در مجموع، ۱۳ خودرو در کلاس LMH این فصل از مسابقات شرکت خواهند کرد.
امسال و برای فصل ۲۰۲۳ از مسابقات استقامت جهانی، «WEC»، تیمهای خودروسازان کلانی چون تویوتا، پژو، فراری، پورشه و کادیلاک به جمع گلیگنهاوس، ونوال، «یوتا» و «پروتون کاستومر پورشه» اضافه شدهاند؛ اما خبری از «آیسوتا فرانچینی» نیست که بهتازگی از خودرو خود برای حضور در کلاس LMH رونمایی کرده بود.
این برند ایتالیایی اعلام کرد که پس از اتمام تستهایش در ماه فوریه سال جاری میلادی، تنها در رقابت پیست «اسپا» شرکت خواهد کرد. دیگر برند ایتالیایی که در سال ۲۰۲۴ و در کلاس ابرخودروهای LMDh وارد این رقابتها خواهد شد، لامبورگینی است.
در سوی دیگر، گلیکنهاوس آمریکایی تنها با خودروی «۰۰۷» خود با رانندگی «روماین دوماس» در رقابت شرکت خواهد کرد. ونوال ریسینگ هم که توسط «بیکولیز» مدیریت میشود و سال گذشته از اخذ مجوز ورود ناکام ماند، توانست برای رقابتهای امسال با خودروی «گیبسون V8» مجوز حضور در کلاس ابرخودروهای غیرهیبریدی را کسب کند.
قهرمان رقابتهای فرمول ۱، «ژاک ویلنو»، بههمراه «تام دیلمن» و «استبن جیوریهری» سه راننده خودروی ونوال وندرول ۶۸۰ خواهند بود. قهرمان ۵۱ ساله F1 در تمرینهای ماه نوامبر سال جاری این تیم در پیست بارسلونا شرکت خواهد داشت.
تیمهای تویوتا، پژو، فراری و پورشه همگی دو خودرو را برای رقابتها معرفی کردهاند. کادیلاک هم با یک خودرو به مصاف آنها خواهد رفت. مسابقهدهندگان رده LMH امسال اما صرفا تولیدکنندگان نیستند و تیمهایی چون یوتا نیز با خرید یک دستگاه پورشه ۹۶۳ LMDh به جمع آنها اضافه شده است. تیم پروتون هم وضعیت مشابه یوتا دارد و هر دو خودروهایشان را تا رقابت اسپا دریافت خواهند کرد. تیم یوتا اما تا زمان فرارسیدن مسابقه اسپا بیکار نخواهد نشست و از خودروی LMP2 «اورِکا ۰۷» برای رقابت در دو دور اول مسابقات این فصل استفاده خواهد کرد.
مجموع ورودیهای فصل ۲۰۲۳ WEC شامل ۳۸ خودرو در کلاسهای گوناگون میشود که نسبتبه سال گذشته، یک عدد کاهش داشته است. کلاس LMP2 که امسال و برای آخرین بار در رقابتها استفاده خواهد شد، مجموعا ۱۱ شرکتکننده دارد؛ این رقم در مقایسه با سال گذشته ۴ عدد کمتر شده است.
تیم مسابقه آلپین که چند سال گذشته با خودروی LMP2 تقویتشدهاش در رده LMH به رقابت میپرداخت، دوباره با دو خودرو به کلاس LMP2 باز گذشته است؛ این تیم منتظر است تا پس از تکمیل ساخت ابرخودروی LMDh آلپین در سال ۲۰۲۴، دوباره به جمع برترین رقابتکنندگان بازگردد. در رقابتهای امسال همانطور پیشتر در اخبار اعلام شد، خبری از کلاس GTE خودروسازان نخواهد بود پس مسابقات نسبتبه قبل رنگی متفاوت به خود خواهد گرفت.
تیم پریما برخلاف سال گذشته حال از دو خودرو استفاده میکند. یوتا هم بهخاطر شرکتکردن در کلاس LMH تنها یک خودروی LMP2 برای تمام فصل خواهد داشت. تیم WRT، برنده مقام دوم رقابت سال ۲۰۲۱، برای خودروهایش از دو راننده رده نقرهای «شان گلایل» و «روی اندراده» استفاده خواهد کرد. یکی دیگر از مدعیان قهرمانی و برنده دوسال گذشته، «یونایتد اتو اسپرتس»، هم با دو خودرو به رقابت خواهد پرداخت. «اینتر یوروپول» نیز برای فصل سوم به رقابتها وارد شده است.
کلاس GTE Am که بازمانده کلاس GTE برای رانندههای سطحپایینتر و آماتور محسوب میشود، ۱۴ شرکتکننده دارد. تیم «آیرون لینکس» که چند فصل در رقابتهای WEC و GT3 از خودروهای فراری 488GTE استفاده میکرد، حال به پورشه 911RSR روی آورده است. مثل قبل، یک خودرو با رانندگان مرد و یک خودرو با رانندگان زن روانه مساببقه خواهند شد. تیم نامدار «TF اسپرت» نیز در کلاس GTE Am همچنان و علیرغم از دست دادن راننده خود، از آستونمارتینهای ونتیج GTE استفاده خواهد کرد.
تیم «AF کورس» هم که نماینده فراری در این رقابتها خواهد بود، بههمراه دو ابرخودروی 499P، دو فراری 488GTE را نیز در پایینترین کلاس این رقابتها هدایت خواهد کرد؛ البته یکی از این خودروها تحت پرچم «ریچارد مایل» در رقابت شرکت خواهد کرد. تیم «کسل ریسینگ» هم دیگر شرکتکننده تازهواردی محسوب میشود که از خودروی فراری و یک راننده تیم GTE فراری استفاده میکند. برنده دو دوره مسابقات ۲۴ ساعتی لمان در کلاس GTE Am، «هری تینکنل»، نیز همچنان راننده پورشههای «پروتون» خواهد بود.
رقابتهای WEC 2023 امسال شامل هفت مسابقه خواهد بود و در تاریخ ۱۷ مارس با مسابقه «۱۰۰۰ مایلی سبرینگ» آغاز خواهد شد. مقام نخست مسابقه سبرینگ سال گذشته به آلپین اختصاص یافت که امسال هیچ شرکتکنندهای در کلاس LMH ندارد. با وجود اینکه کلاس LMH، جایگزین کلاس محبوب LMP1 شده است، رانندگان امیدوارند عصر این ابرخودروهای تازه طولانیتر از عصر پدرانشان باشد. در ادامه میتوانید لیست کامل رانندگان و تیمهای شرکتکننده در این رقابتها را ببینید. نظر شما درباره رقابتهای امسال چیست؟ آیا تویوتا باز هم موفق به نگهداشتن جام قهرمانی رقابت ۲۴ ساعتی لمان و WEC 2023 خواهد شد؟
GMA
۷ بهمن ۱۴۰۱امسال کلاس ابر خودروها حسابی شلوغ شده و رقابت جذاب و داغ خواهد بود🔥
استون مارتین قرار نیست شرکت کنه؟
ali(chevynova)
۷ بهمن ۱۴۰۱حضور کادیلاک با اصالت با ۱۲۱ سال پشتوانه اعتباری میده به این مسابقات
ماشالاه اصالت کادی
ماشالاه تمام امریکن
GMA
۷ بهمن ۱۴۰۱ali(chevynova)
اعتبار و پادشاه مطلق این مسابقات پورشه هست با 19 بار قهرمانی و تمام
کادیلاک هیچ جایگاه رفیعی در لمانز نداشته هیچگاه..
فقط در مسابقات ایمسا و رولکس 24 دایتونا پیروزی کسب کرده..
در فصل جدید هم نمیشه برنده را مشخص کرد همه برندها قدرتمند هستند…
خخخ
۲۱ خرداد ۱۴۰۲داشی، وقتی عقاب تو قفسه، کلاغ تو آسمون شاه میشه….
Porsche 911
۷ بهمن ۱۴۰۱بازگشت مجدد پورشه،پرافتخار ترین تیم لمانس به این مسابقات اعتبار نبخشید اونوقت حضور کادیلاک اعتبار بخشیده؟
محمدهادی
۷ بهمن ۱۴۰۱یه حسی بهم میگه
فراری تو این رده با خودروی جدیدش بشدت میتونت خطرناک باشه
راستی چرا از کلاس بالاتر و اصلی،ینی LMDH سخنی مطرح نشد؟
جایی که غولها همگی حضور دارند،بی ام و،پژو،فراری،پورشه،کادیلاک و سایر بزرگان
Hami
۸ بهمن ۱۴۰۱از ۲۰۲۳ خودروهای کلاس LMh و LMDh هر دو در کلاس هایپرکار مسابقه خواهند داد.
با توافق FIA و ACO و IMSA از سال ۲۰۲۳ خودروهای کلاس LMDh که جایگزین کلاس DPi شدند اجازه حضور در مسابقات WEC را دارند و در بالاترین کلاس یعنی کلاس هایپرکار در کنار خودروهای کلاس LMh به رقابت خواهند پرداخت. خودروهای کلاس LMh که جایگزین کلاس LMP1 سابق شدند هم اجازه ورود به مسابقات استقامتی آمریکا شمالی یا همان IMSA را خواهند داشت و میتوانند در کلاس GTP در کنار ماشین های LMDh رقابت کنند.
خودروهای پژو، تویوتا ، فراری، گلیکنهاوس و ونوال تحت قوانین LMh ساخته شدن و فعلا هیچ کدام برنامهای برای حضور در IMSA ندارند، البته احتمال ورود لکسس با ماشین GR010 تویوتا و دوج با ماشین 9X8 پژو به IMSA در سال های آینده وجود داره.
خودروهای پورشه، کادیلاک، BMW و اکیورا تحت قوانین LMDh ساخته شدند. پورشه و کادیلاک در ۲۰۲۳ در هر دو مسابقات WEC و IMSA شرکت خواهند کرد، در حالی که BMW و اکیورا فقط در IMSA شرکت خواهند کرد، ولی از سال بعد BMW هم به همراه آلپین و لامبورگینی به جمع مسابقه دهندگان در WEC 2024 اضافه میشه، شاید خودرو ARX-06 اکیورا هم با برند هوندا وارد این مسابقات بشه.
فرشاد
۸ بهمن ۱۴۰۱انگار اخبار میگی بیستوسی میگی
باز اگه از پورشه بگی یه چیزی اخه امریکن و چه به اینهمه مقاومت😂
فرشاد
۸ بهمن ۱۴۰۱پورشه با نوزده بار قهرمانی نشسته تو داری اخبار بیستو سی میگی😂
اخه امریکن و چه به اینهمه مقاومت 😂
Reza Waffen SS
۷ بهمن ۱۴۰۱در جواب دوستانی که تو پیج لوسید بنده رو بخاطر زدن حرف حق کوبیدن
متاسفم واقعا یعنی این حد از تعصب تو هیچ بنی بشری دیده نشده کل دنیا قبول دارن لوسید پیشرفتشو مدیونه عربستانه اونوقت اینجا یه عده میخوان بحث رو سیاسیش کنن و القا کنن که عربستان چون دشمن منه پس پیشرفتاش به چشم نمیاد متاسفم، نه عزیز نه عربستان دشمنه نه هیچ کشور عربی دلیل اینکه کل کشور های حوزه خلیج فارس یا کل دنیا باهامون کنتاکت خوردن برمیگرده به خودمون و . . . . .
حالا شما پتو رو بکش سرت امید داشته باش یه روزی امپراتوری میاد در خونمونو میزنه میشیم صاحب دنیا
Taha Malek
۷ بهمن ۱۴۰۱اصلا چرا پای سیاست رو وسط میکشی . کمپانی لوسید آمریکاییه و منطقی هم نیست با توجه به سرمایه گذارانش کارای شرکت رو به حساب اون کشور بزنی دقیقا مثل این میمونه بوگاتی رو آلمانی بدونی رنجروور هم هندی
R@min
۷ بهمن ۱۴۰۱جذاب ترین کلاس همون LMH هست.
کلاس gte am هم باید چند تا برند اضافه شن دیگه تکراری شده.
علی
۷ بهمن ۱۴۰۱عشق یعنی فراری !! بقیه هم عالین اما بعد از فراری
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۷ بهمن ۱۴۰۱تستها رو تو یوتیوب دیدم صدای کدیلاک آبروی مسابقاته عجب صدایی داره دیوانه کنندس بعدشم صدای کوروت.بقیه وز وز میکنن فقط.رخ این دوتا هم که وحشت ایجاد میکنه.
Carbonado Aventador
۸ بهمن ۱۴۰۱کاپ قهرمانی رو به اولین ماشینی که از خط رد بشه میدن نه به صدای قشنگ.. :/
فرشاد
۸ بهمن ۱۴۰۱مسابقه خوانندگی یا o sesاینا نیست
کسی برندس که اول از خط عبور کنه😂
HS
۷ بهمن ۱۴۰۱به امید پیروزی پورشه
پیام
۷ بهمن ۱۴۰۱بی ام و تو کدوم کلاسه
Hami
۸ بهمن ۱۴۰۱ماشین BMW M Hybrid V8 طبق قوانین LMDh ساخته شده و امسال در کلاس GTP مسابقات IMSA شرکت خواهد کرد، ولی از سال ۲۰۲۴ در کلاس هایپرکار FIA WEC هم شرکت خواهد کرد.
reza
۷ بهمن ۱۴۰۱به امید بیستمین قهرمانی پورش استاد استقامت.
❤BMW❤
۷ بهمن ۱۴۰۱بیامو کوش؟
محمدهادی
۷ بهمن ۱۴۰۱اون توی کلاس LMDH جای میگیره ظاهرا
عششق منه اون ماشین مسابقه یی بی ام و جدید
Hami
۸ بهمن ۱۴۰۱در مسابقات IMSA SportsCar Championship
محمدهادی
۸ بهمن ۱۴۰۱حامی جان ممنون عزیزم
بنظر دقیق و درست میاد اطلاعاتت
پس با این اوصاف قراره ظاهرا Lmh و Lmdh رو ازین پس پا به پای هم در رقابت ها ببینیم
جاااانم به BMW که در سطح LMDH هایپر کار ساخته و روانه میدان کرده