مسابقه فرمول یک ایتالیا در مونزا، خانه فراری امسال با هیجان کمتری آغاز شد. رانندگان فراری در تعیین خط تنها ردههای سیزده و هفدهم را کسب کرده بودند.
این مسابقه همچنین با دو خبر مهم دیگر همراه شده بود. این دو خبر خداحافظی کلر ویلیامز مدیر این تیم و آخرین بازمانده خانواده پرافتخار ویلیامز پس از مسابقه ایتالیا و همچنین تغییر نام تیم رنو به آلپاین در فصل آینده بود.
لوئیس همیلتون در خط نخست، با کسب یک پول پوزیشن دیگر راه را برای یک پیروزی دیگر هموارتر میدید. پشت سر او نیز همتیمیاش والتری بوتاس قرار داشت. برخلاف چند مسابقه اخیر، خبری از ورشتاپن در پشت سر رانندگان مرسدس نبود و جایگاه سوم در اختیار ساینز و خط چهارم هم به سرجیو پرز اختصاص یافته بود.
استارت پرهیجان مسابقه با جا ماندن بوتاس همراه بود. ساینز و نوریس هم بلافاصله پشت سر همیلتون قرار گرفتند. ورشتاپن هم استارت خوبی نداشت و به رده هشتم سقوط کرد.
در دور ششم سیستم ترمز عقب خودروی فراری فتل آتش گرفت و او ترمزش را از دست داد و با موانع پیست هم برخورد کرد. البته فتل خود را به پیت لین رساند اما از ادامه مسابقه جا ماند.
در دور ۲۰ هم خروج مگنوسن از پیست به علت نقص فنی و حضور در کنار پیست باعث ورود خودروی ایمنی به مسابقه شد. جیوویناتزی و همیلتون خیلی سریع وارد پیتاستاپ شدند اما اعلام شد که پیت لین به علت نزدیکی به خودروی مگنوسن به ورودی آن بسته شده و سایر خودروها چند دور بعد به ناچار وارد پیت لین شدند. این اتفاقات ترتیب خودروها را تغییر زیادی داد. مثلاً سرجیوپرز چندین پله سقوط کرد. بوتاس تا رده دهم پایین رفت و ورشتاپن هم دوازدهم بود. در این میان صعود لطیفی تا رده نهم هم جالب بود.
اما فاجعه برای فراری در دور ۲۵ تکمیل شد و لکلرک مستقیم به درون موانع پیست رفت. خوشبختانه او از این تصادف بزرگ بدون صدمه بیرون آمد. پس از این واقعه پرچم قرمز هم بالا رفت و خودروها همگی به پیت لین هدایت شدند.
همیلتون و جیوویناتزی به علت ورود به پیت لین در زمانی که ورود به آن ممنوع بود هر کدام ۱۰ ثانیه توقف در پیت لین جریمه شدند. همیلتون در زمان پرچم قرمز سوار یک اسکوتر شد و سراغ استراتژیست های تیم خود رفت که صحنه جالبی بود.
در این میان لنس استرول با یک خوششانسی مواجه شد. او که پیتاستاپی نداشت این فرصت را یافت که تعویض تایرهای خود را در زمان پرچم قرمز انجام دهد.
بدین ترتیب بار دیگر خودروها در خط استارت قرار گرفتند. ساینز اما قدر موقعیت خوب خود را ندانست و در استارت جا ماند تا رده ششم سقوط کرد. همیلتون همان دور اول بعد از شروع مجدد و ماندن ۱۰ ثانیهای در پیت لین به مسابقه بازگشت درحالیکه نفر آخر مسابقه بود و حداقل ۳۰ ثانیه زمان از دست داده بود. گسلی هم پیشتاز مسابقه شد درحالیکه رایکونن او را تعقیب میکرد.
ورشتاپن در دور ۳۱ به علت مشکل پاوریونیت از مسابقه خارج شد درحالیکه روز بدی را پشت سر گذاشته بود و فرصتی برای پیوستن به پیشتازان نیافت.
همیلتون که تا نیمه مسابقه پیشتازی بلامنازع بود با یک خطای ساده، همه چیز را از دست داد. تغییرات غیرقابلانتظار و باور در ردهبندی رانندگان باعث افزایش دوز هیجان این مسابقه شده بود.
رقابت ساینز و گسلی در دورهای آخر به اوج رسیده بود. اما راننده تیم مک لارن نتوانست بر راننده جوان تیم آلفاتوری-هوندا فائق آید. با این وجود این اولین پیروزی شگفتانگیز برای گسلی بود و ساینز هم بهترین نتیجه خود تاکنون را کسب کرد. استرول هم دومین سکوی خود را در این فصل و سکوی سوم را برای ریسینگ پوینت کسب کرد.
سرانجام پیر گسلی که فصل قبل از ردبول اخراج شده بود توانست در میان ناباوری، پیروز این مسابقه عجیب شود. او بهترین راننده این مسابقه از نگاه بینندگان هم شد.
همیلتون هم با جنگندگی فراوان مسابقه را با رده هفتم تمام کرد و البته امتیاز سریعترین دور پیست را هم کسب کرد.
رده بندی رانندگان مسابقات فرمول یک (۲۰۲۰)
رتبه | نام راننده | ملیت | تیم | امتیاز |
---|---|---|---|---|
۱ | لوئیس همیلتون | بریتانیا | مرسدس | ۳۴۷ |
۲ | والتری بوتاس | فنلاند | مرسدس | ۲۲۳ |
۳ | مکس ورشتاپن | هلند | ردبول ریسینگ-هوندا | ۲۱۴ |
۴ | سرجیو پرز | مکزیک | ریسینگ پوینت | ۱۲۵ |
۵ | دنیل ریکاردو | استرالیا | رنو | ۱۱۹ |
۶ | کارلوس ساینز | اسپانیا | مکلارن-رنو | ۱۰۵ |
۷ | الکساندر آلبون | تایلند | ردبول ریسینگ-هوندا | ۱۰۵ |
۸ | چارلز لکلرک | موناکو | فراری | ۹۸ |
۹ | لندو نوریس | بریتانیا | مکلارن-رنو | ۹۷ |
۱۰ | پیر گسلی | فرانسه | آلفاتوری-هوندا | ۷۵ |
۱۱ | لنس استرول | کانادا | ریسینگ پوینت | ۷۵ |
۱۲ | استبان اکون | فرانسه | رنو | ۶۲ |
۱۳ | سباستین فتل | آلمان | فراری | ۳۳ |
۱۴ | دنیل کیات | روسیه | آلفاتوری-هوندا | ۳۲ |
۱۵ | نیکو هالکنبرگ | آلمان | ریسینگ پوینت (راننده ذخیره) | ۱۰ |
۱۶ | کیمی رایکونن | فنلاند | آلفارومئو | ۴ |
۱۷ | آنتونیو جیوویناتزی | ایتالیا | آلفا رومئو | ۴ |
۱۸ | جورج راسل | بریتانیا | ویلیامز-مرسدس | ۳ |
۱۹ | رومن گروژان | فرانسه | هاس-فراری | ۲ |
۲۰ | کوین مگنوسن | دانمارک | هاس-فراری | ۱ |
۲۱ | نیکولاس لطیفی | کانادا | ویلیامز-مرسدس | ۰ |
amir???
۱۶ شهریور ۱۳۹۹چند تا مسابقه حوصله سر بر ارزششو داشت واقعا مهیج بود شاید کسی باور نکنه ولی 10 دقیقه قبل از مسابقه به یکی از دوستان گفتم این مسابقه بسیار جذاب و دراماتیکی خواهد شد واقعا عجیب بود
امیر
۱۶ شهریور ۱۳۹۹وای فوق العاده بود این مسابقه? اون دوستانی که ندیدن چهارشنبه یا پنج شنبه همین هفته تکرارشو میزاره فکر کنم دیگه دور دوره گزلی و ساینز باشه و فوق العاده ناراحتم برای فراری?
NISSAN GTR SOLTAN
۱۶ شهریور ۱۳۹۹حیف شد همیلتون بدشانسی اورد
ولی مسابقه ی جذابی بود
SF90 STRADALE
۱۶ شهریور ۱۳۹۹آقای مو فرفری دست از سر فراری بردار
هیچکس مثل متیا بینوتو نمی تونست پُر افتخارترین تیم تاریخ F1 رو اینجوری نابود کنه
جالب اینجاست که وعده به اوج رسیدن فراری از سال ۲۰۲۲ به بعد رو میده
واقعاً عجیبه این وعده وعیدها ؛ تیفوسی های فراری تحمل این افتضاحات رو ندارن و مطمئناً واکنش نشون میدن
ارشیاsvj
۱۶ شهریور ۱۳۹۹تکرارش کیه؟
بعدمدت ها انگار یه مسابقه باحال دادن.
فراری چرا کلا ول کرده؟
شاید منتظر تغییراتی بزرگیه که فصل بعدی قراره بدن!!
Mohammad
۱۶ شهریور ۱۳۹۹فراری عاشقت میمونم.
اسب سرکش دوباره بلند شو.
Hamed
۱۷ شهریور ۱۳۹۹این برد به راستی ضربت محکمی بود بر دهان کریستین هورنر و هلموت مارکو