مسابقات

دلیل جرقه زدن سطح زیرین بدنه خودروهای فرمول یک در پیست چیست؟

شاید با دیدن جرقه زدن بدنه خودروهای فرمول یک در پیست به دنبال یافتن دلیل آن باشید. مطالعه جدیدترین مقاله پدال به شما در یافتن پاسخ این پرسش کمک خواهد کرد.


دیدن جرقه‌هایی که از زیر بدنه خودروهای فرمول یک و به ویژه حین حرکت در مسیرهای مستقیم به این معنی نیست که آن‌ها خیلی سریع حرکت می‌کنند و یا اینکه مشکلی دارند. باید گفت خودروهای موردبحث دارای تخته چوبی با نام اسکید بلاک skid block در زیر بدنه هستند که از چرخ جلو شروع شده و تا چرخ عقب امتداد دارد. این تخته باید ضخامت مشخصی داشته باشد و اکثر تیم‌ها از صفحات تیتانیومی در بخش‌های مشخصی از بدنه به منظور حفاظت از این تخته و جلوگیری از برخوردش با زمین استفاده می‌کنند. باید دانست هدف از نصب اسکید بلاک در خودروهای فرمول یک اطمینان از رعایت قوانین مربوط به ارتفاع خودروست. زمانی که خودروها داون فورس زیادی تولید کنند این صفحات تیتانیومی با پیست و به ویژه بخش‌های ناهموار آن برخورد می‌کنند.

همچنین بخوانید:

تماس اسکید بلاک های فلزی و آسفالت باعث تولید جرقه‌هایی می‌شود که شما نیز آن را حین مسابقه مشاهده می‌کنید. همانند پوشش محافظتی موسوم به هالو که نصب آن از سال ۲۰۱۸ روی همه خودروهای فرمول یک الزامی شد، اسکید بلاک نیز با توجه به ایمنی مسابقات الزامی شده است. اولین بار در سال ۱۹۹۴ بود که قوانین مربوط به این صفحات فلزی و چوبی تصویب شد و پس از چندین سال وقفه در سال ۲۰۱۵ بود که مجدداً استفاده از این صفحات الزامی شد تا خودروهای فرمول یک ارتفاع مشخصی از سطح پیست داشته باشند. این اقدام پس از آن صورت گرفت که تصادف وحشتناک آیرتون سنا در گرند پری سان مارینو حادثه تلخی را رقم زد. مقامات فرمول یک هم برای محدود کردن حداکثر سرعت خودروها اقدامات متنوعی انجام دادند که یکی از آن‌ها معرفی اسکید بلاک بود.

اما آیا جرقه زدن سطح زیرین بدنه خودروهای فرمول یک به آن‌ها آسیب می‌رساند. زمانی که شما در یک خیابان یا بزرگراه شاهد صحنه‌هایی مشابه باشید، طبیعی است که متوجه آسیب دیدن کف خودرو خواهید شد. این موضوع به ویژه درباره خودروهای کم ارتفاع و اسپرت صدق می‌کند؛ اما خودروهای فرمول یک این‌گونه نیستند و دیدن جرقه‌های موردبحث به این معنی است که صفحات موردبحث مانع آسیب دیدن خودرو می‌شوند. البته اگر ارتفاع خودرویی بسیار کم باشد و اسکید بلاک هم بیش از حد آسیب ببیند امکان حذف آن راننده از مسابقات وجود خواهد داشت. بر اساس قوانین فعلی، تخته محافظ موردبحث می‌تواند حداکثر ضخامت ۱۰ میلی‌متری داشته باشد و ساییدگی ۱ میلی‌متری آن در مسابقه مجاز است.

مایکل شوماخر در سال ۱۹۹۴ به اولین راننده‌ای بدل شد که به خاطر ساییدگی بیش از حد اسکید بلاک پس از مسابقه، حذف شد و قهرمانی را از دست داد. به همین دلیل مقام چهارمی جارنو ترولی در گرند پری ۲۰۰۱ آمریکا نیز از او گرفته شد هرچند او بعدها توانست این موضوع را جبران کند. در گرند پری سال ۲۰۲۳ آمریکا، لوئیس همیلتون که جزو بهترین رانندگان تاریخ فرمول یک است به همراه چارلز لکلرک دیسکالیفه شد که دلیل آن نیز نقض قانون مربوط به اسکید بلاک بود؛ بنابراین با اینکه دیدن کمی جرقه از زیر بدنه خودروهای فرمول یک مشکلی نخواهد داشت اما سایش اضافی این قطعه فلزی می‌تواند باعث حذف راننده از مسابقه شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. حسن

    ۱۴ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (2250 ديدگاه)

    تو مسابقات تیمها تقلب میکردن و کف خودرو را زیاد پایین میاوردن تا هندلیگ بهتری تو پیچها داشته باشن
    برا همین اومدن یه قانون نوشتن که کف استاندارد با این فاصله باشه اما بازم رعایت نشد
    بعد ملزم شدن اسکاید ببندن اول مسابقه قطر چوب معلومه و هر تیم کفش پایین باشه چوبه به خاطر برخورد به زمین سابیده میشه اخر مسابقه قطر چوب را اندازه میگیرن و نصبت به سابیدگی معلوم میشه کدوم رعایت کردن هر کدوم زیاد سابیده شده باشه معلوم میشه زیادی پایین بوده اوت میشه

    موافقم 14
    مخالفم 1
    1. Navid AJ

      ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (3846 ديدگاه)

      اگر دست من بود بیشتر این محدودیت های قانونی رو که به ایمنی مربوط نبود رو برمیداشتم. فقط کنترلرهای کامپیوتری و کمک راننده رو ممنوع میکردم. این جور تیم ها هرچی در چنته داشتن رو مثل هواپیماهای جنگنده باید به کار میگرفتن تا بهترین ماشین ممکن رو بسازن. اونوقت فرمول یک دیدن داشت و رقابت جذابتری رو شاهد بودیم.

  2. Khosrow

    ۱۴ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (2349 ديدگاه)

    یعنـی نمیشهـ قبلـ از مسابقهـ سنسـور بزارن رو ماشینا جای اینــ ورقهــ کهـ وزنـ دارهــ؟ ..

    موافقم 1
    مخالفم 6
    1. الف.ی

      ۱۴ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (1806 ديدگاه)

      موضوع بررسی میزان بالا و پایین شدن خودرو حین مسابقست
      چون این میزان با توجه به مقدار داون فورس و ناهمواری سطح پیست در زمان های مختلف فرق میکنه
      حتی اول مسابقه ک خودروها به دلیل بنزین در باک 100 کیلوگرم سنگین ترن با آخر مسابقه که سبک شدن فرق میکنه
      وزن ورقش زیاد نیست
      کاملا کنترل شدست

      موافقم 3
      مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا