اگر فرمول یک میخواست به یک عبارت جایزه بدهد، برنده سال ۲۰۲۲ عبارت “porpoising” بود! این پدیده مسئول به زیر کشیده شدن مرسدس-ای ام جی دارنده هشت عنوان قهرمانی سالهای اخیر فرمول یک بوده است. عبارت porpoising به بالا و پایین پریدن خودروی فرمول یک مربوط میشود که ناشی از افزایش و سپس کاهش ناگهانی داون فورس است.
بالا و پایین پریدن مکرر خودروی فرمول یک برای هر فردی که روی خودروهای مسابقهای دارای تونلهای ونتوری کار کرده است آشناست. نام این پدیده نیز از شهرت گراز دریایی برای بالا و پایین رفتن به منظور حرکت در سطح آب گرفته شده است، حرکتی که در خودرو بهصورت جهشهای متعدد توصیف میشود.
این پدیده نتیجه افزایش سریع داون فورس است که در پی افزایش سرعت و فشار زیر کف خودرو ایجاد میشود. سپس آئرودینامیک زیر کف خودرو به درستی کار نمیکند که دلیلش میتواند جدا شدن جریان هوا در سرعت بالا یا برخورد کف خودرو با سطح پیست باشد. سپس ارتفاع خودرو از سطح زمین کمی بالا میآید که دلیلش کاهش داون فورس است. پس از آن خودرو دوباره پایین میآید که حاصل داون فورس بیشتر است و این حرکات تکرار میشوند.
همه خودروهای جدید فرمول یک کم و بیش از porpoising رنج میبرند؛ اما این پدیده در خط مستقیم ضرورتاً یک مشکل نیست و اگر بهصورت کنترل شده درآید خطری را متوجه خودرو یا راننده نمیکند. این پدیده در زمان رسیدن راننده به یک پیچ و چگونگی کنترل آن سؤالبرانگیز ظاهر میشود.
دینامیک خودرو در ورود به پیچ اهمیت بسیار بالایی دارد و عملکرد آن در خودرویی که آئرودینامیک حرف اول را میزند بسیار بیشتر است. این دینامیک نیازمند پلتفرم مکانیکی پایدار و سازگار و تغییر توازن هوا در زمان ورود به پیچ است. خودرویی که بالا و پایین میپرد از این نظر قابل پیشبینی نیست.
لوئیس همیلتون که هفت بار قهرمان فرمول یک شده است میگوید:
شما واقعاً نمیتوانید آن را متوقف کنید. تنها چیزی که انجام میدهید برداشتن پا از گاز و رانندگی کندتر است؛ اما زمانی که خودرو بالا و پایین میپرد و شما سرعت بسیار بالایی دارید متوجه ناپایداری کامل خودرو خواهید شد
همیلتون درباره رفتار خودرو در پیچهای نه و ده پرسرعت استرالیا صحبت میکند که porpoising خودش را نشان میدهد.
فراری نسبت به مرسدس porpoising بیشتری داشت اما چارلز لکرک توانست پل پوزیشن را حفظ کند و برنده شود. دلیل این کار نیز فداکاریهای کوچک فراری بود که تأثیر کمتری در پیچ نهم داشت هرچند هنوز هم قابل احساس بود. در مقابل رانندگان مرسدس در پیچهای سریع باید محافظهکارتر عمل میکردند و اجازه میدادند خودرو پایدار باقی بماند.
مرسدس باید فداکارهای بیشتری از نظر تنظیمات ارتفاع خودرو انجام میداد. این به معنی قربانی کردن داون فورس و لپ تایم بود زیرا مشکل porpoising این تیم در سرعت پایینتری نسبت به فراری شروع میشود. این به معنی افزایش درگ نیز هست. به همین خاطر است که قویترین عملکرد تا به اینجای فصل در بحرین بوده است که دارای پیچهای کمسرعت بیشتر است و به مرسدس اجازه میدهد تا با سرعت کمتری نسبت به پیچهای پیست عربستان و استرالیا بپیچد.
پس چرا پیشگیری از porpoising تا این حد سخت است؟ البته اینطور نیست اما به قیمت پرفورمنس تمام میشود و مشکل هم همینجاست. شما میتوانید ارتفاع خودرو را برای پیشگیری از porpoising بالاتر ببرید زیرا تأثیر آئرودینامیکی را کاهش میدهد و میزان کلی داون فورس تحت تأثیر قرار میگیرد؛ و داون فورس به معنی پرفورمنس است و با چسبندگیای تولید میکند خودرو را به رتبههای بهتر میرساند.
شبیهسازی porpoising سخت است زیرا شما نمیتوانید ارتفاع خودرو را تا حدی پایین بیاورید که تسمه رولینگ در تونل باد نصب شود زیرا در این صورت خودرو آسیب میبیند. همچنین پیچیدگیهای محاسباتی نیز وجود دارد. دادههایی که مرسدس جمعآوری کرده است به تولید محصولات بهتر کمک میکند اما فقط با راندن خودرو است که میتوان مشکل و راهحل احتمالی آن را پیدا کرد.
ترکیب حداکثر هزینههای تیمی محدود شده در فصل جاری و نبود تستها به معنی عدم توانایی مرسدس در آزمونوخطا و حل مشکلات است.
راهحل این مشکل احتمالاً به ترکیب اصلاحات آئرودینامیکی کف خودرو و حتی ساختار آن مربوط میشود. این امر به دلیل انعطاف کف خودرو است که یک مشکل ایجاد میکند. در قوانین جدید فرمول یک بر استفاده از سیستم تعلیقهای سادهتر تأکید شده است و بنابراین این امر میتواند کنترل porpoising را راحتتر کند.
در کل حل این مشکل زمان میبرد و توتو ولف مدیر تیم گفته است گلولهای جادویی برای حل آن وجود ندارد و جورج راسل راننده مرسدس نیز تأکید کرده است در آینده نزدیک فقط تغییرات ضروری اعمال خواهند شد.
مرسدس شاید انتظارات از خود را با یک راهحل مناسب مدیریت کند اما تیم فرمول یک این شرکت باید تمرکز بیشتری روی حل مشکلات پیش رو داشته باشد. همین موضوع باعث شده است رقبا مطمئن باشند که حل مشکلات مرسدس زمانبر خواهد بود.
به همین خاطر است که تصور قهرمانی مرسدس در فصل جاری دور از ذهن است هرچند که هنوز در ابتدای فصل قرار داریم و مرسدس نیز تیم سوم جدول است.
Carbonado Aventador
۵ اردیبهشت ۱۴۰۱این پیده ی بَونسینگ(bouncing) باعث شده که مرسدس نتونه تمام قدرت موتورش رو استفاده کنه..
.
چون استفاده از مود موتوری بالاتر و سرعت بیشتر این پدیده رو تشدید میکنه!!
و قطعا تو طراحی موتور این پدیده در نظر گرفته نشده..
سرهمین اگر از مود موتوری بالاتر استفاده کنه ، دوام موتورش به شدت پایین میاد و منجر به DNF میشه..!!
.
درنتیجه مرسدس اگه بتونه این مشکل رو حل کنه دوباره جزو مدعی ها میشه ولی قطعا قهرمانی امسال رو از دست میده..
چون فراری و ردبول بیکار نشستن و اونا هم دارن شب و روز رو ماشینشون کار میکنن!!!
Carbonado Aventador
۵ اردیبهشت ۱۴۰۱من با اینکه اصلا طرفدار همیل و مرسدس نیستم ولی یه سری دوستان کم لطفی میکنن و همیلتون رو بیش از حد تخریب میکنن..
.
قطعا وقتی راننده ببینه ماشینش پایداری نداره با جیگر کمتری رانندگی میکنه و درنتیجه کندتر از دیگران ظاهر میشه..!
.
سیستم امسال مرسدس شده آزمون و خطا و هر سری یه ستاپی رو استفاده میکنن تا بلکه بتونن اون چیزی رو که نیازه پیدا بکنن..
.
سر همین شما میبنیید یا یه مسابقه خیلی خوبن و ۴ ۵ جدولن یا یه مسابقه از q1 هم نمیتونن بالا بیان..!
امین
۵ اردیبهشت ۱۴۰۱البته یادمان نرود رکورد تمامی پیست هنوز هم دست مرسدسeq11 هست برای مثال ماشین امسال فراری در پیست ها رکوردی ۴ ثانیه بدتر از مرسدس ۲۰۲۰ میزنه حتی خود مرسدس هم این یعنی فرمول ۱ در این چند سال پیشرفت نکرده فقط مرسدس رو به زور قوانین کشیدن پایین ماشین اول امسال از لحاظ فنی برابر ماشین ۵ ام ۲ سال قبلم نیست
بهزاد
۶ اردیبهشت ۱۴۰۱این قیاس شما در فرمول یک کاملا بی معنیه چون هدف تغییر قوانین لزوما به معنای سریعتر شدن ماشین ها نیست و خودروهای امسال از نظر وزن سنگین ترن و اون پیچیدگی آیرودینامیکی را ندارن.
سالهای دور هم همینطور بوده و تغییرات موجب جا به جایی تیم ها در کسب رده شده و این ورزش بدون تغییرات به فنا میره.
Iman99
۶ اردیبهشت ۱۴۰۱اشتباه میکنی بهزاد
اینکه میگی بی معنیه دلیلش این که کاملا از توانایی درک شما خارجه
مهم نیست آیرودینامیکشون ساده تر شده مهم اینه که خود این تطبیق پذیری آیرودینامیکی در قوانین امسال در کنار محدودیت بودجه شده یکی از پیچیده ترین مشکل ها در مهندسی فرمول یک و اصل مشکل همینجاست که اینجا هم گفته شد یعنی مشکل اصلی همینه
هم مقاله به خوبی در متن توضیح داد و هم دوستان بالاتر توضیح دادن و کاملا مشخصه که قضیه چیه
فرمول یک بالا پایین رو داره مثل همیشه
که قبلا هم این چالش ها برای تیم های بزرگ وجود داشته
ولی چیزی که ثابت شده اینه که
برتری تیم های بزرگ مثل فراری و مرسدس ثابت شده هست
بالا پایین هم جزئی از فرمول یک هست مثل فوتبال
ولی تیم های برتر جایگاه برتر خودشون رو الکی بدست نیاوردن که با یکی دو فصل بالا پایین شدن یه شبه یه نفر بیاد از روی عقده یا تعصب بخواد زیر سوال ببرشون
درنتیجه دیدن و یاد گرفتن مهمه باید ببینید و لذت ببرید از این ورزش که بعد از هوافضا و صنایع پیشرفته نظامی یکی از پیچیده ترین و پیشرفته ترین مهندسی ها و صنایع رو داره به ما نشون میده
یکی از مهم ترین راه های پیشرفت کردن بودن در چالش ها و پیدا کردن راه حل برای اونهاست
بهزاد
۶ اردیبهشت ۱۴۰۱استاد ارجمند در نظر بالا یک نفر گفت بهترین ماشین و رکوردها برای ۲۰۲۰ هست و قیاسی که با خودروهای امسال زدن در حالی که از اساس خودروها تفاوت دارند که اولین نمونه افزایش وزن ۵۲ کیلوگرمی.
تیم های برتر به واسطه ی نفرات برتر که شامل کل اعضای یک تیمه به همراه بودجه های زیاد شکل گرفتن و با محدودیت بودجه این برتری ها شکل دیگری گرفت و فکر نمیکنم این فاصله به این زودی ها یا حتی سالها جبران بشه.
به هر روی با نتایجی که کسب شده و تاثیر روحی و روانی که در شما ایجاد شده با کامنت های بی پایه ی شما قابل جبران نیست و اگر به این امید نشستید که مثلا تیم اول سالهای گذشته بر این چالش ها فائق بیاد و دوران قبل را تکرار کنه یک رویای پوچه و پیشنهاد ما به شما لذت بردن از رقابت سایر تیم های برتره.
Iman99
۶ اردیبهشت ۱۴۰۱بهزاد کامنت شما بی پایه
کاملا سردر گم حرف میزنی
پیشنهاد میکنم آرامش خودتو حفظ کنی و واقعیت رو قبول کنی
همونطور که فراری اسطوره فرمول یک بوده و هست همونطور که مرسدس رکورد دار ۸ دوره قهرمانی پیاپی در فرمول یک هست
همونطور که شما واقعیت رو قبول نمیکنی
همونطور که واقعیت رو ما میبینیم و داریم میگیم
نظر شما اشتباهه یا از سر وتعصبه که با دیدن مشکلات تیم مرسدس میایید در بخش اخبار فرمول یک
و فقط یک حرف تکراری از اول تا آخر
و مثل گالیور فقط میگی من میدونم مرسدس کارش تمومه و از این ولی بدونید ما در اون حد هستیم تا یکی مثل شما رو تشخیص بدیم و حرفش رو رد کنیم و جوابش رو بدیم تا درست و غلط رو بدونید چون زیر بار حرف نا حق نمیریم
همونطور که فراری اسطوره فرمول یک با اینهمه یال و کوپال طی دو فصل گذشته مشکلات زیادی داشت و به زور ماشین سوم گرید هم نبود همه اونهایی هم که اخبار فرمول یک رو دنبال میکنن و پیگیر تحلیل اتفاقات فرمول یک بودن واسشون جای سوال بود ولی هیچکدومشون مثل شما نیومد بگه فراری سیخی چنده و دیگه فراری کارش تمومه و از این حرفا چون میدونستن فراری میتونه دوباره به اوج برگرده چون لیاقتش رو داره مثل مرسدس حالا هم داریم میبینیم فراری امسال دوباره به جایگاهی که مستحقش بوده داره برمیگرده ( به احتمال زیاد )
مرسدس هم مثل فراری هردو بهترین و برترین های فرمول یک هستن
مرسدس هم ممکنه بعضی فصل ها مثل فراری با چالش هایی روبرو بشه
ولی این وسط بعضی ها مثل شما که چشم دیدن مرسدس رو ندارید به هر دلیلی که شاید از سر تعصب سر تیم رقیب اون میاین تحویل ملت میدن
انتخاب با خودتون هست ولی بدونید که خیلی راحت حرفای بی پایه شما رد میشه و از اون طرف شما هیچکدوم از حرفای من رو نمیتونی رد کنید
پس
بشینید و از دیدن فرمول یک لذت ببرید و چیزی به خودتون اضافه کنید
Iman99
۶ اردیبهشت ۱۴۰۱حتی مثال امین درمورد ماشین دوسال قبل هم درست متوجه نشدید و برداشت اشتباهی کردید از اون
تفاوت پرفورمنس بالاتر و پایینتر و وزن بیشتر یا کمتر بحث چیزی دیگه بود ۵۲ کیلو
نه حتی بیش از ۱۰۰ کیلو ممکنه ماشین سنگین تر بشه ولی پرفورمنس بالاتر بیاد مثل تفاوت ماشین سال ۲۰۰۹ با ۲۰۱۹ یا ۲۰۲۰ که سنگین تر شدن ولی پرفورمنس بالاتری داشتن
همه چیز ممکنه
شما درست متوجه نشدید
بهزاد
۷ اردیبهشت ۱۴۰۱کامنت های بی سر و ته شما پاسخگوی مسائل فنی و اتفاقات افتاده نیست.
قیاس سالهای قبل که بودجه ها محدودیتی نداشت و فاصله ها میتونست بعدها جبران بشه با الان که دیگه نمیشه از موتور توان بیشتر به خاطر بسته بودن توسعه گرفت و محدودیت بودجه و تست های تونل باد نشان از هوش کم شما در تشخیص این ورزش داره و این کم دانشی در نظرات سطح پایین موج میزنه و متاسفانه هر مسابقه بدتر از قبل میشه و اثبات کننده ی اشتباه شما.
Iman99
۷ اردیبهشت ۱۴۰۱حتی موضوعاتی رو که قبلا خودم بهشون اشاره مردم رو هم نمیدونی
تو همین بحث محدودیت بودجه که قبلا دقیقا بهش اشاره کرده بودم و گفته بودم که بخش زیادی از مشکلات سر همین موضوعه که مرسدس چون قهرمان سازندگان فصل قبل بوده کمترین بودجه با بیشترین محدودیت رو داشته
بعد همین حرف رو میای تحویل خودمون میدی میگی نمیدونی
ما رو چی فرض کردی
فکر کردی نمیفهمیم
ایسگا کردی مارو ؟
به شما گفتم نمیتونی با لجبازی حرف غلط خودتو بزنی
چون حق با منه
فرمول یک جای یاد گرفتنه برای ما که جای خود دارد برای خود قهرمانان و سازندگانش در بالاترین سطح محلی برای پیشرفت و یاد گرفته هر وقت ذهنیت شما به این موضوع تغییر کرد و درک کردین که طبیعت فرمول یک اینه به همین های که گفتم میرسید
Iman99
۷ اردیبهشت ۱۴۰۱اثبات هم کردم که شما در اشتباهی چون نظر شخصی خودت که از سر تعصب هم هست و حرفای شما که کاملا اشتباهه رو میخواهی به ما تحمیل کنی
ولی از اون طرف حرفای ما که کاملا درست منطبق با نظر تحلیل گران و کارشناسان و متخصصان این زمینه در فرمول یک هست رو داری قبول نمی کنی که این نشان از هوش کم کم شما هست
در هر حال همین که ثابت شد که هوش من و اون دوستان که گفتم از شما خیلی بالاتره همین کافیه واسه ما
تو دنیای فرمول یک مهمترین اصل پیشرفت و توسعه هست و این یعنی همیشه امکان تغییرات و مشکلات وجود داره اگر غیر از این بود دیگه اسم این ورزش فرمول یک نبود
همچنطور که فراری اسطوره فرمول یک هست با یکی دوفصل بالاپایین اسطوره بودن ازش گرفته نشد
همینطور هم مرسدس رکورد دار ۸ فصل قهرمانی فرمول یک هست که این رکورد ها با برتری این تیم آلمانی بدست آمده که نشان از برتری و بهترین بودن و اسطوره بودن مرسدس و فراری داره و با حرف بدخواهانش چیزی تغییر نمیکنه و واقعیتی که گفتم سر جاشه چه بخوای چه نخوای
GMA
۵ اردیبهشت ۱۴۰۱اگه مشکلات رفع نشه باید با آلپاین یا آلفارومئو سر پنجم شدن بجنگه🙂
اما اگه مشکلات رفع بشه فکر نکنم مجالی به رقبا بده
محمد امین
۵ اردیبهشت ۱۴۰۱داداش تمام تیم های فرمول یک یه روز افول میکنن ، وقتی فراری ۱۶ بار قهرمان شده بود ، سال ۲۰۰۵ یه دفعه شد تیم سوم چهارم … بعدش ۲۰۰۶ به رقابت برگشت و ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ قهرمان شد ، و رفت تا سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ ، این دوسال تا یه جاهایی فراری ماشین خوبی داشت ، ولی بازهم قهرمان نشد و رسیدیم به سال ۲۰۲۲ که فعلا رقیب قهرمانی هست ..
مرسدس هم همینطور، ممکنه تا چندین سال آینده قهرمان نشه ، توی فرمول یک همیشه از صفر شروع میکنی ، اینطور نیست اگر یه زمانی خوب بودی همیشه خوب هستی .… افتخارهای مکلارن و ویلیامز از مرسدس بیشتره …ولی چرا اونها نتونستن برگردن رقابت قهرمانی…. چونکه همیشه از صفر شروع میکنی … مرسدس هیچ وقت قوی ترین تیم طراحی رو نداشت ، البته خیلی نزدیک بودن ، همیشه ردبول و حتی سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۵ فراری بهترین طراحی رو داشت ، چیزی که به مرسدس برتری قابل توجهی میداد، ادونتج حدود ۲۰ تا ۳۰ اسب بخار موتور بود ، به طوری که سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۱ که هوندا و فراری نزدیک شدن ، به راحتی به چالش کشیدن مرسدس رو
مرسدس الان قویترین موتور رو نداره ، و مشکلاتی در فلسفه ی ساخت ماشین داره ، مثل فلور که پایداری پایینی داره و مشکل گرم کردن لاستیک و همینطور اضافه وزن و درگ زیاد … این مشکلات خیلی زیاده و حل کردنشون هم زمان و بودجه ی زیادی میخواد ، امسال مثل سال های قبل نیست که تیم های بزرگ چهارصد ملیون خرج کنن، محدودیت بودجه وجود داره ، بنابراین به این امید نباشید که مرسدس از مسابقه ی بعد شروع به بردن کنه ، الان هر دور حدود یک ثانیه و گاها تا یک نیم ثانیه عقب هستن و تیم های الفارومیو و مکلارن هم پیشرفت بزرگی داشتن، مثلا اگر پیت استاپ بوتاس ۱۲ ثانیه طول نمیکشید، بوتاس به جای نوریس روی سکوی بود ، و توی ایمولا تیم اول ردبول بود ، دوم فراری ، الفارومیو و مکلارن سوم بودن ، البته اختلاف با دوتیم اول خیلی زیاده …. و مرسدس ششم بود ، اینکه جرج اومد چهارم شد ، هم به بدشانسی بودتاس برمیگرده، و هم دی ان اف شدن ساینز ، و الونسو و تصادف دنیل ریکاردو ….و تیم پنجم الپین بود که با تصادف الونسو کلا روزشون خراب شد
LH44
۵ اردیبهشت ۱۴۰۱مشکل مرسدس، غرور عجیبش بود. فکر کردن بهترین. فکر کردن کسی به اونها نمیرسه. وقتی سال 2019 گفتن کار روی ماشین 2021 یا به خاطر کرونا همون 2022 شروع شده، هیچ تیمی کار رو روی ماشین نسل بعد شروع نکرده بود. ماشین 2020 هم اینقدر خوب بود که مرسدس با خیال راحت میتونست به ماشین نسل بعدش فکر کنه. 2021 هم که فدا کردن و گفتن ما تمرکزمون روی فصل بعده. چی شد؟؟ تمرکزشون رو روی 2021 میذاشتن چی میشد. مطمئنم کار به قهرمانی با خطای انسانی!!!! نمیرسید.
اون وقت که مرسدس شخصی به اسم مایک الیوت که ایرودینامیسیست ارشد تیم بود رو رو مسئول ماشین 2022 کرد، با اینکه این فرد علارقم سابقه زیادش، افتخار زیادی نداشته و همیشه مشکل مرسدس ایرودینامیک ضعیف ترش نسبت به رقبا مخصوصن ردبول بوده، باید می دونستن چی میشه. مرسدس اینقدر به خودش مغرور شد که جیمز الیسون(سر مهندس سابقش) که شاهکار 2020 نتیجه کار اون و گروهش بود رو فرستاد برای طراحیه قایق های سرعتی با اینییوز همکاری کنه!!!! اندی کاول که نفر اول موتور تیم بود رو از دست داد. به جای اینکه برش گردونه، نفراتی رو جایگزین همین یه نفر کرد که نتونستن از پس کار بر بیان. به پتروناسی اعتماد کرد که نمیتونه سوخت در حد رویال شل به مرسدس بده. نتیجش شد ضعف در پاوریونیت. مشکلی که مرسدس داره و مقاله به اون اشاره نکرده. پارسال در تیمو باز کرد تا 50 تا از مهندسای درجه یکش برن ردبول و فراری.
افت.ضاح مرسدس، نتیجه حروم کردن بهترین سرمایه و وقت با مدیریت اشتباهه.
Jdm باز
۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ببین یه بالا و پایین پریدن چه کار ها که نمیکنه!
Khosrow
۵ اردیبهشت ۱۴۰۱شبیهسازی porpoising سخت است زیرا شما نمیتوانید ارتفاع خودرو را تا حدی پایین بیاورید که تسمه رولینگ در تونل باد نصب شود زیرا در این صورت خودرو آسیب میبیند / ببرش رو چال 😁 / ایرانی بازی ..
rezarsnewphone
۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ساده از خیام بزرگ بگم
جامیست که عقل افرین میزندش
صد بوسه مهر بر جبسن میزندش
این کوزه گر دهر چنین جام لطیف
میسازد و باز بر زمین میزندش
Afg
۱۰ خرداد ۱۴۰۱همه این ماشینها بهترین هستن ولی بنظر من درچنین سرعتهایی با این شدت هیجان شانس بی تاثیر نیست