پیست سوزوکای ژاپن،یکی از بهترین پیستهای حال حاضر فرمول یک است. سوزوکا آزمونی بزرگ برای اتوموبیلها و رانندگان فرمول یک است.
سوزوکا در سال ۱۹۶۲ بهوسیله هوندا بهعنوان مکانی برای تست خودروهای هوندا ساخته شد. این پیست بهوسیله طراح هلندی، جان هوگنهولتز که مشهورترین طراح پیست آن دوران بود طراحی شد. یک منطقه تفریحی و شهربازی بزرگ نیز برای آن تدارک دیده شد. چرخوفلک عظیم آن، نماد سوزوکا است. سوزوکا یکی از معدود پیستهایی است که شکلی شبیه عدد ۸ انگلیسی دارد.
سوزوکا تا قبل از ۱۹۸۷، مسابقات زیادی را میزبانی کرده بود. اما در این سال برای اولین بار دربهای خود را به روی تیمها و رانندگان فرمول یک گشود. از آن سال تا به امروز سوزوکا میزبان اکثر مسابقات جایزهبزرگ فرمول یک در ژاپن بوده، بهجز سالهای ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ که مسابقه فرمول یک در پیست فوجی برگزار شد. سوزوکا به این دلیل که جز آخرین مسابقات فصل بوده و هست، قهرمانان زیادی در تاریخ فرمول یک قهرمانی خود را در آن مسجل کردهاند.
این پیست همچنین به دلیل برخورداری از چالشبرانگیزترین پیچهای تقویم مسابقات، طرفداران زیادی در میان رانندگان فرمول یک دارد. پیچ راستگرد و سرعتبالای 130R و پیچ Spoon از پیچهای پرطرفدار سوزوکا هستند.
سوزوکا دارای ۱۸ پیچ بوده و طول آن ۵۸۰۷ متر است. رانندگان برای دیدن پرچم شطرنجی و عبور از خط پایان باید ۵۳ بار این مسیر را طی کنند و در کل بیش از ۳۰۷ کیلومتر را بپیمایند. رکورد این پیست در اختیار کیمی رایکونن است که در سال ۲۰۰۵ بهدستآمده.
رانندگان بعد از مستقیمی ابتدایی، در سرازیری به پیچ راستگرد شماره ۱ میرسند. سپس مسیر مستقیم بسیار کوتاهی را طی کرده و به پیچ سرعتبالای ۲ میرسند که باعث وارد شدن شتاب جانبی زیادی به گردن آنها میشود. سپس در سربالایی پیچهای S قرار میگیرند. بعد از پیچ ۶، مسیر به سمت پایین ادامه مییابد. سرپایینی کوتاه است و رانندگان باید قبل از رسیدن به پیچ Dunlop دوباره وارد سربالایی شوند. سپس به سمت پیچهای Degner پایین آمده و پس از گذر از آنها از زیر پل عبور میکنند.
بعدازآن از پیچ کوتاه شماره ۱۰ عبور کرده و به پیچ برگشتی شماره ۱۱ میرسند. در این پیچ Hairpin، سرعت کاهش شدیدی مییابد و شتاب گیری بعدازآن از اهمیت ویژهای برخوردار است. سپس پیچ بسیار پرسرعت و طولانی شماره ۱۲ قرار دارد که در شرایط خشک عبور از آن خوب به نظر میرسد. اما با بارش باران و خیس شدن پیست، این پیچ تبدیل به بلای جان راندگان و محلی برای ازدستدادن چسبندگی میشود. البته هوای ژاپن در اغلب مسابقات بارانی است.
رانندگان با خروج از پیچ ۱۲ وارد پیچهای Spoon میشوند. جایی که میکوشند که بیشترین سرعت ممکن را داشته باشند و در سرازیری بعدازآن، به بهترین نحو، شتابگیری کنند.
بعدازاین سرازیری سربالایی کوچکی قرار داشته و سپس پیست تا قبل از رسیدن به پیچ سرعتبالای 130R، پست و بدون تغییر ارتفاع است. این پیچ که اکثر رانندگان ترس از تصادف در آن را دارند با سرعت بیش از ۳۰۰ کیلومتر در ساعت طی میشود. سپس رانندگان به شیکین معروفی میرسند که آیرتون سنا و آلن پراست در سال ۱۹۸۹ در آنجا باهم برخورد کردند. بعدازآن وارد سرازیری شده و با عبور از پیچ ۱۸ از خط شروع عبور میکنند.
زمان برگزاری
سومین و آخرین مسابقه در قلمرو چشمبادامیها، ساعت ۱۴ بهوقت ژاپن شروع میشود. بینندگان ایرانی که خواهان دیدن این مسابقه فرمول یک هستند، باید در ساعت ۸:۳۰ صبح یکشنبه ۱۶ مهر به تماشای آن بنشینند. امیدواریم شاهد پوشش خوب این مسابقه توسط شبکه ورزش باشیم.
BMW
۱۳ مهر ۱۳۹۶من تو این پیست روندم البته نه در واقعیت……ولی یکی از راحت ترین پیست هاس خیلی خوش قلق و راحت تویه ذهن میره بر عکس پیست قبلی که یکی از سخترین پیست هاست.
Meysam..LaFerrari
۱۳ مهر ۱۳۹۶البته تو دنیای واقعی این پیست یکی از فنی ترین
و بهترین پیست های دنیاست ، در کنار اسپا قشنگ میتونی مهارت راننده هارو تو این پیست آزمایش کنی.
این پیست دون فورس نسبتا بالایی رو میطلبه و البته قدرت موتور هم توش خیلی تاثیرگذاره.
شباهت زیادی به سیلوراستون داره و بخش هائیش هم شبیه اسپای بلژیک هستن.
مرسدس میخواد پکیج اصلاح شده ی ایرودینامیکی خودش رو واسه این مسابقه بیاره و میخوان که اینجا پیروز باشن.
از بین 5 پیست باقی مونده همین سوزوکا با توجه به پیچ های باز و سریعی که داره روی کاغد مطلوب ترین و مناسب ترین پیست برای مرسدس هست و من پیشبینی میکنم مرسدس اینجا قوی ظاهر بشه.
یه خبر بد دیگه هم برای فراری اینه که احتمال داره کیمی رایکونن بخاطر تعویض برخی قطعات موتور مجبور به دریافت پنالتی بشه.
BMW
۱۳ مهر ۱۳۹۶البته میثم جان منظورم ازخوش قلق و راحت این بود که خیلی راحت نقشه و پیچهای این پیستو میشه حفظ کرد(برعکس نقشه مالزی که یکی از سخت ترین نقشه ها رو واسه حفظ کردن داره و بنظرم مهارت بهتری رو نسبت به این پیست می طلبه حداقل در بازی ?) وگرنه در سختیش مخصوصا محاسبه ترمز گری به علت کفیه زیاد(حتی در بازیا شبیه ساز) خیلی سخته و همینطور حفظ چسبندگی و جلوگیری از کُند فرمانی در پیچ های ۱۲ و۱۳و ۱۴.
راجبه شبیه بودن به سیلور استون شدیدا موافقم خیلی شبیها.
BMW
۱۳ مهر ۱۳۹۶البته اینوهم اضافه کنم که پیست شدیدا سرعیته و مرسدس حرف اولو در این پیست خواهد زد.
Nahid
۱۳ مهر ۱۳۹۶متاسفانه مرسدس به لطف موتورش تویه همه پیستا حرف اولو میزنه
:::فرشاد:::
۱۳ مهر ۱۳۹۶منم به لطف بازی Real Racing 3 تو این پیست رانندگی کردم و حسابی لذت بردم :)
Infinite
۱۳ مهر ۱۳۹۶در Gran Turismo هم میتونید این پیست رو تجربه کنید.
:::فرشاد:::
۱۳ مهر ۱۳۹۶پیست خیلی خوبیه، میشه راحت ازش امتیاز گرفت، به جز ۴ ۵ پیچ نسبتا تند، بقیه مسیرش مشکل خاصی نداره.
SERIAL WINNER
۱۳ مهر ۱۳۹۶.
خیلی دوس دارم یه روز سازندگان ژاپنی وارد فرمول 1 بشن و در سوزوکا مسابقه بدن ، مثلا TOYOTA یا NISSAN .
Ahmadreza 2002
۱۳ مهر ۱۳۹۶بی خیال بابا همین هوندا که اومده برا هفت پشتشون بسه تویوتا هم یه یه زمانی تو فرمول یک بود ولی اصلا عملکرد خوبی نداشت
البته روز های خوب مکلارن هوندا رو تو دهه 80و 90 نادیده نباید گرفت
Mohammadreza
۱۳ مهر ۱۳۹۶از اونجایی که رکورد این پیست متعلق به سال های قبل از 2010 هست میشه فهمید که تو این پست موتور تعیین کننده تر از ایرودینامیک و شاسیه
Nahid
۱۳ مهر ۱۳۹۶متاسفانه مرسدس باموتور قوویی که داره فرمول یک رو خسته کننده کرده چون همیشه اول میشه مثلا همین والتری بوتاس چرا تاوقتی توی ویلیامز بود سکو نمیاورد اما از وقتی اومده توی مرسدس امتیازش از کیمی رایکونن هم بیشتر شده و فک کنم بیشترین حرص رو تیم فراری مخصوصا سباستین فتل داره میخوره متاسفانه.
سیاوش
۱۴ مهر ۱۳۹۶جناب آقای بابک محبی عزیز
سپاسگزارم از مطالب خوبتون
پاینده وبرقرارباشی همیشه، به امید سکوی نخست برای دومین بار متوالی برای مکس