پورشهمسابقات

خودروی LMDh پورشه تست بارسلونا را با موفقیت گذراند

پورشه برای شرکت در مسابقات WEC (قهرمانی استقامت جهان) سال ۲۰۲۳ خودرویی را در کلاس LMDh آماده کرده بود؛ این خودرو اخیرا نخستین تست خودرو را در پیست بارسلونا با موفقیت به پایان رساند. تصاویری که در زیر مشاهده خواهید کرد، خودروی تیم «پورشه پسنکی موتوراسپرت» است که برای تطبیق با قوانین جدید WEC درحال توسعه و بهبود است.

پورشه تنها خودروساز مشهور این رقابت‌ها نیست؛ برنده لمان دو سال اخیر یعنی تویوتا، آئودی، پژو، SCG (گلیکنهاوس) از دیگر شرکت‌کنندگان این مسابقات در سال ۲۰۲۳ هستند.

پورشه LMDh 2023

پورشه به بالاترین سطح مسابقات خودرویی باز می‌گردد

پورشه به این دلیل کلاس LMDh را برای حضور در رقابت‌های WEC انتخاب کرده تا خودرویش به خودروهای گروه GTP مسابقات قهرمانی IMSA نزدیک باشد. قرار شده است تا تیم مسابقه‌دهنده پورشه پنسکی تماما از سوی کارخانه پشتیبانی شود. تیم توسعه این کمپانی آلمانی در تلاش است تا خودروی مسابقاتی خود را علاوه‌بر تیم اصلی، برای مشتریان دیگر نیز آماده کند تا امکان فروش خودرو به سایر تیم‌ها را نیز داشته باشد.

پورشه LMDh 2023

خودروسازی پورشه برخلاف آئودی، تا زمانی که فرایند توسعه و بهبود خودرو LMDh تمام شود، به مسابقات فرمولا E متعهد می‌ماند. حضور این شرکت در این کلاس از سری مسابقات قهرمانی استقامت باعث می‌شود تا ضمن بهره‌گیری از دانش پیشین خود در زمینه تولید خودروهای هیبریدی جاده‌ای و ابرخودروهای سری LMP1، به توسعه خودرویی هرچه بهتر بپردازد.

پورشه LMDh 2023

موتور V8

مسابقه‌دهنده پورشه در مسابقات ۲۰۲۳ همانند سایر رقبا به شاسی خودروهای LMP2 مجهز خواهد بود. گویا خودروسازان برای تهیه این شاسی تنها مجاز به تهیه آن از یکی از چهار تولیدکننده تاییدشده توسط WEC هستند. مسابقه‌دهندگان برخلاف شاسی، در زمینه طراحی بیرونی و انتخاب موتور محدودیت چندانی ندارند و می‌توانند خودروهای منحصربه‌فرد خود را تحت قوانین LMDh توسعه دهند. پورشه در کنار انتشار تصاویر تست خودروهای LMDh خود اعلام کرده که این دستگاه به موتوری بای‌توربو V8 مجهز خواهد شد.

پورشه LMDh 2023

«توماس لادنباخ»، معاون اول «پورشه موتوراسپرت» می‌گوید:

ما برای انتخاب موتور نمونه اولیه LMDh خود تحت فشار بودیم؛ چراکه رنج محصولات قابل ارائه با این واحد زیاد بود. تصمیم گرفتیم که V8 تویین‌توربو را انتخاب کنیم. این موتور بهترین ترکیب میان عملکرد بالا، وزن و قیمت را ارائه می‌کند. شروع نخستین گام تست و توسعه این خودرو برای ما حرکت بزرگی به‌شمار می‌آید.

پورشه LMDh 2023

پورشه تاکید دارد که موتور V8 خود را به‌شکل همه‌جانبه برای سازگاری با قوانین WEC و حضور در مسابقات، تقویت و آماده می‌کند. این شرکت اشاره دارد که این موتور، درحقیقت همان نسخه به‌روزشده و توسعه‌یافته موتور ۴ لیتری V8 تویین‌توربو موجود در مدل‌های پانامرا و کاین است. جالب است بدانید که آئودی نیز در سال‌های گذشته برای ساخت ابرخودروی LMP1، از قطعات بهبودیافته موجود در سوپرخودروهای جاده‌ای خود استفاده کرد.

پورشه LMDh 2023

برخی قوانین LMDh

براساس قوانین این دوره از مسابقات، قدرت خروجی گروه LMDh باید بین ۶۴۳ تا ۶۹۷ اسب بخار انگلیسی (bhp) باشد. این گستره از قدرت به تیم‌ها اجاره می‌دهد تا خودروهای خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنند که میان تمام شرکت‌کنندگان هرکلاس نوعی تساوی و تعادل برقرار باشد. تمام موتورها با دور ۱۰,000rpm محدود شده‌اند و باید حداقل ۱۸۰ کیلوگرم وزن داشته باشند. این ۱۸۰ کیلوگرم شامل سیستم هوارسانی، مجموعه اگزوز و اجزای خنک‌کننده موتور نیز می‌شود. خودروها درطول این فصل از مسابقه برای استفاده از پکیج‌های آیرودینامیکی، محدود به انتخاب تنها یک مورد هستند و تا انتهای مسابقات نمی‌توانند آن را تغییر دهند.

پورشه LMDh 2023

رقابت نفس‌گیر خواهد بود

درحالی‌که پورشه برای رقابت در کنار کادیلاک، آئودی و… حاضر می‌شود، شرکت‌های تویوتا، پژو و SCG برای رقابت در گروه LMH پیش‌رو آماده هستند. ابرخودروهای تویوتا و SCG برای فصل ۲۰۲۰-۲۰۲۱ رونمایی شده بودند و پژو نیز اخیرا مراحل نهایی توسعه ابرخودروی بدون بالچه خود را به اتمام رسانده است. با تغییرات مثبت جدید که ساختار مسابقات را دگرگون می‌کند، احتمالا می‌توان منتظر عصری طلایی برای WEC بود. آیا پورشه می‌تواند بار دیگر همانند ۱۹ قهرمانی پیشین خود در مشهورترین رقابت خودرویی جهان، مسابقه ۲۴ ساعتی لمان، به رتبه یکم در رده‌بندی خود دست یابد؟! باید منتظر ماند و نظاره‌گر بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
EVO

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. GMA

    ۲ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (1662 ديدگاه)

    پادشاه لمانز با افتخار داره بر میگرده 👑
    قطعا مسابقه جذابی میشه چون همه شرکت کنندگان کمپانی های بزرگ و قدرتمند هستند

    موافقم 27
    مخالفم 2
  2. hummer

    ۲ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (74 ديدگاه)

    عالی مرسی خیلی دلمان مسابقات wec می خواست

    موافقم 6
    مخالفم 1
    1. محمدهادی

      ۲ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (2409 ديدگاه)

      خیلی خیلی
      اصن طراحی بدنه این کلاس بسیار پر هیجان تر و کنجکاوانه ذر از کلاس اف وانه
      و صد البته توانایی رسیدنشون به سرعت های نهایی به مراتب بالاتر از اف وان

  3. Clean energy (بر باعث بانیش...)

    ۲ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (1333 ديدگاه)

    میشه یه شبکه نعرفی کنید که اینجور مسابقاتو نشون بده؟

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. GMA

      ۲ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (1662 ديدگاه)

      ظاهرا کانال رسمی لمانز در یوتیوب مسابقات را پوشش میده، اگه الان به کانالش مراجعه کنین میتونین مسابقات سال ۲۰۲۱ را مشاهده کنین

      موافقم 5
      مخالفم 1
  4. محمد امین

    ۲ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (2187 ديدگاه)

    طراحی این ماشین جدید هست ، بنابر این خیلی مشتاق هستم ببینم آیا به تویوتا میرسه یا نه

    موافقم 5
    مخالفم 2
    1. GMA

      ۲ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (1662 ديدگاه)

      هایپرکار جدید فراری قراره در همین بخش wec حضور داشته باشه؟ با چه تیم هایی رقابت خواهد کرد؟

      موافقم 3
      مخالفم 1
      1. محمد امین

        ۲ اسفند ۱۴۰۰
        سوابق: (2187 ديدگاه)

        سال ۲۰۲۳ وارد کلاس هایپر کار wec میشه ، ولی تقریبا اواسط امسال رونمایی میشه
        رقباش هم تویوتا و پورشه و پژو بی ام و و کادیلاک و… هستن

    2. slatanat JDM

      ۲ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (750 ديدگاه)

      تویوتا گنگش بالاس

      موافقم 1
      مخالفم 8
  5. Scuderia Ferrari

    ۲ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (4062 ديدگاه)

    کلاس LMDH با کلاس LMH یه تفاوت های کوچکی داره
    اگه بخوام توضیح بدم زمان میبره و وقت دوستان گرفته میشه ؛ لطفاً در ویکی پدیا جستجو کنید و رقبای پورشه در این کلاس رو مشاهده کنید

  6. امین

    ۲ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (520 ديدگاه)

    اینا چیین؟ lmp1 lmdh ?lmh ?le mase 24 ?gt3? Rally rally monte carlo دیوانه شدم رفت

    1. علی صفرپور

      ۲ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (171 ديدگاه)

      درود دوست عزیز.
      خدا بخواد به زودی مطلبی تالیفی در توضیح کامل این مسابقات منتشر خواهیم کرد تا تمام سوالات در این حوزه رفع ابهام بشه.
      با سپاس از همراهی شما با پدال

    2. محمدهادی

      ۲ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (2409 ديدگاه)

      😂😂😂😂

    3. محمدهادی

      ۲ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (2409 ديدگاه)

      داداش هر کدوم ازین عبارتها یک تاریخ مسابقه و رویداد تلخ و شیرینه
      مگه میشه با چنتا خط درموردشون توضیح کامل داد
      البته بحث ما اینجا محدود به دنیای مسابقات استقامته،ینی مسابقاتی که با تعداد دور پیست یا مسافت از این نقطه به اون نقطه تعریف نمیشه
      مسابقات جهانی اندورانس یا استقامت با تعیین ساعت محدود تعریف و شروع میشه
      حالا محل برگزاری بعضیاش توی اروپا مثل مسابقات لمانز(فرانسه) یا مسابقات ۱۲ساعته نوربورگرینگ(توی آلمان) و بعضیاشم توی امریکاست که توی پیست های بسیار پرخاطره و دیوانه کننده یی مثل ویرجینیا یا سبرینگ یا مسابقات ۴ساعته ی سیلوراستون،و یا پیست مونت کارلویی که نوشتی هستش
      پیست های دیگه یی هم هستش که هماهنگ با تقویم جهانی مسابقات هرساله کنار اینایی که گفتم که از معروفتریناش بودن(۲۴ساعته لمانز که شاه همشونه) ایشالا طی یک مقاله بسیار کامل و دایره المعارف وار توی پدال مطرح و معرفی بشه تا هممون بخونیمو زندگی کنیمشون

    4. محمدهادی

      ۲ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (2409 ديدگاه)

      ضمنا من خودم حس نوستالوژیک تر و دلچسب تری نسبت به رقابتهای استقامت جهان در مقابل فرمولا وان دارم
      مسابقات استقامت یه روح و دنیای دیگه ییه اصن

  7. Porsche 911

    ۳ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (1219 ديدگاه)

    واقعا خیلی زیباست در کمال اینکه ریسینگ هست و طراحی محدود
    امیدوارم امسال رو طوفانی شروع کنه و رتبه هارو به دست بیاره و قهرمانی های متعدد پورشه رو ادامه بده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا