زمانی که برخی کشورها فشارهای زیادی برای استفاده از گاز مایع وارد میکردند و مشوقهایی نیز در نظر گرفته بودند داچیا نظر متفاوتی داشت و میگفت LPG سوختی مناسب در زمانی اشتباه است؛ اما امروز و به خاطر فشارهای اقتصادی و کاهش آلایندگی دیاکسید کربن، این خودروساز یک مسیر کناری برای الکتریکی سازی در نظر گرفته و به دنبال استفاده از گاز مایع بوده است. داچیا میگوید تا زمانی که مدل الکتریکی اسپرینگ در سال آینده ظاهر شود این سوخت یک جایگزین مناسب برای محصولات ارزانقیمتش خواهد بود.
البته واژه ارزان در این نوشتار کمی دو پهلو بکار رفته زیرا اگر نسخه دوگانهسوز داستر TCe 100 را انتخاب کنید باید ۴۰۰ پوند بیشتر بپردازید که خب خیلی به چشم نمیآید. در واقع این اختلاف قیمت ۱۶۰ پوند کمتر از قیمت رنگ متالیک در دسترس است.
داچیا تاریخچهای طولانی در تولید خودروهایی با سوخت گاز مایع داشته و در واقع مدعی است تنها خودروسازی میباشد که محصولات دوگانهسوز را بهصورت مستقیم از کارخانه عرضه میکند. این برند برای انجام چنین کاری خط تولید کنونی را اصلاح کرده و برخی قطعات جدید را به خودروها اضافه نموده که حاصلش افزایش وزن آنها بوده است. تانک ۳۴ لیتری این خودرو ۶ برابر ضخیمتر از باک سوخت مدل بنزینی بوده و جای لاستیک زاپاس نشسته است؛ بنابراین علاوه بر فوم پنچرگیر باک سوخت بنزینی نیز حفظ شده است.
ظاهر و احساس داستر دوگانهسوز مشابه نسخههای بنزینی و دیزلی بوده و بنابراین همان چهره خشن، کابین جادار و سواری آسان در شهر را شاهد خواهید بود. نباید از کابین داستر انتظار بالایی داشته باشید اما خب تریم رده میانی کامفورت که ما تست کردیم ارزش خوبی در برابر مبلغ پرداختی داشت.
تنها تغییر کابین اضافه شدن یک دکمه و نشانگر با ظاهر نه چندان خوب در سمت راست فرمان است. این نشانگر میزان گاز مایع باقی مانده را نشان داده و راننده با استفاده از دکمه میتواند بین سوخت بنزین و گاز یکی را انتخاب کند. رسیدن سیستم دوگانه به دمای مناسب چند دقیقهای طول میکشد بنابراین داستر از زمان استارت آمادهی استفاده از گاز مایع نیست. زمانی که خودرو گرم شد شما خواهید توانست فورا سوخت مصرفی را تغییر دهید و زمانی هم که گاز مایع تمام شد خودرو بهصورت خودکار از بنزین استفاده خواهد کرد.
پیشرانه ۳ سیلندر ۱ لیتری این خودرو قدرت ۹۹ اسبی دارد اما اگر گاز مایع را انتخاب کنید گشتاور ۱۷۰ نیوتون متری ۱۰ واحد کم خواهد شد. داچیا مدعی است قابلیت سواری خودرو بهتر شده اما به سختی این موضوع را متوجه خواهید شد. پیشرانه در سرعتهای معمولی آرام بوده اما هرچقدر سرعت بالا رود پایداری خودرو کم خواهد شد. علیرغم وجود تغییر در گشتاور منحنی، داستر دوگانهسوز کندتر از نسخه استاندارد بوده و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۱۴.۴ و ۱۳.۸ ثانیهای را برای حالتهای بنزین یا گاز ثبت میکند.
البته این هزینههای مالکیت و نگهداری است که بهبود پیدا کرده نه زمان شتاب گیری و این چیزی است که مالکان به دنبال آن هستند. بر پایه قیمت کنونی سوخت، یک راننده با کارکرد متوسط میتواند حدود ۴۰۰ پوند در سال صرفهجویی کند که این کار به خاطر قیمت ارزانتر (۴۰ درصد) گاز مایع نسبت به بنزین است.
داچیا مدعی است مصرف سوخت داستر دوگانهسوز در حالتهای بنزین و گاز به ترتیب ۶.۴ و ۸ لیتر در هر صد کیلومتر است. آلایندگی نیتروژن دیاکسید نیز کاهش یافته و این خودرو در کلاس خودروهایی با سوخت جایگزین قرار میگیرد که مالیات کمتری را بر مالک تحمیل میکند.
سوختگیری داستر دوگانهسوز نیازمند تمرین است و زمانی که ۸۰ درصد ظرفیت باک گاز پر شد میتوان نازل را جدا کرد.
داچیا میگوید محصولات دوگانهاش حدود ۱۵ درصد از تمامی فروش را به خود اختصاص خواهند داد اما شاید این رقم بیشتر هم شود. قطعات اضافی تأثیری روی هزینههای سرویس ندارند و داچیا هزینههای سرویس سهماهه اول را رایگان اعلام کرده است. اگر محل زندگی شما نزدیک به یک پمپ گاز باشد مدل دوگانهسوز داستر میتواند انتخاب خوبی باشد.
محصولات دوگانهسوز و جدید داچیا میتوانند جرقه رنسانس خودروهای دوگانهسوز را بزنند. داستر TCe 100 دوگانهسوز یک جایگزین جالب و کمهزینه برای مدلهای دیزلی است. با اختلاف قیمت تنها ۴۰۰ پوندی و تأثیر اندک روی فضای کابین و بار، این خودروی دوگانهسوز کارخانهای میتواند از نظر مالی و هزینهای بسیار منطقی جلوه کند.
مشخصات داچیا داستر کامفورت TCe 100 دوگانهسوز
- قیمت: 14695 پوند
- پیشرانه: 3 سیلندر ۱ لیتری بنزینی/گاز مایع
- قدرت/گشتاور: 99 اسب بخار/۱۷۰ نیوتون متر
- گیربکس: 5 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
- شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت: 14.۴ ثانیه (بنزین)، ۱۳.۸ ثانیه (گاز مایع)
- حداکثر سرعت: 170 کیلومتر در ساعت (بنزین)، ۱۶۷ کیلومتر در ساعت (گاز مایع)
- مصرف سوخت: 6.۴ لیتر در هر صد کیلومتر (بنزین)، ۸ لیتر در هر صد کیلومتر (گاز مایع)
meysam
۱۲ تیر ۱۳۹۹کپسول گاز مثل یه بمبه که داری همه جا با خودت میبری.
هرچقدر هم که استاندارد باشه من بهش اطمینان ندارم.
برای کاهش مصرف سوخت با بهای کم هیبرید از همه بهتره.
یه موتور سه سیلندر کم مصرف با یه پک باتری کوچیک و یه موتور الکتریکی ساده همین پرفورمنس رو میده ولی خیلی بهتره با استهلاک و آلایندگی کمتر و آرامش بیشتر. ممکنه کمی گرونتر بشه ولی ارزش داره
NAVID۰۰۹۸
۱۲ تیر ۱۳۹۹میثم جان
با شما موافقم ولی نه در این روزها که بنزین در ایران گرون شده
کسانی که مصرف سوخت بالایی دارند و خودروی cng بنزینی مورد استفادشونه ، حتی اگر هر سال سوپاپ و سرسیلندر هم عوض کنند ، ارزانتر از خرج بنزین در میاد ، مثل وانتها یا پژوها که مصرف بالای سوخت دارند .
به نظر من lpg و cng برای مصرف خودروهای ایرانی در چنین روزهایی به صرفهتر از بنزینه ولی دیدم سانتافه ۲۰۱۵ کپسول cng بسته بود رو ماشینش که مصداق جیب خالی پُز عالی را داره .
البته بنز E280 ایرانخودروایها هم یه زمانی دوگانه سوز بود اما خود صاحباشون خجالت میکشیدن برن تو صف گاز و هیچوقت تا حالا ندیدم بنز E در جایگاه گاز cng بزنه .
AMIR-REZA
۱۲ تیر ۱۳۹۹این مسخره بازیا چیه خوب یکم بیشتر پول بنزین بدین …..
بعدش 99 اسب بخار با 170 نیوتون متر با این هیکل ؟؟؟؟ راه نمیره ….
البته این اونجا از ارزون تریناس ولی اگه همین بیاد ایران ……..(بقیشو خودتون میدونید)
ساکو
۱۲ تیر ۱۳۹۹دیزل بهتر نیست؟
مهدی
۱۲ تیر ۱۳۹۹حتی تصور اینکه این ماشین با موتور سه سیلندر یک لیتری باشه، برام سخته!
ممد ژانگولر
۱۲ تیر ۱۳۹۹این ماشین نسبت به قیمتش مفته
با این پول میتسوبیشی میراژ هم نمیدن
NAVID۰۰۹۸
۱۲ تیر ۱۳۹۹تنها جایی که با نظر ممد ژانگولر موافقم همینجاست !
جداً با این قیمت مفته .
نسل قبلیشو دو دیفرانسیل سوار شدم ، زمانی که قیمتش حدوداً ۱۱۰ میلیون بود ، داخلش تا دلتون بخواد زُمُخت زشت و پلاستیکی بود اما سواریش عالی ، داخلش بیصدا و موتور گیربکس سرحال اما صندلی نیمکتی خسته کننده و از همه مهمتر مصرف سوخت فوقعلاده پائینش که خودم باورم نمیشد ولی حدود ۷تا۸ تو شهر و در جاده زیر ۶ میسوزونه .
تعریف آفرودش را زیاد شنیدم به سبب وزن کمش چالاکه .
بازارشم وحشتناک بد بد بد و بدون مشتری .
نمیدونم قیمتش این روزها چنده ولی برای کسانی که دنبال یه ماشین خوب میگردن که حالا حالاها نخوان بفروشن ، حرف نداره .
مطمئنم اگر در ایران منتاژ میشد ، هم استقبال میکردن ، هم قیمتش پایینتر میومد و جا میوفتاد در بازار مثل سراتو سایپا که اولش نگاش نمیکردن و یکدفعه اوج گرفت فروشش .
ممد ژانگولر
۱۲ تیر ۱۳۹۹بچه ها شاهد باشن الان یکصدمین باره که navid 98 با من موافقه ???
به این برکت تو شاهکار قرن هستی ?
کیان
۱۲ تیر ۱۳۹۹من فکر میکنم تو همه دنیا تا حالا هیچ جا برای LPG دکمه خشکل و شیک و جذاب نساختن
هرچی دکمه LPG هست یه حس خیلی داغون داره
بهراد
۱۲ تیر ۱۳۹۹نگفتین با یک باک پر گاز مایع و باک پر بنزین چقدر راه میره.
فقط با گاز ۴۲۵ کیلومتر راه میره، اما حجم باک بنزینش معلوم نیس
اگه باک بنزین ۷۰ لیتری داشته باشه ، هر دو باک پر باشن ۱۵۰۰ کیلومتر میتونه بره
Genius
۱۴ تیر ۱۳۹۹داچیا؛خودروسازی 100% اقتصادی و جذاب برای اقشار ضعیف در کشورهای اروپایی و حتی خاورمیانه که در ایران ما پا جای پای محصولات لوکس و سلطنتی گذاشته!!!!