بعد از خروج ایالاتمتحده آمریکا از برجام، شرکای خارجی صنعت خودروی کشور، به ناچار مجبور به ترک بازار ایران شدند. در دور اول تحریمهای هستهای هم این اتفاق افتاد و شرکتهای بینالمللی فعال در بازار ایران، راه خروج را در پیش گرفتند. در میان شرکای خارجی زنجیره خودروسازی کشور، دو شرکت فرانسوی پژو- سیتروئن و رنو همواره جایگاه ویژهای داشتهاند.
تبعات این اتفاق در دور اول تحریمها، تنها دامن خودروسازان داخلی را نگرفت، بلکه شرکای خارجی هم متضرر شدند. پژو در آن سالها، بهطور کامل از بازار ایران رفت و همین خروج سبب شد تا صادرات این شرکت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو افت کند. این افت باعث اخراج ۸ هزار نیروی پژو شد. با اینکه رنو در آن سالها بهرغم فشار ایالاتمتحده آمریکا حاضر به ترک بازار ایران نشد، اما این بار با خروج ایالاتمتحده آمریکا از برجام، رنو با تأخیر، همان راهی را برگزید که پژو انتخاب کرده بود.
حال خبر میرسد، فروش رنو در سه ماه سوم سال جاری میلادی با افت ۶درصدی روبهرو شده است. در این زمینه رویترز روز گذشته گزارش داد که کارشناسان این شرکت دلیل این میزان افت را به دو عامل خروج از بازار ایران و افت فروش در بازارهای نوظهور مرتبط دانستهاند. این میزان افت در حالی اتفاق افتاده است که رنو توانسته بود سال گذشته میلادی با فروش ۱۶۲ هزار و ۷۹ دستگاه خودرو در ایران افزایش ۳/ ۴۹درصدی را کلید بزند.
بعد از امضای برجام، رنو خواستار فعالیت گستردهتر در ایران بود؛ به همین دلیل با امضای قراردادی با سازمان گسترش و یک شرکت خصوصی حضور مستقل از خودروسازان کشورمان را اعلام کرد. این مسئله با بیمیلی طرف ایرانی و برخی کارشکنیها، به مرحله عمل نرسید؛ بهطوریکه با خروج ایالاتمتحده از برجام، برنامههای رنو در کشورمان با چالش روبهرو شد؛ به صورتی که در ۵ ماه ابتدای سال جاری میلادی، فروش این شرکت در بازار ایران با افت ۲درصدی به نسبت مدت مشابه سال قبل روبهرو شد. در ۵ ماه ابتدایی سال جاری در مجموع ۵۵ هزار و ۷۷۳ دستگاه عنوان محصولات این شرکت در خطوط تولید خودروسازان داخلی تولید شده است. درحالیکه در همین مدت در سال ۲۰۱۷، شاهد عرضه ۵۶ هزار ۷۲۹ دستگاه انواع رنو به بازار بودهایم.
R
۳ آبان ۱۳۹۷اینم رفیق نیمه راه شد حقش بود
ناشناس
۳ آبان ۱۳۹۷متن کامل بخون
به همین دلیل با امضای قراردادی با سازمان گسترش و یک شرکت خصوصی حضور مستقل از خودروسازان کشورمان را اعلام کرد. این مسئله با بیمیلی طرف ایرانی و برخی کارشکنیها، به مرحله عمل نرسید؛ بهطوریکه با خروج ایالاتمتحده از برجام، برنامههای رنو در کشورمان با چالش روبهرو شد
مزدا
۳ آبان ۱۳۹۷با اینکه ماشین های که رنو در داخل تولید میکرد نسبت به خودروهاای دیگه داخلی کیفیت فنی خوبی داشت اگه میذاشتن رنو تو ایران مستقل کار کنه برای جذب مشتری خودروهای به روزتری تولید میکرد.
ولی سوال من اینه که رنو و پژو تو بازار امریکا(تا اونجا که خودم اطلاع دارم)فعالیت زیادی ندارن از طرفی هم اروپا از برجام و شرکت های فعال در ایران حمایت میکنه پس چرا اینجوری رفتن!!؟چون امریکا اگه تحریم هم میکرد اروپا مقابلش می ایستاد
emad1990
۴ آبان ۱۳۹۷مزدا
رنو جزیی از اتحاد رنو نیسان میتسوبیشی هست.درسته که خودش تو امریکا محصول نداره ولی بقیه اعضا اتحادیه تو امریکا فروش دارن
نکته بسیار مهمتر تحریم امریکا اینه که امریکا انتقال پول رو هم برای شرکت خاطی غیرممکن میکنه و به همین دلیل ه که شرکت هایی مثل پژو که در حال حاضر بازاری تو امریکا ندارن رو هم به فکر ترک ایران انداخت
me84
۳ آبان ۱۳۹۷.
خودروهای موتور داغ برای آب و هوای ایران مناسب نیستن. محصولات اروپایی اکثرا موتور داغ هستن چون با شرایط خودشون تناسب دارن.
برای ایران ماشینای آمریکایی و آسیایی مناسب تر هستند.
این رو بدون تعصب گفتم وگرنه لذت رانندگی سری M بی ام و انکار شدنی نیست. اما در کل موتور داغ مناسب ایران نیستن. پس چه بهتر که در مجموع با آسیاییها ( و به امید خدا در آینده با آمریکاییها) قرارداد خودرویی بسته بشه.
هرچند با الکتریکی شدن این مباحث و بحث دوام موتورها کلا از بین میره چون موتورهای الکتریکی ساختار ساده و یکپارچه ای دارن و تکنولوژیشون در تمام دنیا بسیار نزدیک به همه.
حسین
۳ آبان ۱۳۹۷این چیزی که شما فرمودید مختص خودرو های ۳۰ سال قبل فرانسوی ها بخصوص پژو هست.
سیستم دوام و شرایط آب و هوایی که در تست ها انجام میدن خیلی بالاتر از چیزیه که ما تصور میکنیم .
فیلمی میدیدم استفاده ی مداوم یک خودرو بنز در دور موتور ۵۰۰۰ rpm و دمای محیط ۵۰ درجه به مدت ۶ ساعت ( فکر کنم برای ۵ سال قبل بود )
و الان بازار خودرو ها جهانی هست و پرفورمنس ها از آب و هوای شرجی و گرم خلیج فارس گرفته تا محیط هایی مثل یاکوتسک که سرد و خشک هست
مزدا
۴ آبان ۱۳۹۷در ایران یه نوع اب و هوا نداریم !!مناطق کوهستانی و بیابانی و دشت و…. که هرکدوم اب و هوای خودشونو دارن مثلا اگه اب و هوای جنوب رو در نظر بگیریم که به اب هوای کشورهای حوزه خلیج فارس شباهت بیشتری دارن و تو کشورهای اطراف خلیج فارس هم خودروهای اروپای زیاد استفاده میشن .تکنولوژی موتورها هم با گذشته خیلی فرق داره
بهراد
۳ آبان ۱۳۹۷حالا کی مونده که رنو هم بمونه، کسیم بمونه بهش جایزه نمیدن کلیم اذیتش می کنن که چرا موندی ؟ بزا ما خودروی ملی خودمون رو تولید بکنیم(انگار بجای سمند مازراتی میدن دست مردم)
رنو هم کار خوبی کرد همه ی جوانب در نظر گرفت فهمید ما لیاقتش رو نداریم.شخمی شخمی خارج نشد،حساب شده عمل کرد، شرکت هایی که تندر مونتاژ میکردن میرن سمت دوست و برادر چین،نمیرن جیلی بیارن هاا، میرن هایما و از اون بد تر هاشو که اسمشونم نشنیدیم مونتاژ می کنن
حالا یه سوالی،خودرو های برقی برن معاینه فنی چیشون تست میشه؟آخه آلایندگی ندارن، دو تا سیستم ترمز و فنر بندی تست میشه شایدم به وضعیت باتری ها نگاهی شد،به نظرتون چطوری میشه؟
ارش
۳ آبان ۱۳۹۷این سوسول مافیایی های فرانسوی بی شرف چه سودی میبرن با بازی کردن با جان هموطنامون .فقط کافیه یه نگاه به ماشینهایی که تولید داخل هستن و تصادف میکنن .ماشیناشون له میشه و راننده بدبخت هم تیکه تیکه میشه در حالیکه دیگرمناطق دنیاراننده هاشون آسیب جزئی میبینن .معلومه وقتی لگنی مثل 405 و سمند با تکنولوژی 30 سال پیش رو باقیمت 60 میلیون میدن دست مردم در حالیکه همون ماشین 5 میلیون هم برای خودشون چه سود هنگفتی داره و از این سود چه مبلغ زیادی به جیب فرانسوی ها میره.
امیر.عارف
۳ آبان ۱۳۹۷لعنت به غیرت مدیران خودرویی که با هر چراغ سبز این دو خودروساز بیش از آن چیزی که باید بهشون بها دادن و خسارتی و که باید میگرفتند و لاپوشونی کردند. فقط برای منفعت و نه برای رفاه حال مشتری . نباید دیگه براحتی اجازه فعالیت بهشون داد