مسابقات

سونودا در ردبول؛ از عصبانیت‌های خام تا تبدیل شدن به یک راننده درجه یک

پس از سال‌ها تلاش و بالا و پایین‌های فراوان، یوکی سونودا سرانجام فرصت رانندگی در تیم اصلی ردبول را به دست آورد. این راننده ژاپنی که از ۲۰۲۱ در فرمول ۱ حضور دارد، به‌عنوان یکی از سریع‌ترین اما گاهی پرخطاترین رانندگان نسل جدید شناخته می‌شود. اما چگونه سونودا به این نقطه رسید و چه چیزی باعث شد تا ردبول در نهایت او را جایگزین لیام لاوسون کند؟

ورود طوفانی اما پرحاشیه به فرمول ۱

سونودا در سال ۲۰۲۱ با تیم آلفاتاوری، تیم دوم ردبول، وارد فرمول ۱ شد و در همان اولین مسابقه خود در بحرین، با کسب امتیاز توجهات زیادی را جلب کرد. این عملکرد باعث شد افرادی مانند راس براون، مدیر وقت مسابقات فرمول ۱، او را یکی از بهترین تازه‌واردهای سال‌های اخیر بداند.

اما این آغاز خوب خیلی زود جای خود را به اشتباهات متعدد، تصادف‌های پرهزینه و نوسان در عملکرد داد. درحالی‌که سونودا در برخی مسابقات مانند آذربایجان و مجارستان توانست با رده‌های هفتم و ششم عملکرد خوبی نشان دهد، در دیگر مسابقات اشتباهات بزرگی مرتکب شد که نه‌تنها به او، بلکه به بودجه تیم هم آسیب زد.

علاوه بر این، عصبانیت‌های سونودا در رادیوی تیمی نیز جنجال‌آفرین شد. او به دلیل اعتراض‌های تند و گاه بی‌موردش، توجه مدیران ردبول را به خود جلب کرد، اما نه از نوع مثبتی! یکی از جنجالی‌ترین اتفاقات، مداخله او در دور تعیین خط گرندپری مکزیک بود، جایی که باعث شد مکس ورشتاپن و سرجیو پرز، رانندگان تیم اصلی ردبول، عملکرد ضعیفی داشته باشند و کریستین هورنر و هلموت مارکو از او به‌شدت انتقاد کنند.

اصلاح مسیر؛ از سفارش فست‌فود تا تمرینات سخت

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات سونودا در سال نخست، آمادگی جسمانی پایین او بود. در مستند Drive to Survive، سونودا آشکارا اعتراف کرد که علاقه چندانی به تمرینات بدنی ندارد و بیشتر وقت خود را به بازی‌های کامپیوتری و سفارش فست‌فود می‌گذراند! اما وقتی متوجه شد که هم‌تیمی‌اش، پیر گسلی، از نظر آمادگی بدنی چندین پله جلوتر از اوست، تغییر بزرگی در سبک زندگی خود ایجاد کرد.

او در میانه‌های فصل ۲۰۲۱ از انگلستان به ایتالیا نقل مکان کرد تا نزدیک کارخانه آلفاتاوری باشد. این تصمیم باعث شد نه‌تنها روی عملکرد فنی خود بیشتر کار کند، بلکه تحت نظارت مستقیم فرانتس تست، مدیر وقت تیم، به تمرینات سخت بدنی نیز تن دهد. نتیجه این تغییر سبک زندگی، بهبود عملکرد او در فصل ۲۰۲۲ بود، جایی که فاصله امتیازی او با گسلی نسبت به سال قبل به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

رقابت با هم‌تیمی‌های جدید؛ از دِفریس تا ریکاردو

با جدایی گسلی از آلفاتاوری در پایان ۲۰۲۲، سونودا تبدیل به راننده ارشد تیم شد. او ابتدا با نیک دِفریس هم‌تیمی شد، راننده‌ای که به خاطر درخشش در یک مسابقه جانشینی در مونزا شناخته می‌شد. اما طولی نکشید که ردبول دِفریس را کنار گذاشت و دنیل ریکاردو، راننده باتجربه‌ای که به دنبال بازگشت به دوران اوجش بود، جای او را گرفت.

بااین‌حال، ریکاردو نیز نتوانست جایگاه خود را تثبیت کند و عملکرد او، به‌خصوص در مقایسه با سونودا، چندان قانع‌کننده نبود. اگرچه در برخی مسابقات مانند مکزیک و اسپرینت میامی نتایج خوبی کسب کرد، اما در مجموع از نظر ثبات و امتیازگیری پایین‌تر از سونودا قرار داشت. درنهایت، در اواخر ۲۰۲۴، ردبول ریکاردو را کنار گذاشت و لیام لاوسون را به‌عنوان هم‌تیمی جدید سونودا معرفی کرد.

انتخاب میان لاوسون و سونودا؛ چرا ابتدا سونودا نادیده گرفته شد؟

پس از عملکرد ناامیدکننده سرجیو پرز در سال ۲۰۲۴، ردبول تصمیم گرفت او را کنار بگذارد و به رانندگان جوان خود فرصت دهد. در این میان، بسیاری انتظار داشتند که سونودا به تیم اصلی راه پیدا کند، اما ردبول ترجیح داد ابتدا لاوسون را به این صندلی ارتقا دهد.

سونودا که از این تصمیم ناامید شده بود، گفت:

من همیشه می‌گویم که شایسته این صندلی هستم، اما این تصمیم با آنهاست. من فقط کار خودم را انجام می‌دهم. اگر آنها هر بار راننده‌ای جدید به تیم من بفرستند، من فقط باید او را شکست دهم!

اما عملکرد لاوسون در فصل ۲۰۲۵، به‌خصوص در مسابقات استرالیا و چین، بسیار ضعیف‌تر از انتظارات بود. او در این دو مسابقه نتوانست حتی به مرحله دوم تعیین خط راه پیدا کند و در مسابقه چین، از آخرین رده مسابقه را آغاز کرد. همین عملکرد ضعیف باعث شد که ردبول خیلی زود از تصمیم خود منصرف شود و پس از تنها دو مسابقه، سونودا را جایگزین لاوسون کند.

سونودا در ردبول؛ شانس طلایی یا تکرار سرنوشت آلبون و گسلی؟

حالا سونودا فرصت دارد تا در تیمی رانندگی کند که همواره برای قهرمانی می‌جنگد. اما تاریخ نشان داده که جایگاه دوم در ردبول جایگاهی چالش‌برانگیز است. پیش از او، رانندگانی مانند پیر گسلی و الکس آلبون نیز این فرصت را داشتند، اما درنهایت نتوانستند در کنار مکس ورشتاپن دوام بیاورند.

سونودا، اما، امیدوار است که با تجربه‌ای که در این سال‌ها کسب کرده، بتواند این طلسم را بشکند. او پس از تست موفقیت‌آمیز خود در پایان فصل ۲۰۲۴، گفت:

این اولین باری بود که ماشینی متفاوت از چهار سال گذشته راندم. بلافاصله فهمیدم چرا این ماشین برای قهرمانی می‌جنگد. راستش را بخواهید، خیلی راحت با آن سازگار شدم.

حال باید دید که آیا سونودا می‌تواند از این فرصت استفاده کند یا او هم به سرنوشت رانندگان قبلی ردبول دچار خواهد شد. پاسخ این سؤال را در گرندپری ژاپن، اولین مسابقه او در تیم اصلی ردبول، خواهیم گرفت!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۶ رای

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. froG-driVer

    ۸ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1161 ديدگاه)

    چه خوشگله

    موافقم 4
    مخالفم 16
    1. NAVID@@98

      ۸ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (1220 ديدگاه)

      این فسقلی زشت یوکی سونودا فسقلی زشت به گرد پای مکس ورشتپن که نمیرسه چون هم خیلی استعداد برتر و هوش برتر و بالاتر و هم جسارت و شجاعت برتر و بهتر و بالاتری داره مکس ورشتپن با استعداد برتر و هوش برتر و بالاتر و جسارت و شجاعت برتر و بهتر و بالاتری که داره تونست ماشینی که در حد میان رده هست رو به سکو برسونه
      این سونودا فسقلی زشت به گرد پای مکس ورشتپن که نمیرسه حتی سرجیو پرز هم خیلی بهتر از اینه ولی سیاست های کثیف ردبول باعث شد لفت بده بره

      موافقم 2
      مخالفم 8
  2. nima.jdm

    ۸ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1030 ديدگاه)

    اصلا فرمول یک یعنی ردبول
    ماشالاه سونودا
    مشاالاه ژاپن
    ماشالاه هوندا
    ماشالاه دوام
    ماشالاه اصالت
    ماشالاه قدرت

    موافقم 8
    مخالفم 7
    1. NAVID@@98

      ۹ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (1220 ديدگاه)

      فرمول یک و اصالت فرمول یک یعنی فراری و مرسدس
      ماشاءاللّه لوییس همیلتون و مکس ورشتپن و چارلز لکرک
      ماشاءاللّه 👑🥇هرچیزاول۱اروپاآمریکاهرچیزاول۱🥇👑
      ماشاءاللّه مرسدس بنز و فورد و فراری
      ماشاءاللّه دوام
      ماشاءاللّه اصالت
      ماشاءاللّه قدرت
      ماشاءاللّه تکنولوژی
      ماشاءاللّه هنر
      ماشاءاللّه مهندسی
      ماشاءاللّه به بالا
      ماشاءاللّه خدایی
      ماشاءاللّه هرچیز اول۱
      ماشاءاللّه اروپاآمریکا
      ماشاءاللّه هرچیز اول۱
      ماشاءاللّه خدایی
      ماشاءاللّه مرسدس بنز و فورد و فراری
      ماشاءاللّه اسطوره های واقعی فرمول ۱ و هرچیز

      موافقم 2
      مخالفم 5
      1. JaMsHiD-B

        ۹ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (3181 ديدگاه)

        سطحی ترین کار ممکن ، اینه که اسم مرسدس و فراری رو کنار یه شرکت دم دستی مثل فورد بذاری

        1. NAVID@@98

          ۹ فروردین ۱۴۰۴
          سوابق: (1220 ديدگاه)

          سطحی ترین کار ممکن رو که رفیق خود شما گفت که اسم ردبول رو آورد
          چون
          بی اصالت تر و متقلب تر از ردبول نداریم
          ردبول از سال بعد هم با فورد موتور میبنده
          ادرین نیووی چند سال حالی بهشون داد فن هاش یه مدت کیف کردن الانم ادرین نیووی از ردبول رفت تموم شد رفت
          حد اقل ردبول رو نچسبونید به اینا از نردبون فیک ردبول نروید

          درمورد فورد هم اتفاقا نام فورد در تاریخ فرمول یک۱ در کنار مرسدس بنز و فراری با بیشترین تعداد برد در تاریخ فرمول یک۱ ثبت شده که دیگران نزدیکشونم نیستند
          فورد تاریخچه خوبی در فرمول یک ۱ داره
          از سال بعد هم با ردبول میبنده

          پدال اصلاح شد ولی همون قبلی هم چیزی نداشت که بهونه گرفتن داشته باشه

          موافقم 1
          مخالفم 2
  3. Amini

    ۸ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (15 ديدگاه)

    به نظرم اگر Tsunoda هم نتیجه نگیرد، مشخص می شود که ماشین های Red Bull برای شخص Verstappen طراحی شده اند و Schumacher و Jim Clark هم بیایند، اینطور نمی توانند برای تیم امتیاز آور باشند.

    موافقم 8
    مخالفم 4
  4. مسعود محضب

    ۹ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من تعجب میکنم از بعضی دوستان که هنوز فکر میکنند نتایجی که استعداد و اعجوبه فرمولا وان مکس ورشتاپن میگیره به خاطر ماشینی که پشت اون میشینه، در صورتیکه نتیجه نگرفتن سایر رانندگان ردبول خود گواه این مسیله است که خودرو ردبول یک میانرده معمولیست که فقط هوش و استعداد نابعه ای بنام ورشتاپن اون را در اوج نگه داشته.

    موافقم 4
    مخالفم 3
    1. A1

      ۱۰ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (264 ديدگاه)

      ورستپن بدون ماشین خوب یه راننده معمولیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا