در مسابقه جایزه بزرگ قطر، مکس ورسپن روی سکوی اول ایستاد و قهرمانی در فصل ۲۰۲۳ را جشن گرفت. رانندگان مکلارن، عناوین ارزشمند دوم و سوم را کسب کردند.
کشور قطر یکی از جدیدترین میزبانان فرمول یک جهان است. اولین دوره جایزه بزرگ لوسَیل، سال ۲۰۲۱ برگزار شد و پس از غیبت ۲۰۲۲، امسال دومین میزبانی فرمول یک به قطر رسید. طول پیست در این مسابقه، ۵/۴۲ کیلومتر است و رانندگان ۵۷ دور با مجموع ۳۰۸/۶ کیلومتر را طی میکنند. ورزشگاه لوسَیل (Losail) گنجایش ۵۲ هزار تماشاگر دارد و سال ۲۰۰۴ برای برگزاری انواع مسابقات موتوری ساخته شده است. امروزه علاوهبر فرمول یک، موتو GP و WEC جهانی هم در این محل میزبانی میشود.
دور تعیین خط قطر ۲۰۲۳ با عملکرد بسیار خوب مکس ورستپن به پایان رسید. جورج راسل و لوئیس همیلتون، رانندگان مرسدس جایگاههای دوم و سوم تعیین خط را کسب کردند؛ درحالیکه فرناندو آلونسو، چارلز لکلرک، چهارم و پنجم شدند. همچنین مسابقه اسپرینت هم در قطر برگزار شد. این رقابت ۱۰۰ کیلومتری، ترتیب چیدمان رانندگان را از تعیین خط میگیرد و امتیاز ۸ تا یک را به برندگان اول تا هشتم میدهد. در پایان اسپرینت قطر، اسکار پیاستری راننده مکلارن با زمان ۳۸ دقیقه و ۱/۲۷۹ ثانیه اول شد. ورستپن به مقام دوم و نوریس دیگر راننده مکلارن، جایگاه سوم اسپرینت را کسب کردند.
ورستپن با کسب مقام اول در لوسیل قطر، سومین قهرمانی فرمول یک را کسب کرد. جالبتر اینکه موفقیتهای او به صورت پشت سرهم از ۲۰۲۱ تا کنون شکل گرفته است. راننده ۲۶ ساله ردبول با خودروی شماره ۳۳، حالا ۴۹ مقام اولی در مسابقات جایزه بزرگ دارد و فصل ۲۰۲۳ توانست ۱۴ مرتبه روی سکوی اول برود.
رقابت اسپرینت فرمول یک قطر ۲۰۲۳
در پایان مسابقه اصلی، مکس ورستپن توانست زمان یک ساعت و ۲۷ دقیقه و ۳۹/۱۶۸ ثانیه داشته باشد و روی سکوی اول بایستد. پیاستری و نوریس به ترتیب با اختلاف زمانی ۴/۸۳۳ و ۵/۹۶۹ ثانیه ردههای بعدی را کسب کردند. راسل و لکلرک، رانندگان مرسدس و فراری، چهارم و پنجم شدند. مسابقه قطر با حادثه برای لوئیس همیلتون همراه بود و این راننده باسابقه از دور سوم، پیست را ترک کرد. کارلوس ساینز راننده فراری هم به دلیل نقص فنی مربوط به نشت سوخت، از جایزه بزرگ قطر خارج شد. دیگر شگفتیساز قطر، راننده جوان چینی بود که جایگاه نهم مسابقه را کسب کرد. ژو گوانیو از تیم آلفارومئو در تعیین خط، پانزدهم و در رقابت اسپرینت، چهاردهم شده بود.
پس از ۱۷ مسابقه از فرمول یک ۲۰۲۳، مکس ورستپن ۴۳۳ امتیازی و قهرمان مسابقات است. همتیمی او ۲۲۴ امتیاز دارد و با لوئیس همیلتون ۱۹۴ امتیازی در رده سوم تهدید میشود. فرناندو آلونسو از تیم استون مارتین، کارلوس ساینز و چارلز لکلرک رانندگان فراری، چهارم تا ششم هستند. در جدول تیمی، ردبول ۶۵۷ امتیازی صدرنشین است و مرسدس ۳۲۶ امتیازی در ردهی دوم دیده میشود. فراری با ۲۹۸ و استون مارتین با ۲۳۰ امتیاز، سوم و چهارم هستند. با توجه به عملکرد بسیار خوب رانندگان مکلارن، ممکن است این تیم که هماکنون ۲۱۹ امتیاز و ردهی پنجم را دارد، در انتهای فصل صعود یک پلهای داشته باشد.
مسابقه هجدهم فرمول یک ۲۰۲۳، دو هفته بعد در امریکا برگزار میشود. پیست آستین تگزاس با حمایت مالی لنوو (Lenovo)، میزبان این مسابقه خواهد بود.
amir-mr
۱۷ مهر ۱۴۰۲تو تیم مرسدس چه خبر خدا میدونه
این چه وضع مسابقه دادنه درست از نظر فنی از ردبول عقبن ولی مدیریت تیم هم واقعا افتضاحه
LH44
۱۷ مهر ۱۴۰۲مرسدس یه راننده جوون داره که میخواد خودش رو مطرح کنه. بهترین راه برای این کارم خوابوندن مچ همتیمی هست که پر افتخار ترین راننده تاریخه. حالا به هر روشی.
لودا خدابیامرز بود جوری گوش جفتشون رو می پیچوند که ماشین مشکی توی خیابونم دیدن بکشن کنار.
بهزاد
۱۷ مهر ۱۴۰۲عمو این اتفاق را برعکسش نکن!
یک راننده وجود داره که میخواد برتریشو ثابت کنه اونم با هر روش که این اتفاق را رقم زد.
این روش سبقت گیری کاملا خطرناکه و ناشی گری محض.
دانیال_Surrey،England
۱۷ مهر ۱۴۰۲شما اطلاع داری که لاستیک لوییس سافت بود و استراتژی این بود که لوییس جلوتر دربیاد و راسل مدیریت کنه؟
وگرنه هیچ دلیلی نداشت برای لوییس لاستیکی بزارن که 6 دور به زود دووم بیاره.
راسل همونی بود که تحت فشار تو سنگاپور رفت تو دیوار.
لوییس تا حدی مقصر بود ولی راسل کلا ذهنش با تیم و استراتژی نبود.
بهزاد
۱۷ مهر ۱۴۰۲دانیال جان اطلاع از چگونگی هماهنگی ندارم ولی اطلاع دارم که شما نمیدونی در زمان استارت تا بعد از اولین پیچ راننده ی جلویی فضایی برای سبقت نفر پشتی نمیزاره یا سعی میکنه از فضای ایجاد شده برای کسب رده استفاده کنه یا رده ی خود را نگه داره.
هر هماهنگی که شده باشه و جابه جایی بعد از اولین پیچ و ثبات رده هاست و لطف کنید اول به خوبی مسابقات را دنبال کنید و بعد از همیلتون دفاع.
LH44
۱۷ مهر ۱۴۰۲معلومه که اطلاع داره دانیال جان. منتها ایشون کارش هیت کردن لوئیس همیلتونه. بحث هم با ایشون فاییده ای نداره. خودت رو خسته نکن. ولش کن به حال خودش باشه:)
دانیال_Surrey،England
۱۷ مهر ۱۴۰۲خود راسل تو رادیو گفته بود که اصلا حواسش به پشت نبود و تمام تمرکزش رو مکس بوده.
این یعنی بی دقتی تمام.
نه اطلاعی از استراتژی و لاستیک همتیمی داری نه حواست کامل به اطراف هست نتیجش هم میشه یکی در میون گند زدن به مسابقه خودت و هم تیمیت،تو ژاپن هم باز نزدیک بود رده رو به خاطر همین جناب کامل بدن ساینز.
کسایی که فقط مسابقه رو ببینن میگن تقصیر لوییسه که تا حدی درسته ولی در مجموع جفتشون اشتباه کردن.
بهزاد
۱۷ مهر ۱۴۰۲آقای گرامی هیچ استراتژی در زمان استارت وجود نداره و اصلا معلوم نیست از کدام سمت چند یا چندین خودرو بخوان عبور کنن و هیچ راننده ای هم در زمان استارت حواسش به تایر هم تیمیش نیست.
کلا فرمول یک دو بعد داره؛
۱. دید و منطق طرفداران همیلتون
۲. دید و منطق علاقه مندان فرمول یک
این دو سال میگذشت و همیلتون بازنشسته میشد تا حداقل فرمول یک از بعد اول خارج بشه.
حالا اگر با شعور رانندگان و احیانا هماهنگی تیمی بخواهیم استراتژی استارت بچینیم یک راه حل بیشتر وجود نداره و اونم قرار گیری راسل در قسمت راست و همیلتون در چپ تا اجازه ندن راننده پشتی عبور کنه و براحتی پیچ را ایمن رد میکنن اما اگر یکی از رانندگان بازنده ی بدی بود یا کم شعور موجه بود میتونه براحتی برخوردی را ایجاد کنه.
از اونجایی که بسیاری از همیلفن ها سالهای علاقه مندیشون کمتر از انگشتان یک دست هست نمیدونن همیلتون سابقه و ید طولائی در برخورد با نفر جلوئیش داره از ماسا و مالدونادو بگیرید تا رزبرگ و فتل و مکس و آلبون و اینجا هم مسبب یک اتفاق طبیعی مخصوص خودش بود.
جالبترین بخش ماجرا اینجاست ،تقریبا از دهه ی ۹۰ تا الان که تیم سعی میکنن رقابت درون تیمی نداشته باشند و دو راننده ی هم سطح مقابل هم نزارن و اگر هم اتفاقی پیش بیاد زود ترکیب را تغییر میدن مثل ۲۰۰۷ مکلارن یا مکس و ریکاردو اما اینجا رقابت درون تیمی نفراتی که شانس سکوی کمی دارن شده سطر خبرها! به خصوص همیلفن هایی که ترس خدشه دار شدن استعداد دارن مبادا یک نفر بیاد نفر اول تیم بشه.
ESCREAM SILENCE
۲۶ مهر ۱۴۰۲درود،،داداش گلم آقا بهزاد،الان به دوستمون LH44 هم گفتم که ظاهراً طرفدار لویزه اما چرا همچین جمله ای نوشته نمیدونم،،اما درکل باید عرض کنم که استراتژی تیم از همون ابتدا با لاستیک دوماشین مشخص بود،راسل باید سمت راست میموند تا همیلتون که سریعتر بود رد بشه،حتی شاید از مکس،،اما این بچه اصلا حواسش به این چیزا نبود،مگه میشه قبل از مسابقه توجیه نشده باشه،اومده تو رادیو میگه ببخشید حواسم به جلو بود،راننده معمولی تو خیابون حواسش به اطرافش هست توحواست به راننده کناریت نبود،، اتفاقاً همون ابتدا قبل از پیچ نزدیک بود بزنه به لوییس،که لوییس کشید کنار و سرعت روکم کرد،این دفعه دوم بود که اینکارو کرد،درسته شاید لوییس کمی زود اومد داخل،اما راسل هم وقتی دید بیشتر ماشین ازش گذشته،چرا شل نکرد؟اوایل مسابقات خوب اومدجلو،اما این اواخر داره خراب میکنه متأسفانه،.
ESCREAM SILENCE
۲۶ مهر ۱۴۰۲درود،دوست من،درجریان باشید که در مسابقات فرمول یک ابتدا رقابت تیمی است بعد رقابت انفرادی،،شما میفرمایید راسل باید مچ همیلتون رو به هر شکل بخوابونه،بااین کارش تو قطر چیکار تونست بکنه،رتبه دوم وسوم استارت خودشون رو تقدیم کردند به مک لارن،که چی ببخشید من حواسم به جلو بود ندیدم،،امثال این راننده ها که نمیتونن با همیلتون رقابت کنند،باید جایگاه خودشون رو بدونن،،شماهم بهتره نگاهتون رو به فرمول یک عوض کنید و منطقی تر صحبت کنید ممنون از شما
علی یوسفی
۱۷ مهر ۱۴۰۲بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت اولا احسنت به مکس و اسکار و لندو ولی احسنت اصلی به گوانیو ژو دوست داشتنی که برخلاف برخی راننده های دیگه شایسته حضور در فرمول یک هست دوم بنظرم پرز دیگه داره بنوعی بیخیال مسابقه میده من دوستدار مکس و ردبولم اما همیشه پرزو دوست داشتم و اتفاقا چکو نقش مهمی در قهرمانیهای مکس داشته اما متاسفانه پرز هنوز نقطه ضعفش که عدم ثبات از تمرین تا مسابقه هست رو نتونسته برطرف کنه پس بهتره سال آینده ردبول هالکنبرگ رو جذب کنه که هم راننده ای سطح اول و بزرگ و هم راننده ای با ثبات و تمرکز عالیه و البته تاکنون هم به جایگاه راستینش در فرمول یک نرسیده ضمنا استفاده از سونودا و لاوسون و امثالهم برای ردبول اشتباهه.
Enzo Ferrari 2008
۱۷ مهر ۱۴۰۲اگر زمان نیکی لائودا یا مایکل شوماخر بود چی میشود تیم فراری اما حیف …
تبریک میگم به طرفداران ردبول