سباستین فتل، قهرمان چهار دورهٔ جهان رسماً بازنشستگی خود در فرمول یک پس از پایان فصل جاری را اعلام کرده است. این رانندهٔ ۳۵ ساله که بین سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۲۲ با خودروهای تیمهای سائوبر، تورو روسو، ردبول، فراری و آستونمارتین رانندگی کرده، گفته است که تصمیم دارد دنیای هیجانانگیز فرمول یک را ترک کند و زمان بیشتری را با خانوادهٔ خود بگذراند. فتل برای اعلام خبر بازنشستگی خود، چند روز پیش در اینستاگرام اکانتی ساخته که هماکنون دنبال کنندگان آن به نزدیک یک میلیون رسیده است.
قهرمان چهار دورهٔ جهان در این صفحهٔ اینستاگرامی با انتشار ویدئویی سیاهوسفید، دلیل تصمیم خود برای بازنشستگی را توضیح داده است. فتل گفته است هرچند فرمول یک را از زمانی به یاد میآورد که در مرکز زندگی او بوده اما مسابقه دادن هرگز تنها اولویتش نبوده زیرا او پدر سه فرزند و شوهر یک همسر فوقالعاده است. رانندهٔ کنونی تیم آستونمارتین با بیان اینکه میخواهد با خانوادهاش وقت بگذراند افزوده است:
اهداف من از برنده شدن در مسابقات و مبارزه برای قهرمانی به آیندهٔ فرزندانم تغییر کرده است. من میخواهم بزرگ شدن آنها را ببینم، ارزشهایم را به آنها منتقل کنم، به آنها گوش بدهم و دیگر مجبور به خداحافظی نباشم. من میخواهم از آنها یاد بگیرم. کودکان آیندهٔ ما هستند.
وی در ادامه گفته است:
رانندهٔ فرمول یک بودن چیزهایی را به همراه دارد که دیگر از آنها لذت نمیبرم.
فتل در پایان اظهار داشت که بهترین مسابقههای او هنوز در پیش است و مشتاقانه منتظر چالشهای جدید و ناشناخته خواهد بود. به اعتقاد وی، همیشه مسابقهای برای پیروزی وجود خواهد داشت.
سباستین فتل برای اولین بار در سن ۱۹ سالگی در سال ۲۰۰۷ با تیم بامو سائوبر وارد فرمول یک شد و سپس به تورو روسو رفت. فتل اما موفقترین سالهای فعالیت خود در فرمول یک را در تیم ردبول تجربه کرد و بین سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ برای چهار سال متوالی قهرمان جهان شد. وی در طول شش سال حضور در ردبول (بین سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴) مجموعاً ۳۸ برد کسب کرد. این رانندهٔ آلمانی سپس بین سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ برای فراری رانندگی کرد و در این سالها موفق به کسب تنها ۱۴ برد شد. وی در این تیم شانس اضافه کردن یک قهرمانی دیگر به لیست افتخارات خود را هم از دست داد و دو بار پشت سر لوئیس همیلتون بهعنوان نایبقهرمانی رسید. در سال ۲۰۲۱ هم فتل راهی آستونمارتین شد که آخرین ایستگاه در دوران فعالیت حرفهای او خواهد بود.
Moon
۷ مرداد ۱۴۰۱به نظرم میشه یکی از بدشانس ترین راننده های F1 بهش لقب داد تا وقتی تو ردبول بود همه چیز خوب بود ولی وقتی رفت فراری دوره ی بدشانسی شروع شد با فراری چندین بار می تونست تو مسابقات مختلف برنده بشه ولی با بدشانسی های مختلف نشد بعد که استون مارتین اومد تو F1 با موتور مرسدس که اگه اشتباه نکنم سال قبلش مرسدس قهرمان هم شده بود یعنی فکر کنم با رویای استفاده از موتور برتر اومد تو استون مارتین ولی با تغییر قوانین همه چیز به نفع فراری و ردبول شد , به نظرم لکرک هم مثل فتل می مونه باید یه فکری برای این یکی دیگه بکنه فراری تا سرنوشتش مثل فتل نشه
Amin
۷ مرداد ۱۴۰۱دقیقا
سباستین فتل برد های زیاد و سرنوشت سازی رو در فراری از دست داد حالا یا به دلیل بدشانسی و یا به دلیل اشتباه تیم و یا اشتباه خودش ….
مسابقه ی سوچی ۲۰۱۷ ، مکزیک ۲۰۱۷ ، سنگاپور ۲۰۱۷ ، اسپانیا ۲۰۱۷ ، مونزا ۲۰۱۸ ، آزربایجان ۲۰۱۸ ، آلمان ۲۰۱۸ ، کانادا ۲۰۱۹ و سوچی ۲۰۱۹ ، اینا تمام مسابقاتی بود که اگر روند عادی پیش میرفت، سب میبرد، با مدرک هم میگم….یعنی ۱۴ برد برای فراری میتونست ۲۳ برد باشه با حداقل یک قهرمانی در سال ۲۰۱۷
LH44
۷ مرداد ۱۴۰۱میشه گفت از وقتی از ردبول رفت شانسشم از دست داد. وگرنه تو ردبول کم شانس نیاورد.
البته من خودم طرفدار سبم. کمتر کسی هست که از زیر دست هورنر و مارکو بیاد بیرون و همچین اخلاق شاهکاری داشته باشه.
کاش نسل جدید یکم از سب یاد بگیرن.