مسابقات

فرمول یک دراماتیک باکو، کابوس ورشتاپن و رستگاری پرز

مسابقات فرمول یک به همسایگی ایران رسیده و دور ششم آن در باکوی آذربایجان برگزار شد. تعیین خط با پرچم قرمز به علت تصادف استرول و جیوویناتزی درنهایت به چارلز لکلرک رسیده بود تا او دومین پول پوزیشن پیاپی خود را به دست آورد اما این بار هم همانند مسابقه قبلی، شانس چندانی با او یار نبود.

پشت سر لکلرک، همیلتون و ورشتاپن قرار داشتند. نبرد این دو در صدر جدول به مرحله بسیار داغی رسیده و برای نخستین بار، ورشتاپن از رقیب انگلیسی خود پیش افتاده بود. همین موضوع در بین دو تیم مرسدس و ردبول نیز اتفاق افتاد و پس از سال‌ها یکه‌تازی مرسدس، ردبول توانسته بود تاج پادشاهی را از سر این تیم بردارد.

استارت مسابقه بدون تغییر خاصی در رده تیم‌ها زده شد اما خیلی زود همیلتون و سپس ورشتاپن با سبقت از لکلرک، قدرت خودروهای خود را به رخ کشیدند. همیلتون می‌توانست با حفظ پیشتازی در این مسابقه، رده از دست رفته خود در جدول را نیز پس بگیرد اما داستان به همین نحو ادامه نیافت. با اولین پیت‌استاپ همیلتون، هر دو راننده ردبول در جلوی او قرار گرفتند. دلیل این امر، زمان ۴.۶ ثانیه‌ای پیت استاپ همیلتون دربرابر تایم فوق‌العاده ۱.۹ ثانیه‌ای ورشتاپن بود. مدیریت همیلتون توسط پرز و عدم توان همیلتون در عبور از او هم باعث باز شدن فاصله زیادی بین او و راننده اول مسابقه شد.

به نظر می‌رسید که خودروهای مرسدس در این مسابقه از سرعت کافی برخوردار نیستند. عملکرد بوتاس حتی بسیار فاجعه‌بار بود و به‌راحتی از خودروهای ضعیف‌تر نیز جا می‌ماند.

اما کابوس و فاجعه برای ردبول و ورشتاپن در دور ۴۷ اتفاق افتاد. او که تنها ۴ دور به پیروزی در این مسابقه نیاز داشت، با سر خوردن روی پیست بر اثر ترکیدن تایر و از دست دادن کنترل خودرو، به دیواره پیست برخورد کرد و از دور مسابقه خارج شد.

این حادثه باعث نمایش پرچم قرمز در دور ۴۹ در مسابقه شد و خودروها همگی به پیت لین هدایت شدند. تقریباً بعد از ۲۰ دقیقه توقف مسابقه، خودروها دوباره به خط استارت هدایت شدند. در این هنگام انتظار می‌رفت تا همیلتون رقابتی سخت برای کسب قهرمانی مسابقه و بازگرداندن تاج پادشاهی فصل برای خود داشته باشد.

اما اتفاقات دراماتیک مسابقه حتی در دور آخر هم ادامه یافت و این بار باوجود سبقت اولیه همیلتون، او در پیچ اول با قفل شدن ترمز از مسیر خارج شد و به رده آخر مسابقه سقوط کرد. بدین ترتیب بدشانسی و کابوس برای همیلتون نیز تکرار شد.

بدین ترتیب پادشاهی مکس در این مسابقات باوجود از دست دادن کابوس وار مسابقه با توجه به عملکرد رقیبش همچنان دوام یافت.

سرجیو پرز هم با رانندگی کم نقص و جسورانه خود توانست قهرمان مسابقه باکو باشد. چیزی که شاید خود او هم تصورش را نمی‌کرد. این نخستین پیروزی چکو برای ردبول و دومین پیروزی او در فرمول یک است.

سباستین فتل هم آقای خوشبخت این مسابقه بود. او برای نخستین بار از سال ۲۰۱۹ تاکنون توانست چند دور حتی پیشتاز مسابقه باشد. لنس استرول، هم‌تیمی او هم با برخورد به دیواره پیست از مسابقه خارج شد و درنهایت نیز فتل توانست سکوی دومی را از آن خود کند. فتل توسط تماشاگران هم به‌عنوان راننده برتر این مسابقه انتخاب شد.

پیر گسلی هم سکوی باارزش سومی را از آن خود کرد و لکلرک توانست امتیازات رتبه چهارمی را به دست آورد.

برخلاف فتل، بوتاس را باید آقای ناامیدی در این مسابقه نام داد. او حتی از کسب حداقل امتیاز برای مرسدس هم بازماند.

هرچند جنگ لفظی مدیران ردبول با مرسدس در هفته گذشته به اوج رسیده بود اما نمی‌توان حتی این مسابقه را به‌عنوان تحقیر و شکست نهایی تیم مرسدس دانست و باید در پیست‌های پرسرعت‌تر بعدی و ادامه مسابقات، شاهد رقابت جذاب‌تر این دو تیم بمانیم.

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۴۰ دیدگاه‌ها

  1. BenzSLR

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (1962 ديدگاه)

    خوب دیگه برد برا ردبول بسه بنز دیگه رحم نکن!

    1. Iman99

      ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (1864 ديدگاه)

      این برد ردبول و برد قبلی تو پیست ها بیشتر به دلیل قوانین امسال که به ضرر مرسدس بوده اتفاق افتاد اگه توجه کرده باشید تو همین پیست مرسدس در سکتور ۳ پیست به وضوح سریعتر بود تو دور تعیین خط هم که خودم دیدم همینطور بود ولی تو پیچ ها مثل سکتور ۱ و ۲ مشکل داشت با اینکه مرسدس بهترین و قوی ترین موتور رو داره ولی قوانین امسال به سود بعضی تیم ها شد یه نکته دیگه هم من توجه کردم ورشتپن خیلی به ماشین فشار میاورد برای حفظ جایگاه که همین نکته باعث شد که تو دور های آخر لاستیکش پنچر شه و به دیواره برخورد کنه این چیزی که بود که همیلتون میدونست و مدیریت لاستیک رو انجام میداد در آخر هم که همیلتون پیش افتاد لاستیکش قفل کرد و مقام اول رو دودستی تقدیم پرز کرد. لکرک هم بیچاره لیاقت سکو رو داشت که با بد شانسی مواجه شد.

      1. akrh78

        ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (1359 ديدگاه)

        هیچ اشتباهی از طرف مکس و قبل از اون استرول نبود مشکل کامل از تایر پیرلی بود
        ردبول میگه قبل از ترکیدن لاستیک حتی یه هشدار هم دریافت نکردیم نه لرزش نه تغییر فشار نه هیچی
        شما برو به همیلتون بگو موقع ری استارت بالانس ترمزش رو درست کنه که اونطوری نره تو ران اف 😁

        1. محمد امین

          ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
          سوابق: (2187 ديدگاه)

          همیلتون خیلی توب استارت زد ، مشکل از اون نبود ،اگر دقت می‌کردید قبل از شروع ترمز ها دود میکردن

    2. Reza

      ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (5360 ديدگاه)

      باکو رو ببین تورو خدا، حالم داره از کشور خودم بهم میخوره

  2. Farzad

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (2568 ديدگاه)

    عجب شهریه این باکو عجب پیست خیابانی زیبایی ولی از اونطرف آدم خوابش میگرفت با صدای گزارشگر شبکه ورزش 🙂

    عجیب و غریب ترین مسابقه فصل بود .
    تبریک به چکو که عالی بود دمش گرم .
    فراری ها افتضاح ( چه وضعشه ؟ )
    مکلارن ها افتضاح
    اسطوره ( فتل ) فوق العاده 👌 تبریک . ( البته فک نکنم تو پدال طرفدار داشته باشه )
    بوتاس که کلا هواخوری به درد فرمول ۳ هم نمیخوره تیم مرسدس یه خداحافظی خوشگل بهش بدهکاره 😂

    1. GT

      ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (1662 ديدگاه)

      آره واقعا مرسدس به یه راننده جسورتر از بوتاس نیاز داره، بوتاس از خودش هیچ عکس العملی نشون نمیده

      1. محمد امین

        ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (2187 ديدگاه)

        من کاری به این ریس ندارم ، ولی آدم هارو به خاطر یه اشتباه نباید سنجید ، بوتاس کارنامه ی خیلی قوی داره ک نایب قهرمان هم شده و پل و سکو ی زیادی داره، و قطعا از بهترین های فرمول یک هست ، کلا مشکل از مرسدس بود نه از بوتاس ، بوتاس اگر شرایطش فراهم باشه ، ۱۰ برابر مکس و دیگران که اسم نمیبرم تجربه و رانندگی داره

        1. Philipp

          ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
          سوابق: (1110 ديدگاه)

          استون مارتین موتورهای بنز رو استفاده می کنه

          و فتل الان با موتور بنز دوم شد
          ولی با موتور های فراری چیکار می‌کرد؟

          اشکال از خود خود بوتاسه

        2. akrh78

          ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
          سوابق: (1359 ديدگاه)

          بوتاس توی 10 راننده برتر گرید هم نیست، تاریخ فرمول یک پیشکش
          ***

        3. احمدرضا

          ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
          سوابق: (749 ديدگاه)

          ببخشیدا ولی با ماشین مرسدس اگه خودتم نخوای دیگه حداقل نایب قهرمان میشی
          ببین چقد طرف باید ضعیف باشه که نتونه

      2. Farzad

        ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (2568 ديدگاه)

        محمد امین جان ، سال های گذشته تیم مرسدس اصلا رقیبی نداشته ، ماشینش از همه تیم ها قوی تر بوده ، همیلتون همیشه به راحتی اول میشد بوتاس هم پشت سرش دوم ( هر چند که بعضی وقت ها همون دوم هم نمیشد ) ، امسال عملکرد ماشین ردبول با مرسدس برابر شده راننده واقعی اینجا باید خودشو نشون بده .

        1. محمد امین

          ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
          سوابق: (2187 ديدگاه)

          بله درسته که پارسال رقیب ها قوی نبودن ولی به هر حال بوتاس راننده ی خوبی هست ، مثل هر راننده ای یه دوزان افت داره ، شوماخر هم با اون عظمت یه دوران افتی داشت ، اما به‌نظرم بهترین ماشین رو امسال ردبول داره، البته با اختلاف کم ، چونکه برتری رو معمولا در خط مستقیم به دست میاره
          ولی من راننده ای رو بیشتر دوست دارم که در شرایط سخت خوب باشه ، مثل الونسو ، یا فتل ، و ….

        2. Iman99

          ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
          سوابق: (1864 ديدگاه)

          اشتباه میکنی اگه گراف ها و دیتیل های مسابقات رو دنبال کنی میبینی که تو سکتور هایی که مستقیمی داره مرسدس برتره این یعنی هنوز مرسدس بهترین و قویترین موتور رو داره تازه الان مرسدس واقعی رو نمیبینیم چون امسال تابلو بود که خواستن مرسدس رو با قوانین مهار کنن که مسابقات جذاب شه و همچنین صدای تیم های دیگه هم در اومده بود بابت اینکه مرسدس اختلاف زیادی با بقیه تیم ها داره چیزی که باعث شده ردبول شیر بشه قوانین امسال بوده که نه تنها به نفع ردبول شده بلکه از طرفی باعث کاهش عملکرد آئرودینامیکی مرسدس شه البته ورشتپن به نظرم جزء بهترین راننده هاست یکی دیگه هم کار تقلب مانند ردبول با بال انعطاف پذیر عقب بوده که همین کار هم ضریب درگ رو تو سرعت کاهش میده و کار موتور رو راحت میکنه همچنین خودروی ردبول از اول با ریک بالا ساخته شده و خودروی مرسدس با ریک پایینه که بخاطر همین قوانین هم تا آخر فصل نمیشه تغییرش داد که همین از نظر آئرودینامیک خیلی به نفع ردبول شد با این وجوددر شرایط برابر ردبول هنوز هم در حد مرسدس واقعی نیست.

        3. محمد امین

          ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
          سوابق: (2187 ديدگاه)

          فیلیپ عزیز ، عملکرد فراری سال ۲۰۲۰ خیلی بد بود و ماشین خوبی نداشتن تا فتل توانایی هاش رو نشون بده ، و سال ۲۰۲۱ بهتر شدن اما باز هم اون جایی که باید باشن نیستن
          در سال ۲۰۱۸ فتل بافراری نایب قهرمان شد و افتخارات خوبی گیرش اومد و از سال ۲۰۱۰ تا الان فراری بیشتر از ۴۸۰۰ امتیاز گرفته که اون رو باز هم بعد از مرسدس در رتبه ی ۲ قرار میده و به نظرم من مشکل اساسی از موتور و مهمتر اینکه استراتژی هست ،چون به وضوح مشخصه که فراری در تمرین های و تاین خط سریع تر از ریس هست
          و به نظرم پیشرفت مک لارن در این دوسال خوب بوده ، چون در سال های قبل از ۲۰۱۹ به سختی به ۵۰ امتیاز در کل مسابقه می‌رسیدن و در جدول سازندگان جزو تیم های آخر بودن ، اما الان خیلی بهتر شده و به تیم ۴ رسیدن و اگر ریکاردو خودش رو پیدا کنه بهتر هم میشه

        4. rezars pc

          ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
          سوابق: (475 ديدگاه)

          برابر نشده ردبول مثل همیشه با قوانین چرتو پرت و من در آوردی یقه مرسدسو چسبیده حالا سفتر

      3. TAHA MALEK

        ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (916 ديدگاه)

        واقعا ریکاردو رو باید بیارن مرسدس ریکاردو موقعی که تو ردبول بود استعدادشو نشون داد ولی بد شانسی اورد و تیم های بدی نصیبش شد اگه بیاد مرسدس عالی میشه

        1. Farzad

          ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
          سوابق: (2568 ديدگاه)

          ریکاردو فعلا با تیمش قرارداد داره .
          گزینه احتمالی توتو ولف برای جانشینی بوتاس ، راسل هست ، البته قرارداد همیلتون هم این فصل تمومه و معلوم نیست قراردادش رو تمدید کنن یا نه .

        2. احمدرضا

          ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
          سوابق: (749 ديدگاه)

          بوتاس خوبه اتفاقا
          کسی نمیگه بده
          اما سطحش فرمول یک نیست

    2. akrh78

      ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (1359 ديدگاه)

      اینجا خیلی طرفدار فرمول یک نیست
      اونایی هم که هستن اکثرا فن بوی مرسدس و همیلتون هستن چون زیاد اسمش رو توی اخبار ورزشی شنیدن این سالها
      ♥🇩🇪☝️🏆 🏆 🏆 🏆

  3. محمد امین

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (2187 ديدگاه)

    انتظار بیشتری از فراری داشتم در تمرین ها سریع تر بودن ، به نظرم استراتژی خوب نبود و تنها کار مثبت این بود که از رده ی ۴ به رده ی سوم رفتن
    و بهترین اتفاق این مسابقه سب بود که پودیوم گرفت
    و اینکه مکس و همیلتون بسیار بدشانسی آوردن

  4. Amirreza

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (2733 ديدگاه)

    انتظار رتبه بهتری از لوییس داشتم ، خیلی حیف شد

    1. Amirreza

      ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (2733 ديدگاه)

      و البته ورشتاپنم که کلا به فنا رفت

    2. محمد امین

      ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (2187 ديدگاه)

      لوییس خوب بود ،اگر اون اتفاق نمی افتاد

      1. Philipp

        ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (1110 ديدگاه)

        قبل شروع اون دو دور توتو ولف به همیلتون گفت که پشت سر پرز برون و به ماشین فشار نیار

        ولی همیلتون گوش نکرد و اینجوری رفت توی باقالیا

  5. محمد حسین

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (18 ديدگاه)

    میخواستم گریه کنمممممممم :((((
    چه قدر تلخ بود… چه قدر تلخ
    اول به عنوان طرفدار مرسدس متاسفم برای همیلتون و کل تیم… بعدشم متاسفم برای وستپن
    وااااااااای از این پیست
    وااااااااای
    دم شبکه ورزشم گرم با این گزارشگر انتخاب کردنش

  6. mahan

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (2324 ديدگاه)

    چرا همیلتون اول نشد؟؟
    همیلتون قبلا یکه تاز بود جدیدا یا به زور میبره یا دوم سوم میشه

    1. GT

      ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (1662 ديدگاه)

      چون بد شانسی میاره، فقط دلیلش همینه

      موافقم 1
      مخالفم 1
    2. akrh78

      ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (1359 ديدگاه)

      چون عیار راننده تو روزای سخت مشخص میشه نه اینکه ماشینت یه ثانیه سریعتر باشه پیچ 1 رو بگیری بری

  7. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (4617 ديدگاه)

    چه عجب همیلتون برنده نشد! ماشاالله تا اسم فرمول یک میاد یاد همیلتون می افتم!
    ایکاش میشد توی ایرانم برگزار میشد….

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. محمد رستمی نژاد

      ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (1180 ديدگاه)

      😂😂😂 ، توی ایران!

      1. Farzad

        ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (2568 ديدگاه)

        چرا کامنت نامربوط میزاری ؟
        این پست مربوط به فرمول یک هست ، تو میای از چینی ها میگی ؟؟؟!!!

  8. Navid_bivaN

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (3793 ديدگاه)

    چه عجب. فرمولا وان از یکنواختی در اومد.

  9. عشق ب ام و

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (144 ديدگاه)

    هیچ وقت فرمولا وان و اخبارش برام جذابیتی نداشتن و ندارن و نخواهندداشت !

    1. محمد امین

      ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (2187 ديدگاه)

      یه بار شروع کنید اخبار هارو چک کنید و مسابقات راببینید، حتما خیلی خوشتون میاد ، منم همینطور با فورمول یک آشنا شدم ، و الان معتاد بهش شدم 😄

  10. Behi

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (174 ديدگاه)

    عجب پیستی
    عجب شهری
    اف ۱ باکو همیشه پرحادثه و جذاب و عجیب بوده

  11. akrh78

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (1359 ديدگاه)

    “سباستین فتل هم آقای شانس در این مسابقه بود.”
    عجب 🤔🤔😏
    دو مسابقس داره راننده برتر میشه، مسابقه رو عالی مدیریت میکنه، پاشو یه میلیمتر خطا نزاشته، مجریای انگلیسی اسکای اسپورت کفشون بریده، همه دارن تحسینش میکنن
    اما توی پدال بهش میگن اقای شانس 👏👏👏 دمت گرم آقای سردبیر

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. سردبیر

      ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (761 ديدگاه)

      درود. این موارد که شکی نیست و راننده مورد علاقه من هم هست. از جهت گرفتن سکو گفتم چون سه راننده جلوتر از اون کارشون خراب شد و با ناباوری به سکو رسید.

      موافقم 2
      مخالفم 1
      1. akrh78

        ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (1359 ديدگاه)

        اگه اینطوریه که بقیه راننده های پایین تر از فتل هم خوش شانسی آوردن
        آیا اشتباه همیلتون از خوش شانسی فتله؟ آیا اینکه فراری ریس پیس نداره خوش شانسی فتله؟
        چرا نمینویسین مدیریت لاستیکش بی نقص بود و مزد رانندگی بی نقصص رو گرفت؟
        نظرتون چیه در مورد اینکه فتل توی استارت 2 رده گرفت، توی ری استارت هم 2 رده گرفت (بعد از تصادف استرول)، لاستیکش رو مدیریت کرد و استینت اول رو طولانی کرد و یوکی سونودا رو اورکات کرد، در کل مسابقه مشابه ردبولا تایم میزد (حتی با سافت کهنه در مقابل هارد نو) و در اکثر دور ها دومین یا سومین راننده سریع پیست بود

  12. محمد مختاری آذر

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (1000 ديدگاه)

    پرز واقعا خیلی پیشرفت کرده عالی هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا