مسابقات

هرآنچه باید از جایزه‌بزرگ فرمول یک مکزیک بدانیم

هر آنچه باید از جایزه‌بزرگ مکزیک بدانیم. از زمان برگزاری تا برندگان پیشین، تمام اطلاعات کلیدی و آمارهای گرندپری مکزیک را برای شما گردآورده‌ایم.

پیست برادران رودریگز، پرواز در ارتفاع بالا

ارتفاع، پیست شهر مکزیکوسیتی را خاص کرده است. این پیست در ارتفاع بالاتر از ۲۲۰۰ متر از سطح دریا قرار گرفته و مرتفع‌ترین پیست تقویم مسابقات فرمول یک است. اکسیژن موجود در این ارتفاع تنها ۷۸ درصد اکسیژن موجود در سطح دریاست. این بدان معنی است که موتور احتراق داخلی اتوموبیل‌های فرمول یک قدرت کمتری تولید خواهند کرد و ترمزها دیرتر خنک خواهند شد. درواقع این پیست نیروی زیادی برای ترمز طلب می‌کند و تنها در کانادا و ابوظبی، اتوموبیل‌ها به نیروی نگه‌دارنده‌ی بیشتری نیاز دارند.

پیچ کلیدی: پیچ شماره ۱۶

قسمت استادیوم یکی از مشخصه‌های پیست برادران رودریگز در اکثر تصاویر است. پیچ ۱۲ که ترمز گیری سنگینی بعد از مستقیمی برگشتی طلب می‌کند به استادیوم وارد می‌شود. همچنین این مستقیمی کوتاه فرصتی برای سبقت‌گیری رانندگان جسور درجایی است که کمتر سبقتی اتفاق می‌افتد. وارد شدن به این جایگاه‌های تماشاگران حسی همانند گلادیاتورهایی که در نبرد باهم هستند به رانندگان می‌دهد. این، نبردی کم‌سرعت است و با رسیدن به پیچ بازگشتی ۱۳، کم سرعت‌تر هم می‌شود. سپس با رانندگان رسیدن به پیچ‌های ۱۴ و ۱۶ آماده‌ی خروج از استادیوم می‌شوند. پیچ ۱۶، پیچی است که یافتن روش درست خروج از آن با بیشترین کشش ممکن بسیار مهم است، چون مستقیمی ۱.۳ کیلومتری بعدازآن قرار دارد که ماکزیمم سرعت در آن، تأثیر بسزایی در زمان یک دور پیست دارد.

دومین بار همیلتون؟ یا اولین بار در مکزیک؟

تنها راننده‌ی این فصل که تابه‌حال در مکزیک برنده‌شده، لوئیس همیلتون است. او در سال ۲۰۱۶ در مکزیک روی سکوی اول ایستاد. برنده‌ی سال ۲۰۱۵ مکزیک،  دیگر راننده‌ی گروه مرسدس نیکو روزبرگ بوده. اگر همیلتون برای دومین بار در مکزیک قهرمان شود، به اندک رانندگانی خواهد پیوست که دو بار برنده‌ی گرندپری مکزیک شده‌اند. در این لیست سه نفره اسامی بزرگی همچون جیم کلارک، نیگل مانسل و آلن پراست حضور دارند.

پیستی سخت برای برد

در تاریخ ۱۸ مسابقه‌ای مکزیک، هیچ تیمی بیشتر از ۳ بار برنده‌ی جایزه‌بزرگ مکزیک نشده است. از تیم‌های کنونی، مک‌لارن و ویلیامز با ۳ برد، بالاتر از فراری و مرسدس با ۲ برد قرار دارند. اما ردبول هنوز در تلاش است تا نام خود را در لیست برندگان مکزیک جای دهد.

چه کسی می‌تواند با مرسدس همراه شود؟

در این رکورد نیز همیلتون تنهاست. او تنها راننده‌ای است که از پول پوزیشن جایزه‌بزرگ مکزیک را آغاز کرده است.  در این دو سال هیچ راننده‌ی دیگری حتی در ردیف اول نیز استارت نزده، که با سلطنت مرسدس به فرمول یک در ۳ سال گذشته امری طبیعی است. دارنده‌ی بیشترین پول پوزیشن در مکزیک جیم کلارک است. او ۴ بار جایزه‌بزرگ مکزیک را از رده‌ی اول شروع کرده است. ایرتون سنا نیز سه بار از پول پوزیشن مکزیک، استارت زده است.

ریکاردو، مرد خوب مکزیک

همان‌گونه که می‌بینیم یک راننده‌ی ردبول به‌جای راننده‌ی فراری دومین راننده‌ی برتر در امتیاز گیری در مکزیک است. ۲۵ امتیاز ریکاردو قطعاً از ۴۳ امتیاز همیلتون کمتر است، اما فاصله‌ی خوبی نیز با ۱۰ امتیاز فتل در مکزیک دارد. سباستین فتل اگر خواهان زنده نگه‌داشتن امیدهایش برای قهرمانی فصل است، باید عملکرد خود را در مکزیک بهبود بخشد. از طرفی همیلتون تنها به پنجم شدن احتیاج دارد تا قهرمانی فصل خود را قطعی کند.

حرف حساب

طرفداران مکزیکی مسابقه‌ی فرمول یک خود را دوست دارند. اگر می‌خواهید اثبات این مدعا را ببینید کافی است سری به قسمت استادیوم پیست برادران رودریگز بزنید و صدای تشویق مردم را هنگام عبور خودروها ببینید؛ به‌خصوص وقتی‌که راننده‌ای مکزیکی همچون سرجیو پرز پشت فرمان یکی از خودروهاست. اما تنها سرجیو پرز تشویق تماشاگران را دوست ندارد، بلکه همه رانندگان آن‌ها را دوست دارند. کارلوس ساینز در رابطه با تماشاگران مکزیکی گفته:

از تماشاگران مکزیکی حس خوبی می‌گیرم. مخصوصاً وقتی به این ۲۰۰ هزار نفر سلام می‌کنم که حالتی خیلی خاص است. در مکزیک می‌توان هیجان تماشاگران را از نزدیک دید.

پرز، امتیازآورترین راننده‌ی مکزیکی

تنها ۶ راننده مکزیکی تابه‌حال در مسابقات جایزه‌بزرگ شرکت کرده‌اند. ۵ تای آن‌ها موفق به کسب امتیاز در مسابقات جایزه‌بزرگ شده‌اند و سرجیو پرز امتیازآورترین مکزیکی مسابقات بوده. اولین راننده‌ی مکزیکی ریکاردو رودریگز بود که در سال ۱۹۶۲ رانندگی می‌کرد. سپس در سال ۱۹۶۴ برادر بزرگ‌ترش پدرو رودریگز در فرمول یک حضور داشت. ۱۴ سال صبر لازم بود تا هکتور ربکا در ۱۹۷۸ مکزیکی‌ها را به فرمول یک برگرداند. ۳۳ سال بعد سرجیو پرز به این لیست افزوده شد و دو سال بعد نیز نوبت به استبان گوتیرز بود تا به فرمول یک بیاید. اما راننده مکزیکی که امتیازی در فرمول یک کسب نکرد مواسِس نام داشت. او بین سال‌های ۱۹۶۳ تا ۱۹۶۸، در کل ۸ بار در مسابقات فرمول یک شرکت کرد. اما بهترین رده‌ای که کسب کرد دهمی بود که در آن دوران شامل امتیاز نمی‌شد.

عدد بزرگ

ماکزیمم سرعت‌هایی که در مکزیک به آن‌ها دست‌یافته شده بسیار زیاد هستند. در مسابقه‌ی سال گذشته، والتری بوتاس توانست به‌سرعت شگفت‌انگیز ۳۷۲.۵ کیلومتر در ساعت دست یابد. اما سرعت متوسط در مکزیک به لطف مسیر پیچ‌درپیچ پیست،  بالا نیست. به‌گونه‌ای که تنها پیست‌های شهری موناکو و سنگاپور، سرعت متوسط کمتری نسبت به این پیست دارند.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

Babak

دانش‌آموخته‌ی مهندسی مکانیک، عاشق خودرو، نویسنده و مترجم پدال

مطالب مشابه

یک دیدگاه

  1. عارف

    ۶ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (54 ديدگاه)

    کاملترین مطلبی بود که می شد درباره این مسابقه پیدا کرد. واقعا دست مریزاد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا