مارکز در صدر تمرین سوم موتو جی پی ژاپن قرار گرفت درحالیکه روسی بافاصله کم در تعقیب او قرار داشت. ماوریک وینیالز اما در میان ۱۰ نفر برتر قرار نگرفت و بهصورت مستقیم به Q2 صعود نکرد.
بعد از تمرینهای بارانی جمعه در پیست موتهگی ژاپن، هوا در روز شنبه نیز به همین منوال بود و هیچ موتورسواری نتوانست رکورد ۱:۵۴.۸۷۷ داویتسیوزو را تهدید کند. تا ۱۱ دقیقه مانده به پایان تمرین سوم، هیچ موتورسواری زمان دیروز خود را بهبود نبخشیده بود و تا ۵ دقیقه مانده به پایان تمرین نیز ۱۰ نفر برتر بدون تغییر مانده بودند. تیتو رابات اولین موتورسواری بود که زمانی بهتر از بهترین زمان ثبتشده خود در روز جمعه ثبت کرد.
در این زمان مارک مارکز با زمان ۱:۵۵.۵۰۸ جلوتر از بقیه موتورسواران قرار داشت. خورخه لورنزو نیز با فاصله ۵ صدم ثانیه در مکان دوم ایستاده بود. آندره ایانونه که از قطعه جدید ایرودینامیکی که دیروز معرفی شد استفاده میکرد، توانست زمان ۱:۵۵.۴۹۹ را ثبت کرده و جلوتر از مارکز قرار گیرد. اما مارکز در لحظات انتهایی تمرین توانست زمان بهتری ثبت کرده و خود را دوباره به پیشتازی برساند.
ولنتینو روسی که تا اواخر تمرین در جایگاه دوازدهم ردهبندی کلی قرار داشت از معدود موتورسوارانی بود که توانست زمان تمرینات جمعه را بهبود بخشد. او با زمان ۱:۵۵.۵۱ به جمع ده نفر برتر راه یافت و بهصورت مستقیم به مرحله دوم تعیینخط (Q2) راه یافت. سپس روسی بعد از پرچم پایان تمرین نیز زمان خود را به ۱:۵۵.۲۸۳ کاهش داد و تنها با اختلاف ۲۹ هزارم ثانیه بعد از مارک مارکز قرار گرفت و در ردهبندی کلی بعد از داویتسیوزو، مارکز، الیش اسپارگارو و خورخه لورنزو در جایگاه پنجم ایستاد.
زمان دیروز ایانونه کافی بود تا او را در جایگاه هفتم و پشت سر یوهان زارکو قرار دهد. دنیلو پتروچی و دنی پدروسا نیز با زمانهای دیروز خود هشتم و نهم شدند و الکس رینز که در تمرین سوم در جایگاه ششم قرار گرفت، در جدول کلی تمرینات در مکان دهم ایستاد و آخرین موتورسوار صعودکننده به Q2 بود.
ماوریک وینیالز نتوانست در تمرین سوم زمانی بهتر از ۱:۵۶.۵۳۴ ثبت کرده و در جایگاه دوازدهم تمرین اول قرار گرفت. در جدول کلی او در مکان چهاردهم ایستاد. این بدین معنی است که وینیالز باید برای ورود به Q2 در تعیینخط تلاش کند. درحالیکه کل کراچلو نیز تنها با اختلاف ۱ صدم ثانیه از راهیابی به Q2 یاز ماند.
اسکات ردینگ و آلوارو باتیستا تنها موتورسوارانی بودند که در این تمرین تصادفاتی داشتند. موتورسواران زیادی نیز ازجمله روسی از پیست خارج شدند اما تصادفی نکردند.
جدول نهایی تمرین سوم جایزهبزرگ موتو جی پی ژاپن ۲۰۱۷
رده | موتورسوار | تیم | سرعت متوسط | زمان | فاصله زمانی |
۱ | Marc MARQUEZ | Repsol Honda Team | ۲۹۸.۳ | ۱’۵۵.۲۵۴ | |
۲ | Valentino ROSSI | Movistar Yamaha MotoGP | ۲۹۵.۱ | ۱’۵۵.۲۸۳ | ۰.۰۲۹ / ۰.۰۲۹ |
۳ | Andrea IANNONE | Team SUZUKI ECSTAR | ۲۹۸.۰ | ۱’۵۵.۴۹۹ | ۰.۲۴۵ / ۰.۲۱۶ |
۴ | Jorge LORENZO | Ducati Team | ۲۹۴.۹ | ۱’۵۵.۵۵۸ | ۰.۳۰۴ / ۰.۰۵۹ |
۵ | Aleix ESPARGARO | Aprilia Racing Team Gresini | ۲۹۸.۱ | ۱’۵۵.۶۵۵ | ۰.۴۰۱ / ۰.۰۹۷ |
۶ | Alex RINS | Team SUZUKI ECSTAR | ۲۹۸.۸ | ۱’۵۶.۱۳۹ | ۰.۸۸۵ / ۰.۴۸۴ |
۷ | Pol ESPARGARO | Red Bull KTM Factory Racing | ۲۹۸.۵ | ۱’۵۶.۲۱۸ | ۰.۹۶۴ / ۰.۰۷۹ |
۸ | Johann ZARCO | Monster Yamaha Tech 3 | ۲۹۷.۶ | ۱’۵۶.۲۵۷ | ۱.۰۰۳ / ۰.۰۳۹ |
۹ | Dani PEDROSA | Repsol Honda Team | ۲۸۸.۵ | ۱’۵۶.۲۶۷ | ۱.۰۱۳ / ۰.۰۱۰ |
۱۰ | Sam LOWES | Aprilia Racing Team Gresini | ۲۹۳.۲ | ۱’۵۶.۲۸۱ | ۱.۰۲۷ / ۰.۰۱۴ |
۱۱ | Danilo PETRUCCI | OCTO Pramac Racing | ۲۹۹.۴ | ۱’۵۶.۳۲۹ | ۱.۰۷۵ / ۰.۰۴۸ |
۱۲ | Maverick VIÑALES | Movistar Yamaha MotoGP | ۲۹۷.۲ | ۱’۵۶.۳۵۴ | ۱.۱۰۰ / ۰.۰۲۵ |
۱۳ | Andrea DOVIZIOSO | Ducati Team | ۲۹۷.۳ | ۱’۵۶.۳۸۳ | ۱.۱۲۹ / ۰.۰۲۹ |
۱۴ | Alvaro BAUTISTA | Pull&Bear Aspar Team | ۲۹۵.۲ | ۱’۵۶.۴۹۸ | ۱.۲۴۴ / ۰.۱۱۵ |
۱۵ | Cal CRUTCHLOW | LCR Honda | ۲۹۱.۴ | ۱’۵۶.۷۸۷ | ۱.۵۳۳ / ۰.۲۸۹ |
۱۶ | Bradley SMITH | Red Bull KTM Factory Racing | ۲۹۱.۴ | ۱’۵۶.۸۴۰ | ۱.۵۸۶ / ۰.۰۵۳ |
۱۷ | Hiroshi AOYAMA | EG 0,0 Marc VDS | ۲۹۷.۴ | ۱’۵۷.۲۱۸ | ۱.۹۶۴ / ۰.۳۷۸ |
۱۸ | Loris BAZ | Reale Avintia Racing | ۲۹۲.۱ | ۱’۵۷.۲۳۷ | ۱.۹۸۳ / ۰.۰۱۹ |
۱۹ | Tito RABAT | EG 0,0 Marc VDS | ۲۹۲.۲ | ۱’۵۷.۲۴۷ | ۱.۹۹۳ / ۰.۰۱۰ |
۲۰ | Karel ABRAHAM | Pull&Bear Aspar Team | ۲۹۳.۵ | ۱’۵۷.۴۰۵ | ۲.۱۵۱ / ۰.۱۵۸ |
۲۱ | Hector BARBERA | Reale Avintia Racing | ۲۹۵.۲ | ۱’۵۷.۴۶۳ | ۲.۲۰۹ / ۰.۰۵۸ |
۲۲ | Kohta NOZANE | Monster Yamaha Tech 3 | ۲۹۵.۸ | ۱’۵۷.۴۹۷ | ۲.۲۴۳ / ۰.۰۳۴ |
۲۳ | Katsuyuki NAKASUGA | Yamalube Yamaha Factory Racing | ۲۹۳.۷ | ۱’۵۸.۵۲۸ | ۳.۲۷۴ / ۱.۰۳۱ |
۲۴ | Scott REDDING | OCTO Pramac Racing | ۲۹۳.۶ | ۱’۵۸.۷۳۰ | ۳.۴۷۶ / ۰.۲۰۲ |