رنو

بررسی رنو مگان هاچ بک

داستان در مورد دو مدل پایه از رنو مگان، با سیستم گیربکس دستی و اتوماتیک است که قیمتی بین ۲۱ تا ۲۳ هزار دلار دارند. این مدل برآمده از کارخانه رنو در اس‌پانیا، قصد دارد تا تبدیل به یکی از ارزان‌ترین خودروهای کوچک در اروپا شود. تویوتا کرولا، مزدا ۳، نیسان پالسار، هیوندای i30، و فولکس‌واگن گلف،‌ از رقبای اصلی رنو مگان به شمار می‌آیند. قیمت مدل پایه رنو مگان با سیستم گیربکس ۶ دنده دستی، ۲۰ هزار و ۹۹۰ دلار است. این خودرو، مشابه رنو کلیو جدید، از یک موتور ۱/۲ لیتری چهار سیلندر با توربوشارژر استفاده می‌کند. با پرداخت ۲ هزار دلار اضافه، می‌توان از سیستم اتوماتیک تغییر سرعت پیوسته (CVT) استفاده کرد که با یک موتور بدون توربوی ۲ لیتری و چهار سیلندر همراه می‌شود.

2013 Renault Megane
۲۰۱۳ Renault Megane

از نظر ظاهر، تنها تفاوتی که بین دو رنو مگان با سیستم‌های گیربکس دستی و اتوماتیک می‌توان پیدا کرد، نشان TCe در پشت مدل گیربکس دستی با موتور ۱/۲ لیتری توربو است که جدیداً در سری مگان رنو عرضه شده است. موتور ۲ لیتری قدیمی، از شروع نسل کنونی مگان در سال ۲۰۰۹، همواره، حاضر بوده است. در عین‌حال، هزینه‌های توسعه موتورهای توربو، بر استفاده آن‌ها در مگان تأثیر گذاشته و رنو تا سال گذشته از این موتور کوچک توربو استفاده نمی‌کرد. البته تعداد کمی از خودروهای سایز کوچک هستند که موتورهای با حجم کم و توربو، ارائه می‌کنند. از جمله این مدل‌ها، شورولت کروز و فولکس‌واگن گلف با موتور ۱/۴ لیتری توربو هستند که به ترتیب قیمت‌هایی برابر ۲۱۴۹۰ و ۲۳۱۹۰ دلار دارند و گران‌ترند.

2013 Renault Megane
موتور ۱/۲ لیتری مگان دارای پیک گشتاوری برابر ۲۰۵ نیوتن‌متر است که به سرعت در دور موتور ۲۰۰۰ دور بر دقیقه به دست می‌آید. این در حالی است که مگان با موتور بدون توربوی ۲ لیتری، در دور موتور ۳۷۵۰ دور بر دقیقه، یعنی تقریباً دو برابر، به پیک گشتاور خود، یعنی ۱۹۵ نیوتن‌متر می‌رسد. حتی بیشتر از این دور موتور، موتور ۱/۲ لیتری توربو، باز هم گشتاوری نزدیک‌تر به ماکزیمم عملکرد خود، در مقایسه با موتور ۲ لیتری، تولید می‌کند. به طور کلی، باید گفت که گشتاور موتور کوچک توربو، بیشتر مواقع در دسترس است و در واقع، باعث می‌شود که نیاز به تغییر دنده، فشار پدال گاز و دور موتور بالا، کمتر شود. بنابراین، فشار وارده به موتور کمتر شده و عملکرد بهتری از خود نشان خواهد داد. این موضوع، به‌ویژه در مورد مصرف سوخت، بیشتر به چشم می‌آید. جایی که در ترکیب جاده و خیابان‌های شهر، رنو مگان در هر ۱۰۰ کیلومتر، تنها ۵/۶ لیتر سوخت مصرف می‌کند. در همین حال، مگان با موتور ۲ لیتری، مصرف سوختی برابر ۷/۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی خواهد داشت.

2013 Renault Megane
موتور ۱/۲ لیتری توربوی مگان، قدرتی برابر ۱۳۰ اسب‌بخار برای خودرو ایجاد می‌کند. این قدرت در دور موتور ۵۵۰۰، در دسترس خواهد بود. از این‌رو، این خودرو می‌تواند در مدت ۱۰/۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. موتور ۲ لیتری نیز قدرت ۱۳۸ اسب‌بخار را در دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه تولید می‌کند که باعث می‌شود، رنو مگان برای رسیدن به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۰/۶ ثانیه بهتر از توربو عمل کند و در مدت ۱۰/۳ ثانیه شتاب بگیرد.

در عمل، موتور ۱/۲ لیتری توربو، حس سرعت و چابکی بیشتری را نسبت به موتور ۲ لیتری ایجاد می‌کند و البته بسیار روان‌تر و کم سر و صداتر نیز هستم. موتور توربوی مگان با موتور مورد استفاده در کلیو ۲۰۱۴ مشترک است؛ با این‌حال، این موتور ۱۵ نیوتن‌متر گشتاور بیشتر و ۱۲ اسب‌بخار قدرت بیشتری نسبت به کلیو تولید می‌کند. در مقایسه خودروهای رقیب مانند فولکس‌واگن گلف، رنو مگان با موتور ۱/۲ لیتری توربو، ۵ نیوتن‌متر گشتاور بیشتر و ۸ اسب‌بخار قدرت بیشتری ایجاد می‌کند.

2013 Renault Megane Interior
رنو مگان، با وزنی به اندازه ۱۳۹۴ کیلوگرم، یکی از سنگین‌وزن‌های کلاسِ خود است. با این‌وجود، چابکی بی‌نظیری برای خودرو ایجاد شده و سواری دلپذیری دارد؛ به طوری که به نظر می‌رسد، مشکل کیفیت سواری که تا سال ۲۰۱۳ نیز در این مدل پابرجا بود، در سال ۲۰۱۴ از بین رفته است. در این مدل، از تایرهای ۱۷ اینچی استفاده شده و سیستم تعلیق آن، ویژگی‌های اسپرتی بیشتری به خود گرفته است. بنابراین، در عبور از ناهمواری‌های جاده، رنو مگان جدید، یک آرامش خاصی دارد.

وقتی خط تولید مگان در سال گذشته از ترکیه به اسپانیا منتقل شد، مگان شاهد تغییرات بسیار خوبی در داخل کابین شد. با این حال، تریم RS مگان با شرایط اسپرت خود، کابینی در حد قیمت ۴۲ هزار دلاری خود ندارد. در مقابل، قیمت ۲۱ هزار دلاری مدل پایه مگان، به کیفیت و امکاناتی که در اختیار می‌دهد، نزدیک‌تر است. اساس طراحی‌های داخل کابین مدل پایه رنو مگان، مناسب هستند؛ استفاده از مواد مناسب و پلاستیک، صندلی‌های راحت، شمارنده سرعت دیجیتال و واضح، اتصال بلوتوث و تعویض دنده راحت. با این‌حال، از این نظر نمی‌تواند با فولکس‌واگن و مدل گلفش، رقابت داشته باشد. در مجموع، رنو مگان با گیربکس دستی، یکی از هیجان‌انگیزترین خودروهای امسال است و جایگزینی مناسب برای بسیاری از رقبای آن به شمار می‌رود. این خودرو اکنون در ایران با قیمتی حدود ۱۱۰ میلیون تومان به فروش می رسد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. احمدرضا بی ام و

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (128 ديدگاه)

    اینم شد ماشین؟؟؟؟؟

  2. خاوری مزراتی

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (1102 ديدگاه)

    یادمه مگان نسل قبل وقتی اولین بار وارد ایران ششد 16میلیون تومن قیمتش بود الان چی؟ صدو خورده ای… واقعا تو این کشور چه خبره؟ آیا ما اصن میدونیم اقتصاد چیه؟ چرا تو 5سال تورم قیمت 1خودرو ساده رو دو تا ده برابر کرده

    1. Zonda R

      ۱۰ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (1872 ديدگاه)

      F.A
      16 میلیون نبودش کی بود بگو ما هم بدونیم؟

    2. Zonda R

      ۱۰ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (1872 ديدگاه)

      F.A
      الانم صدو خورده ای نیست

      1. احسان

        ۱۰ اسفند ۱۳۹۲
        سوابق: (7 ديدگاه)

        پدال تخیل زدی؟ 118 میلیون؟
        مگان الان صفرش تو بنگاه 85 تا 90 معامله میشه. ضمن اینکه من خاطرم نیست وقتی وارد ایران شده 16 میلیون بوده باشه

        1. طوفان

          ۱۱ اسفند ۱۳۹۲
          سوابق: (149 ديدگاه)

          فکر کنم منظورش همین مگان 2013 هست که با قیمت 20 هزار دلار !! تقریبا میشه 120 میلیون

        2. خاوری مزراتی

          ۱۲ اسفند ۱۳۹۲
          سوابق: (1102 ديدگاه)

          آقا احسان اولین مدلش که وارد شد و در پارس خودرو مونتاژشد 16تا18 قیمتش بود. بعد به دلیل بازار سیاه شد 32 بعد 40 60 بعدم که …

      2. یه پسل باهوش

        ۱۲ اسفند ۱۳۹۲
        سوابق: (1134 ديدگاه)

        لابد زوندر جان اوضاع خیلی هم خوبه

        همه چی ارومه من چقدر خوش بختم

        ——–
        تو خوبی

      3. خاوری مزراتی

        ۱۲ اسفند ۱۳۹۲
        سوابق: (1102 ديدگاه)

        یادم نیست جناب زوندا. تو مجله ماشین زده بود. اگه آرشیومو نگاه کردم بهت شماره مجله رو میگم. احتمالا مال 4سال پیش بوده نمیدونم. النم قیمتش حدود85تومنه. درسته .عرض پوزش .

    3. پیکان جوانان

      ۴ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (205 ديدگاه)

      داداش اون زمان برمیگرده به سال 1385 که قرار بود مگان 1600 دنده ای 18 میلیون 2000 اتومات 24 میلیون به بازار عرضه بشه که طولی نگذشت که 1600 دنده ای داخلی 24.800 و برای 1600 دنده ای وارداتی 26 میلیون و برای 2000 اتومات که اون موقع هنوز مونتاژ داخل نبود 32.500 به دست مشتری میرسید این همون زمانی بود که زانتیا 28.800 ومزدا 3 تیپ 3 قیمتی برابر35 میلیون داشت

  3. Zonda R

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (1872 ديدگاه)

    F.A
    قیمتش تو ایران جالبه
    اسکالا 2014 با موتور 2 لیتری 143 اسبی
    با گیربکس cvt
    89 میلیون
    بعد مگانی که پارس خودرو مونتاژ میکنه و
    برایه 11 سال پیشه هم 89 میلیون
    ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!
    چرا واقعا؟

    1. خشایار

      ۱۰ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (11 ديدگاه)

      بد جوری باهات موافقم

    2. sorena330

      ۱۰ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (745 ديدگاه)

      به همون دلیلی که کولئوس پارس خودرویی 180 میلیونه اونوقت اونی که تو فرانسه تولید میشه دست ایرانی لگن ساز هم بهش نمیخور 160 میلیونه اونوقت اونی که میره 20 میلیون بیشتر میده تا پارس خودرویی رو بخره چه لقبی بهش میده داد؟

  4. یارو . فقط المان . فقط فولوکس

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (290 ديدگاه)

    اه بازم فرانسوی . حالم از فرانسوی های اجنوی بهم می خوره

    یه سوال داشتم از ادمای با سواد فرق سیستم فورمتریک با awd در چیه. اگه کسی میدونه جواب بده. ممنون می شم

    (پرچم بالاست)

    1. احسان

      ۱۰ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (7 ديدگاه)

      پدال قبلا در مورد کارکرد و مشخصات هردوتا موردی که میگی مطلب گذاشته بود. اگه یه سرچ میزدی میدیدی
      بفرما
      http://www.pedal.ir/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4/%D8%B3%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%85-4matic-%D9%85%D8%B1%D8%B3%D8%AF%D8%B3-%D8%A8%D9%86%D8%B2-%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D8%AF%D8%9F/
      این مال 4matic benz
      http://www.pedal.ir/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4/%D9%85%D9%82%D8%A7%DB%8C%D8%B3%D9%87-awd-4wd/
      اینم AWD البته + 4WD

    2. Zonda R

      ۱۰ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (1872 ديدگاه)

      F.A
      یارو جان
      یه سرچ تو گوگل بکن
      اکیه
      هست

    3. یارو . فقط المان . فقط فولوکس

      ۱۱ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (290 ديدگاه)

      احسان و Zonda R جان ممنون از راهنمایی تون

      (پرچم بالاست)

  5. Ehsan

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (1251 ديدگاه)

    تمام خودروهای رنو بیریختن ، اصلا قیافه نداره ،
    البته به جز تراک هاش

  6. فرید

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (16 ديدگاه)

    این همون اسکالا ه ؟
    قیافه هردوشون یکیه

  7. Yashar

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (89 ديدگاه)

    تو برنامه تاپگیر چند خودرو معروف تو این کلاس را از همه لحاظ باهم مقایسه کردند که حتی همین مگان هم توشون بود ولی در نهایت کیا سید از نظر کارشناسان این برنامه بهترین شد!!

  8. mory

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (418 ديدگاه)

    فولکس واقعا عالیه ولی این بیش از حد سادس

  9. پرشیا

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کنسولش از 405 هم ضعیفتره

  10. ali

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (96 ديدگاه)

    باید بگم که این ماشین مدتیه وارد میشه . جدیدا هم نگین خودرو نمایندگی رنواینو به اسمه اسکالا. مدل پایه اش رو حدود 90 میلیون گذاشته برا فروش مدله فول اپشنشم 110 یا بالاتر …

  11. امید

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (1323 ديدگاه)

    طراحی رنو اصلا جذاب نیست

  12. محسن

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (11 ديدگاه)

    اصلا نپسندیدم نمرش 00000 صفررررر

  13. عباس

    ۱۴ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خدمات پس از فروش رنو اسکالا هاچ بک چجوریه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا