مسابقات

موتور V10 به مسابقات فرمول 1 باز می گردد؟

رئیس اماراتی فدراسیون جهانی اتوموبیلرانی از بازگشت موتورهای قدرتمند کلاسیک با سوخت‌های مصنوعی خبر داد.

هواداران عصبانی فرمول ۱

چندی پیش مراسم باشکوه آغاز فصل جدید مسابقات جهانی فرمول ۱ سال ۲۰۲۵ برگزار شد؛ مراسمی که حاشیه‌های مختلفی را در بر داشت. هواداران این مسابقات پرشور حتی با شنیدن نام مقام‌های بالارده آن مانند «محمد بن سُلَیم» اماراتی فریاد می‌زدند و ناراضایتی‌هایشان را از سانسورها و جریمه‌هاس متعدد ابراز می‌کردند. اینجا بود که سلیم به‌عنوان رئیس FIA تصمیم گرفت تا خبر تازه‌ای را بر سر زبان‌ها بیاندازد: بازگشت موتور V10 به مسابقات فرمول ۱!

سلیم در اینستاگرام خود نوشت:

آغاز به‌کار فرمول ۱ در لندن بحث‌های سازنده بسیاری را درباره آینده این شاخه ورزشی رقم زده است. ما همچنان منتظر رونمایی نهایی از قوانین شاسی و پیشرانه‌های سال ۲۰۲۶ هستیم اما باید در زمینه فناوری و تکنولوژی هم سردمدار باشیم. باید (به‌صورت همزمان) به چند راه‌حل نگاه کنیم؛ مثلا استفاده از غرش موتور V10 مبتنی بر سوخت مصنوعی.

مقالات مرتبط:

عصر طلایی فرمول ۱

دلیل اصلی استفاده از ایده مموتور V10، عصر طلایی فرمول ۱ در زمان حکمرانی این پیشرانه‌ها بر خودروهای F1 بود. داستان از آنجا آغاز شد که در سال ۱۹۸۹ استفاده از موتورهای توربو ممنوع شد و نوبت به پیشرانه‌های V12 و V8 رسید که چندصباحی همراه طرفداران و رانندگان مشهور فرمول ۱ بودند. در ادامه حجم موتور و تعداد سیلندرها هم کاهش پیدا کرد تا اینکه در سال ۱۹۹۸ تنها موتورهای ۱۰ سیلندر V شکل باقی مانده بودند. محبوبیت این موتورها به‌همراه رانندگان قدرتمندی چون «مایکل شوماخر» و «میکا هایکنن» عصری طلایی را برای این شاخه پرزرق‌وبرق موتوراسپرت رقم زد؛ تا اینکه با فرارسیدن مسابقات سال ۲۰۰۶، پیشرانه‌های ۲.۴ لیتری V8 سر کار آمدند.

در این دوره ۸ ساله بود که خودروهای فرمول ۱ به هیولاهایی مکانیکی تبدیل شدند و ۹۰۰ اسب بخار خروجی خود را تا دور ۱۹ هزار rpm به در اختیار رانندگان ماهر خود قرار می‌دادند. خودروهای عصر V10، بیست‌وپنج درصد سبک‌تر و چابک‌تر از نمونه‌های هیبریدی و قدرتمندتر مدرن بودند. سال ۲۰۰۶ پیش‌درآمدی برای افزوده‌‎شدن پیچیدگی‌ها و ظرافت‌های الکترونیکی بیشتر به خودروهای فرمول ۱ به شمار می‌رود.

آینده فرمول ۱

بن سلیم می‌گوید:

فارغ از جهتی که انتخاب می‌کنیم باید به تیم‌ها و تولیدکنندگان در راستای کاهش هزینه‌های تحقیق و توسعه کمک کنیم. رضایت اعضا و هوادارانمان درکنار ایمن‌تر کردن این ورزش و یافتن راه‌های ببرای ماندگاری بیشتر آن، مرکز توجه تمام اقداماتمان خواهد بود تا نسل‌های آینده هم به نوبه خود از F1 لذت ببرند.

هر چند این مسیر مشخص نیست و سیاست‌های بسیار زیادی روی آینده خودروهای فرمول ۱ و به‌طور کلی، تمام شاخه‌های موتوراسپرت تاثیر می‌گذارد اما می‌توان امیدوار بود که شای مسئولان این رقابت‌ها برای حفظ ارزش‌هایش، تصمیم‌های درستی را اتخاذ کنند. نظر شما درباره بازگشت موتورهای V10 به فرمول ۱ چیست؟ آیا این روند مانع تبلیغ موثر خودروهای برقی و کاهش فروش محصولات شرکت‌های بزرگ نخواهد شد؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۰ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. NAVID@@98

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1221 ديدگاه)

    کلا۱ ۸ سیلندر به بالا پتانسیل قدرتمند داره و خوبه

    ولی در عمل برعکس عمل کردن مثلا میگن ۱۰ سیلندر ولی از سال آینده طبق مقررات از همین ۶ سیلندرش هم میزنند و توانش کمتر میشه و سیستم بازیابی حرارتی توربو هم حذف میشه ۱ بخش الکتریکی تولید میکنه ۱ بخش موتور احتراقی
    ای …. ….. با این قانونگذاری
    خود این بن سلیم هم حاشیه داره قراره بره تو انتخابای بعدی FIA افراد شاخصی نامزد شدن با همین هدف اینه اوضاع خیط که میگن اینه

    موافقم 16
    مخالفم 2
  2. Scuderia Ferrari

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (4108 ديدگاه)

    عصر طلایی و دوران پادشاهی فراری 👑👑

    موافقم 24
    مخالفم 5
    1. BMW is GOD

      ۱۰ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (316 ديدگاه)

      چی میگی واسه خودت هی فراری فراری می‌کنی
      فراری هیچی نیست
      فرمول یک فقط سلطان مرسدس والسلام
      لامبورگینی هم که رقیب مستقیم فراری حساب میشه تو پرفورمنس نابودش کرده و تو فروش هم تا یکی دو سال دیگه نابودش می‌کنه

      موافقم 4
      مخالفم 51
      1. امیر

        ۱۰ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (54 ديدگاه)

        فعلا که فراری یه دست رنگ قهوه ای متالیک زده به همتون 🤣🤣🤣

        موافقم 8
        مخالفم 1
  3. LH44

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (197 ديدگاه)

    فریاد نارضایتی هواداران == هوو شدن توسط هوادار ها. حتی وقتی که برای کمپانی منفوری مثل پیرلی هورا کشیدن!!
    با این وضع مدیریت، بن سلیم اصلن ته دوران سوم هیبرید رو نمی بینه، چه برسه به اینکه بیاد قوانین موتور جدید وضع کنه.
    البته که پول های امارات هم نقش مهمی بازی میکنن.
    در کل، اساس فرمول یک چند سال اخیر این بوده که تکنولوژی هایی رو بکار ببرن که قابلیت عملیاتی شدن در جاده رو داشته باشن و صد البته باعث کمتر مصرف شدن سوخت های فسیلی بشن. سوال اصلی اینه که چقدر روی حرف از روی باد معده بن سلیم، فکر شده؟

    موافقم 8
    مخالفم 1
    1. R@min

      ۱۰ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (2177 ديدگاه)

      هدف جذب مخاطب و ترغیب برندهای بزرگ به حضور هر چند نمایشی تو مسابقات هست مثل کاری که با WEC و IMSA کردن دیگه به فکر تکنولوژی های پیشرفته نیستن.

      موتوراسپرت چندساله که شروع به عقب گرد تکنولوژیک کرده و بستر مالی و سرگرمیش اولویته، سیرک معرفی ماشین های امسال توجه کنین، کارناوال درست کرده بودن.

      موافقم 13
      مخالفم 2
  4. Suge knight

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (56 ديدگاه)

    اگه ترامپ رئیس فیا بشه کلا هیبریدی ها و الکتریکی هارو از موتوراسپورت جمع میکنه 😂😂
    ولی بازگشت v12 v10 v8 به فرمولا وان به زنده موندن درون سوزها کمک شایانی میکنه
    حتی شایعه بازگشت دوزمانه ها به موتوجی پی هم هست

    موافقم 23
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا