در مقاله پیش رو به ۶ تکنولوژی برجسته موتور اسپرت که باعث بهبود خودروهای عادی و جادهای شدهاند اشاره خواهیم کرد.
یک خودروی مسابقهای ویژه و وسیله نقلیه جادهای تفاوتهای بسیار زیادی دارند. برای مثال پورشه ۹۳۵ نمادین را نمیتوان گزینهای مطلوب برای سفرهای خانوادگی دانست چراکه هدف از طراحی آن چیز دیگری است. البته یک خودرو همچنان یک خودروست و بنابراین برخی همپوشانیهای حیاتی بین تکنولوژی موتور اسپرت و خودروهای جادهای وجود دارد. محصولات مسابقهای با دو اولویت اصلی یعنی رانندگی سریع و راندمان حداکثری تولید میشوند و درعینحال باید ایمنی راننده و دیگران را نیز تأمین کنند. هر دو فاکتور یاد شده باعث میشود طراحان و سازندگان از بهترین تکنولوژیهای دنیای خودرو در محصولات مسابقهای استفاده کنند. طبیعتاً تلاش برای تولید خودروهای مسابقهای کاراتر نسبت به رقبا باعث شده توسعه تکنولوژیهای کل صنعت خودرو سرعت بیشتری به خود گیرد. بسیاری از این تکنولوژیهای موتور اسپرت نیز راهی خودروهای عادی شدهاند و ما نیز میخواهیم ۶ نمونه از برجستهترین ویژگیهای موردبحث را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم. البته دقت داشته باشید که در برخی موارد، تکنولوژی مدنظر برای اولین بار در دنیای موتور اسپرت رونمایی نشده اما در آنجا بهبود یافته و محبوب شده است.
همچنین بخوانید: دستاوردهای تکنولوژیکی مسابقات برای خودروهای عادی
شش تکنولوژی موتور اسپرت که خودروهای عادی را بهبود بخشیدهاند
آینه وسط ماشین
آسیبپذیری عابران پیاده و دوچرخهسواران و موتورسواران با استفاده از یک ویژگی ساده به نام آینه وسط ماشین بسیار کاهش یافته است. این ویژگی مهمتر از آن چیزی است که فکر میکنید هرچند شاید برای شما جالبتوجه باشد که اولین خودروی مسابقهای مجهز به آینه وسط مارمون واسپ بود که در سال ۱۹۱۱ و در ایندیاناپولیس ۵۰۰ حضور داشت. در آن زمان رانندگان در تخمین موقعیت خود نسبت به رقبای پشت سر با مشکلاتی مواجه بودند اما آینه وسط خودروی مارمون واسپ این مشکل را حل کرد و مزیت زیادی را در اختیار راننده قرار داد. در خودروهای امروزی شاهد تولید آینه وسط پیشرفتهتر هستیم که علاوه بر نمایش نمای عقب به نمایشگرهای ادغام شده در خود نیز مجهز هستند.
جادههای ایمنتر و بهتر
بسته به محل زندگی شاید کیفیت جادهها و بزرگراهها متفاوت باشد و با اینکه همچنان شاهد دستاندازها و ناهمواریهای زیادی در مسیرهای مواصلاتی هستیم اما در کل جادههای امروزی بسیار نرمتر و ایمنتر از چند دهه پیش هستند. همانطور که میدانید خودروهای مسابقهای بهترین عملکرد خود را روی مسیرهای هموار و با کیفیت به نمایش میگذارند و بنابراین کیفیت سطح پیست مسابقه باید بسیار بالا باشد. اینجاست که برخی از تکنولوژیهای مدنظر وارد میدان میشود. برای مثال پیست مسابقات ۲۴ ساعته لمان را در نظر بگیرید که بزرگترین رویداد موتور اسپرت است. این پیست از سال ۱۹۲۲ تا ۱۹۲۶ پیشرفتهای زیادی داشت و همین امر باعث شد در سالهای آتی جادههای بهتری نیز ساخته شود.
چراغها و مه شکنهای کاراتر
مه شکنها یکی دیگر از ایدههای دنیای موتور اسپرت هستند که به خودروهای عادی نیز راه پیدا کردهاند. البته زمانی که برای اولین بار در مسابقات لمان از مه شکنها استفاده شد شاید درکی از میزان اهمیت آن در سالهای آتی وجود نداشت. مهمترین فاکتور لمان تغییرات میدان دید راننده در یک روز کامل است و رانندگانی عملکرد بهتری خواهند داشت که بهتر بتوانند با تغییر شرایط تطبیق یابند. اولین خودروهای مسابقهای مجهز به مه شکن، سهگانه B3-6 لورین دیتریچ بودند که در سال ۱۹۲۶ از آن استفاده کردند. با نصب مه شکن همه به دنبال اطلاع از نتایج این ویژگی ایمنی روی خودروها بودند و جالب اینکه هر سه خودرو مقامهای اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.
غربیلک فرمان
در سادهترین حالت، غربیلک فرمان خودرو معادل سکان کشتی است. البته فرمان خودروهای مدرن دارای دکمههای زیادی است که میتوانند کارهای زیادی از بوق زدن تا تنظیمات سیستم صوتی و… را انجام دهند. البته ایده وجود کنترلهای روی فرمان بدون پرت شدن حواس راننده به موتور اسپرت مربوط میشود. اولین خودرویی که غربیلک فرمان استفاده کرد پانهارد مدل سال ۱۸۹۴ بود. آلبرت واشرون تولید کننده این فرمان از اهمیت قطعهای که ساخته بود خیلی آگاه نبود. قبل از آن، خودروها معمولاً دارای اهرم هدایت کننده بود. واشرون از این فرمان برای خودروی یاد شده در مسابقات پاریس روئن استفاده کرد و توانست رتبه چهارم را به دست آورد. بیشک تصور استفاده از اهرم برای هدایت خودروهای امروزی غیرممکن است.
ترمزهای دیسکی
سیستم ترمز خودرو جزو اصلیترین بخشهای آن است. امروزه تقریباً اکثر خودروها از ترمزهای دیسکی استفاده میکنند و البته که ریشه این ترمزها به موتور اسپرت برمیگردد. نرمن دیویس راننده ارشد جگوار میگوید ترمزهای کاسهای به نقطهای رسیده بودند که پیشرفت بیشتری برای آن تصور نمیشد. بر همین اساس ایده ترمز دیسکی مطرح شد که بسیار بهتر از ترمزهای کاسهای بود. از یک طرف پرفورمنس خودروها افزایش مییافت اما ترمزهای کاسهای جوابگوی این قدرت بیشتر نبودند و حتی چنین ترمزهایی در خودروهای عادی نیز عملکرد بهینهای نداشتند. ترمز دیسکی از اهمیت به سزایی برای خودروهای مسابقهای برخوردار است. در سال ۱۹۵۲ بود که شرکت جگوار ترمز دیسکی را معرفی کرد. دیویس میگوید این دیسکها در ابتدا فقط برای مسابقات طراحی شده بودند و در لمان ۱۹۵۳، جگوار سی تایپ به عنوان تنها خودروی مجهز به ترمز دیسکی توانست مقام اول را کسب کند. اولین استفاده تجاری از ترمز دیسکی نیز به سیتروئن DS سال ۱۹۵۵ مربوط میشود. DS اولین خودروی تولیدی دنیا با ترمز دیسکی بوده است.
خودروهای برقی
برای افرادی که خیزش خودروهای برقی را باور ندارند شواهد زیادی وجود دارد. این خودروها جانشینی برای محصولات درونسوز به شمار میروند و البته که این موضوع فقط درباره مدلهای عادی صدق نمیکند بلکه در موتور اسپرت هم شاهد روند رو به رشد استفاده از خودروهای برقی هستیم. زمانی که فرمول E از سال ۲۰۱۴ استارت خودرو، حداکثر قدرت احیا شونده خودروها ۲۵۰ کیلووات بود اما نسل دوم این خودروها در فصل ۲۰۱۸ بهبود ۱۰۰ کیلوواتی داشتند و به خودروهایی سریعتر، هیجانانگیزتر و دینامیکتر تبدیل شدند. خودروهای نسل دوم از باتری با ظرفیت تقریباً دو برابری سود بردهاند. در طول مدت نسبتاً کوتاه خودروهای فرمول E پیشرفتهای بسیار زیادی داشتهاند و انتظار میرود مدلهای نسل چهارم قدرت حدود ۷۹۰ اسب بخار داشته باشند. بسیاری از تکنولوژیهای این خودروها به تدریج در مدلهای جادهای نیز بکار خواهند رفت.
عارف رضائیان
۲۰ اسفند ۱۴۰۳البته باید شیفتر تعویض دنده که فراری از فرمول یک به خودروهای روزمره آورد هم میگفتید
Armanbimmer
۲۰ اسفند ۱۴۰۳خودروسازی دنیا داره به کجا میره، خودروسازی ما داره به کجا میره
بنز و بی ام و دنبال رقابت بر سر تکنولوژی
فورد و شورلت دنبال قدرت
لامبورگینی و فراری به دنبال سرعت
اما ایران خودرو و سایپا به دنبال اینکه کدوم مهارت این رو داره که ایربگ درست بزاره توی ماشین که همیشه هم این اتفاق نیوفتاده