یکی از شاخههای جذاب موتور اسپرت مسابقات کامیون رانی است که کمتر به آن پرداخته شده اما میخواهیم در پدال آن را معرفی کنیم.
مسابقات کامیون رانی یکی از رشتههای متنوع موتور اسپرت است که در آن نسخههای ارتقا یافته از کامیونها در مسیرهای خیابانی یا پیستها به رقابت میپردازند. اولین بار در سال ۱۹۷۹ بود که این رشته ورزشی در پیست سرعت آتلانتا موتور آمریکا راهاندازی شد. همین مسابقه کامیون رانی جزو اولین سکانسهای فیلم اسموکی اند بندیت II به شمار میرود.
حداکثر سرعت کامیونها در این مسابقات به ۱۶۰ کیلومتر در ساعت محدود شده و علت آن نیز ایمنی شرکتکنندگان است. همچنین محدودیت حداقل وزن ۵۵۰۰ کیلوگرمی نیز برای کامیونها وجود دارد. این مسابقات از حالت رولینگ (در حال حرکت) شروع شده و معمولاً به تعداد ۸ تا ۱۲ دور برگزار میشوند. البته به دلیل ابعاد بزرگ و نزدیک شدن کامیونها به یکدیگر در طول مسابقه معمولاً برخوردهای جزئی زیادی رخ میدهد هرچند به ندرت شاهد جراحت رانندگان در مسابقات کامیون رانی بودهایم. برخلاف دیگر رشتههای موتور اسپرت به جزو مسابقات تورینگ، کامیونهای مسابقهای شبیه نسخههای جادهای هستند و قوانین سفت و سختی برای اطمینان از حفظ روحیه رقابت بین تیمها در نظر گرفته شده است. در ادامه به بررسی این مسابقات در بخشهای مختلف جهان میپردازیم.
- آمریکا
این رشته ورزشی در سال ۱۹۷۹ و با انجمن مسابقات کامیون آمریکا تأسیس و سپس در سال ۱۹۸۲ به ان لین هندرشات فروخته شد. پس از این نقلوانتقال بود که مسابقات کامیون رانی آمریکا در پیست مخصوص به آن راهاندازی گردید. مسابقات این کشور در مسیرهای شنی و آسفالت و اکثراً در پیستهای بیضیشکل شرق ایالاتمتحده برگزار میشد. کامیونهای مسابقه در ابتدا از انواع کاری با اکسلهای عقب جفت بودند و از لاستیکهای خیابانی استفاده میکردند. البته سرعت این کامیونها در بخشهایی از پیستها به ۲۴۰ کیلومتر در ساعت نیز میرسید. در ۲۱ مارس ۱۹۸۲ نیز چارلی بیکر سرعت ۲۱۲ کیلومتر در ساعت را در مسیر بسته پیست تگزاس ثبت کرد.
پس از سال ۱۹۸۶ و زمانی که گلین دانلی حقوق تجاری این مسابقات را خریداری کرد تغییرات زیادی در کامیونها به وجود آمد. بدنه این کامیونهای مسابقهای کوتاهتر و کم ارتفاعتر شد و تغییراتی نیز در اکسل عقب رخ داد. این تغییرات باعث شد وزن کامیونها بهطور قابلتوجهی کاهش یابد. آخرین مسابقه کامیون رانی از این دست در جولای ۱۹۹۳ و در پیست رولینگ ویلز برگزار شد. در سال ۲۰۱۷ سری مسابقات بندیت بیگ ریگ در آمریکا معرفی شد و برای اولین بار از سال ۱۹۹۳ شاهد برگزاری مسابقات این وسایل نقلیه بودیم. در همان فصل اول مسابقات در سال ۲۰۱۷ تعداد ۱۳ مسابقه برگزار شد و کامیونها در پیستهای تاریخی همچون هیکوری موتور اسپیدوی و گرین ویل پیکنز اسپیدوی به رقابت پرداختند.
- مکزیک
مکزیک هم مسابقات کامیون رانی خاص خود را با نام تراکتوکامیونز برگزار کرده است. این رقابتها از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۰ برگزار شد و در سال ۲۰۱۵ مجدداً با نام دیگری احیا گردید. از جمله رانندگان بینالمللی برجسته حاضر در این رقابتها میتوان به مایکل جوردن جونیور قهرمان اسبق مسابقات اتومبیلرانی، آلن برگ راننده اسبق فرمول یک، برنارد جوردن راننده اسبق ایندی ۵۰۰ و کارلوس پاردو فقید اشاره کرد.
- اروپا
مسابقات قهرمانی کامیون اروپا در سال ۱۹۸۵ راهاندازی شد و طرفداران زیادی هم دارد. سال قبل تعداد ۱۶ تیم در این رقابتها حضور داشتند و نوربرت کیس توانست عنوان قهرمانی را به دست آورد. کیس پس از یوخن هان با ۵ عنوان قهرمانی جزو پر افتخارترین رانندگان مسابقات کامیون رانی به شمار میرود. هان نیز ۶ عنوان قهرمانی را به دست آورده است.
- بریتانیا
در سالهای اخیر توجه به مسابقات کامیون رانی در بریتانیا بیشتر شده و در حال حاضر بیش از ۳۰ تیم بهطور منظم با یکدیگر به رقابت میپردازند. سری مسابقات تاپ تراک بریتانیا بر اساس قوانین مدنظر فیا برگزار میشود تا اطمینان حاصل شود وسایل نقلیه همان طراحی و استایل اصلی کامیونهای استاندارد را دارند و درعینحال تمامی الزامات ایمنی را برآورده میسازند. بر این اساس کامیونها میتوانند در دو کلاس به رقابت بپردازند و بنابراین کامیونهایی با سیستمهای مدیریت پیشرانه، سیستم تعلیق و ترمز ضعیفتر امکان رقابت بهتر با یکدیگر را خواهند داشت. انجمن مسابقات کامیون بریتانیا در سال ۱۹۸۴ تأسیس شده اما مسابقات توسط کلوپ مسابقات خودرویی بریتانیا برگزار میشوند.
- برزیل
در کشور برزیل مسابقات فرمولا تراک بین سالهای ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۷ برگزار میشد اما پس از برگزاری سه مسابقه در سال ۲۰۱۷ این مسابقات ادامه نیافت. در ادامه سری مسابقات کوپا تراک راهاندازی شد تا جای فرمولا تراک را بگیرد. تقریباً تمامی رانندگان و تیمهای کارخانهای مسابقات سابق در کوپا تراک حضور دارند.
- هند
تاتا موتورز هند سری مسابقات قهرمانی T1 پریما تراک را در این کشور برگزار میکند. این مسابقات در تقویم فیا نیز قرار گرفته است.
جدای از کشورهای یاد شده باید گفت کامیونها در مسابقات رالی نیز بسیار محبوب هستند و برای مثال در رالی داکار یک کلاس جداگانه را به خود اختصاص دادهاند. رقابت آفرود کامیونها در فرانسه بسیار متداول است که از جمله آنها میتوان به کامیون کراس اشاره کرد که مشابه رالی کراس است اما با حضور کامیونهای سنگینوزن برگزار میشود. همچنین در اروپا مسابقات تریل کامیون مشابه موتورسیکلتهای تریل برگزار میشود. از جمله مشهورترین سازندگان کامیونهای مسابقهای میتوان به داف تراکس، ادوین فودن، ERF، فورد، فریت لاینر تراکس، هینو موتورز، هیوندای موتور، ایویکو، کاماز، ماک، مان، ماز، مرسدس بنز، رنو تراکس، اسکمل، اسکانیا، سدون آتکینسون، سیسو اتو، تاتا موتورز، خودروهای تجاری فولکسواگن، ولوو و زیل اشاره کرد.
net
۱۵ فروردین ۱۴۰۳پست خوبی بود👏
بعضی مواقع قدیم در تلویزیون ایران هم نشان میداد مسابقات کامیون اروپا
زیزیگولو
۱۵ فروردین ۱۴۰۳مقاله جالب و متفاوتی بود👍
🇰🇷
۱۵ فروردین ۱۴۰۳زنده باد هیوندای موتور ، سازنده کامیون مسابقه ای!!
ژاپن بیچاره کامیونش کو 🤣
صنایع سنگین هیوندای یکی از پیشتازای دنیاست تو فناوری و تکنولوژی و سهامدار boston dynamics هم هست و در لبه ی فناوری حرکت میکنه!!!
KAIZEN
۱۵ فروردین ۱۴۰۳“”ژاپن بیچاره کامیونش کو””
هینو موتورز شرکت کامیون سازی زیر نظر تویوتاست
مسی
۱۶ فروردین ۱۴۰۳نیسان دیزل فراموش نشود
GODZILLA
۱۵ فروردین ۱۴۰۳کامیون هیوندای نهایت بتونن با اسب رقابت کنن :)
محسن
۱۵ فروردین ۱۴۰۳متاسفانه پدال پر شده از هیتر و هیچکس هم جوابگو نیست
شاهین
۱۵ فروردین ۱۴۰۳سلام روزانه پیام های خیلی زیادی از ترول های مجازی حذف میشه اما متاسفانه پشتکار عجیبی در ادامه این روند دارن.
زیزیگولو
۱۵ فروردین ۱۴۰۳ایسوزو
paganilover
۱۵ فروردین ۱۴۰۳بعضی ها هستند تعصب رو به حدی می رسونن که یه سریا که موضعشون با اون یکی هستش ولی حال اونا هم بهم میخوره(منی که تعصب آلمان رو می کشم ولی هیچ وقت هنر دیگر کشور ها در خودرو سازی رو نه مسخره می کنم و نه دست کم میگیرم این حرف رو می گم)
𝐀𝐥𝐢
۱۵ فروردین ۱۴۰۳ازین مسابقات خوشم نمیاد برام هیجانی نداره
KAIZEN
۱۵ فروردین ۱۴۰۳تو رالی سنگین، تاترا، کاماز و ماز خیلی حرف واسه گفتن دارن
kawaki
۱۵ فروردین ۱۴۰۳تو رالی داکار خیلی خوبه
۱۵ فروردین ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/04/SX26433.jpg
وای ولوو🤩🤩🤩🤩
۱۶ فروردین ۱۴۰۳تو ایران هم هست ولوو🤩🤩🤩
چراغای سمندو از جلو ولوو برداشته تا سبک تر شه 🤩🤩
آرین
۱۵ فروردین ۱۴۰۳یه سوال شاید مربوط نباشه ولی اگه اینا با قیمت 100 … 120 ملیون تو ایران عرضه بشه خریدار داره ؟
https://www.pedal.ir/chinese/mecides-mini-ev-copy/#:~:text=%DB%8C%DA%A9%20%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%AA%20%DA%86%DB%8C%D9%86%DB%8C%20%D8%A8%D9%86%D8%A7%D9%85%20%D9%85%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%AF%D8%B2,%D8%A7%DB%8C%D9%86%20%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%20%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%DB%8C%DA%A9%DB%8C%20%D9%87%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%AF.
Taha Ayoobi
۱۶ فروردین ۱۴۰۳چه جورم
۱۶ فروردین ۱۴۰۳چرا نداشته باشه ؟ صد درصد ارزش داره الان اسباب بازی های سایپا و کوییک و اینا حداقل ۴۰۰ میل هستن!!
ولوو
۱۷ فروردین ۱۴۰۳ولوو سریعترین کامیون جهان رو معرفی کرد که در ۱۰ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسه ۱۲۰۰ اسب بخار اینا نسبت به ولوو هیچ
امیرمسعود
۲۲ فروردین ۱۴۰۳همیشه امریکاییها تواین رشته بااون تراک دیزلها ۶خطی وتوربوهای غول سرآمد بودند.