ۱۴۰۲حتی اگر تویوتا هم به مشکل بخوره و قهرمان نشه، فراری و بعدش پورشه و کادیلاک پشت سرش منتظر یه فرصت هستند… پژو فعلا از خودروهای LPM2 جلو بزنه، قهرمانی پیش کش…
مهرزاد
۱۰ خرداد ۱۴۰۲سلام خسته نباشی،مگه بی ام دبلیو حضور نداره در این مسابقه؟
علیرضا
۱۰ خرداد ۱۴۰۲خیر سال بعد میاد
phonix
۱۱ خرداد ۱۴۰۲پژو پرمیوم ؟ نخندون مارو عزیز شرکتای فرانسوی هیچکدوم پرمیوم نیستن ( بوگاتی رو از این کشور فاکتور بگیرید ) دوتا شرکت خاص داره اونم دی اس هست و الپاین هردو هم مالی نیستن مخصوصا دی اس با اصرار مسخره بر استفاده از موتور های کم توان
پژو هم که خدای تولید ماشینای اکونومی برای اروپا هست مگر دیوانه شده باشه که کاری که توش استاد هستو ول کنه بیاد پریمیو بشه ؟!
در زمینه لوکس بودنم که خدمت شما بگم که یا اشنایی خاصی با برند فولکس واگن ندارید یا تا الان اسم سنچوری رو نشنیدید میمونه رنو ( که اصلا براش لوکس بودن ملاک نیست ولی در زمینه موتور اسپرت یکی از قدیمی هاست و خوب تجربه داره )
اخرشم بگم که لوکس بودن چه ربطی به خودرو ریسینگ ساختن داره ؟ الان رولزرویس رو بیاریم اینجا تویوتارو میزنه ؟
محمدهادی
۱۲ خرداد ۱۴۰۲احیانا از اهالی عاشق پیشه های پرشیا سفید یا ۴۰۵ عششق شوتی بازها که نیستی؟!
اگه از پژو هر ماشینی بجز این دو «غیر تراریخته» رو مدنظر داری،باهات موافقم،ماشینای خوبی میسازه..
❤BMW❤
۱۰ خرداد ۱۴۰۲https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/05/Peugeot-9X8-Le-Mans-hypercar-10_1024x.jpg
میشلن 🤩
T
۱۰ خرداد ۱۴۰۲کادیلاکی که معرفی شد
منظورمGt4
اگر متنش را خوانده باشید میفهمید این خودرو فقط برای بازار چین است و قرار نیست داخل بازار جهانی بیاد.
فرشاد
۱۰ خرداد ۱۴۰۲جنجالی ترین خودروی امسال لمان همینه
arefgod
۱۰ خرداد ۱۴۰۲پژو و کلا فرانسوی ها هندلینگ خیلی خوب و اسپرتی دارند بخاطر همین تو مسابقات رالی مثل داکار مقام های خوبی میارن و همیشه جز بهترین ها بودن
phonix
۱۱ خرداد ۱۴۰۲اگر ائودی و تویوتا و سوبارو و میتسوبیشی و فورد و جدیدا هیوندا رو فاکتور بگیریم اره داداش
امیرمحمد
۱۷ خرداد ۱۴۰۲در مورد قهرمانی های فرانسوی ها خوندی؟
ساده هاش رو بگم 405،205،505
به قول جرمی کلارکسون پژو از یه موقعی به بعد تصمیم گرفت آشغال بسازه وگرنه ماشیناش خوب بود
علیرضا
۱۰ خرداد ۱۴۰۲بیشتر مسابقه هاش ۲ شد ولی چه ببازه چه ببره زیبا ترین ماشین مسابقهای تاریخ
GMA
۱۰ خرداد ۱۴۰۲سلام
این بیشتر مسابقات که میگین کدوماست؟ میشه بگی پژو تو کدوم مسابقات wec دوم شده؟
علیرضا
۱۰ خرداد ۱۴۰۲سلام تو مسابقات که من در چنل یوتیوب wec دیدم در مسابقات فوجی ۶ ساعته مونزا دوم شد اولم تویوتا بود