بخش اعظم ما سال ۲۰۱۲ را با المپیک لندن به یاد میآوریم اما رنو خاطرهی متفاوتی دارد. این خودروساز فرانسوی در سال ۲۰۱۲ نسل اول کپچر را تولید کرد. کپچر اولین شاسیبلند کوچک رنو و خودرویی بود که در سراسر جهان به فروش ۱.۵ میلیون دستگاهی دست یافت. حالا نوبت به نسل جدید این خودرو رسیده و اتو اکسپرس نیز آن را در جادههای بریتانیا تست کرده است.
کپچر جدید از همان پلتفرم CMF-B بکار رفته در جدیدترین نسل کلیو استفاده کرده و ۱۱۰ میلیمتر طویلتر، ۱۹ میلیمتر پهنتر و ۱۷ میلیمتر قدبلندتر از نسل پیشین است. جلوپنجره پهنتر و چراغهای جلو و عقب LED نیز باعث میشوند این خودرو حضور گیراتری در جادهها داشته باشد.
استفاده از ساختار کلیو جدید در تجربه رانندگی کپچر هم خودش را نشان میدهد. فرمان خودرو دقیق بوده و اعتمادبهنفس کافی در هنگام عبور از جادههای نازک و پر پیچ و خم را ایجاد میکند. سیستم تعلیق نرم کپچر هم باعث میشود این خودرو ریلکس تر از اکثر رقبای خود حس شود. تکان هایی در بدنه دیده میشود اما این تکان ها به خوبی کنترل شده و از طرفی شاهد سواری نرم جتی در جادههای ناهموارتر هستیم.
داخل کابین شاهد الهام گرفتن از کلیو جدید هستیم اما این چیز بدی نیست. استفاده از پلاستیکهای نرم در بخشهای گوناگون کابین باعث شدهاند کپچر از این نظر پیشروی کلاس خود باشد. کیفیت ساخت کابین نیز سطح بالا احساس میشود.
پلتفرم جدید و ابعاد بزرگتر باعث افزایش فضای داخلی شدهاند. فضای پای عقب بهبود یافته و طبق گفته رنو محفظه بار نیز به ۵۳۶ لیتر رسیده است. البته نکتهای وجود دارد: نیمکت عقب هماکنون جلو و عقب رفته و در این حالت فضای بار به ۴۲۲ لیتر خواهد رسید.
خودروهای پایه دارای برفپاککنها و سیستم تهویه مطبوع خودکار، دستیار حفظ خودرو بین خطوط، هشدار خروج از مسیر، تشخیص علائم ترافیکی، ترمز اضطراری خودکار و کروز کنترل هستند.
یک صفحه دیجیتال ۴.۲ اینچی بین پشت آمپرها قرار گرفته و صفحهنمایشی ۷ اینچی نیز در داشبورد خودنمایی میکند. مدلهای پایه همچنین از ناوبری برخوردار هستند. صفحهنمایش یاد شده گرافیک خوبی داشته اما به اندازه رقبای گروه فولکسواگن روان و خلاقانه نیست. البته خبر خوب اینکه سیستم اطلاعات سرگرمی این خودرو بهصورت استاندارد از اپل کارپلی و اندروید اتو پشتیبانی میکند.
اما بزرگترین نقطهضعف کپچر چیست؟ پیشرانه ۱ لیتری بنزینی بکار رفته در مدل TCe 100 تست شده. این پیشرانه ۹۹ اسب بخاری با گشتاور ۱۶۰ نیوتون متری همراه شده و بسیار کمرمق است زیرا باعث ایجاد شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۱۳.۳ ثانیهای میشود؛ اما خب نیمهپر لیوان هم مصرف سوخت مناسب آن حتی در دنیای واقعی میباشد.
کپچر در بزرگراه نیازمند تحتفشار قرار دادن پیشرانه برای سرعت گرفتن خواهد بود هرچند گیربکس ۵ سرعته دستی بکار رفته در مدل تست شده عملکرد نرم و روانی داشته است. ما همچنین مدل ۱.۳ لیتری TCe 130 را تست کردیم که اگرچه گیربکس اتوماتیک آن کند بود اما قدرت بیشتر آن باعث دلپذیری بیشتر این شاسیبلند فرانسوی شده بود.
کپچر فاکتورهای زیادی برای موفقیت در بازار دارد و شرایط لیزینگی رقابتی رنو نیز باعث میشود خریداران بیشتری به سمت این خودرو جلب شوند. این خودرو از نظر شرایط اقساطی همردیف خودروهایی مثل سئات آرونا، اشکودا کامیک و سیتروئن C3 ایرکراس میباشد. به این موارد باید گارانتی ۵ ساله/۱۶۰ هزار کیلومتری رنو را نیز اضافه کنید که اطمینان خاطر خریداران را در پی دارد.
برای افرادی که به دنبال هزینههای کمتر هستند نسخه پلاگین هیبریدی عرضه خواهد شد. این خودرو برای اولین بار در این کلاس عرضه میشود و مجموعه باتری ۹.۸ کیلووات ساعتی آن برد حدود ۵۰ کیلومتری ایجاد خواهد کرد.
پیش از این گزینههای زیادی در کلاس کراس اوورهای کوچک وجود نداشت اما رنو کپچر بهترین را ارائه کرده است. بله برخی رقبا سواری بهتر یا فضای بار جادارتری دارند اما تعداد معدودی از آنها میتوانند چنین ویژگیهای خوبی داشته باشند. عرضه نسخه پلاگین هیبریدی در چند ماه آتی نیز باعث گسترده شدن جذابیتهای کپچر جدید برای خریداران خواهد شد.
مشخصات رنو کپچر TCe 100 آیکنیک
- قیمت: 20560 پوند
- پیشرانه: 3 سیلندر ۱ لیتری بنزینی
- قدرت/گشتاور: 99 اسب بخار/۱۶۰ نیوتون متر
- گیربکس: 5 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 13.۳ ثانیه
- حداکثر سرعت: 172 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 6 لیتر در هر صد کیلومتر
رزیتا
۱۷ اسفند ۱۳۹۸امیدوارم تو سال جدید بعد از توقف دو ساله واردات خودرو شاهد ورود خودروهای روز دنیا مثل : “محصولات کیا و هیوندای و بی ام و بنز و پورشه و غیره و ذالک ……….. از جمله رنو کپچر باشیم” و مدلهای 2020 رو تو خیابونا ببینیم ، فعلا که واردات آزاد شده تا ببینیم چی پیش میاد
Sajjad
۱۷ اسفند ۱۳۹۸به جای پراید، این باید ارزون ترین خودروی بازار ایران میشد
نه اینکه داچیا لوگان قدیمی بره جزو لاکچری های بازار.
البته خلایق هرچه لایق! اینو نه تنها میشه از حمله به پیش فروش کوییک رنگارنگ فهمید، بلکه میشه از حمله مردم به شمال کشور توی این اوضاع هم فهمید که لیاقت ما ملت ایران بهتر از این نیست.
Enzo
۱۷ اسفند ۱۳۹۸با اینکه هیچ علاقه ای به این کلاس خودرویی ندارم ولی اگه مجبور بودم صد در صد به ۲۰۰۸ ترجیهش میدادم
ADAK
۱۷ اسفند ۱۳۹۸انصافا 2008 حداقل زیباتره …
(Saeed(peugeot
۱۷ اسفند ۱۳۹۸ماشین خیلی خوبی هست ….ولی نمیدونم چرا فقط پژو با ۲۰۰۸ تو این کلاس بالاترین سطح امکانات و تکنولوژی و عرضه کرده ….
شاید اگه پژو زیادی لاکچری کار نمیکرد قیمت ۲۰۰۸ هم مثل این کپچر بسیار عالی و مناسب میشد.
Hadi
۱۷ اسفند ۱۳۹۸شیک تر شده…
Hadi
۱۷ اسفند ۱۳۹۸و البته کاربردی تر…
مودریچ
۱۸ اسفند ۱۳۹۸مدل ایرانیش ضعیفه
رامتین
۱۸ اسفند ۱۳۹۸یادمه دو سال پبش خیلی بحث از تولید کپچر rs بود که متاسفانه عملی نشد. واقعا کراس اور کامپکت جذابیه و بیشتر از 2008 میپسندم.
محمد
۱۸ اسفند ۱۳۹۸عالیییی همه چیش بهتر شده
Sina
۱۸ اسفند ۱۳۹۸حس میکنم یه مقداری زیادی گرونه
Mopar Or No Car
۱۸ اسفند ۱۳۹۸کیفیت محصولات رنو تو سالهای اخیر خیلی بالا رفته و قابل قیاس با ژاپن شده.