پیست موجلوی توسکان در ایتالیا برای نخستین بار وارد تقویم مسابقات فرمول یک شده و پذیرای دومین گرندپری این فصل در ایتالیا و نهمین مسابقه این فصل بود. این پیست عالی ۵.۲ کیلومتری متعلق به فراری بوده اما متأسفانه فراری در این فصل چیزی برای نمایش در چنته ندارد. تعیین خط رانندگان فراری نیز با کسب یک رده پنجمی برای لکلرک و یک رده چهاردهمی برای فتل همراه بود. همیلتون و بوتاس در تعیین خط همچنان فراتر از رقبا بودند و خط اول و دوم را در اختیار داشتند. ورشتاپن نیز پشت سر آنها قرار گرفته بود.
خودروهای فراری برای این مسابقه به مناسبت هزارمین مسابقه فراری در فرمول یک به رنگ اولین خودروی مسابقات فراری در سال ۱۹۵۰ درآمده بودند.
استارت مسابقه با حوادث بسیاری همراه بود. بوتاس برخلاف مسابقات اخیر استارت خوبی داشت و توانست به رتبه اول برسد اما همیلتون در ابتدا جا ماند و حتی ورشتاپن نیز در حال عبور از او بود. بااینحال مشکل پاوریونیت خودروی ورشتاپن که قبل از مسابقه ظاهر شده بود باعث شد او جا مانده و بیشتر خودروها از او سبقت بگیرند در این میان و در شلوغی ابتدای مسابقه، ساینز اسپین شد و برخوردهای زیادی بین خودروها اتفاق افتاد و در این میان ورشتاپن از پیست خارج شد و نتوانست مجدداً به مسابقه بازگردد. پیر گسلی، قهرمان مسابقه قبلی هم در همین وقایع، از مسابقه خارج شد.
با این واقعه و ورود خودروی قرمز رنگ ایمنی به مسابقه، فتل برای تعویض دماغه خودروی خود به پیتاستاپ رفت. اما حادثه بزرگ در استارت مجدد و با خروج سیفتی کار رخ داد. خودروها که مابین خط شروع و پایان حضور داشتند با شتاب گیری و سبقت غیرمجاز با یکدیگر برخورد کردند و صحنههای عجیب و تراژدی خلق کردند. لطیفی، ساینز، مگنوسن و جیوویناتزی با هم مسابقه را از دست دادند.
بدین ترتیب برای دومین مسابقه پیاپی و در اتفاقی کمسابقه، پرچم قرمز به اهتزاز در آمد و خودروها و رانندگان به پیت لین هدایت شدند.
استارت مجدد مسابقه در دور نهم این فرصت را به همیلتون میداد که اشتباه خود در استارت اول را جبران کند و همینطور هم شد و در نخستین پیچ همیلتون بوتاس را پشت سر گذاشت. لکلرک که باوجود اتفاقات مسابقه به رده سوم رسیده بود، نتوانست از این رده حراست کند و استرول، ریکاردو، البون و پرز به راحتی از او سبقت گرفتند. بدین ترتیب او به پیتاستاپ رفت و با استراتژی جدیدی با تایرهای هارد مجدداً در رده آخر به مسابقه برگشت.
با خروج هفت ماشین از مسابقه، پیست خلوتتر شده و خودروهای مرسدس هم فاصله زیادی با رقبا باز کردند.
بوتاس که در رادیوی تیمی آرزو کرده بود مجدداً سیفتی کار وارد شود، با پنچری و خروج لانس استرول از پیست و برخورد با دیواره پیست به آرزویش رسید. خودروی ریسینگ پوینت که تقریباً در این حادثه نابود شد. بوتاس نیز به سرعت وارد پیت لین شد و تایرهای خود را تعویض کرد. با این وجود پرچم قرمز برای دومین بار در این مسابقه نشان داده شد.
سومین استارت مسابقه برخلاف انتظار بوتاس به نفع او نبود و حتی برای لحظاتی ریکاردو هم از او عبور کرد. در لحظاتی هم الکس آلبون خود را به فاصله دی آر اس بوتاس رساند و زنگ خطر را برای او به صدا در آورد. اما بوتاس مجدداً فاصله خود را با او افزایش داد.
سرانجام لوئیس همیلتون با طی مسافت ۳۰۹.۴۹ کیلومتر توانست پیروز این مسابقه پرحادثه و عجیب و غریب شود. بوتاس پشت سر او سکوی دوم را کسب کرد و آلبون هم رده سوم را به دست آورد. هم اولین سکوی فرمول یک خود را تجربه کرد.
همیلتون همچنین امتیاز سریعترین دور پیست را نیز در دور آخر کسب کرد. دنیل ریکاردو هم که با کسب مقام چهارم، بهترین رتبه این فصل رنو را ثبت کرد بهترین راننده این مسابقه با رأی بینندگان شناخته شد.
سباستین فتل که اعلام شده فصل آینده در تیم ریسینگ پوینت فعلی و آستون مارتین آن زمان رانندگی میکند، با کسب رده دهمی به کار خود پایان داد. این برای قهرمان چهار دوره مسابقات فرمول یک و تیم فراری یک نتیجه تلخ آن هم در خانه محسوب میشود. لکلرک دیگر راننده فراری به لطف جریمه ۵ ثانیهای رایکونن توانست رده هشتم را کسب کند.
رده بندی رانندگان مسابقات فرمول یک (۲۰۲۰)
رتبه | نام راننده | ملیت | تیم | امتیاز |
---|---|---|---|---|
۱ | لوئیس همیلتون | بریتانیا | مرسدس | ۳۴۷ |
۲ | والتری بوتاس | فنلاند | مرسدس | ۲۲۳ |
۳ | مکس ورشتاپن | هلند | ردبول ریسینگ-هوندا | ۲۱۴ |
۴ | سرجیو پرز | مکزیک | ریسینگ پوینت | ۱۲۵ |
۵ | دنیل ریکاردو | استرالیا | رنو | ۱۱۹ |
۶ | کارلوس ساینز | اسپانیا | مکلارن-رنو | ۱۰۵ |
۷ | الکساندر آلبون | تایلند | ردبول ریسینگ-هوندا | ۱۰۵ |
۸ | چارلز لکلرک | موناکو | فراری | ۹۸ |
۹ | لندو نوریس | بریتانیا | مکلارن-رنو | ۹۷ |
۱۰ | پیر گسلی | فرانسه | آلفاتوری-هوندا | ۷۵ |
۱۱ | لنس استرول | کانادا | ریسینگ پوینت | ۷۵ |
۱۲ | استبان اکون | فرانسه | رنو | ۶۲ |
۱۳ | سباستین فتل | آلمان | فراری | ۳۳ |
۱۴ | دنیل کیات | روسیه | آلفاتوری-هوندا | ۳۲ |
۱۵ | نیکو هالکنبرگ | آلمان | ریسینگ پوینت (راننده ذخیره) | ۱۰ |
۱۶ | کیمی رایکونن | فنلاند | آلفارومئو | ۴ |
۱۷ | آنتونیو جیوویناتزی | ایتالیا | آلفا رومئو | ۴ |
۱۸ | جورج راسل | بریتانیا | ویلیامز-مرسدس | ۳ |
۱۹ | رومن گروژان | فرانسه | هاس-فراری | ۲ |
۲۰ | کوین مگنوسن | دانمارک | هاس-فراری | ۱ |
۲۱ | نیکولاس لطیفی | کانادا | ویلیامز-مرسدس | ۰ |
SF90 STRADALE
۲۳ شهریور ۱۳۹۹هزارمین مسابقه بزرگ ترین تیم تاریخ F1 و برتری مرسدس بنز !!!!
با اینکه اسب سرکش دوران خوبی رو سپری نمیکنه و چند ساله قهرمان نشده ولی بزرگی خودشو به رُخ رقبا میکشه
شاهین
۲۳ شهریور ۱۳۹۹خیلی بی مزه شده فرمول یک واقعا ضعیف شدن فراری خیل از جذابیتش کم کرده اکثر مواقع مرسدس قهرمان میشه
شده داستان قهرمانی بایرمونیخ تو المان
امین
۲۳ شهریور ۱۳۹۹تنها آدمی هستی که همه رو از فراری متنفر میکنی برزگی خودشو همچنان(ینی الان)به رخ همه میکشه میشه یکم توضیح بدی؟!
مانی
۲۴ شهریور ۱۳۹۹یعنی با وجود اون تراژدی و دوری چندین ساله مرسدس از فورمولا
مرسدس به زودی به پر افتخارترین تیم فورمولا ۱ تبدیل میشه
SF90 STRADALE
۲۴ شهریور ۱۳۹۹اینکه فراری قدیمی ترین و پر افتخارترین تیم F1 هست توضیح میخواد ؟؟؟؟
یعنی اینقدر درکش برای شما سخته ؟؟؟؟
پسر عموی ۸ ساله منم این موضوع رو به راحتی فهمیده ولی نمیدونم چرا شما …. !!!! ؟؟؟؟
Hamed
۲۴ شهریور ۱۳۹۹دوست عزیز اینو دیگه همه میدونن و کسی نمیتونه منکرش بشه به نظرم اینهمه تاکید و گفتن نداره
منم فراری فنم ولی الان فعلا تو مارانلو هم کسی به این اهمیت نمیده همه دنبال اینن راهی برای بهتر شدن ماشین پیدا کنن تا این ویترین بازم پربار تر بشه
GF/
۲۵ شهریور ۱۳۹۹مشکلات فراری بیشترش موقته بخاطر مسائلی که تو تیمشون پیش اومده که این هیچی از ارزشای اون کم نمیکنه و لیاقتشو داره با مرسدس رقابت کنه مرسدس هم که ثابت کرده بهترین موتور و سیستم تعلیق و … ساخته که واقعا حتی دوام موتورش که تو فصلهای قبل مشخص شد که هم بالاترین کارایی و هم بیشترین دوام رو داشت جایی که هوندا همش موتور میسوزوند مرسدس چند مسابقه بیشتر از معمول ادامه میداد ملاک ها اینجا مشخص میشه نه تو خودروهای تجاری تولیدی چون اونا برمیگرده به استراتژی تولید و روش تولید ( درمورد دوام استهلاک ) و هر خودروسازی میتونه انجامش بده درهر حال امیدوارم تا آخر فصل فراری برگرده به وضعیت مناسب خودش.
رامین
۲۳ شهریور ۱۳۹۹چه شیر تو شیری بود :))
MASIHA
۲۳ شهریور ۱۳۹۹من زیاد از فرمول یک سر در نمیارم راستش
ولی عملکرد مرسدس عالیه
Hussein
۲۳ شهریور ۱۳۹۹واقعا چرا فراری دیگه مثل قبل نیست؟؟؟??
همش مرسدس و ردبول
یکی نیست به سرپرست و مدیر تیم فراری بگه حاجی شرافتا یه حرکتی بزن چه خبرتونه چه خبرتووننههههه همش گند میزنین
امین
۲۳ شهریور ۱۳۹۹هیچی کم آوردن همیشه که قرار نیس یه فراری باشه شاید ۳ سال بعد کلا بره تیم پولوخ تاش روت بیاد فراری هس دیگه یه کمپانی هست کم آورده ضعیف شده خیلی وقته تو f1 چیزی تو چنته نداره همین
Erfan
۲۳ شهریور ۱۳۹۹پیست های قدیمی مثل این پیست بدلیل رخ دادن حوادث همیشه پرهیجان هستن بر خلاف پیست های مدرن و کوچیک امروزی
NISSAN GTR SOLTAN
۲۳ شهریور ۱۳۹۹مرسدس بنز بدجوری داره قدرتشو به رخ رقبا میکشه
بالاترین تکنولوژی موتور اسپرت و f1 در دستان مرسدس بنز
hamid
۲۳ شهریور ۱۳۹۹تبریک میگم به مرسدس کبیر
اما یه مشکلی خیلی بزرگی که الان و همینطور تو چند سال اخیر اتفاق افتاده این که برای همه عادی شده رتبه اول و دوم مرسدس بنز و بقیه برای سوم شدن میجنگن که اونم لذت خاصی برای برند های دیگه نداره .
بنظرم باید یه فکری به حال خودشون بکنن مخصوصا فراری که پر افتخارترین هست تو فرمول 1 و همینطور مکلارن …خیلی عملکرد ضعیفی رو دارن که احتمال خیلی زیاد از نظر فنی باشه چرا که راننده ی مثل فتل قهرمان 4 دوره راننده ی کمی نیست .
وقتی به مسابقه ها که نگاه میکنم تو خط مستقیم لوئیس همیلتون راحت خودروهای دیگر پشت سر میزاره این قطعا خودروی مرسدس بنز از بقیه سریعتر هستش .
و در آخر اگه به همین منوال پیش بره فرمول 1 هیچ هیجان و لذتی نخواهد داشت .
امین
۲۳ شهریور ۱۳۹۹شاید ۱۵ سال بعد تو چنین روزی هیچکدوم از تیم های فراری و مک و ردبول نباشن و کلا f1 از هم بپاشه که مرسدس برندس ما چیکاره ایم خخخخ?
AMG///
۲۳ شهریور ۱۳۹۹بوم بوم AMG
مرسدس مثل همیشه گل کاشت
به مکلارن ها هم تبریک میگم این مسابقه واقعا خوب بودن
دمشون گرم
امیر
۲۳ شهریور ۱۳۹۹عجب هیجانی داشت ?
۸ تا ماشین رفتن تو باقالیا
.
.
.
فقط رنگ جدید ماشینهای فراری رو کجای دلم بزارم!!! ?