پژو با بهبود فناوری و بازسازی بدنه 9X8، خود را برای پیروزی در لمان ۲۰۲۴ آماده میکند.
پژو برای فصل تازه مسابقات قهرمانی جهانی استقامت، WEC، تغییرات گستردهای را روی ابرخودروی کلاس LMH خود اعمال کرده است. این خودرو که با نام 9X8 شناخته میشد، با یک ویژگی منحصربهفرد معرفی شد؛ بینیاز بودن از بال آیرودینامیک. پژو برای دو فصل روی استفاده نکردن از بال در عقب خودرو پافشاری کرد اما ظاهرا سرانجام این تصمیم را کنار گذاشته است. به گزارش خبرگذاری مسابقه ۲۴ ساعتی لمان، ۹۰ درصد بدنه این خودرو بازطراحی شد است و حال از تایرهای جلو و عقب با پهنای متفاوت (۲۹ و ۳۴ سانتیمتری) سود میبرد.
مقالات مرتبط:
- راهنمای جامع WEC: هرآنچه باید درباره مسابقات قهرمانی استقامت جهان بدانید
- پیروزی پورشه در WEC قطر؛ ۱۰ ساعت مسابقه و ۱۸۰۰ کیلومتر!
- ۱۰ مسابقه مشهور و سطح بالای جهان کدامند؟
«اولیور جانسونی»، مدیر بخش فنی پژو اسپرت، میگوید:
ما درسال ۲۰۲۳ تصمیماتی گرفته بودیم که دیگر توجیهی ندارند و این تفاوت عملکرد به اندازه کافی توسط BOP، بالانس عملکرد، جبران نمیشد. نتیجه آن شد که از همان طراحی استفاده کنیم که رقبایمان به آن روی آوردهاند تا واکنش BOP هم روی آن یکسان باشد. از همین رو، ما استفاده از تایرهای یکسان با پهنای ۳۱/۳۱ سانتیمتر را کنار گذاشتیم و حال در محور جلو و عقب بهترتیب از نمونههای ۲۹ و ۳۱ سانتیمتری استفاده میکنیم.
مدل تازه 9X8 خودروی جدیدی نیست چون از همان شاسی پیشین سود میبرد اما بهشدت تقویت شده است. مجبور شدیم برای آنکه تایرها بهخوبی کار کنند، مرکز ثقل خودرو را جابهجا کنیم؛ برای این کار هم باید برخی اجزا را جابهجا میکردیم و برخی دیگر را سبک.
ما برای دستیابی به تعادل آیرودینامیک بهتر باید بارهای آیرودینامیکی را جابهجا میکردیم که نتیجه آن بازطراحی ۹۰ درصد اجزای بدنه و افزودن بال بود. درکنار آن از قوانین تازه استفاده کردیم تا چند بخش دیگر را هم برای افزایش عملکرد و پایداری بهینه کنیم تا بهترین فرصتها را در رقابتها داشته باشیم.
بهگفته جانسونی تیم مهندسی پژو اسپرت برنامه شلوغی را در ماه گذشته پشت سر گذاشته است و امید دارد تا نتیجه تلاش سخت تیم را به نمایش بگذارد. هدف اصلی بازگشت این خودروساز در جمع پرچمداران مسابقه و نبرد مداوم برای دستیابی به سکوی قهرمانی و حتی پیروزی در مسابقات است.
پژو 9X8 2024 درکنار بهرهمندیاز قطعات و بدنه جدید، به طرحی تازه مزین خواهد شد که شامل پالت رنگی بخش مهندسی اسپرت پژو میشود. مدیر طراحی برند پژو، «ماتیان هوزان»، در اینباره میگوید:
این طراحی گرافیکی که یک دسته شیر را در ذهن تداعی میکند؛ آن حس مشترک را میرساند که ارزشهای مسابقه استقامت بهخوبی در آن گنجانده شده است. ما در تلاش بودیم تا روحیه و استعداد تیمی را (در طرح خود) بازتاب دهیم. این طرح با نگاه به فهرست رنگهای پژو اسپرت، در اندازهها و رنگهای گوناگون تهیه شده است که شامل سیاه، خاکستری، سفید و سبز کریپتونایت میشود.
شیر تازهنفس پژو برای نخستینبار در مسابقه ۶ ساعتی ایمولا شرکت میکند که در تاریخ ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد. برای اطلاع از تقویم WEC 2024 مقاله «WEC 2024: تقویم مسابقه، تغییرات و هر آنچه تاکنون میدانیم» را مطالعه کنید. پژو از ابتدا هدفگذاری بلندپروازانهای برای مسابقات استقامت داشت که دور از ذهن به نظر نمیرسند اما با درنظر گرفتن این حقیقت که باقی تیمها مانند فراری، پورشه، تویوتا و کادیلاک هم همین هدف را دارند، به دشواری چالش پیش روی این شرکت فرانسوی پی میبریم. آیا پژو با تکیه بر بهبودهای جدید به سکوی قهرمانی خواهد رسید؟
R@min
۸ فروردین ۱۴۰۳پارسال هم مشخص شد استراتژی بدون بال حرکت اشتباهی بود.
MehdiTurbo
۹ فروردین ۱۴۰۳عجیب خودروسازی که تو مسابقات هست با خودروهای اینچنینی تو امریکا فروش نداره حتی نمیدونم پژو و رنو به غیر از اروپا جایی دیگه فروش داره یا نه هر چند تو اروپا پرفروش ترین ولی امار فروش جهانیش خوب نیس اصلا
هر چند حقشم هست در حق ایران خیلی بدی کرد هر چند حق مردم ایرانم بود ولی بسیار منفعت طلبانه عمل کرد و خودروسازی ایرانم سو استفاده کرد و مردمیم که حضور داشتن
ولی اگه یه خودروساز با وجدان بود نمیزاشت به راحتی شکایت میکرد و اجازه استفاده را نمیداد
شاید این موضوعم گریبان گیر خودش شده اینقدر فروش جهانیش داغونه به هر حال هیچ دستی بی جواب نمیمونه
FY
۸ فروردین ۱۴۰۳طراحیش بد نیست ولی کیفیت و موتورش خیلی بده… صنعت خودرو فرانسه ۱۰ ساله نابود شده😔😔
زیزیگولو
۸ فروردین ۱۴۰۳بوگاتی
Dan
۸ فروردین ۱۴۰۳منکر خودروسازی فرانسه نیستم
ولی بوگاتی فقط اسمش فرانسویه
بنظرم پرچمدار خودروسازی فرانسه همون پژو-سیتروئنه
رنو هم که قبل ادغام شدنش با نیسان واقعا حرفی برای گفتن نداشت
زیزیگولو
۸ فروردین ۱۴۰۳بوگاتی یه شرکت خودروسازی فرانسویه که تو کشور فرانسه تاسیس شده ……. کاری به بنیانگدار و مالکین الآنش ندارم ، مهم این هستش که این کمپانی فرانسویه
Cj 10
۹ فروردین ۱۴۰۳مهندس بوگاتی بیتر از ۵ دیقه نمیتونه کار کنه این ماشین ۲۴ ساعت به کوب کار میکنه
Amir
۸ فروردین ۱۴۰۳صنعت خودرو فرانسه کی نابود شده میشه دقیقا توضیح بدی؟
شما کره ای فنا فکر میکنین به غیر از کره مربا خودروساز دیگه ای وجود نداره در صورتی که کره به زور تا ده سال دیگه به پای خودروسازی همون فرانسه هم نمیرسه چه برسه به آمریکا و ژاپن و آلمان
MehdiTurbo
۹ فروردین ۱۴۰۳ربطی به کره مربا نداره حتی اون فردم معلوم نیس کره مربا فن باشه
من خودم خودروهای فرانسه را دوست دارم ولی به شدت داغون عمل کرده نیازی نیس کره مربا فن باشی جدول فروش جهانیش هست
میدونی چقدر قدمت داره خودروسازی فرانسه و کره مربا که جای خود داره حتی چین ده سال روی کار اومده خیلی عملکرد عالی داشته تمام فروش فرتنسویا اکثرش تو اروپا اونم به لطف قوانین بخشیش
حتی اپلم دیگه خبر انچنانی نیس ازش و فرانسویا فقط تو فروش اروپا خوب بوودن اگه نه امار فروش جهانیشون از چین و کره مربا به شدت داغون تره چه لوکسش که دی اس چه اقتصادیش
لین دیگه فن بودن نمیخواد امار جدولش هست سرچ بزنی میاره
اصلا یه چیزی که جالبه تو فروش جهانیا اصلا اسم پژو و رنو نیست بهترین دسته بندی که پیدا کردم مال سال ۲۰۲۱ بود که دسته بندی شده بود جالبیش اینه سال ۲۰۲۳ را فقط خودروهای برقی دسته بندی شده میاره و عجیب پارسال بود ولی امسال برش داشتن
فرزند ایران
۸ فروردین ۱۴۰۳صنعت خودرو فرانسه فقط تو زمینه خودروهای لوکس زیاد جالب کار نکرده(به جز آلپاین و بوگاتی)
وگرنه تو زمینه های دیگه فرانسه قویه
jalopy
۸ فروردین ۱۴۰۳حتی نسخه های اولیه سیتروئن DS هم به عنوان یه خودروی لوکس بدک نبود
فرزند ایران
۸ فروردین ۱۴۰۳بد نبوده
ولی خب
از لحاظ رقابتی رقبای کله گنده ای داره که خیلی موفق تر عمل کردن
محسن
۸ فروردین ۱۴۰۳این ماشین از همون اول خیلی زیبا بود .
فرشاد
۸ فروردین ۱۴۰۳تصور اینک فراری تویوتا پورشه دوم و سوم و … بشن بعد این اول بشه واقن سخته
Dan
۸ فروردین ۱۴۰۳چرا سخته
رنو هم در حضور فراری و مک لارن ۲ تا قهرمانی در گرند پری داشت
علیرضا
۸ فروردین ۱۴۰۳پژو سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ در مسابقات ۲۴ ساعته لمانر ائودی شکست داد اول شد سال ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۴ پژو ۹۰۵ برنده مسابقات لمانز شد پژو سابقه خوبی در مسابقات لمانز داره سال پیش بخاطر ناشی بودن راننده ۴ شد
JaMsHiD
۸ فروردین ۱۴۰۳بیش از شش بار پژو تونسته قهرمانی لمانز بدست بیاره !
علیرضا
۹ فروردین ۱۴۰۳بله دوست عزیز مسابقات لمانز اولین بار سال ۱۹۲۳ برگزار شد و پژو بامدل ۴۰۲ شرکت کرد پژو جذو اولین سرکت کنندگان مسابقات لمانز به حساب میاد
علیرضا
۸ فروردین ۱۴۰۳پژو ۹x8 خودروی سریع اما نبود بال و بادگیر جلو در سرعت های پایین سبب ناپایداری خودرو میشد تکنلوژی موتور ۹x8 پلاگین هایبرید، موتور ۶ سیلندر ۲.۷ لیتری و موتور الکتریکی ۷۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکنه وزن خودرو کلان 800 کیلو
amirboss
۸ فروردین ۱۴۰۳فرانسویا عادت دارن لقمه رو دور سرشون بچرخونن.
این همه پیچیدگی فنی واقعا برای خودرو های شهری معمولی احتیاج نیست!
همه با ماشینای فرانسوی بخصوص محصولات پژو و سیتروئن سروکار داشتین و میفهمین چی میگم.
البته این پیچیدگی یه سیاست قدیمیه که تعمیرات تخصصی انحصار خودشون باشه که انگار بیشتر به ضررشون بوده تا به نفعشون.
مثالش همون کانسپت اوکسیا که با اون همه محاسن به علت پیچیدگی زیاد پژو نتونست گسترشش بده و …
ممدقلی
۹ فروردین ۱۴۰۳این حرکت مختص پژو نیست و تو همه اروپایی ها هست از ائودی و بنز و… بگیر تا همین اشکودا .
دلیلشو نمیدونم فکر کنم مرض دارن کلا . امریکایی ها و ژاپنی ها تو این قضیه خیلی بهتر عمل کردن
البته قوانین اروپا هم بی تاثیر نیست ولی علت اصلی هم نیست
۸ فروردین ۱۴۰۳دوستان امروز روز خیلی بدی بود من از صبح نت نداشتم و دلم برای کاربرای پدال تنگ شد به جان شما خیلی دلم واستون تنگ شده من همیشه کنارتون هستم تا روزی که سایت پاک بشه