مسابقات

چرا “استعداد” در فرمول یک به تنهایی ضامن قهرمانی نیست؟

همان‌طور که می‌دانید راه یافتن به فرمول یک چالش‌های زیادی دارد. ظاهرا فقط بهترین رانندگان می‌توانند در این مسابقات حضور پیدا کنند و افرادی که در این رشته ورزشی پرطرفدار شرکت دارند، بااستعدادترین رانندگان روی زمین هستند؛ اما آیا واقعاً این‌گونه است؟ تعیین کردن سریع‌ترین دونده در جهان یا بهترین تیم فوتبال کار راحتی به نظر می‌رسد اما زمانی که بحث فرمول یک باشد موضوع کمی پیچیده‌تر خواهد شد.

فصل پیش مکس ورشتاپن راننده ردبول اولین قهرمانی خود را بین ۱۹ رقیب کسب و این فصل هم این عنوان را تکرار کرد؛ اما اگر به پشت‌صحنه و قضایای دیگر نگاه کنیم شاید چشم‌انداز متفاوتی وجود داشته باشیم.

لوئیس همیلتون که هفت بار عنوان قهرمانی فرمول یک را کسب کرده می‌گوید:

فرمول یک به کلوپی برای بچه‌های میلیاردر تبدیل شده است.

برای بسیاری از افراد شانس زیادی در این رشته ورزشی وجود ندارد. اگرچه امکان تبدیل شدن به راننده فرمول یک وجود دارد اما بسیاری از کشورها فاقد منابع لازم برای پشتیبانی از استعدادها هستند و به همین خاطر آن‌ها کشف نمی‌شوند.

اگر بخواهید از نردبان فرمول یک صعود کنید باید کار را از رشته کارت شروع کنید. این رشته ورزشی هم هزینه‌های زیادی دارند و چند هزار تأمین‌کننده کارت، مکانیک‌ها و… در آن حضور پیدا کرده‌اند و برای آنکه بتوانید مسابقه‌ای رسمی را انجام دهید باید سفرهای متعددی به پیست‌های گوناگون داشته باشید. از اینجا به بعد می‌توانید راهی فرمول چهار شوید تا در نهایت با رشد پله به پله هدف اصلی خود یعنی حضور در فرمول یک را تحقق بخشید. هر سطحی را که پشت سر بگذارید با خودروهای بزرگ‌تر و قوی‌تر مواجه خواهید شد بنابراین هزینه‌های رقابت نیز بالاتر می‌رود. بر اساس ویدئویی که توسط Athletic Interest منتشر شده است، به‌طور متوسط کل فرایند شرکت در مسابقات کارت تا رسیدن به فرمول یک می‌تواند هزینه‌ای حدود ۱۰ میلیون یورو داشته باشد!

carscoops می گوید دو ستاره مشهور فرمول یک، لوئیس همیلتون و سباستین فتل خانواده‌هایی داشته‌اند که پشتیبانی کاملی را برای حضور در فرمول یک و تحقق آرزوهای آن‌ها انجام داده‌اند. این رانندگان حتی اگر در سنین پایین از تیم‌های نوجوانان خود کمک مالی دریافت می‌کردند برای رسیدن به مراحل بالاتر می‌بایست حدود ۵۰ هزار پوند را در نظر می‌گرفتند؛ و این برای اولین سال‌های قرن ۲۱ میلادی بوده است. در مقابل باید دانست فردی همچون مکس ورشتاپن پیش از آنکه در برنامه نوجوانان ردبول پذیرفته شود سرمایه‌گذاری حدود ۱ میلیون یورویی انجام داده است. در طول ۵ سال گذشته تنها ۸ راننده وارد فرمول یک شده‌اند و این موضوع نشان دهنده کمبود نقاط ورود به این رشته است. جدای از استعداد، برخی روندهای مشابه در مواجه شدن با چالش‌های فرمول یک وجود دارد. این روندها می‌توانند پشتیبانی شدن توسط تیم‌های بزرگ یا اسپانسرهای ثروتمند و یا خانواده‌ای متمول باشد. شاید هم همه این موارد!

اگر این امتیاز را دارید که به تیم‌ها پول پرداخت کنید بنابراین می‌توانید از دردسرهای مربوط به رقابت دوری کنید. یکی از خبرسازترین موارد به لانس استرول راننده استون مارتین مربوط می‌شود. البته بدون اینکه چیزی از شایستگی‌های استرول کم شود باید به این نکته اشاره شود که او در مسابقات نوجوانان حضور داشت و مقام اول رانندگان فرمول چهار و فرمول سه را کسب کرد؛ اما چه میزان از این موفقیت به شبیه سازهای سطح بالا، یک تیم پشتیبانی کامل و زمان‌های اضافی حضور در پیست بستگی داشته است؟ نکته دیگر اینکه پدرش نیز سهام تیم‌هایی را که استرول در آن‌ها حضور می‌یافت را خریداری کرده است. همین موضوع درباره نیکیتا مازپین، نیکولاس لطیفی و حتی لاندو نوریس صدق می‌کند.

Alex Albon and Nicholas Latifi

فرمول یک و بسیاری از رشته‌های دیگر موتور اسپرت یک توازن جنجالی از استعداد و پول را برقرار می‌کنند و جایگاه‌های در دسترس برای رانندگان جدید بسیار محدود است. تیم‌ها دو گزینه دارند: صرف میلیون‌ها دلار سرمایه برای تربیت رانندگان بااستعداد اما بی‌پول و یا منتظر ماندن برای یک میلیاردر که با پسرش وارد مسابقات شود. آیا باید بپذیریم که به جز چند استثنا، راننده‌های فرمول یک لزوماً بهترین‌های دنیا نیستند بلکه ثروتمندترین آن‌ها هستند؟

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. phonix

    ۳ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1878 ديدگاه)

    در جواب تیتر
    مهم ترین چیز در فرمول یک تیم مهندسی و استراتژیست تیم هست راننده صرفا یک بازیکنه که برتریش رو در لحظه نشون میده مثلا در دفاع در برابر سبقت و یا دیر ترمز کردن تو پیچ و…
    خیلی از جا ها هم اشتباه میکنه
    متاسفانه چون راننده در دید هست همه یادشون میره که عده مهندس شبانه روز کار کردن تا یک تیم برنده بشه در درمورد تمام موتور اسپرت هست چه رالی چه فرمول یک چه ناسکار
    اینم بگم که منکر تلاش های راننده های فرمول یک نمیشه شد به شدت ورزش سختی سهت و امادگی بالایی میطلبه

    موافقم 34
    مخالفم 3
    1. Carbonado Aventador

      ۳ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (4514 ديدگاه)

      در تکمیل حرف شما بگم..
      راننده و مهندس مثل دو لبه ی قیچی‌ هستن..
      هیچ کدوم به تنهایی برش نداره وقتی جفت هم بشن میتونن ببُرن..
      .
      همیلتون مرسدس
      ورستپن ردبول
      شوماخر فراری
      سنا مکلارن
      .
      هیچکدوم بدون حضور دیگری نمیتونستن به این افتخارات برسن!

      ادمینای محترم پدال خسته شدیم انقدر رفتیم تو صف انتشار….

      موافقم 36
      مخالفم 3
  2. Taha Malek

    ۳ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (916 ديدگاه)

    فرمول وان از همون اولش ورزش پولدارا بوده
    حتی راننده های افسانه ایش هم از این قاعده مستثنی نیستند مثل سنا و نیکی لائودا و… . ما که پول ساده ترین شبیه ساز فرمول یک رو نداریم چ برسه به کارتینگ البته همه رشته ها چه ورزشی چه غیر ورزشی استعداد های زیادی بخاطر اینکه پولدار نبودن سوخت دادن البته رشته هایی مثل فوتبال یا شنا و … رو شاید بتونی در وضع مالی بد به دنیای حرفه ایش راه پیدا کنی ولی بازم شانس پولدارا بیشتره متاسفانه

    موافقم 39
    1. کاراکتر

      ۳ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (24 ديدگاه)

      ما فدراسیون هفت سنگ داریم
      میخواهید پیشرفت های بزرگ کشور را نادیده بگیرید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟

      موافقم 38
      مخالفم 3
      1. علی

        ۴ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (27 ديدگاه)

        مسخره میکنی ندیدی تو المپیک
        آلمانی ها و… اومدن مسابقه بادکنک گذاشتن
        حالا هفت سنگ که یا ورزش با اصالت هستش

        موافقم 10
        مخالفم 6
    2. حمزه آجرلو

      ۳ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (70 ديدگاه)

      خیلی خوب شد ، اشاره کردی ، خیلی مهم بود واقعا 😅😅

      موافقم 16
      1. ˈadɔlf ˈhɪtlɐ

        ۳ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (715 ديدگاه)

        خودت با خودت موافقی ؟

      2. matin

        ۴ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (415 ديدگاه)

        اکانت فیک!!

  3. Lamborghini

    ۳ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (164 ديدگاه)

    موتور اسپرت همیشه جزو ورزش های گرون بوده تو همین ایران هم اگه یه نوجوان بخواد یه ماشین قدیمی کارکرده مثل پراید هاچبک رو برای مسابقه جمع کنه باید چند صد میلیون خرج کنه و در سراسر جهان خیلی از ما جوان ها حسرت به دل موندیم چون توانایی جمع کردن ارزان ترین ماشین ها رو هم برای پیست نداشتیم.
    موضوع بعدی که چند وقته آزارم میده اینه که این جو بد که تو سایت راه افتاده از زمین خوردن خودرو ساز های ژاپنی کره ای و آمریکایی مخصوصا تسلا چه سودی به یه سری از کاربر ها میرسه این بحث مسخره و کودکانه رو تموم کنید.

    موافقم 20
    1. کاراکتر

      ۳ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (24 ديدگاه)

      سود خاصی ندارد!!!!!!

      موافقم 11
      مخالفم 1
  4. mercedesbenz

    ۳ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (527 ديدگاه)

    تقریبا تمام رشته های عظیم موتور لسپرت همینن از لمانز و جیتی و فرمول یک تا ناسکار و رالی و حتی موتو جیپی ، پول برای ورود خیلی مهمه
    شما از وضعیت راننده ها هم میتونین متوجه شین ( بعضی از راننده ها از جمله مازپین و لطیفی که در بقیه رشته ها هم مثلشون هست واقعا معلومه که استعداد به اینجا نرسوندتشون)

    موافقم 12
  5. یوسف

    ۳ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1045 ديدگاه)

    نمونه بارزش نیکلاس لطیفی…. خدای استعداد و عملکرد ثابت….. هیچ راننده ای نتونسته مثل لطیفی عملکرد ثابتی داشته باشه…. و همیشه نفر آخر بوده

    موافقم 33
  6. datsun

    ۳ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (3951 ديدگاه)

    شده مثل دنیای فوتبال، خودم شخصا مسابقات رالی رو بیشتر میپسندم هیجان خالصه.

    موافقم 17
    مخالفم 1
  7. عاشق پدال

    ۴ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (254 ديدگاه)

    بازم نق زدن. لابد دولت بیاد به تک تکتون یه ماشین فرمول یک بده

  8. kimfan

    ۱۸ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (13 ديدگاه)

    به نظر سه رکن موفقیت در فرمول یک به ترتیب ماشین خوب، تیم خوب و نهایتا راننده خوب هست.
    کسی هست که در ذهنش بتونه یه ماشین خوب (خوب در حد قهرمانی) که راننده بدی داشته (بد در حدی که مانع برد ماشین در حد قهرمانی بشه) پیدا کنه؟
    اگه ماشین و تیم برنده‌ای داشته باشی، حتما لازم نیست یه استعداد بذاری پشت فرمون، با کسایی مثل ماسا و باریچلو و فیزیکلا و حتی کووالاینن هم می‌تونی قهرمان بشی..
    تیم‌ها از راننده‌های مشهور استفاده می‌کنن واسه کسب شهرت و درآمد بیشتر، نه واسه استعداد و مهارتشون.
    صرفا فقط وقتی می‌فهمی شوماخر خوبه که کنار باریچلو باشه، یا آلونسو کنار فیزیکلا یا وتل کنار وبر. اما اگه واسه معدود مواردی پیش بیاد مثل کنار هم بودن آلونسو و همیلتون، دیگه همه می‌دونن چی ممکنه بشه..!
    البته و مسلما، استعداد چیز بسیار باارزشی هست و قطعا در مواردی که ماشین و تیمت در حد و اندازه رقبا هستن، نجات بخش خواهد بود، اما متاسفانه در رتبه بعد از لاجستیک قرار می‌گیره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا