در روزی که همیلتون دوم شد و با تصمیم داوران از جدول مسابقه کنار رفت، ورستپن پیروزی دیگری را جشن گرفت. باوجود تثبیت قهرمانی ورستپن در فرمول یک ۲۰۲۳، فتح سکوی اول توسط راننده هلندی و تیم ردبول ادامه دارد.
هجدهمین مسابقهی فرمول یک امسال، هفدهمین پیروزی برای تیم ردبول را فراهم کرد. تنها در جایزه بزرگ سنگاپور، سکوی اول به رانندگان ردبول نرسید. همچنین، مکس ورستپن راننده اصلی این تیم و قهرمان ۲۰۲۳، تا کنون پانزده مسابقه را با پیروزی به پایان برده و رکورددار بیشترین موفقیت در یک فصل فرمول یک است.
جایزه بزرگ امریکا یکی از قدیمیترین مسابقات در تاریخ موتوراسپرت جهان محسوب میشود. این مکان، از سال ۱۹۰۸ سابقه میزبانی رقابتهای بینالمللی دارد و تا امروز، ۵۲ جایزه بزرگ فرمول یک را برگزار کرده است. پیست امریکاز (Circuit of the Americas) که با نام اختصاری COTA در آستین ایالت تگزاس شناخته میشود؛ گنجایش ۱۲۰ هزار تماشاگر دارد. طول مسیر۵/۵ کیلومتر است و پس از ۵۶ دور برای فرمول یک، ۳۰۸/۴ کیلومتر فراهم میکند. لوئیس همیلتون با ۶ قهرمانی جایزه بزرگ امریکا، رکورددار موفقیت در COTA است و رانندگان فراری نیز ۱۰ مرتبه این مسابقه را فتح کردهاند.
پس از مدتها، ورستپن و همیلتون در جایزه بزرگ امریکا، رقابت نزدیک داشتند. راننده هلندی توانست با زمان یک ساعت و ۳۵ دقیقه و ۲۱/۳۶۲ ثانیه به سکوی اول برسد. همیلتون ۲/۲۲۵ ثانیه زمان بیشتر ثبت کرد و دوم شد؛ اما بنابر تصمیم داوران، ردصلاحیت (Disqualified) گرفت تا سکوی دوم و امتیازات آن به لندو نوریس برسد. رتبههای بعد با اختلاف زمانی بیش از ۱۰ ثانیه، به کارلوس ساینز از تیم فراری و سرجیو پرز راننده ردبول رسید.
علاوهبر همیلتون، لکلرک هم با تصمیم داوران، از جدول جایزه بزرگ امریکا حذف شد. این موضوغ، طی بازدید فنی بعد از اتمام مسابقه ، کشف و به اطلاع رسانهها رسید. ظاهرا، سینی زیر بدنه (Skid pads) شرایط فنی مد نظر داوران را تامین نکرده است.
در پایان ۱۸ رقابت فرمول یک ۲۰۲۳، مکس ورستپن ۴۶۶ امتیاز دارد. سرجیو پرز و لوئیس همیلتون با ۲۴۰ و ۲۰۱ امتیاز، برای نایب قهرمانی تلاش میکنند. فرناندو آلونسو به لطف عملکرد متوسط و کسب امتیازات پیوسته، ۱۸۳ امتیازی است و ردهی چهارم را با استون مارتین ادامه میدهد.
در جدول تیمی، ردبول توانسته است به عدد باورنکردنی ۷۰۶ برسد. مرسدس در ردهی دوم، ۳۴۴ امتیازی است و فراری با ۳۲۲ امتیاز، شانس نایب قهرمانی دارد. هماکنون ردههای چهارم تا هفتم به مکلارن، استون مارتین، آلپین رنو و ویلیامز رسیده است.
هفته آینده، فرمول یک مکزیک برگزار میشود. علاوه بر این مسابقه، تا پایان فصل ۲۰۲۳، رقابتهای سائوپائولو برزیل، لاس وگاس امریکا و ابوظبی امارات باقی ماندهاند.
مازیار
۱ آبان ۱۴۰۲کاش در کنار حرفهای پرشمار و رایگان دوستان غیرمطلع درباره نبرد جومونگ و ریش قرمز، دوستان مطلع هم یه گپی میزدن راجع به این قهرمانی های رکورد شکن ردبول و نقش سه فاکتور راننده تیم و اتومبیل
علی یوسفی
۱ آبان ۱۴۰۲کاربر عزیز مازیار من خودم طرفدار دبول و مکسم بنظرم خودروی ردبول از فصل ۲۰۲۱ به بعد به لطف تیم مهندسی عالی و حضور آدریان و مدیریت عالی هورنر در مسیر بهبود و توسعه خوبی قرار داره مکس هم خب خیلی پخته عمل کرده از نقش یاری گر چکو هم نباید غافل شد هرچند امسال متاسفانه بنظرم به نوعی بیخیال مسابقه داده ولی فراموش نکنیم راننده ای ماهر و ارزشمنده ولی به شخصه دوست دارم هالکنبرگو سال آینده در ردبول ببینم تا تقریبا از نیمه فصل تکلیف قهرمانی تیمی قطعی بشه و کاملا از عیار بالای خودروی ردبول استفاده شه به طور کلی ردبول یه پکیج عالی داره و من نظرمه سال دیگه و ۲۰۲۵ هم برا مکس و ردبوله البته ردبول برای دو قهرمانی تیمی دیگه باید هالکنبرگو داشته باشه.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱ آبان ۱۴۰۲اگر همیلتون شلاق می خورد بهتر بود تا این طوری داورها نقره داغش کنن
Enzo Ferrari 2008
۱ آبان ۱۴۰۲واقعا بد شد
amir
۱ آبان ۱۴۰۲همیلتون یه مدتیه چش خورده پشت هم داره ت….ر میزنه
احمدرضا
۱ آبان ۱۴۰۲جناب آقای اشتری در صورت امکان میشه بیشتر توضیح بدین؟
ممنون از شما دوست زحمتکش
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱ آبان ۱۴۰۲سلامت باشید
هنوز دقیق و کامل توضیح داده نشده، در اولین فرصت مطلب اختصاصی برای این مورد می نویسیم
بهزاد
۱ آبان ۱۴۰۲سایش کف، بیش از حد قانونی.
فیا بعد از مسابقه بخشی از کف خودرو را که از چوب هست اندازه گیری میکنه و اگر با استانداردهای تعیین شده همخوانی نداشت راننده از رده بندی حذف میشه.
از جایی که بعد از اعمال این قوانین که پایه گذارش خود مرسدس بود چون فکر میکرد ردبول و فراری با استفاده از خلع قانونی از کف منعطف استفاده میکنند و فکر کنم اولین قربانی این قانون هم شد!
اون چسبندگی که ماشین همیلتون داشت و از همه سریعتر دور میزد به خاطر همین تقلب بود وگرنه مرسدس و همیلتون در صورت داشتن خودروی استاندارد جاشون اونجا نبود.
البته لکرک هم به همین ترتیب اعمال قانون شد.
یکسری مصاحبه ها شده و گفتن به خاطر شرایط آسفالت پیست این اتفاق افتاده اما مصاحبه شونده نمیدونه ۱۸ خودروی دیگر هم بودن که از یک ریسینگ لاین استفاده میکردن و در همان آسفالت بودن و چرا مابقی کفی استاندارد تحویل دادن؟!
ARIAN
۱ آبان ۱۴۰۲مزخرفات جدید برای کنار زدن رقبای قدر و اصلی ردبول. ظاهرا نجاست و مافیا از کل فیا میچکه. مگر بقیه راننده ها فلجن یا کور مادر زادن که یه راننده تونسته پونزده باررررر اول بشه توی یک فصل؟ مافیا برای له کردن لوییس و لکرلک کمر همت بسته. مسخرس
LH44
۱ آبان ۱۴۰۲ردبول تا دلتون بخواد قوانین رو دور زده و فیا هم براش دست زده. نمونه واضح و جدیدش، ترک لیمیک دور اخر ورستپن در تعیین خط اسپرینت کوتا بود!!
اما خدایی این مورد دیگه کار ردبول نیست. ضخامت پلنک زیر ماشین قبل و بعد از فرسایش در طول مسابقه، اندازه معینی داره. اینکه دوتا ماشین بعد از مسابقه اندازه ضخامت پلنکشون، کمتر از حد مجاز بوده، یعنی بیشتر فرسوده شدن، خلاف قانونه و باید با اون برخورد بشه.
تا جایی که بنده میدونم، تیم ها باید پیش بینی کنن که چقدر ارتفاع ماشین رو پایین بیارن تا یه سری موارد در اون رعایت بشه. مثل میزان پورپوسینگ و همین ضخامت پلنک. سیستم اینه که شما هر چقدر ارتفاع ماشین رو بیاری پایین، عملکرد تونل های ونتوری برای ایجاد داون فورس، تقویت میشه. اما از اون طرف پورپوسینگ هم افزایش پیدا میکنه. سال پیش بخاطر مسائل ایمنی اومدن گفتن ماشین شما اگه از یه حدی بیشتر پورپوسینگ داشته باشه حق مسابقه نداره برای همین تیم ها باید ارتفاع ماشین رو بیارن بالا تا میزان پورپوسینگ کم بشه. بعد از عکس هایی که از پلنک ردبول در سال پیش منتشر شد، شایعه شد که پلنک ردبول انعطاف پذیره و عمدن ساییده میشه و … برای همین فیا اومد تست های پلنک رو هم اپدیت و سختگیرانه تر کرد. پس میشه گفت ماشین با سایش بیشتر پلنک درحالی که در محدوده مجاز پورپوسینگ رو رعایت کرده، برتری کسب میکنه که خلاف قانونه.
این رو هم بگم این تست فقط در چهار ماشین ورستپن، نوریس، لوئیس و لکرک انجام شده. اینکه بقیه چه وضعی داشتن مشخص نیست.
مرسدس تا به اینجا گفته به دلیل شرایط اسپرینت و مهلت تنها یک ساعته تیم ها برای پیدا کردن ستاپ مناسب، نتونستن ارتفاع درست رو پیدا کنن. از اون طرف بامپی بودن پیست هم مزید بر علت شده تا پلنک ماشین لوئیس بیشتر خورده بشه.
################
صرف نظر از تمام این داستان ها و حاشیه های اخر مسابقه، مسابقه نسبتن جذابی بود. رقابت برای برد تا دور اخر ادامه داشت، سرعت مسابقه ای سه راننده برتر خیلی نزدیک به هم بود( اگه دی ار اس ردبول رو فاکتور بگیریم(: ). هم تیمیاشون کلن توی یه لیگ دیگه بودن، استون مارتینا از ناکجا اباد برگشته بودن و ….
نکته خیلی خوب برای مرسدس، اپدیت سینی ماشینش بود. الیسون گفته بود این اپدیت، اپدیت کوچیکیه و حدودن یک دهم سریع ترشون میکنه اما نتیجه بشدت در فلور سال بعد مرسدس اهمیت داره. خوشبختانه عملکرد فلور کاملن رضایت بخش بوده. در حدی که لوئیس در مصاحبه هاش میگه این بهترین اپدیت، در طول این دوسال بوده و کاملن اثرش رو احساس کرده. امیدوارم در طراحی w15 موفق باشن.
اما نکته منفی برای مرسدس. تیمی که ماشینش دامینیت نیست باید به معنی واقعی کلمه، بی نقص کار بکنه تا برنده بشه. ردبول به دلیل دامینیت بودنش یا اصطلاحن فوق العاده بخشنده بودن ماشینش و رانندگی رانندش، میتونه اشتباهاتش رو جبران کنه. بخشنده بودن هم منظورش همین بخشش اشتباهات توسط ماشینه. مثلن اگر ورستپن در یه پیچ اشتباه کنه، ماشین اینقدر خوب رفتار میکنه که دوباره برگرده به ریسینگ لاین و اسپین نشه و در پیچ های بعد زمان از دست نده. اگر استراتژی بد باشه، به راحتی میتونه از بقیه رد بشه و برتری استراتژی رو به خودش اختصاص بوده و…. اما مرسدس نه.
نمیشه وقتی استراتژی تیم گنگه و در هر بار تعویض لاستیک بیش از یک ثانیه از رقبا عقب ترن، مسابقه برد. شخصیت قهرمانی داره کم کم از مرسدس میره و این باید درست بشه. برد از لوئیس به خاطر استراتژی و صد البته، تعویض لاستیک ازش گرفده شد. نزدیک به دو ثانیه و خورده ای فقط در تعویض لاستیک نسبت به نوریس و ورستپن از دست داد. حالا کار با دیسکالیفه شدن نداریم. تیم عملکرد خوبی نداشت.
Sepehrg
۱ آبان ۱۴۰۲درکتون نمیکنم ، یه راننده دیگم حذف شده 😄 بعد میگین به حاطر ردبول اینطوری شده ، تو خود تعیین خط تایم یک مکس رو حذف کردن از این حرفا زد؟ 😄
Ferrari 308 GTS(1978)
۱ آبان ۱۴۰۲باید بپذیریم یک تخلف قانونی توسط مرسدس برای لوییس و فراری برای لکلرک صورت پذیرفته که هر دو نفرشون پسرای تافته جدابافته تیهاشونن وگرنه اگر عمدی در کار نبوده،باید هر دو ماشین مرسدس راسل و فراری کارلوس ساینز هم همین مشکل رو میداشتن و از اون جایی ک این تخلف فقط در خودرو های همیلتون و لکلرک صورت گرفته ،پر واضحه که یک تقلب محض صورت پذیرفته و فیا به درستی حق متقلبین رو کف دستشون گذاشت. اون وقت یه عده حرف از مافیای داوری میزنن. چطور اگر همین نتیجه به نفع رانندتون بود صداتون در نمیومد؟؟ بسی لذت بردیم .
حسن
۱ آبان ۱۴۰۲در بدترین لحظه مچشون را گرفتن
اعمال قانون شون کردن
قطعا درد داره طرف جلو خرس داشت ماهی میگرفت
حسن
۱ آبان ۱۴۰۲پورپوسینگ بالا و پایین رفتن خودرو در تاپ اسپید است یعنی مکرر ماشین بالا رفته و پایین می اید و اگر فاصله ی قانونی تعیین شده از طرف مجری مسابقه اعمال نشده باشد در هنگام پایین امدن مکرر کف خودرو به زمین برخورد کرده و اسیب میبیند
خودرویی که فاصله ی کف خودرو با زمین را عمدا کاهش دهد دان فورس بیشتری ایجاد میکند و راننده راحت تر پیست را طی میکند
اما اندازه گیری سایش کف خودرو قانونی است که برای کلاهبردارا تعیین شد تا طبق قانون و در شرایط برابر با بقیه رقابت کنن