بعد از پایان مرحله یازدهم (که در شهر برنو جمهوری چک برگزار شد و گزارش آن را در پدال به اطلاع شما رساندیم) مسابقات موتوجیپی و گذراندن دو هفته در انتظار و استرس، موتورسواران حاضر در موتوجیپی ۲۰۱۵، همگی راهی انگلیس شدند تا خود را برای انجام نبرد دوازدهم در پیست سیلوراستون (Silverstone Circuit) این کشور آماده کنند. این پیست در زمان جنگ جهانی فرودگاه بود و بعداً به محل نگهداری هواپیماها تبدیل شد، زمانی هم که تبدیل به پیست شد باندهای آن جزئی از مسیر پیست شدند.
در تایمگیری که روز بیست و نهم آگوست (هفتم شهریورماه) انجام شد، در یک هوای صاف و مناسب موتورسواران با اختلافات اندکی نسبت به یکدیگر از خط پایان عبور کردند تا نوید یک مسابقه جذاب و هیجانانگیز را به تمام موتوجیپی دوستان بدهند. در پایان این تایمگیری، چهار نفر برتر به این ترتیب بودند: مارک مارکز در خط اول جای گرفت، خورخه لورنزو و دنی پتروسا به ترتیب پشت سر وی جا گرفتند و والنتینو روسی هم در خط چهارم ایستاد. مسابقه اصلی نیز دیروز (هشتم شهریور) و در حضور بیش از هفتاد و دو هزار تماشاگر که حضورشان جو پر شور و مناسبی را برای انجام این مرحله از مسابقات پدید آورده بود، شروع شد اما وضعیت آب و هوا آنقدرها هم خوب نبود چرا که باران در حال باریدن بود و چسبندگی سطح پیست به دلیل خیسی زیاد، کم شده بود اما با وجود این شرایط، موتورسواران با موتورسیکلتهای مخصوص پیست خشک خود، مرحله گرم کردن (Warm Up) را شروع کردند و در حقیقت امیدشان به این بود که بارندگی کمتر شود تا بتوانند با همان موتورسیکلتها به مسیر مسابقه ادامه دهند.
چند دور بیشتر از گرم کردن موتورسوارها و موتورسیکلتهایشان نگذشته بود که همگی به دلیل کاهش نیافتن میزان بارندگی راهی گاراژهای خود شدند تا موتورسیکلتها را با موتورسیکلتهای مخصوص هوای بارانی عوض کنند که این مورد یکی از تفاوتهای اصلی موتوجیپی با مسابقات فرمول یک است؛ هنگام هوای بارانی در فرمول یک فقط شاهد تعویض لاستیکها هستیم اما در موتوجیپی به دلیل آنکه این وضعیت آب و هوایی بهجز لاستیک مخصوص، امکانات دیگری از جمله تفاوت در سیستم تعلیق موتورسیکلتها را نیز میطلبد، تیمها مجبورند که یک موتورسیکلت جداگانه و مخصوص این شرایط طراحی کرده و همراه داشته باشند.
عمل تعویض موتورسیکلتها در چشم برهم زدنی انجام میشد و معلوم بود که ورزشکاران قصد دارند که خیلی سریع به مسیر برگشته و مسابقه را شروع کنند اما مسئول پیست دستور داد که پرچم قرمز بر افراشته شود تا موتورسواران نتوانند از محوطه رو به روی گاراژها خارج شوند و مسئولین هم زمان لازم برای بررسی پیست و میزان بارندگی را داشته باشند، پس موتورسواران مجبور به بازگشت به گاراژهای خود شدند تا بعد از یک وقفه پانزده دقیقهای خود را برای شروع مسابقه آماده کنند. نکتهای که همچنان در مورد خورخه لورنزو و دیگر هم تیمیاش یعنی والنتینو روسی وجود دارد اختلاف به وجود آمده بین این دو راننده است، اختلافی که بعد از چند مسابقه اول پیش آمد و تا حدی جدی شد که این دو حتی گاراژهایشان را هم از یکدیگر تفکیک کردند در حالی که در مسابقات ابتدایی فصل علاوه بر این که از یک گاراژ مشترک استفاده میکردند، سعی میکردند تا با گفتن و یادآوری نکات فنی به یکدیگر کمک کنند. از نکات جالبتوجه دیگر در مورد این مسابقه، حضور برد پیت، بازیگر مشهور هالیوود به همراه پسرش در محوطه گاراژ تیمها بود.
تیم دوکاتی در چند سال اخیر اصلاً در هوای بارانی عملکرد خوبی نداشته و به نظر میرسد که این روند همچنان ادامه دارد، از طرفی خورخه لورنزو هم بعد از سانحه و مصدومیتی که چند سال پیش در هوای بارانی تجربه کرد همیشه ترس و احتیاط ملموسی را از او در هوای بارانی شاهد بودیم و همانطور که خود وی هم بعد از همین مسابقه طی مصاحبهاش اشاره کرد: آخرین باری که در هوای بارانی موفق به پیروزی شده، ده سال پیش بوده.
به دلیل بارندگی سرعت متوسط موتورسیکلتها نسبت به شرایط خشک افت قابل توجهی داشت و این شرایط رقابت خیلی نزدیکی را بین موتورسواران ایجاد کرده بود. در آستانه دور ششم استفان به رودل (Stefan Bradl) راننده تیم آپریلیا، زمین خورد و از دور مسابقه خارج شد.
در شرایطی که مارک مارکز و والنتینو روسی خود را از دیگر رقبا جدا کرده بودند و همه اعضای تیم هوندا منتظر بودند تا پیشی گرفتن مارک را که سایه به سایه والنتینو در حرکت بود ببینند، مارک در کمال ناباوری در فاصله هشت دور تا پایان در پیچ استو زمین خورد و از دور مسابقه خارج شد، خروج مایک فرصت را برای آندرا دُویزیُسو (Andrea Dovizioso) و دنیلو پتروچی (Danilo Petrucci) که رقابت فشردهای با یکدیگر داشتند فراهم کرد تا به رتبه دوم برسند اما اتفاق عجیب دیگری هم در حال رخ دادن بود؛ والنتینو روسی به طرز خیلی عجیبی زمان از دست میداد به شکلی که اختلاف هشت ثانیهاش در هشت دور مانده به پایان، تبدیل شده بود به حدود یک ثانیه در فاصله سه دور تا پایان مسابقه و این یعنی در طول پنج دور، هفت ثانیه از دست داده بود؛ رقمی که دلشوره را برای هواداران و کادر فنی وی به همراه آورده بود اما سرانجام با استفاده از تجربه و مهارت خود در سه دور باقی مانده فاصله را زیاد کرد و به مقام نخست رسید تا شادی را برای خود و هوادارانش به ارمغان بیاورد. دنیل پتروچی و آندرا دُویزیُسو هم به ترتیب دوم و سوم شدند، خورخه لورنزو هم به رتبه بهتر از چهارمی دست نیافت.
1- والنتینو روسی از تیم اصلی یاماها با زمان 46m 15.617s
2 – دنیل پتروچی از تیم فرعی دوکاتی ((Octo Pramac Racing با زمان 46m 18.627s
3- آندرا دُویزیُسو از تیم اصلی دوکاتی با زمان 46m 19.734s
4- خورخه لورنزو از تیم اصلی یاماها بازمان 46m 21.343s
5- دنی پدروسا از تیم اصلی هوندا با زمان 46m 26.749s پنج رتبه برتر نیز در جدول ردهبندی به این شکل قرار گرفتهاند:
1- والنتینو روسی از تیم یاماها با ۲۳۶ امتیاز و چهار قهرمانی.
2- خورخه لورنزو از تیم یاماها با ۲۲۴ امتیاز و پنج قهرمانی، با دوازده امتیاز کمتر در تعقیب والنتینو روسی است.
3- مارک مارکز از تیم هوندا هم با ۱۵۹ امتیاز و سه قهرمانی در جایگاه سوم قرار دارد.
4- آندرا لنون از تیم دوکاتی با ۱۵۰ امتیاز.
5- آندرا دُویزیُسو از تیم دوکاتی با ۱۲۰ امتیاز.
متین
۹ شهریور ۱۳۹۴سلام …
مسابقه فوق العاده ای بود … اولش که استارت لورنزو عالی بود … بعدشم سبقت گرفتن مارکز و روسی هیجان رو بیشتر کرد … کار کراچلو واقعا میتونست روی سکو بره اگه میلر ناشیانه سبقت نمیگرفت … پدروسا هم میتونست به گروه پیشتاز برسه و حتی روی سکو بره اما اشتباهاتش باعث شد که تو دورای آخر لورنزو ازش سبقت بگیره … ولی از همه بدتر شاید همون پیچ اول بود که دو سه تا راننده از جمله مارکز رو از مسابقه خارج کرد … این افتادن از روی موتور باعث شد تا فاصله امتیازیش از لورنزو و روسی زیاد شه و سومین مسابقه ای که نتونست به اتمام برسونه رو تو کارنامش ثبت کنه … از همه زیباتر هم کل کل دویدسیوزو با پتروچی بود … در کل روز روزه یاماها بود …
روز خوش
Lord Cezar
۹ شهریور ۱۳۹۴واقعا والنتینو روسی یه موتور سوار حرفه ای و کار بلد هست . خیلی عالی بود .
Hamid...Audi
۹ شهریور ۱۳۹۴یاماها رو عشقه هم روسی هم لورنزو
hosein.g
۱۰ شهریور ۱۳۹۴آقا بیژن خواهشا خبر توقیف اون موتور شیش سیلندره تو یزد رو بزار
اصن نمیدونستم موتور شیش سیلندر و1800ccوجود داره
بیژن دولت سرایی
۱۰ شهریور ۱۳۹۴اون بنده خدا که راهی دادگاه شد چون موتورش قاچاق بود
معمولا موتورایی با این حجم فقط تو طبقه بندی کروز وجود داره و از لحاظ سرعت از 1000 سی سی های تو کلاس اسپرت خیلی پایین ترن
الان تو ایران KAWASAKI VULCAN 1700 Vaquero ABS داره به صورت قانونی فروش میره (پلاک نمیشه ولی) قیمتشم 138.200.000 تومنه
ارمان
۱۰ شهریور ۱۳۹۴دوستان یکم بیربط ببخشید دوستانی که اطلاعات دارن تو دنیای موتور سیکلت جایگاه کمپانی کاوازاکی از نظر کیفی به چه شکل هست اصلا جزو برندهای معروف هست؟ یکم میخام مقایسه ای در موردش بدونم , جایگاهش در صنعت موتور چه جوریه؟
بیژن دولت سرایی
۱۰ شهریور ۱۳۹۴سلام آرمان جان
جایگاه کاوازاکی نسبت به دو تا کمپانی هموطنش یعنی هوندا و یاماها پایین تره و لی به خودی خود جزء محصولات با کیفیت در سطح جهانه و توی آمریکا و اروپا هم خوب فروش میره
البته توی مسابقات بین المللی موتو کراس میشه گفت که بهترینه ….. در کل توی طبقه بندیه کراس بهترینه و تو طبقه بندی اسپورت و سوپر اسپورت هم اول هوندا و بعد یاماها..
بیژن دولت سرایی
۱۰ شهریور ۱۳۹۴البته منظورم اسپرت و سوپر اسپرت بود.. :)
AHMADREZA
۱۰ شهریور ۱۳۹۴مطلب جالبی بود مرسی
Reza :: Deutschland :: Mercedes
۱۰ شهریور ۱۳۹۴کار میلر در نوع خودش واقعا احمقانه بود
فقط این که بقیه موتور سوارا خودشونو کنترل میکنن و با مشت و لگد به جون مقصر نمیوفتن جای تحسین داره
نوید جهرمی
۱۱ شهریور ۱۳۹۴بیژن جون طی مقالات موتوری ک داری مینویسی تاریخچه و جایگاه کنونی موتورسازا هم تو برنامت بزار.
ممنون از مطالب مفیدت
بیژن دولت سرایی
۱۱ شهریور ۱۳۹۴ایده خوبی بود
ممنون نوید جان
Xman
۱۶ مهر ۱۳۹۴دلم برای مارکز میسوزه!