شاید رنو در نهایت به عدم موفقیت خود در بازار چین اعتراف کرده باشد زیرا فرانسویها اعلام کردند از جوینت ونچر اصلی خود در این کشور که با دانگ فنگ موتور تشکیل شده خارج میشوند.
رنو این خبر را چند روز پیش اعلام کرد و گفت که ۵۰ درصد سهام خود در این جوینت ونچر را به گروه دانگ فنگ موتور میفروشد. این شرکت دلیل تصمیم خود را فروش ضعیف در چین عنوان کرده است.
به این ترتیب رنو تنها دومین خودروساز جهانی است که از یک جوینت ونچر بزرگ در چین خارج میشود. اولین شرکت هم سوزوکی بود که در سال ۲۰۱۸ چنین کاری را انجام داد. دانگ فنگ رنو که بازوی اصلی رنو در بزرگترین بازار خودروی دنیا بود تنها ۱۸۶۰۷ دستگاه خودرو در سال ۲۰۱۹ به فروش رساند و ضرر عملیاتی بیش از ۱.۵ میلیارد یوانی (۲۱۲ میلیون دلار) را گزارش کرد. این در حالی است که ظرفیت تولید سالانه این جوینت ونچر تعداد ۱۱۰ هزار دستگاه خودرو اعلام شده بود.
به دنبال این معامله دانگ فنگ در حال برنامهریزی برای بازنگری و ارتقای کارخانههای کنونی این جوینت ونچر است. رویترز میگوید این کارخانهها دیگر خودروهایی با برند رنو تولید نخواهند کرد. تاکنون خودروهای کجار، کولئوس، کپچر و K-ZE در این کارخانهها تولید میشدند.
در نظر داشته باشید که این تصمیم به معنی خروج رنو از بازار چین نیست زیرا فرانسویها گفتهاند با دیگر جوینت ونچرها که با همکاری برلیانس و جیانگ لینگ شکل گرفته در چین حضور خواهند داشت.
علیرغم خروج رنو از جوینت ونچر خود با دانگ فنگ، دو شرکت اعلام کردهاند به همکاری با یکدیگر در زمینه خودروهای ارتباطی و همچنین همکاری با شریک رنو یعنی نیسان در زمینه پیشرانههای جدید ادامه خواهند داد.
مدیرعامل رنوی چین گفته است:
ما در حال بازگشایی فصل جدیدی در چین هستیم. ما روی خودروهای الکتریکی و تجاری سبک تمرکز خواهیم کرد، دو دسته از خودروها که آیندهی حملونقل پاک خواهند بود.
مودریچ
۲۷ فروردین ۱۳۹۹در عوض تو ایران چقد ترکونده بود
Mehdi TuRbO
۲۷ فروردین ۱۳۹۹چون بازار ایران انحصاری بود اگه ازاد بود تو ایرانم نمیترکوند.
SS
۲۷ فروردین ۱۳۹۹تو بازار مافیایی که فقط هر برندی که بیشترین سود رو میده وارد میشه و حتما باید با پراید و آریسان سازان همکاری کنه
پژو و رنو که هیچ اگه ماروتی و پاروتی هم وارد بشن میترکونن
در بازار آزاد سودآور بودن هنر هست
Khosrow
۲۷ فروردین ۱۳۹۹رنو باید کاری کنه اسم برندش تاثیر گذار باشه / هر وقت میشنوم رنو – یه سستی و بیحالی ذهنی پیدا میکنم ..
meysam
۲۷ فروردین ۱۳۹۹تو ایران اگه یه سیستم درست رو کار بود فرانسویها بهمراه همین چینیها جزو ناشناخته ترینها بحساب میومدن.
علی
۲۷ فروردین ۱۳۹۹الان برندهای امریکایی که در اروپا و بازارهای مهم اسیا مثل چین و ژاپن روسیه اصلا فروش خوبی ندارن جزو ناشناختها هستن
داوود
۲۷ فروردین ۱۳۹۹دوستدعزیز در ترکیه که بازار ازاده شرایط رفاهی مردم ترکیه هم که خیلی از ما بهتره و تقریبا تمام خودروسازان دنیا نمایدگی دارن و شرایط فروش عالی هم دارن اما بازم فرانسویا فروش فوق العاده ای دارن حتی تو کشوری مثل روسیه هم شرایطشون بهتر از ماست و اونجا هم فرانسویا بازار خوبی دارن همین داچیا که زیر مجموعه رنو هست و در اصل یه شرکت رومانیایه در کل تو اروپا رتبه اول فروش داره که خبرشم توسط خود سایت پدال گذاشته شد
فرزاد
۲۷ فروردین ۱۳۹۹مثلا الان تو اروپا جزو ناشناخته ها هستند رنو کلیو که اصلا فروش نداره تو اروپا مگان و پژو 508 و 208 و 308 هم همینطور اون خبری هم که چند وقت پیش راجع به کلیو گفتن که حتی رکورد گلف رو هم تو فروش شکست داد جعلی بود قبل انقلاب هم که سیستم درست و حسابی بود و بازار ازاد بود و تمام برندهای دنیا تو ایران حضور داشتن هم اصلا خودروهای پژو 504 404 304 رنو 5 رنو 16 وسیتروئن فروش نداشتن خواهشا حرفهای خنده دار نزنین یه خودروساز ممکنه در یه برهه ای از زمان فروش خوبی داشته باشه در یه برهه ای افت فروش خوبه که فقط رنو نبوده و تو متن هم اشاره شد که اولیش سوزوکی بوده جنرال موتورز هم که از چندین ماه قبل فروشش فاجعه بوده الان مثلا خود چینا که پر فروش هستن تو خود چین پس با منطق دوستان بهتر از فرانسویا هستن .خخخخخخ
Zonda R
۲۸ فروردین ۱۳۹۹بعد از پژو حالا نوبت رنو شد
چین داره به اهدافش میرسه