مسابقات

دلیل جرقه زدن سطح زیرین بدنه خودروهای فرمول یک در پیست چیست؟

شاید با دیدن جرقه زدن بدنه خودروهای فرمول یک در پیست به دنبال یافتن دلیل آن باشید. مطالعه جدیدترین مقاله پدال به شما در یافتن پاسخ این پرسش کمک خواهد کرد.


دیدن جرقه‌هایی که از زیر بدنه خودروهای فرمول یک و به ویژه حین حرکت در مسیرهای مستقیم به این معنی نیست که آن‌ها خیلی سریع حرکت می‌کنند و یا اینکه مشکلی دارند. باید گفت خودروهای موردبحث دارای تخته چوبی با نام اسکید بلاک skid block در زیر بدنه هستند که از چرخ جلو شروع شده و تا چرخ عقب امتداد دارد. این تخته باید ضخامت مشخصی داشته باشد و اکثر تیم‌ها از صفحات تیتانیومی در بخش‌های مشخصی از بدنه به منظور حفاظت از این تخته و جلوگیری از برخوردش با زمین استفاده می‌کنند. باید دانست هدف از نصب اسکید بلاک در خودروهای فرمول یک اطمینان از رعایت قوانین مربوط به ارتفاع خودروست. زمانی که خودروها داون فورس زیادی تولید کنند این صفحات تیتانیومی با پیست و به ویژه بخش‌های ناهموار آن برخورد می‌کنند.

همچنین بخوانید:

تماس اسکید بلاک های فلزی و آسفالت باعث تولید جرقه‌هایی می‌شود که شما نیز آن را حین مسابقه مشاهده می‌کنید. همانند پوشش محافظتی موسوم به هالو که نصب آن از سال ۲۰۱۸ روی همه خودروهای فرمول یک الزامی شد، اسکید بلاک نیز با توجه به ایمنی مسابقات الزامی شده است. اولین بار در سال ۱۹۹۴ بود که قوانین مربوط به این صفحات فلزی و چوبی تصویب شد و پس از چندین سال وقفه در سال ۲۰۱۵ بود که مجدداً استفاده از این صفحات الزامی شد تا خودروهای فرمول یک ارتفاع مشخصی از سطح پیست داشته باشند. این اقدام پس از آن صورت گرفت که تصادف وحشتناک آیرتون سنا در گرند پری سان مارینو حادثه تلخی را رقم زد. مقامات فرمول یک هم برای محدود کردن حداکثر سرعت خودروها اقدامات متنوعی انجام دادند که یکی از آن‌ها معرفی اسکید بلاک بود.

اما آیا جرقه زدن سطح زیرین بدنه خودروهای فرمول یک به آن‌ها آسیب می‌رساند. زمانی که شما در یک خیابان یا بزرگراه شاهد صحنه‌هایی مشابه باشید، طبیعی است که متوجه آسیب دیدن کف خودرو خواهید شد. این موضوع به ویژه درباره خودروهای کم ارتفاع و اسپرت صدق می‌کند؛ اما خودروهای فرمول یک این‌گونه نیستند و دیدن جرقه‌های موردبحث به این معنی است که صفحات موردبحث مانع آسیب دیدن خودرو می‌شوند. البته اگر ارتفاع خودرویی بسیار کم باشد و اسکید بلاک هم بیش از حد آسیب ببیند امکان حذف آن راننده از مسابقات وجود خواهد داشت. بر اساس قوانین فعلی، تخته محافظ موردبحث می‌تواند حداکثر ضخامت ۱۰ میلی‌متری داشته باشد و ساییدگی ۱ میلی‌متری آن در مسابقه مجاز است.

مایکل شوماخر در سال ۱۹۹۴ به اولین راننده‌ای بدل شد که به خاطر ساییدگی بیش از حد اسکید بلاک پس از مسابقه، حذف شد و قهرمانی را از دست داد. به همین دلیل مقام چهارمی جارنو ترولی در گرند پری ۲۰۰۱ آمریکا نیز از او گرفته شد هرچند او بعدها توانست این موضوع را جبران کند. در گرند پری سال ۲۰۲۳ آمریکا، لوئیس همیلتون که جزو بهترین رانندگان تاریخ فرمول یک است به همراه چارلز لکلرک دیسکالیفه شد که دلیل آن نیز نقض قانون مربوط به اسکید بلاک بود؛ بنابراین با اینکه دیدن کمی جرقه از زیر بدنه خودروهای فرمول یک مشکلی نخواهد داشت اما سایش اضافی این قطعه فلزی می‌تواند باعث حذف راننده از مسابقه شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا