رالی ژاپن به عنوان پایان راه فصل ۲۰۲۳ مسابقات قهرمانی رالی جهان با جذابیتهای فراوانی همراه بود و ما میخواهیم برندگان و بازندگان شاخص آن را معرفی کنیم.
شرایط آب و هوایی غیرقابلپیشبینی و چالشهای بسیار زیاد باعث شدند رالی ژاپن ۲۰۲۳ جزو هیجانانگیزترین مسابقات فصل باشد و تیمهایی که صبور و باانگیزه ظاهر شدند پاداش خود را دریافت کردند و در مقابل تیمهای دیگر نتوانستند انتظارات را برآورده سازند؛ اما برندگان و بازندگان این رالی جذاب و طاقتفرسا کدام تیمها و رانندگان هستند؟ در ادامه به بررسی این موضوع میپردازیم.
برندگان رالی ژاپن
الفین ایوانز
استاد به تمام معنا! هیچ عبارت دیگری نمیتواند پیروزی الفین ایوانز در رالی ژاپن را توصیف کند. ایوانز در شرایط بسیار چالشبرانگیز مسیر مسابقه در صبح جمعه بالاترین سرعت را داشت و در پایان روز اول فاصلهای حدود ۲ دقیقهای با دیگران ایجاد کرد. شاید برخی افراد معتقد باشند ایوانز خوششانس بود چراکه سباستین اوژیه همتیمی او یک دقیقه را به خاطر آسیبدیدگی کاپوت تویوتای خود از دست داد اما این خرابی به دلیل عملکرد خود اوژیه بود. ایوانز تا پایان مسابقه پیشتازی خود را کاملاً حفظ کرد و پیروزی دلچسبی به دست آورد.
تویوتا
کسب سه سکوی اول در خانه یک پیروزی لذتبخش برای تویوتا محسوب میشود و آن را یک سر و گردن بالاتر از رقبای سرسختی همچون هیوندای قرار میدهد. پس از خروج تیری نویل از مسابقه در بعدازظهر روز جمعه، سه خودروی پیشتاز تویوتا به خوبی مسابقه را مدیریت کردند و پودیوم را به خود اختصاص دادند. ایوانز، اوژیه و رووانپرا رانندگی خوبی داشتند و تویوتا را به آنچه میخواست رساندند. چهارمی تاکاموتو کاتسوتا نیز باعث شد تویوتا پایانی عالی در این فصل رالی قهرمانی جهان داشته باشد.
تاکاموتو کاتسوتا
برخی شک و تردیدها درباره قرار دادن کاتسوتا در لیست برندهها یا بازندهها وجود داشت اما در نهایت حس کردیم او باید در لیست برندگان قرار گیرد چراکه علیرغم تصادف روز جمعه و برخی مشکلات توانست عملکرد خوبی داشته باشد. سرعت خود در رالی ژاپن چیزی بود که قبلاً انتظارش را نداشتیم و او این روند را در چهار روز مسابقه حفظ کرد. پتانسیل پیروزی او واقعاً مشخص شده است و این نوید عملکردی هیجانانگیز برای سال بعدی را میدهد. با احیای تویوتا در سال جاری شاید تاکاموتو نیز سال بعدی به آنچه لیاقت دارد برسد.
بازندگان رالی ژاپن
گریگوری مانستر
مانستر هم به دلیل تواناییهای خود و هم به خاطر ارتقای فورد فیستا رالی عملکرد خوبی داشت اما درست در زمانی که شانهبهشانه سایر رانندگان میتاخت از جاده خارج شد و نتوانست به آنچه استحقاقش را داشت برسد. مانستر بهای زیادی را برای اشتباه کوچک خود پرداخت اما هنوز هم شاهد پیشرفت او نسبت به مسابقات قبلی هستیم.
تیری نویل
مدیر تیم هیوندای اظهار داشت نویل در رسیدن به پیشتاز مسابقه یعنی الفین ایوانز عجله کرده است. نویل در مقابل گفت که دامپرهای خودرو بیش از حد نرم هستند و باعث شدهاند او با درخت برخورد کند. جدای از اظهارات دو طرف، نویل روز خوبی نداشت و هیوندای نیز همین موضوع را تجربه کرد. اگرچه نویل و هیوندای برای پیروزی قدم در ژاپن گذاشته بودند اما این هدف محقق نشد. آیا نویل میتوانست برنده این مسابقه باشد؟ قطعاً شانس او بالا بود چراکه تا قبل از تصادف فاصله خود را با ایوانز را به شدت کاهش داده بود.
دنی سوردو
دنی سوردو نسبت به فصلهای قبلی تغییر چندانی را نشان نداد هرچند تصادف او در رالی ژاپن ۲۰۲۳ میتواند ناشی از بدشانسی باشد زیرا بارش باران باعث ایجاد رودخانههای کوچک شد و سوردو به همین خاطر کنترل خودرو را از دست داد. رانندگان در چنین شرایطی شبیه سرنشینان وسیله نقلیه هستند و تسلط چندانی روی خودرو ندارند. رانندگان دیگر نیز در همین نقطه شرایط مشابهی را تجربه کردند. مشخص نیست سوردو در فصل آینده چه جایگاهی خواهد داشت.
آدرین فورمکس
فورمکس فصل خوبی را در رالی ۲ تجربه کرد اما مسابقه رالی ژاپن ۲۰۲۳ شرایط دیگری داشت. او دقیقاً در همان پیچی که سوردو دچار حادثه شد تصادف کرد. به نظر میرسید فورمکس در عبور از این منطقه و همچنین استارت دوباره در روز بعد خوشبین است اما پس از بررسی خودرو فهمید که رول کیج آسیب دیده است.
هیکی کوالاینن
کوالاینن برای دومین بار در کلاس WRC2 راهی رالی ژاپن شد و پیشرفت قابلتوجهی را نسبت به سال قبل نشان داد. او به دنبال کسب پودیوم در این مسابقه بود و فاصله مناسبی با دیگر رانندگان ایجاد کرد اما مشکلات گیربکس خودروی اشکودا فابیا R5 نسل قدیم باعث شدند او رده سوم را واگذار کند. این راننده فنلاندی نتوانست روز بعد نیز مسابقه را شروع کند و به همین خاطر بازنده رالی ژاپن لقب گرفت.
datsun
۳۰ آبان ۱۴۰۲هیجان انگیز ترین مسابقات ماشینی همین رالیه واقعا به این رانندگان باید آفرین گفت،
amir
۳۰ آبان ۱۴۰۲یه لحظه فکر کردم ورشتپن اینم برده باشه😅
reza342
۳۰ آبان ۱۴۰۲حرفه ای ترین رانندگان دنیا. راننده های فرمول یک هم در چند پله پایینتر. چون در فرمول یک، قبل شروع مسابقه، مسیر رو طی میکنید و اشنا میشید اما در رالی ازین خبرا نیست و همچنین، مسیرهای رالی، هیچ حفاظی در کنارشون وجود نداره.
Enzo Ferrari 2008
۳۰ آبان ۱۴۰۲یه سوال دوستان من شما طرفدار کدوم تیم در بخش رالی هستید؟ من طرفدار تویوتا هستم
abbas
۱ آذر ۱۴۰۲تیم سوبارو
حسین دهمرد
۱ آذر ۱۴۰۲اینجا همه ی ماشینها چهار چرخ متحرک هستن یا تک دف هم شرکت میکنن؟
یاسر احمدی
۲ آذر ۱۴۰۲تویوتا فرغون هم بسازه بازم دوستداشتنیه