با آغاز عصر جدید مسابقات WEC یا همان «قهرمانی استقامت جهان»، خودروسازان و تیمهای جدید و مختلفی به این مسابقات وارد شدند. در فصل جدید این مسابقات، شاهد حضور بیشترین تعداد شرکتکنندگان در رده جذاب LMP2 هستیم که طبق زمانبندی FIA و برگزارکنندگان این رقابتها، بهزودی با گروه جدید LMDh جایگزین میشود. در ادامه، درباره زمانبندی مسابقات صحبت خواهیم کرد و سپس به سراغ تیمهای تازهوارد در رده LMP2 خواهیم رفت؛ پس از آن هم به لیست کامل ورودیهای امسال خواهیم پرداخت.
زمانبندی مسابقات
FIA بهطور رسمی تاریخ برگزاری مسابقات را اعلام کرده است. با پایان همهگیری کرونا در کشورهای میزبان مسابقات، آمریکا، فرانسه، ژاپن، بحرین و…، احتمال تغییر زمابندی مانند سال گذشته کم است؛ هرچند بنا به دلایل مختلفی ممکن است درطول فصل، یک مرحله حذف شده و مسابقه دیگری جایگزین آن گردد. در این فصل، روی هم ۶ مسابقه مختلف در WEC برگزار خواهد شد.
پیشمرحله مسابقات در تاریخ ۲۱ و ۲۲ اسفند ۱۴۰۰، هماکنون درحال برگزاری هستند. دور نخست مسابقات نیز با مسابقه ۱۰۰۰ مایلی پیست «سبرینگ» آمریکا شروع میشود. این رقابت در تاریخ ۲۷ اسفندماه و در عصر روز جمعه به وقت محلی، برگزار خواهد شد.
برگزارکنندگان این رقابتها بهتازگی محدودیت سرعت در سبرینگ را افزایش دادهاند تا ابرخودروهای گروه LMH رقابت جذابتری را تجربه کنند. رقابتکنندگان این گروه نسبت به سال گذشته تغییری نداشته و همچنان شاهد حضور قدرتمند «تویوتا گازو ریسینگ»، «گلیکنهاوس ریسینگ» و «آلپاین» هستیم. تنها تفاوت این دسته در فصل جدید، افزودهشدن یک خودروی دیگر به تیم گلیکنهاوس است تا تعداد خودروهای این تیم آمریکایی در رقابتها را به ۳ عدد برساند.
در این دوره، تیم شورولت نیز بهعنوان یک شرکتکننده اصلی حضور پیدا خواهد کرد و در رده LMGTE با خودروسازانی چون فراری و پورشه به رقابت خواهد پرداخت. در آخر، در جدول و تصویر زیر میتوانید زمابندی مسابقات WEC 2022 را مشاهده کنید:
تاریخ برگزاری | محل برگزاری | نام مسابقه |
۲۱ و ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ | آمریکا | پیشمرحله نخست سبرینگ |
۲۷ اسفند ۱۴۰۰ | آمریکا | ۱۰۰۰ مایلی سبرینگ |
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | بلژیک | توتال انرجیز، ۶ ساعتی اسپا |
۲۱ خرداد ۱۴۰۱ | فرانسه | ۲۴ ساعتی لمان |
۱۹ تیر ۱۴۰۱ | ایتالیا | ۶ ساعتی مونزا |
۲۰ شهریور ۱۴۰۱ | ژاپن | ۶ ساعتی فوجی |
۲۱ آبان ۱۴۰۱ | بحرین | ۸ ساعتی بحرین |
LMP2 جذابتر از همیشه
برخی تیمها پای ثابت مسابقات WEC در رده LMP2 بودهاند؛ برای نمونه هم میتوان به برندگان لمان ۲۰۲۱ یعنی «United Autosports» و دیگر تیمهایی چون «JOTA»، «Richard Miles Racing Team»، «Inter Europol Competition» و «ARC Bratisalva» اشاره کرد. از جمله تازه واردها هم میتوان از تیم مشهور «پنسکی»، «پرِما اورلن»، «وکتور اسپرت»، «آلتیمیت» و تیم نهچندان تازهوارد «G-Drive» نام برد.
پنسکی که مدتی طولانی است با پورشه و گروه «وایسَچ» همکاری میکند، یکی از مشهورترین نامها در رقابتهای IMSA محسوب میشود، برای آمادهسازی خود برای مسابقات رده LMDh در سال ۲۰۲۳، وارد بخش LMP2 امسال شده است.
پریما اورلن هم که برای نخستین بار وارد مسابقات استقامت شده است، برای رقابتهای امسال از خودروی جدید «Oreca» با شماره ۰۷ استفاده خواهد کرد که در همکاری با تیم مشهور مسابقات GT Challenge، «آیرون لینکس»، توسعه داده شده است.
وکتور اسپورت تیمی کاملا جدید در عرصه مسابقات به شمار میرود که توسط «گری هالند»، مدیر سابق پپنسکی و دراگون اتواسپرت، بنا نهاده شده است. از رانندگان این تیم میتوان به راننده سابق فرمول ۱، «رایان کولن»، و «نیکو مولر» اشاره کرد.
تیم جی درایو اصلا تازهوارد محسوب نمیشود اما برای فصل جدید دوباره به مسابقات بازگشته است. جی درایو از ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶، موفق به کسب ۱۷ عنوان قهرمانی در مسابقات WEC شد. این تیم در مسابقات «لمان اروپایی» هم تاکنون ۳ بار بهعنوان نخست کلی دست یافته است. دو راننده این تیم، «جیمز آلن» و «رنه بیندر» تعیین شدهاند اما با وجود نزدیکبودن مسابقات، هنوز راننده سوم مشخص نیست.
لیست ورودی فصل ۲۰۲۲:
در این دوره از رقابتها، مجموعا ۶ خودرو در گروه LMH و ۱۵ خودرو هم در رده LMP2 حضور خواهند داشت. ۵ خورو نیز در کلاس GTE Pro و زیر پرچم رسمی خودروسازان به رقابت خواهند پرداخت. گروه GTE AM نیز که در آن رانندگان آماتور و حرفهای در کنار یکدیگر رانندگی میکنند، شامل ۱۳ خودرو مختلف میشود که تعداد شرکتکنندگان را مجموعا به ۶۲ خودرو و ۱۸۶ راننده میرساند. در ادامه میتوانید لیست ورودی فصل جدید مسابقات قهرمانی استقامت جهان را در چهار گروه متفاوت LMH، LMP2، GTE Pro و GTE am مشاهده کنید:
زیزیگولو
۲۱ اسفند ۱۴۰۰نهایت نبرد و هیجان و صحنه های زیبا👍👍
TOM KRISTENSEN
۲۲ اسفند ۱۴۰۰ای کاش یه توضیحی درباره مسابقات میدادید
علی صفرپور
۲۲ اسفند ۱۴۰۰چشم حتما… تو یک مطلب جدا ارائه میکنیم
mohammadesmayilzzadeh
۲۱ اسفند ۱۴۰۰سلام و درود خدمت دوستان عزیز
من محمد اسماعیل زاده هستم یکی از عضو های جدید سایت پدال
امیدوارم که در کنار شما دوستان بتونم اطلاعات خودرویی خودم رو بالاتر ببرم
بخشید کامنتم ربطی به این پست نداره فقط خواستم سلامی عرض کرده باشم
محمد امین
۲۱ اسفند ۱۴۰۰ممنون
امسال آخر سالی هست که 488 gte مسابقه میده و باید حسابی از قهرمانی سال قبلش دفاع کنه
GMA
۲۱ اسفند ۱۴۰۰خودرو بعدی بر اساس F8 تریبوتو ساخته میشه یا کلا متفاوت خواهد بود؟!
محمد امین
۲۱ اسفند ۱۴۰۰296 gtb
کلا جدیده
1123
۲۱ اسفند ۱۴۰۰خیلی هم عالی، اگه میشه قبل و بعد ریس ها هم خبر کار کنید، در مورد تحلیل خودرو ها یا پیست و …
Humer
۲۱ اسفند ۱۴۰۰عالی
محمدهادی
۲۲ اسفند ۱۴۰۰عالی بود آقا
چنتا فقط نکته ریز وجود داره که دوست داشتم درمیون بذارم
یکی اینکه نوی رده ی LMP2 کمبود تنوع خودرو بشدت آزاردهندست
فقققطط خودروی اورکا با تیم هایی متفاوت رو داریم
خب چرا تاحالا هیچ سازنده یی اقدام به تولید رقیب هایی برای این خودرو نکردن؟!
ویکی هم نزدیکی بسیار زیاد بین دو رده ی جی تی ای که یکی آ ام و دیگری زیر ده ی پرو هستش
واقعا چه لزومی داشته این دورده بسیار مشابه تو رقابت ها حضور داشته باشن؟
بهتر نبود مثلا بجای یکیشون از رده هایی مثل جی تی ۳
یا جی تی وان یا مثلا از خودروهای جی تی ۵۰۰ یام از خودروهای تورینگ DTM در جهت هرچه هیجانی تر شدن رقابت ها استفاده میشد؟
شایدم من نظرم بی مورد باشه
و در نهایت تعجب بسیار کردم از عدم حضور خودروی بسیار معروف BMW M8 جی تی ای پرو!!
Sadra.mtz
۱۰ فروردین ۱۴۰۱پدال به نظر من داخل آپارات لایو اینجور مسابقات رو بزار و مسابقات موتور اسپرت رو پوشش بده
ثواب داره
Bmwm4cs2015
۱۸ خرداد ۱۴۰۱لطفاً مثل فرمول یک قبل و بعد و حواشی و اخبار راننده های این رشته رو هم پوشش بدید، محتوا که خوب باشه مخاطب هم پیدا میشه. این مسابقات رو تلویزیون ایران پخش نمیکنه، از جایی میشه فیلمش رو دانلود کنیم برای تماشا؟ با تشکر از مطلب مفیدتون