این رنو سامبیوز و نشان دهندهی تمام اعتقادات رنو درباره یک خودروی سواری سال ۲۰۲۳ است. سامبیوز خودرویی کاملاً الکتریکی بوده و از سیستم خودران سطح ۴ برخوردار است و میتواند به هر وسیله هوشمند شما متصل شود. به تازگی این شانس را داشتهایم که در فرانسه پشت فرمان این عصاره مهندسی رنو بنشینیم.
کانسپت سامبیوز اولین بار در ماه سپتامبر و در نمایشگاه خودروی فرانکفورت دیده شد و به عنوان دیدی از خودروی آینده در سال ۲۰۳۰ مطرح است. این پروتوتایپ البته پیشنمایشی از یک خودروی تولیدی نبوده اما باعث میشود از طراحی و تکنولوژیهایی که در محصولات رنو تا سال ۲۰۲۳ خواهیم دید آگاهی پیدا کنیم.
تکنولوژی خودران سطح ۴ تنها یک قدم با خودرویی که به فرمان و پدالها نیاز نداشته فاصله دارد. تکنولوژی سطح ۴ به عنوان رانندگی بدون تفکر شناخته شده به این معنی که راننده میتواند کنترل کلی را به خود خودرو سپرده و برای مثال چشمان را از جاده برداشته و یک فیلم را تماشا نماید.
سامبیوز دارای سه حالت رانندگی است: کلاسیک، دینامیک و سواری خودکار. هر سفر شما با حالت کلاسیک شروع میشود بنابراین همانند یک خودروی الکتریکی سنتی عمل میکند. از آنجایی که سامبیوز یاد شده به حالت پروتوتایپ بوده بنابراین از نظر آرامش و راحتی کمی خشن نشان میدهد. البته سیستم فرمان پذیری چهار چرخ این خودرو باعث شده علیرغم طولی تقریباً برابر با رنجروور بسیار چابکتر باشد.
شتابگیری سامبیوز گیرا بوده و اما به اندازه ۶۷۰ اسب بخاری که روی کاغذ است سریع نشان نمیدهد. موضوع گیراتر عملکرد روان ویژگیهای خودران است. فشردن دو دکمه روی فرمان سریعاً حالت خودران را فعال کرده و خودرو فضای خود برای کنترل را شناسایی میکند. قوانین فرانسه میگویند که کنترلهای دوگانه و یک سوپروایزور باید در زمان تست این تکنولوژی در جادههای عمومی حاضر باشند اما در زمان تست ۳۰ دقیقهای ما نیازی به دخالت آنها نداشتیم.
این سیستم بیوقفه کار کرده و شتاب گیری نرمی دارد. سیستم خودران سامبیوز هماهنگی فوقالعادهای با ترافیک داشته و فعال کردن آن به آسانی به راه انداختن یک کروز کنترل میباشد. این سیستم خود را با ترافیک ادغام کرده و در تمام این تست ما بهطور امن و با خیال راحت در حال چک کردن ایمیل بودیم.
به منظور نمایش توانایی تکنولوژی خودران سطح ۴ سامبیوز، ما از هدست های واقعیت مجازی استفاده کرده و خودرو وارد حالت ریلکس شد که باعث میشود صندلیها خوابیده و فرمان نیز به طرف داشبورد برود تا فضای بیشتری ایجاد گردد؛ و همهی اینها در حالی رخ میدهند که خود خودرو با سرعت بالای ۱۱۰ کیلومتر در ساعت در بزرگراه حرکت میکند.
البته این تجربهای ترسناک است زیرا حضور در صندلی راننده و عدم آگاهی از آن چیزی که جلوی شما رخ میدهد تجربه متفاوتی خواهد بود؛ اما پس از چند دقیقه کاملاً ریلکس شده و سپردن همهچیز به خودرو آسان است. وقتی که از بزرگراه خارج شدیم خودرو به ما هشدار داد که باید کنترل آن را در ۶ ثانیه به دست بگیریم و اگر این کار را انجام ندهیم خودرو به آرامی سرعت را کم کرده و در کنار جاده توقف خواهد کرد.
به منظور امکانپذیر شدن این سطح از خودرانی، سامبیوز از طیف وسیع رادارها، حسگرهای فراصوت و لیدار، دوربینها و همچنین نقشه خانی دقیق استفاده میکند تا حضور امنی در جاده را تضمین کند. این خودرو همچنین به لطف تکنولوژی ارتباطی خودرو به زیرساخت میتواند با دنیای اطراف خود ارتباط برقرار کند. بدین ترتیب سامبیوز میتواند آماده دوری از خطرات در فاصلههایی شود که راننده نمیتواند آن را ببیند.
NAVID۰۰۹۸
۲۸ آذر ۱۳۹۶وای وای وای
آینده همین نزدیکیاس
شاید کمتر از ۱۰ سال آینده نیمی از دنیا خودران بشه
ولی مسئولان ما هرروز یه قانون عجیب غریب میزارن(( البته برای همه کاملا مشخصه چه خبره)) تا مردم خوابه آشغالای چینی و فرانسویای قدیم هم تو رویاهاشون ببینند
از زمینو هوا هم برای مردم میباره
مسئولانم که دیگه آتیشی دارن پخش میکنن که دیگه نفسی نمونه
آی عزیزان مسئول ما دشمن نیستیم به خدا
ما از خودتونیم
علي-كيوج
۲۸ آذر ۱۳۹۶پدال جان چرا مقاله ای درباره ی تعرفه ی جدید واردات خودرو نمینویسی،واقعا تا بحال قانونی به این مزخرفی ندیده بودم!
Saeed Boroomand
۲۸ آذر ۱۳۹۶این سبک طراحی با استفاده حداکثری از فضا و در عین حال ظاهر معقول خوبه که توی خیلی از کانسپت ها داره جا میوفته و به زودی توی بازار هم خواهد اومد.
اما تا ۲۰۳۰ احتمالا خودران سطح پنج هم بیاد. و همین ماشینو بشه با وزن ۱۴۰۰ کیلو ساخت.
الهی
۲۹ آذر ۱۳۹۶رنو طرحهای جسورانه ای میده…
ولی یه مقدارش هارت و پورت الکیه…
Madjid Thunderbird
۲۹ آذر ۱۳۹۶به به چقدر زیبا
رضا
۲۹ آذر ۱۳۹۶تلفظ صحیح سیمبیوز است چه طوری سامبیوز میخونید این واژه را: symbioz
سردبیر
۲۹ آذر ۱۳۹۶سلام. ممنون از دقت نظر شما. خود مسئولان رنو در هنگام رونمایی از تلفظ سامبیوز استفاده کردند و ما هم تا جایی که در ریویوها شنیدیم همین سامبیوز بوده نه تلفظ انگلیسی آن که سیمبیوز هست و البته ممکن است در رسانه های انگلیسی همه گیرتر شود.
فقط فرانسه فقط بوگاتی
۲۹ آذر ۱۳۹۶تا چند روز آینده سایپا کوییک خودران میده بیرون 100میلیون
Mercede kaviani
۳۰ آذر ۱۳۹۶احتمالا نسل بعدی رنو سافرن خواهد بود