مسابقات

پیش‌نمایش تیم ردبول: آیا می‌توانند در ۲۰۲۵ قهرمانی سازندگان را پس بگیرند؟

ردبول با ورود به فصل ۲۰۲۵ همچنان مکس ورشتاپن را به‌عنوان مدافع عنوان قهرمانی در اختیار دارد. این راننده هلندی پس از کسب چهارمین قهرمانی متوالی خود، آماده است تا در برابر رقبای سرسخت، از تاج و تختش دفاع کند. اما در سایر جنبه‌ها، تیم تغییرات چشمگیری را تجربه کرده است؛ جدایی برخی از چهره‌های کلیدی و ورود یک راننده جدید، در کنار از دست دادن قهرمانی سازندگان، معادلات را برای ردبول پیچیده‌تر کرده است.

رانندگان ردبول در ۲۰۲۵

مکس ورشتاپن (#۱)

    • ۴ قهرمانی جهان
    • ۶۳ پیروزی در گرندپری
    • ۱۱۲ سکو
    • ۴۰ پول‌پوزیشن
    • ۳۰۲۳.۵ امتیاز
    • ۲۰۹ استارت

لیام لاوسون (#۳۰)

    • ۶ امتیاز
    • بهترین نتیجه: جایگاه نهم
    • ۱۱ استارت

ورشتاپن در دهمین فصل حضورش در ردبول، پس از یکی از سخت‌ترین قهرمانی‌هایش وارد رقابت‌ها می‌شود. او اکنون در بین شش راننده‌ای قرار دارد که چهار قهرمانی جهان را در کارنامه دارند و با ۶۳ پیروزی، در جایگاه سوم بیشترین بردهای تاریخ فرمول یک ایستاده است.

اما در سوی دیگر گاراژ، تغییرات بزرگی رخ داده است. لیام لاوسون پس از عملکرد قابل قبول در جایگزینی رانندگان، حالا به‌عنوان راننده اصلی تیم جایگزین سرجیو پرز شده است. با توجه به از دست رفتن عنوان سازندگان، فشار زیادی بر دوش لاوسون خواهد بود تا به بازگشت تیم به اوج کمک کند.

فصل ۲۰۲۴: افت پس از قدرت‌نمایی اولیه

ردبول در ابتدای ۲۰۲۴ با اقتدار آغاز کرد. ورشتاپن در ۷ مسابقه از ۱۰ رقابت اول پیروز شد و همه‌چیز به نفع آن‌ها به نظر می‌رسید. اما ناگهان روند نزولی آغاز شد؛ ۱۰ مسابقه بدون پیروزی برای ردبول، در حالی که مک‌لارن، فراری و مرسدس به آن‌ها نزدیک شدند.

در همین حال، تغییرات مدیریتی بزرگی در تیم اتفاق افتاد. در ماه می، جدایی آدرین نیوی، مدیر فنی ردبول اعلام شد و در ماه آگوست، جاناتان ویتلی، مدیر ورزشی تیم، اعلام کرد که برای پذیرش نقش مدیر تیم آئودی فرمول یک، ردبول را ترک خواهد کرد.

در پیست، ورشتاپن همچنان توانست حداکثر بهره را از ماشین بگیرد، اما سرجیو پرز با افت عملکرد مواجه شد و پس از گرندپری چین دیگر روی سکو نرفت. عدم موفقیت پرز در کسب امتیازات باعث شد که ردبول از صدر جدول سازندگان به رتبه سوم سقوط کند. در نهایت، پس از پایان فصل، تیم و پرز به توافق رسیدند که همکاری‌شان را قطع کنند.

تاریخچه ردبول در فرمول یک

ردبول از زمان ورود به فرمول یک در سال ۲۰۰۵، مسیر شگفت‌انگیزی را طی کرده است. این تیم که از بقایای جگوار شکل گرفت، در سال‌های اولیه تنها چند سکو به دست آورد، اما در ۲۰۰۹ با سباستین فتل به نخستین پیروزی‌اش رسید. از ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳، همکاری فتل و ردبول چهار قهرمانی متوالی در هر دو بخش رانندگان و سازندگان به ارمغان آورد.

در آغاز دوران توربوهیبرید در ۲۰۱۴، مرسدس برتری را از آن خود کرد، اما با ظهور مکس ورشتاپن، ردبول بار دیگر به روزهای اوج بازگشت و تاکنون ۸ قهرمانی رانندگان و ۶ قهرمانی سازندگان را در کارنامه دارد. این تیم اکنون ۱۲۲ پیروزی در گرندپری دارد و تنها ۷ پیروزی با رکورد مرسدس فاصله دارد.

بزرگ‌ترین دستاورد ردبول

در میان تمام موفقیت‌های ردبول، فصل ۲۰۲۳ نقطه اوج این تیم بود. آن‌ها ۲۱ برد از ۲۲ مسابقه را کسب کردند، که ۱۹ تای آن‌ها متعلق به ورشتاپن بود. ردبول همچنین با ۱۵ پیروزی متوالی از گرندپری ابوظبی ۲۰۲۲، رکورد جدیدی را در تاریخ فرمول یک ثبت کرد.

هدف کلیدی در ۲۰۲۵

ردبول با وجود قهرمانی ورشتاپن در ۲۰۲۴، از دست دادن جام سازندگان را یک شکست بزرگ می‌داند. مدیر تیم، کریستین هورنر، تأکید کرده است که برای بازگشت به صدر جدول، تیم باید در ۲۴ مسابقه فصل آینده، ثبات عملکرد داشته باشد.

دو عامل اساسی برای رسیدن به این هدف وجود دارد:
۱. برطرف کردن مشکلات هندلینگ و درایو‌ابیلیتی ماشین که فصل گذشته عملکرد تیم را تحت تأثیر قرار داد.
۲. لیام لاوسون باید برخلاف پرز، به‌طور مداوم امتیازات خوبی کسب کند تا فشار روی ورشتاپن کاهش یابد.

با این حال، رقابت در صدر جدول بسیار سخت خواهد بود و ردبول باید در کنار مک‌لارن و فراری برای پس گرفتن قهرمانی تلاش کند. آیا آن‌ها می‌توانند در ۲۰۲۵ دوباره به اوج بازگردند؟ پاسخ این سوال را در پیست خواهیم یافت! 🚀

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۲ رای

مطالب مشابه

یک دیدگاه

  1. علی جردن

    ۶ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (2177 ديدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا