خودروهای ساب کامپکت یا گروه B یا سوپرمینیها در بسیاری از بازارها رو به افول هستند. قطعاً این دسته از خودروها در برخی از کشورهای قاره همیشهسبز فروش بالایی را تجربه میکنند اما هستند بازارهایی که کراساوورهای کوچک حرف اول را در بخش فروش میزنند. با فروش ترکیبی حدود ۲.۲۵ میلیون دستگاهی در سال ۲۰۲۰، کلاس خودروهای B هنوز هم توجه خودروسازان را به خود جلب کرده است.
آنچه که بر پیچیدگی خودروهای کوچک میافزاید قوانین آلایندگی جدید و سختگیرانه در قاره اروپاست. انتظار میرود قوانین یورو ۷ از پایان سال ۲۰۲۵ شروع شده و یک مشکل دیگر برای خودروهای درونسوز کلاس B به وجود آید؛ و این امر میتواند به معنی افزایش قیمت خودروها باشد. افزایش قیمت خیلی زیاد!
لوکا دِ مئو رئیس گروه رنو اخیراً با اتوکار درباره موضوعات مختلف از استراتژی الکتریکی رنو گرفته تا وضعیت خودروهای سوپرمینی صحبت کرده است. البته او آینده خیلی روشنی را برای خودروهای این کلاس متصور نیست زیرا سوددهی چنین خودروهایی بسیار کم شده است. البته شاید اوضاع در آینده بهتر شود.
او گفته است:
یک قیمت ورودی برای پاک بودن هر پیشرانه درونسوزی وجود دارد. شما نیازمند فیلتر ذراتی هستید که حاوی پلاتینیم، رودیم و دیگر متریال گرانقیمت هستند. فرقی هم نمیکند که خودروی شما کلیو ۱۵ هزار یورویی باشد یا مرسدس S کلاس ۱۲۰ هزار یورویی. قطعاً S کلاس فیلتر ذرات بزرگتری دارد اما این فیلتر روی قیمت کلی خودرو اثر بسیار کمتری داشته و مشتری چنین خودرویی راحتتر میتواند از عهده آن برآید؛ اما اوضاع برای کمپانیهایی که خودروهای کوچک میسازند بسیار سخت شده است.
دِ مئو بدون ورود به جزئیات گفته که با عملیاتی شدن استانداردهای آلایندگی یورو ۷ شاید قیمت سوپرمینیهای درونسوز دو برابر شود. راهحل چیست؟ مدیرعامل رنو معتقد است پاسخ به پیشرانههای الکتریکی مربوط میشود.
او میگوید:
به همین منوال هزینه باتریها حدود ۱۰ درصد در سال کاهش مییابد؛ و خودروهای الکتریکی کوچک نیازمند باتریهای کوچکتری هستند بنابراین قیمت کلی پایینتری هم دارند. به همان نسبت که قیمت خودروی کوچک درونسوز افزایش مییابد بهای خودروی الکتریکی معادل آن کاهش پیدا میکند. لحظهای وجود دارد که منحنی هزینهای این دو خودرو یکدیگر را قطع میکنند و اینجاست که خودروی الکتریکی گزینه قابلاعتناتری در اروپا خواهد بود.
ممد ژانگولر
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰چقدر این سیاست آشناست
بدو عجله کن پولاتو خرج کن چیزی بخر که باب میلت نیست
مگر نه گرون میشه ها ?
مهدی
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰این سیاست های آلایندگی داره یکمی دستپاچه زودتر از موعد و با سرعت بیشتر از تحقیق و توسعه ی شرکت ها اعمال میشه و هم به خریدار و هم به فروشنده سنتی آسیب میزنه
اروپا خیلی براش مهمه وجهه ی پاک بودن خودشو حفظ کنه ولی این سیاست فقط به خودش صدمه میزنه
NAVID۰۰۹۸
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰در این مدت که لایوهای مختلف و تبادل نظرها را دنبال میکردم ، چند نکته برایم جذاب بود :
۱ – اینکه انرژی تامین برق درسته انرژی مصرف میکنه و باعث تولید گرما و co2 میشه اما نکته اینجاست که در خارج شهر تولید میشه و نه مثل خودروی سوخت فسیلی که در تجمعات شهری دود تولید میکنه و انسانها را نابود میکنه و… !
۲ – چه بخواهیم چه نخواهیم ، دنیای خودرو در سالهای نزدیک و خیلی نزدیک ، دیگر سوخت فسیلی را نمیبینه و جایگزینش خودران و برقی هست و… !
۳ – گذشت زمان و تکنولوژی باتریها باعث ارزانی بیشتر ، کوچکی تامین نیروی بیشتر و بُرد بیشتر و اتلاف انرژی کمتر میشود !
۴ – خودروهای برقی چون پیچیدگی و تامین قطعات سوختفسیلی را ندارند ، بسیار کم استهلاک و بیخرجه !
۵ – خودروها ارزش مالکیت شخصیشون را از دست میدهند و همگانی در همهجا استفاده میشوند با پرداختهای مختلف و… !
۶ – و و و …
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰?
SS
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰باتری ها هم ارزان نیستن. عملا این سیاستهای کشورهای اروپایی بیشترین ضربه رو به طبقه متوسط و زیرمتوسط این کشورها میزنه و سطح رفاه این طبقه ها رو پایین میاره. سرمایه دارها هم که بیشترین آلودگی رو تولید میکنن همچنان بنتلی w12 سوار خواهند شد… داستان همیشگی! شاید هم خودروسازهای اروپایی بازار رو به چینی ها ببازن که الکتریکی ها رو با قیمت بسیار پایین تر تولید میکنن.
اروپا واقعا سردرگم هست!! شاید دوستان تصور کنن حرفم بی ربط هست و همه سیاست های اروپا روی حساب و کتاب هست. اما مثال این سردرگمی، آلمان (نماد پیشرفت برای اکثر ما ایرانیها)، هست که نیروگاه های هسته ای خودش رو تحت فشار عمومی تعطیل کرده که مثلا با انرژی های تجدیدپذیر جایگزین بشن. اما حالا برای جبران کسری انرژی دوباره نیروگاه های زغال سنگی رو راه اندازی کرده. بماند که کسانی که با انرژی های تجدید پذیر آشنایی دارن میدونن که شبکه توزیع به دلایل متعدد نمیتونه فقط به این انرژیها وابسته باشه و حتما باید نیروگاه پشتیبان داشته باشه که در حال حاضر بهترین گزینه برای این موضوغ نیروگاه هسته ای هست.
میثم
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰قیمت باتری پایین میاد درست
اما اگه هدف کاهش آلایندگی باشه که حجم فلزاتی که تو باتریها استفاده میشن خیلی بیشتر از فیلترهای ذرات هستند.
این روندی که خودروسازها پیش گرفتن یه تفاوت جزئی ایجاد میکنه ولی در اصل مسئله تغییر محسوسی ایجاد نمیکنه
از یه سوخت ناپاک دارن سویچ میکنن روی سوختی که ذاتا پاکه اما روشهای تولید و ذخیره سازیش مزیتهاشو خیلی کمرنگ میکنه
این دقیقا موردیه که آکیو تویودا روش تاکید میکنه که میگه آیا با همون سرعتی که داریم میریم به سمت الکتریکی سازی، با همون سرعت هم زیرساختهای تولید و ذخیره سازی برق پاک رو فراهم میکنیم ؟؟؟؟
و جواب منفیه
(Saeed(peugeot
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰یه تکونی بده به رنو آقای د مئو …..گوسن با رنو غوعا کرده بود
ae86
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰آقای احمدزاده گروه رنو نه اتحاد رنو نیسان میتسوبیشی
Google
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰آری او راست میگوید?
Amirreza
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰پژو آخرین شرکتیه که بهش اعتماد میکنم بعدش رنو بعدش سیتروئن ، چون اینا همونایین که با دروغ خودروسازی مارو نابود کردن
کوشا
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰یعنی خودروسازی ما در مسیر پیشرفت بود که سیتروئن و رنو نذاشتن؟! اینا فقط از آشفته بازار ایران استفاده کردن و سود خودشون رو بردن. فولکس واگن هم به این مورد پی برده بود و می خواست اونم یه بهره ای از این سفره که پهن شده بود ببره که خب ترامپ از برجام خارج شد!! نکبت خودروسازی ایران ربطی به فرانسوی ها نداره و اگه هم داشته باشه درصد کمیش مربوط به اوناست!
Amirreza
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ولی اگه اونا انقد با اینا همکاری نمیکردن اینا هم مجبور بودن یه تکونی به خودشون بدن ، مثلا اگه ۴۰۵ و پارس و ۲۰۶ توی دهه هفتاد وار نمیشدن اینا مجبور بودن یا خودشون یه پلتفرم بسازن یا با یه شرکت خارجی کار کنن و همکاری کنن برای ساخت پلتفرم ملی
RezaRs
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰دقیقا اون شرکت خارجی همون پژو و اینا بودند دیگه
بعدشم راحت ماشین آت و آشغالتو میندازی به منتاژ کارای بی سواد وقتی ایران ناسیونال از دست برادران خیامی مصادره میکنند میدن دست … همینه
اقای خیامی قبلتر هم گفته بود ۸ تا ۱۰ سال دیگه از نظر در آمد خودروسازی ایران بی نیار به نفت میشه از اون طرف هم که کشاورزی در جریان بود با قدرت که اقتصاد ایران از نفت محور بودن در بیاد و اونم حتی زودتر از خودروسازی به حد اعلا میرسید اقایون مطالعه کنید شبکه آبیاری دز سد دز تسطیح بیش از ۱۵۰ هزار هکتار از اراضی به وسیله ی اسکریپر لیزری ظرف سه سال کامل اینجام شده … که سد دز رو افتتاح کرده آب از کانال های بتنی رفته سر اراضی هم رفته سر برق
RezaRs
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰میدونبن گشت و صنعت کارون چند هزار هکتاره ؟ ۲۱ هزار
حتی هنوزم سوله های شرکت های زمینش هستند که ساخته نشدن
مثل تولید کاغذش تولید الکل و هزار تا چیز دیگه نیشکر شکر رو که داره هیچ هزارتا چیز خوب دیگم داره و شرکت هاشون تاسیس میشد الان مجبور بودیم از کوبا و هزارتا زهر مار دیگه شکر بیاریم ؟ حتی به فکر احیای کشت صنعت هفت تپه و کارون هم بودن برا تولید شکر ؟ پسر اقای … با شرکت قند چیکار کرد؟
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰جالب بود…