مسابقات

سرانجام پژو 9X8 به بال آیرودینامیک مجهز شد

پژو با بهبود فناوری و بازسازی بدنه 9X8، خود را برای پیروزی در لمان ۲۰۲۴ آماده می‌کند.

پژو برای فصل تازه مسابقات قهرمانی جهانی استقامت، WEC، تغییرات گسترده‌ای را روی ابرخودروی کلاس LMH خود اعمال کرده است. این خودرو که با نام 9X8 شناخته می‌شد، با یک ویژگی منحصربه‌فرد معرفی شد؛ بی‌نیاز بودن از بال آیرودینامیک. پژو برای دو فصل روی استفاده نکردن از بال در عقب خودرو پافشاری کرد اما ظاهرا سرانجام این تصمیم را کنار گذاشته است. به گزارش خبرگذاری مسابقه ۲۴ ساعتی لمان، ۹۰ درصد بدنه این خودرو بازطراحی شد است و حال از تایرهای جلو و عقب با پهنای متفاوت (۲۹ و ۳۴ سانتی‌متری) سود می‌برد.

مقالات مرتبط:

«اولیور جانسونی»، مدیر بخش فنی پژو اسپرت، می‌گوید:

ما درسال ۲۰۲۳ تصمیماتی گرفته بودیم که دیگر توجیهی ندارند و این تفاوت عملکرد به اندازه کافی توسط BOP، بالانس عملکرد، جبران نمی‌شد. نتیجه آن شد که از همان طراحی استفاده کنیم که رقبایمان به آن روی آورده‌اند تا واکنش BOP هم روی آن یکسان باشد. از همین رو، ما استفاده از تایرهای یکسان با پهنای ۳۱/۳۱ سانتی‌متر را کنار گذاشتیم و حال در محور جلو و عقب به‌ترتیب از نمونه‌های ۲۹ و ۳۱ سانتی‌متری استفاده می‌کنیم.

مدل تازه 9X8 خودروی جدیدی نیست چون از همان شاسی پیشین سود می‌برد اما به‌شدت تقویت شده است. مجبور شدیم برای آنکه تایرها به‌خوبی کار کنند، مرکز ثقل خودرو را جابه‌جا کنیم؛ برای این کار هم باید برخی اجزا را جابه‌جا می‌کردیم و برخی دیگر را سبک.

ما برای دستیابی به تعادل آیرودینامیک بهتر باید بارهای آیرودینامیکی را جابه‌جا می‌کردیم که نتیجه آن بازطراحی ۹۰ درصد اجزای بدنه و افزودن بال بود. درکنار آن از قوانین تازه استفاده کردیم تا چند بخش دیگر را هم برای افزایش عملکرد و پایداری بهینه کنیم تا بهترین فرصت‌ها را در رقابت‌ها داشته باشیم.

به‌گفته جانسونی تیم مهندسی پژو اسپرت برنامه شلوغی را در ماه گذشته پشت سر گذاشته است و امید دارد تا نتیجه تلاش سخت تیم را به نمایش بگذارد. هدف اصلی بازگشت این خودروساز در جمع پرچمداران مسابقه و نبرد مداوم برای دستیابی به سکوی قهرمانی و حتی پیروزی در مسابقات است.

پژو 9X8 2024 درکنار بهره‌مندیاز قطعات و بدنه جدید، به طرحی تازه مزین خواهد شد که شامل پالت رنگی بخش مهندسی اسپرت پژو می‌شود. مدیر طراحی برند پژو، «ماتیان هوزان»، در این‌باره می‌گوید:

این طراحی گرافیکی که یک دسته شیر را در ذهن تداعی می‌کند؛ آن حس مشترک را می‌رساند که ارزش‌های مسابقه استقامت به‌خوبی در آن گنجانده شده است. ما در تلاش بودیم تا روحیه و استعداد تیمی را (در طرح خود) بازتاب دهیم. این طرح با نگاه به فهرست رنگ‌های پژو اسپرت، در اندازه‌ها و رنگ‌های گوناگون تهیه شده است که شامل سیاه، خاکستری، سفید و سبز کریپتونایت می‌شود.

شیر تازه‌نفس پژو برای نخستین‌بار در مسابقه ۶ ساعتی ایمولا شرکت می‌کند که در تاریخ ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد. برای اطلاع از تقویم WEC 2024 مقاله «WEC 2024: تقویم مسابقه، تغییرات و هر آنچه تاکنون می‌دانیم» را مطالعه کنید. پژو از ابتدا هدفگذاری بلندپروازانه‌ای برای مسابقات استقامت داشت که دور از ذهن به نظر نمی‌رسند اما با درنظر گرفتن این حقیقت که باقی تیم‌ها مانند فراری، پورشه، تویوتا و کادیلاک هم همین هدف را دارند، به دشواری چالش پیش روی این شرکت فرانسوی پی می‌بریم. آیا پژو با تکیه بر بهبودهای جدید به سکوی قهرمانی خواهد رسید؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۵ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. R@min

    ۸ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (2098 ديدگاه)

    پارسال هم مشخص شد استراتژی بدون بال حرکت اشتباهی بود.

    موافقم 14
    مخالفم 3
    1. MehdiTurbo

      ۹ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (2403 ديدگاه)

      عجیب خودروسازی که تو مسابقات هست با خودروهای اینچنینی تو امریکا فروش نداره حتی نمیدونم پژو و رنو به غیر از اروپا جایی دیگه فروش داره یا نه هر چند تو اروپا پرفروش ترین ولی امار فروش جهانیش خوب نیس اصلا
      هر چند حقشم هست در حق ایران خیلی بدی کرد هر چند حق مردم ایرانم بود ولی بسیار منفعت طلبانه عمل کرد و خودروسازی ایرانم سو استفاده کرد و مردمیم که حضور داشتن
      ولی اگه یه خودروساز با وجدان بود نمیزاشت به راحتی شکایت میکرد و اجازه استفاده را نمیداد
      شاید این موضوعم گریبان گیر خودش شده اینقدر فروش جهانیش داغونه به هر حال هیچ دستی بی جواب نمیمونه

      موافقم 4
      مخالفم 4
  2. FY

    ۸ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (289 ديدگاه)

    طراحیش بد نیست ولی کیفیت و موتورش خیلی بده… صنعت خودرو فرانسه ۱۰ ساله نابود شده😔😔

    مخالفم 17
    1. زیزیگولو

      ۸ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (6010 ديدگاه)

      بوگاتی

      موافقم 8
      مخالفم 3
      1. Dan

        ۸ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (685 ديدگاه)

        منکر خودروسازی فرانسه نیستم
        ولی بوگاتی فقط اسمش فرانسویه
        بنظرم پرچمدار خودروسازی فرانسه همون پژو-سیتروئنه
        رنو هم که قبل ادغام شدنش با نیسان واقعا حرفی برای گفتن نداشت

        موافقم 9
        مخالفم 5
        1. زیزیگولو

          ۸ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (6010 ديدگاه)

          بوگاتی یه شرکت خودروسازی فرانسویه که تو کشور فرانسه تاسیس شده ……. کاری به بنیانگدار و مالکین الآنش ندارم ، مهم این هستش که این کمپانی فرانسویه

          موافقم 8
          مخالفم 4
      2. Cj 10

        ۹ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (5 ديدگاه)

        مهندس بوگاتی بیتر از ۵ دیقه نمیتونه کار کنه این ماشین ۲۴ ساعت به کوب کار میکنه

        موافقم 4
        مخالفم 1
    2. Amir

      ۸ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (155 ديدگاه)

      صنعت خودرو فرانسه کی نابود شده میشه دقیقا توضیح بدی؟
      شما کره ای فنا فکر میکنین به غیر از کره مربا خودروساز دیگه ای وجود نداره در صورتی که کره به زور تا ده سال دیگه به پای خودروسازی همون فرانسه هم نمیرسه چه برسه به آمریکا و ژاپن و آلمان

      موافقم 15
      مخالفم 2
      1. MehdiTurbo

        ۹ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (2403 ديدگاه)

        ربطی به کره مربا نداره حتی اون فردم معلوم نیس کره مربا فن باشه
        من خودم خودروهای فرانسه را دوست دارم ولی به شدت داغون عمل کرده نیازی نیس کره مربا فن باشی جدول فروش جهانیش هست
        میدونی چقدر قدمت داره خودروسازی فرانسه و کره مربا که جای خود داره حتی چین ده سال روی کار اومده خیلی عملکرد عالی داشته تمام فروش فرتنسویا اکثرش تو اروپا اونم به لطف قوانین بخشیش
        حتی اپلم دیگه خبر انچنانی نیس ازش و فرانسویا فقط تو فروش اروپا خوب بوودن اگه نه امار فروش جهانیشون از چین و کره مربا به شدت داغون تره چه لوکسش که دی اس چه اقتصادیش
        لین دیگه فن بودن نمیخواد امار جدولش هست سرچ بزنی میاره
        اصلا یه چیزی که جالبه تو فروش جهانیا اصلا اسم پژو و رنو نیست بهترین دسته بندی که پیدا کردم مال سال ۲۰۲۱ بود که دسته بندی شده بود جالبیش اینه سال ۲۰۲۳ را فقط خودروهای برقی دسته بندی شده میاره و عجیب پارسال بود ولی امسال برش داشتن

        موافقم 2
        مخالفم 2
    3. فرزند ایران

      ۸ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (107 ديدگاه)

      صنعت خودرو فرانسه فقط تو زمینه خودروهای لوکس زیاد جالب کار نکرده(به جز آلپاین و بوگاتی)
      وگرنه تو زمینه های دیگه فرانسه قویه

      موافقم 11
      1. jalopy

        ۸ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (178 ديدگاه)

        حتی نسخه های اولیه سیتروئن DS هم به عنوان یه خودروی لوکس بدک نبود

        1. فرزند ایران

          ۸ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (107 ديدگاه)

          بد نبوده
          ولی خب
          از لحاظ رقابتی رقبای کله گنده ای داره که خیلی موفق تر عمل کردن

  3. محسن

    ۸ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (177 ديدگاه)

    این ماشین از همون اول خیلی زیبا بود .

    موافقم 5
    مخالفم 2
  4. فرشاد

    ۸ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (928 ديدگاه)

    تصور اینک فراری تویوتا پورشه دوم و سوم و … بشن بعد این اول بشه واقن سخته

    موافقم 3
    مخالفم 12
    1. Dan

      ۸ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (685 ديدگاه)

      چرا سخته
      رنو هم در حضور فراری و مک لارن ۲ تا قهرمانی در گرند پری داشت

    2. علیرضا

      ۸ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (261 ديدگاه)

      پژو سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ در مسابقات ۲۴ ساعته لمانر ائودی شکست داد اول شد سال ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۴ پژو ۹۰۵ برنده مسابقات لمانز شد پژو سابقه خوبی در مسابقات لمانز داره سال پیش بخاطر ناشی بودن راننده ۴ شد

    3. JaMsHiD

      ۸ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (2986 ديدگاه)

      بیش از شش بار پژو تونسته قهرمانی لمانز بدست بیاره !

      1. علیرضا

        ۹ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (261 ديدگاه)

        بله دوست عزیز مسابقات لمانز ا‌ولین بار سال ۱۹۲۳ برگزار شد و پژو بامدل ۴۰۲ شرکت کرد پژو جذو اولین سرکت کنندگان مسابقات لمانز به حساب میاد

  5. علیرضا

    ۸ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (261 ديدگاه)

    پژو ۹x8 خودروی سریع اما نبود بال و بادگیر جلو در سرعت های پایین سبب ناپایداری خودرو میشد تکنلوژی موتور ۹x8 پلاگین هایبرید، موتور ۶ سیلندر ۲.۷ لیتری و موتور الکتریکی ۷۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکنه وزن خودرو کلان 800 کیلو

  6. amirboss

    ۸ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (795 ديدگاه)

    فرانسویا عادت دارن لقمه رو دور سرشون بچرخونن.
    این همه پیچیدگی فنی واقعا برای خودرو های شهری معمولی احتیاج نیست!
    همه با ماشینای فرانسوی بخصوص محصولات پژو و سیتروئن سروکار داشتین و میفهمین چی میگم.
    البته این پیچیدگی یه سیاست قدیمیه که تعمیرات تخصصی انحصار خودشون باشه که انگار بیشتر به ضررشون بوده تا به نفعشون.
    مثالش همون کانسپت اوکسیا که با اون همه محاسن به علت پیچیدگی زیاد پژو نتونست گسترشش بده و …

    1. ممدقلی

      ۹ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (115 ديدگاه)

      این حرکت مختص پژو نیست و تو همه اروپایی ها هست از ائودی و بنز و… بگیر تا همین اشکودا .
      دلیلشو نمیدونم فکر کنم مرض دارن کلا . امریکایی ها و ژاپنی ها تو این قضیه خیلی بهتر عمل کردن
      البته قوانین اروپا هم بی تاثیر نیست ولی علت اصلی هم نیست

      موافقم 2
      مخالفم 0
  7. ۸ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (5006 ديدگاه)

    دوستان امروز روز خیلی بدی بود من از صبح نت نداشتم و دلم برای کاربرای پدال تنگ شد به جان شما خیلی دلم واستون تنگ شده من همیشه کنارتون هستم تا روزی که سایت پاک بشه

    موافقم 1
    مخالفم 6

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا