خودروهای سنگینمسابقات

معرفی مسابقات کامیون رانی؛ تاریخچه، انواع و هر آنچه باید بدانید

یکی از شاخه‌های جذاب موتور اسپرت مسابقات کامیون رانی است که کمتر به آن پرداخته شده اما می‌خواهیم در پدال آن را معرفی کنیم.

مسابقات کامیون رانی یکی از رشته‌های متنوع موتور اسپرت است که در آن نسخه‌های ارتقا یافته از کامیون‌ها در مسیرهای خیابانی یا پیست‌ها به رقابت می‌پردازند. اولین بار در سال ۱۹۷۹ بود که این رشته ورزشی در پیست سرعت آتلانتا موتور آمریکا راه‌اندازی شد. همین مسابقه کامیون رانی جزو اولین سکانس‌های فیلم اسموکی اند بندیت II به شمار می‌رود.

حداکثر سرعت کامیون‌ها در این مسابقات به ۱۶۰ کیلومتر در ساعت محدود شده و علت آن نیز ایمنی شرکت‌کنندگان است. همچنین محدودیت حداقل وزن ۵۵۰۰ کیلوگرمی نیز برای کامیون‌ها وجود دارد. این مسابقات از حالت رولینگ (در حال حرکت) شروع شده و معمولاً به تعداد ۸ تا ۱۲ دور برگزار می‌شوند. البته به دلیل ابعاد بزرگ و نزدیک شدن کامیون‌ها به یکدیگر در طول مسابقه معمولاً برخوردهای جزئی زیادی رخ می‌دهد هرچند به ندرت شاهد جراحت رانندگان در مسابقات کامیون رانی بوده‌ایم. برخلاف دیگر رشته‌های موتور اسپرت به جزو مسابقات تورینگ، کامیون‌های مسابقه‌ای شبیه نسخه‌های جاده‌ای هستند و قوانین سفت و سختی برای اطمینان از حفظ روحیه رقابت بین تیم‌ها در نظر گرفته شده است. در ادامه به بررسی این مسابقات در بخش‌های مختلف جهان می‌پردازیم.

  • آمریکا

این رشته ورزشی در سال ۱۹۷۹ و با انجمن مسابقات کامیون آمریکا تأسیس و سپس در سال ۱۹۸۲ به ان لین هندرشات فروخته شد. پس از این نقل‌وانتقال بود که مسابقات کامیون رانی آمریکا در پیست مخصوص به آن راه‌اندازی گردید. مسابقات این کشور در مسیرهای شنی و آسفالت و اکثراً در پیست‌های بیضی‌شکل شرق ایالات‌متحده برگزار می‌شد. کامیون‌های مسابقه در ابتدا از انواع کاری با اکسل‌های عقب جفت بودند و از لاستیک‌های خیابانی استفاده می‌کردند. البته سرعت این کامیون‌ها در بخش‌هایی از پیست‌ها به ۲۴۰ کیلومتر در ساعت نیز می‌رسید. در ۲۱ مارس ۱۹۸۲ نیز چارلی بیکر سرعت ۲۱۲ کیلومتر در ساعت را در مسیر بسته پیست تگزاس ثبت کرد.

پس از سال ۱۹۸۶ و زمانی که گلین دانلی حقوق تجاری این مسابقات را خریداری کرد تغییرات زیادی در کامیون‌ها به وجود آمد. بدنه این کامیون‌های مسابقه‌ای کوتاه‌تر و کم ارتفاع‌تر شد و تغییراتی نیز در اکسل عقب رخ داد. این تغییرات باعث شد وزن کامیون‌ها به‌طور قابل‌توجهی کاهش یابد. آخرین مسابقه کامیون رانی از این دست در جولای ۱۹۹۳ و در پیست رولینگ ویلز برگزار شد. در سال ۲۰۱۷ سری مسابقات بندیت بیگ ریگ در آمریکا معرفی شد و برای اولین بار از سال ۱۹۹۳ شاهد برگزاری مسابقات این وسایل نقلیه بودیم. در همان فصل اول مسابقات در سال ۲۰۱۷ تعداد ۱۳ مسابقه برگزار شد و کامیون‌ها در پیست‌های تاریخی همچون هیکوری موتور اسپیدوی و گرین ویل پیکنز اسپیدوی به رقابت پرداختند.

  • مکزیک

مکزیک هم مسابقات کامیون رانی خاص خود را با نام تراکتوکامیونز برگزار کرده است. این رقابت‌ها از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۰ برگزار شد و در سال ۲۰۱۵ مجدداً با نام دیگری احیا گردید. از جمله رانندگان بین‌المللی برجسته حاضر در این رقابت‌ها می‌توان به مایکل جوردن جونیور قهرمان اسبق مسابقات اتومبیلرانی، آلن برگ راننده اسبق فرمول یک، برنارد جوردن راننده اسبق ایندی ۵۰۰ و کارلوس پاردو فقید اشاره کرد.

  • اروپا

مسابقات قهرمانی کامیون اروپا در سال ۱۹۸۵ راه‌اندازی شد و طرفداران زیادی هم دارد. سال قبل تعداد ۱۶ تیم در این رقابت‌ها حضور داشتند و نوربرت کیس توانست عنوان قهرمانی را به دست آورد. کیس پس از یوخن هان با ۵ عنوان قهرمانی جزو پر افتخارترین رانندگان مسابقات کامیون رانی به شمار می‌رود. هان نیز ۶ عنوان قهرمانی را به دست آورده است.

  • بریتانیا

در سال‌های اخیر توجه به مسابقات کامیون رانی در بریتانیا بیشتر شده و در حال حاضر بیش از ۳۰ تیم به‌طور منظم با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. سری مسابقات تاپ تراک بریتانیا بر اساس قوانین مدنظر فیا برگزار می‌شود تا اطمینان حاصل شود وسایل نقلیه همان طراحی و استایل اصلی کامیون‌های استاندارد را دارند و درعین‌حال تمامی الزامات ایمنی را برآورده می‌سازند. بر این اساس کامیون‌ها می‌توانند در دو کلاس به رقابت بپردازند و بنابراین کامیون‌هایی با سیستم‌های مدیریت پیشرانه، سیستم تعلیق و ترمز ضعیف‌تر امکان رقابت بهتر با یکدیگر را خواهند داشت. انجمن مسابقات کامیون بریتانیا در سال ۱۹۸۴ تأسیس شده اما مسابقات توسط کلوپ مسابقات خودرویی بریتانیا برگزار می‌شوند.

  • برزیل

در کشور برزیل مسابقات فرمولا تراک بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۷ برگزار می‌شد اما پس از برگزاری سه مسابقه در سال ۲۰۱۷ این مسابقات ادامه نیافت. در ادامه سری مسابقات کوپا تراک راه‌اندازی شد تا جای فرمولا تراک را بگیرد. تقریباً تمامی رانندگان و تیم‌های کارخانه‌ای مسابقات سابق در کوپا تراک حضور دارند.

  • هند

تاتا موتورز هند سری مسابقات قهرمانی T1 پریما تراک را در این کشور برگزار می‌کند. این مسابقات در تقویم فیا نیز قرار گرفته است.

جدای از کشورهای یاد شده باید گفت کامیون‌ها در مسابقات رالی نیز بسیار محبوب هستند و برای مثال در رالی داکار یک کلاس جداگانه را به خود اختصاص داده‌اند. رقابت آفرود کامیون‌ها در فرانسه بسیار متداول است که از جمله آن‌ها می‌توان به کامیون کراس اشاره کرد که مشابه رالی کراس است اما با حضور کامیون‌های سنگین‌وزن برگزار می‌شود. همچنین در اروپا مسابقات تریل کامیون مشابه موتورسیکلت‌های تریل برگزار می‌شود. از جمله مشهورترین سازندگان کامیون‌های مسابقه‌ای می‌توان به داف تراکس، ادوین فودن، ERF، فورد، فریت لاینر تراکس، هینو موتورز، هیوندای موتور، ایویکو، کاماز، ماک، مان، ماز، مرسدس بنز، رنو تراکس، اسکمل، اسکانیا، سدون آتکینسون، سیسو اتو، تاتا موتورز، خودروهای تجاری فولکس‌واگن، ولوو و زیل اشاره کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۶ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. net

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (3396 ديدگاه)

    پست خوبی بود👏
    بعضی مواقع قدیم در تلویزیون ایران هم نشان میداد مسابقات کامیون اروپا

    موافقم 15
    مخالفم 2
    1. زیزیگولو

      ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (6036 ديدگاه)

      مقاله جالب و متفاوتی بود👍

      موافقم 10
      مخالفم 1
  2. 🇰🇷

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (83 ديدگاه)

    زنده باد هیوندای موتور ، سازنده کامیون مسابقه ای!!
    ژاپن بیچاره کامیونش کو 🤣
    صنایع سنگین هیوندای یکی از پیشتازای دنیاست تو فناوری و تکنولوژی و سهامدار boston dynamics هم هست و در لبه ی فناوری حرکت میکنه!!!

    موافقم 4
    مخالفم 14
    1. KAIZEN

      ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (210 ديدگاه)

      “”ژاپن بیچاره کامیونش کو””
      هینو موتورز شرکت کامیون سازی زیر نظر تویوتاست

      موافقم 11
      مخالفم 7
      1. مسی

        ۱۶ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (4 ديدگاه)

        نیسان دیزل فراموش نشود

        موافقم 12
        مخالفم 1
    2. GODZILLA

      ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (67 ديدگاه)

      کامیون هیوندای نهایت بتونن با اسب رقابت کنن :)

      موافقم 16
      مخالفم 3
    3. محسن

      ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (175 ديدگاه)

      متاسفانه پدال پر شده از هیتر و هیچکس هم جوابگو نیست

      موافقم 16
      مخالفم 1
      1. شاهین

        ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (4696 ديدگاه)

        سلام روزانه پیام های خیلی زیادی از ترول های مجازی حذف میشه اما متاسفانه پشتکار عجیبی در ادامه این روند دارن.

        موافقم 14
        مخالفم 1
    4. زیزیگولو

      ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (6036 ديدگاه)

      ایسوزو

      موافقم 6
      مخالفم 1
    5. paganilover

      ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (6 ديدگاه)

      بعضی ها هستند تعصب رو به حدی می رسونن که یه سریا که موضعشون با اون یکی هستش ولی حال اونا هم بهم میخوره(منی که تعصب آلمان رو می کشم ولی هیچ وقت هنر دیگر کشور ها در خودرو سازی رو نه مسخره می کنم و نه دست کم میگیرم این حرف رو می گم)

      موافقم 12
  3. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1543 ديدگاه)

    ازین مسابقات خوشم نمیاد برام هیجانی نداره

    مخالفم 12
  4. KAIZEN

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (210 ديدگاه)

    تو رالی سنگین، تاترا، کاماز و ماز خیلی حرف واسه گفتن دارن

    موافقم 12
    مخالفم 1
  5. kawaki

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (93 ديدگاه)

    تو رالی داکار خیلی خوبه

  6. ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (4898 ديدگاه)
    1. ۱۶ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (4898 ديدگاه)

      تو ایران هم هست ولوو🤩🤩🤩
      چراغای سمندو از جلو ولوو برداشته تا سبک تر شه 🤩🤩‌

      موافقم 3
      مخالفم 1
    1. Taha Ayoobi

      ۱۶ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (4323 ديدگاه)

      چه جورم

      موافقم 3
      مخالفم 1
    2. ۱۶ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (4898 ديدگاه)

      چرا نداشته باشه ؟ صد درصد ارزش داره الان اسباب بازی های سایپا و کوییک و اینا حداقل ۴۰۰ میل هستن!!

      موافقم 5
      مخالفم 3
  7. ولوو

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ولوو سریعترین کامیون جهان رو معرفی کرد که در ۱۰ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسه ۱۲۰۰ اسب بخار اینا نسبت به ولوو هیچ

  8. امیرمسعود

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (30 ديدگاه)

    همیشه امریکاییها تواین رشته بااون تراک دیزلها ۶خطی وتوربوهای غول سرآمد بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا