فاصله چندانی با فصل ۲۰۱۵ فرمول یک باقی نمانده و تیمها و رانندگان، سخت مشغول آماده شدن برای مسابقات پیشفصل هستند. مسابقات اصلی فصل جدید در روز جمعه ۱۳ مارس ۲۰۱۵ برابر با ۲۲ اسفند در شهر ملبورن استرالیا آغاز میشود و تمام تیمها برای رسیدن به صدر جدول، قصد دارند مرسدس را شکست دهند. در نتیجه، به پنج علامت سؤال میرسیم که در ادامه آنها را مرور میکنیم.
آیا کسی هم میتواند مرسدس GP را شکست دهد؟
در فصل ۲۰۱۴ هیچکس نمیتوانست آنها را شکست دهد. هم لوئیس همیلتون و هم نیکو رزبرگ، در مسابقات شکستناپذیر به نظر میرسیدند و به پیروزیهای پشتسرهم دست مییافتند. البته رزبرگ شروع بسیار خوبی در ابتدای فصل داشت، ولی این همیلتون بود که با قدرت کار را به پایان رساند و جام قهرمانی را به خانه برد. ردبول ریسینگ و ویلیامز نیز در این مسابقات سرسخت نشان دادند، ولی در نهایت نتوانستند در رقابت موفق ظاهر شوند و راننده استرالیایی، دنیل ریکاردو، جایگاه سوم را در ردهبندی نهایی از آنِ خود کرد.
فراری و مکلارن، هر دو ناکامهای بزرگ رقابتها در فصل قبل بودهاند؛ ولی برای سال ۲۰۱۵ خون تازهای در بدنه این تیمها جاری شده است. سباستین وتل که چهار بار قهرمان این مسابقات شده برای فراری مسابقه خواهد داد و این در حالی است که فرناندو آلونسو نیز راننده مکلارن خواهد بود؛ مکلارن تیمی است که با هوندا همراه شده و به دنبال آیندهای بسیار درخشان است. آیا این فراری به کمک وتل خواهد بود که از مرسدس پیشی میگیرد؟ یا مکلارن-هوندا با تجربه آلونسو و باتن؟ و یا اینکه ردبول و ویلیامز در سال ۲۰۱۵ نیز همچنان نزدیکترین رقیب مرسدس خواهند ماند؟آیا سباستیل وتل راننده مناسبی برای فراری است؟
همه از قابلیتهای وتل آگاه هستیم. وی رانندهای ماهر، تهاجمی و بسیار سریع است و در این موضوع شکی نیست. ولی وقتی نتوانسته روزهای خوب گذشته را تکرار کند و در حالی که ردبول بهترین خودروی موجود در مسابقات نبوده، نتوانسته عملکرد درخشانی داشته باشد. فصل قبل آزمونی بزرگ برای وتل بود و در نهایت تنها توانست به مقام پنجم در بین رانندگان بسنده کند.
در همین حال، نمیتوان گفت که خودروی ۲۰۱۵ فراری دارای بالانس بهتری نسبت به ردبول خواهد بود. اگر این تیم، یک جهش بزرگ نداشته باشد، احتمال زیادی وجود دارد که وتل باز هم برای رسیدن به فرم مناسب خود تلاش زیادی داشته باشد.
در سال ۲۰۱۴، آنها دارای دو راننده به نامهای والتری بوتاس و فیلیپه ماسا بودند که میتوان گفت که عملکردی پایدار و سریع همانند همیلتون و رزبرگ داشتند. تنها به این دلیل «ویلیامز» نتوانست جایگاه دوم را در بین سازندهها بهدستآورد که دنیل ریکاردو فصلی خارقالعاده را در تیم ردبول سپری کرد. در پرسش بعدی به سراغ وی نیز خواهیم رفت.
ویلیامز توانست به ۳۲۰ امتیاز برسد که ۸۵ امتیاز کمتر از ردبول بود؛ ولی در همین حالا به اندازه ۱۰۴ امتیاز نسبت به فراری و ۱۳۹ امتیاز نسبت به مکلارن که در ردههای بعدی بودند، فاصله داشت. آنها در سال ۲۰۱۴ سریعترین خودروها را در مسیر مستقیم داشتند و در سال ۲۰۱۵ نیز همچنان از موتورهای مرسدس استفاده خواهند کرد.حسّ بسیار خوبی در رابطه با این تیم وجود دارد؛ آنها استعداد مناسبی در پیست و در شرایط بحرانی دارند و شاید هر کسی دوست داشته باشد که برای آنها کار کند. بهعنوان کارمند استخدامشده «ویلیامز مارتینی ریسینگ»، وقتی میخواهید یک مرسدسبنز جادهای خریداری کنید، مبلغ زیادی را صرفهجویی خواهید کرد. این مسئله در قرارداد کاری آنها آمده و کاملاً جدی است.
بنابراین، شاید تیمها باید قبل از اینکه به فکر شکست مرسدس GP بیفتند، اول از همه باید نگران پشتسر گذاشتن ویلیامز باشند و سپس برای رسیدن به صدر جدول تلاش کنند. والتری بوتاس، ستاره ویلیامز را نیز نباید فراموش کرد.
آیا دنیل ریکاردو در سطحی قرار دارد که بتوان ردبول را به صدر جدول برساند؟
جواب دادن به این سؤال شاید سادهتر باشد. باید گفت که ریکادور میتواند. وی راننده برجسته مسابقات ۲۰۱۴ بوده است. ریکاردو نهتنها به دنیا استعداد و سرعت خود را در پیست نشان داد، بلکه هوش و توانایی خود را در برخورد با شرایط مختلف به رخ کشید.
او تقریباً در هر مسابقه از فصل، سباستین وتل، همتیمی سابقش را پشتسر گذاشت و در نهایت با ۲۳۸ امتیاز، در جایگاه سوم در بین رانندگان قرار گرفت. در همین حال، اگر قدرت و حکمرانی مرسدس را درنظر بگیرید، ریکاردو با با جایگاه دوم که نیکو رزبرگ با ۳۱۷ امتیاز بود، فاصله چندانی نداشت. ردبول تنها کاری که باید برای بهبود شرایط خود در مسابقات امسال انجام دهد این است که به عنوان یک «تیم» عمل کند. شاید با خودروی جدید و اندکی سرعت و بالانس بهتر، شرایط برای آنها برای جنگ در صدرجدول فراهم شود؛ البته اگر مرسدس همان سطح عملکرد را حفظ کرده باشد. آیا مکلارن و هوندا نتیجهای شگفتانگیز رقم خواهند زد؟اگر طرفدار تیمهای رقیب هستید و در مورد میراث گذشته این تیم نگران هستید، باید گفت که شاید نگرانی شما بهجا باشد. در اواخر دهه ۱۹۸۰ و اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی، تیم بریتانیایی به همراه سازنده موتور ژاپنیاش، توانستند ۴۴ مسابقه را برنده از پیست بیرون آیند و در این مدت چهار عنوان قهرمانی در بخش رانندگان و چهار عنوان قهرمانی در بین سازندهها بهدست آوردند.
در همین حال، به نظر نمیرسد که چنین شرایطی، حداقل به این زودیها، برای آنها اتفاق بیفتد. ولی این تیم، حداقل دو تن از باتجربهترین، باهوشترین و سریعترین رانندگان فرمول یک را در اختیار دارد و نباید آنها را دستکم گرفت. با همه این اوصاف، عملکرد مکلارن-هوندا چندان قابل پیشبینی نیست. آنها (هوندا) سال ۲۰۱۴ را با آنالیز رقابتها گذراندهاند و تا جای ممکن برای رسیدن به مرسدس برنامه ریختهاند. حالا هم وقت آن رسیده که شانس خود را امتحان کرده و آموختههای خود را اجرا کنند. [polldaddy poll=8643788]
Lord Cezar
۲۱ بهمن ۱۳۹۳بدون شک لوئیس همیلتون دوباره میتونه قهرمان بشه . لوئیس همیلتون و سباستین وتل رو خیلی دوس دارم از نزدیم ببینم تو مسابقات .
slr722
۲۱ بهمن ۱۳۹۳سلام…
ای کاش نویسنده درباره 4 روز تمرینی خرز صحبتی هم کرده بود…
عملکرد تیم ها در این 4 روز.
مرسدس: در این 4 روز هر بار ثابت کرد که موتور پایداری خیلی خیلی خوبی داره و در همون روز اول رزبرگ بیش از 150 دور زد.
البته مرسدس تایم خوبی نزد. (اما من میدونم که از تمام قدرست استفاده نکردن که دسشون رو نشه.)
فراری: مثل پارسال جوگیر شد و بهترین تایم ها رو زد.
درهر صورت خودشو چه خوب چه بد نشون داد.
ردبول: همون روز اول موتور سوزوند. اما زیاد به این ردبولی ها اعتماد نیست.
پارسال هم از این کارا کردن. کلا ردبول زرنگه .
مکلارن: تو کل این 4 روز فقط 30 دور ماشین اوردن بیرون و فقط باش دور زدن…اصلا عملکرد موتوری معلوم نشد.
________________________________
درضمن بگم که پارسال موتور ها فیریز شده بودن.
یعنی اجازه دستکاری و پیشرفت اصلا نبود.
اما امسال این قانون بر داشتن.که مرسدس خیلی هم از این قانون شاکی شد.
چون رقابت برای سال 2015 نزدیک تر میشه…
خودمم خیلی دوس دارم بدونم که تو سال 2015 چه میشود؟؟؟؟
ایا مرسدس مثل پارسال یکه تاز میکنه؟؟؟
مکلارن بعد 23 سال با هوندا تیم داده.ایا یاد مرد بزرگ آیرتون سنا زنده میکنه؟؟؟
ایا فراری با افتخار ترین تیم فرمول 1 موفق میشود.
و در اخر
ایا ردبول با وجود مغز متفکر یعنی اقای ادریان نیوی میتونه به قهرمانی برگرده…؟؟؟
slr722
۲۱ بهمن ۱۳۹۳چند تا عکس خوب برای علاقه مند ها.
مقایسه دماغه ها: که تو این عکس مرسدس downforce ترین و مکلارن speed ترین.
http://8pic.ir/images/bwrhoyvi37jmm0pdxfzz.jpg
http://8pic.ir/images/2qo9t63bbr3gscctaftw.jpg
صادق
۲۲ بهمن ۱۳۹۳تا کامنتمو گذاشتم عکسا اومدن
پویا فراری هم امسال از ارسال خیلی سریع تره، کلا مرسدن خیلی شکل بالچه ها و اسپویلر هاشو عوض نکرده اما فراری خیلی تغییر کرده
فراری هم دماغه اش خیلی شبیه مکلارن شده
اونم امسال اومده که گازو بگیره، پارسال که خیلی لاک پشتی بود
ارادت
صادق
۲۲ بهمن ۱۳۹۳پدال، جان من این ویرایشا رو بذار
کیبورد من مشکل داره، بعضی از حروفو دزست نمیزنه، بعد میبینم که خیلی اشتباه دارم
اصلاحیه:
ارسال=پارسال
مرسدن=مرسدس
صادق
۲۲ بهمن ۱۳۹۳سلام پویا، خوبی؟
من نمیدونم چه حکمتیِ؟ فراری همیشه توی روزای تست و تمرین و گاها تعیین خط خوب ظاهر میشه اونوقت موقع مسابقه گند میزنه!!
امسال هر چی باشه و هر کی قهرمان بشه اینو مطمئن باش که مسابقات به مراتب جذاب تری انجام میشه
پارسال که خیلی چرت بود
ارادت
slr722
۲۲ بهمن ۱۳۹۳سلام صادق عزیز…بی معرفت کجایی؟ دلمون تنگ شده…
کلی خبر های خوب برات دارم.
اره درس گفتی دماغه فراری و مکلارن هر دو شبیه به هم هستن. هر دو speed هستن…
و اما خبر های خوب.
تو این روزا موتور فراری پایدارترین موتور نسبت به رقبا داره.
پایداری موتور هم میشد از پارسال فهمید. اما خوب امسال از پارسال میگن بهتره.به خاطر اپدیت ها.
اما خوب هیچ حرفی هم درباره ERS نزدن.که ایا اصلاح کردن یا نه.
حتما خودتم میدونی که فراری کلا پارسال مشکل شارژ باطری داشت .که امید وارم زودتر اصلاح بشه…
و از همه مهمتر.
شاید تو چند بازی اول خیلی از موتور فراری عملکرد چشم گیری نبینیم. اما تو سه موتور بعدی .موتور ها پیشرفت میکنن…
( امسال هر راننده 4تا موتور اجازه داره).
چون خودتم بهتر میدونی.
پارسال تیم ها چون سال اول موتور های V6 بود.کلی جای خطا داشتن.
تیم ها مشکلات موتوری فهمیده بودن.راه حلشم پیدا کرده بودن. اما اجازه دست کاری موتور نداشتن…
حالا این قانون دیگه امسال نیست…
شک نکن که فراری با 3 اپدیت خودش میتونه موتور پیشرفت بده…
slr722
۲۲ بهمن ۱۳۹۳راستی دعا کن موتور های هوندا هم مثل ادم کار کنن…
مشکل پیداری شدید دارن.
از لحاظ قدرت میگن میگن از موتور مرسدس هم قوی ترن.
اما قطع میشن یک دفعه…
البته خدارو شکر خدارو شکر مشکل حرارتی نیست…
مشکل حرارتی بزرگترین مشکل یه موتور فرمول 1 هستش…
صادق
۲۲ بهمن ۱۳۹۳پویا من که از رو سیستم هم وایبرو پاک کردم، دیگه دیوونم کرده بود از بسکه قاطی داشت
در مورد فراری آره قبوا دارم، موتور پایداره، بنز هم خوبه انصافا
در مورد هوندا هم بگم یکمی از این مشکلاتو باید بذاری پای اینکه فعلا نمیخوان با حداکثر توان بیان تا دستشون رو بشه
از طرفی هم هوندا-مکلارن شاید چند مسابقه ی اولو خوب ظاهر نشه ولی میدونم که با آلونسو امسال میخواد غوغا کنه
راستی برای خبرا هم خیلی ممنون، حال دادی اساسی ;)
Reza.nur Deutschland.nur der Mercedes
۲۲ بهمن ۱۳۹۳درود
چن تا اشکال
اول اینکه مرسدس جی پی نداریم و اون اسم مال زمان شوماخر و رزبرگ بود. الان اسم تیم mercedes amg petronas هست
دوما فتل چهار بار قهرمان شده نه پنج بار
سوما (که خیلی منو اذیت میکنه) اینه که یه جور در مورد ویلیامز صحبت شده که انگار در مورد ماراشا یا تورو روسو حرف میزنن…این تیم پر افتخار ترین تیم فرمول یکه بعد از فراری
چهارما اینکه مکلارن هوندا خیلی بعیده تو این فصل مرسدسو بگیره…درسته افتخارات زیادی داشتن ولی افتخاراتو باید بزاری در کوزه ابشو بخوری…فرمولا این چیزا سرش نمیشه…!!!!
بقیشو هر وقت یادم اومد میگم.
pony car
۲۱ بهمن ۱۳۹۳فقط مرسدس
احمدرضا ب ام و
۲۱ بهمن ۱۳۹۳الان مرسدس سال دیگه آوودی تمام
mory
۲۱ بهمن ۱۳۹۳آئودی F1 داره؟!
مسعود
۲۱ بهمن ۱۳۹۳امسالم مرسدس و راننده هاش قهرمانه. مطمئن باشین
farzad
۲۱ بهمن ۱۳۹۳با این که خودم طرفدار مرسدسم ولی به مکلارن رای دادم چون طبق اخباری که شنیدم هوندا و مکلارن امسال گل کاشتن و یه ماشین عالی اماده کردن رانندشم که الونسو یکی از بهتریناس
صادق
۲۱ بهمن ۱۳۹۳امسال هم به احتمال زیاد مرسدس عنوان قهرمانی رو به دست میاره، چون این تیم به ثبات رسیده، چیزی که بقیه ی تیمها دارن تلاش میکنن بهش برسن، در واقع مرسدس فعلا یه قدم جلوتر از بقیه اس
در مورد فراری هم خیلی آدما رو از دست داد و خیلی آدما رو هم به دست آورد ولی به جرات میتونم بگم مهمترین آدمی که توی این موقعیت میتونست از دست بده و از دست داد، آلونسو بود :(
godfather
۲۱ بهمن ۱۳۹۳البته یکی از بزرگترین دلایل عقب افتادن فراری تو مسابقات فصل قبل استفاده از تاکتیک های اشتباهی بود که توسط مربی تیم استفاده میشد
Ahmad..F12
۲۱ بهمن ۱۳۹۳انیس جان ممنون
بی شک، مرسدس و همیلتون همچنان در صدر خواهند بود
البته من به فراری هم امید زیادی دارم
احتمال 60 رو به مرسدس و 40 رو به فراری میدم
h112
۲۱ بهمن ۱۳۹۳فرمول یک رو به یه اسم میشناسم….ردبول…
سعید
۲۱ بهمن ۱۳۹۳ماشین ردبول رنگش زشته
Zora
۲۳ اسفند ۱۳۹۳بازم که لوئیس همیلتون!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!