پیش از این رنو ZOE یکی از متقاعدکنندهترین خودروهای الکتریکی حاضر در بازار بود چراکه بهایی مناسب، دینامیک رانندگی آشنا و ابعاد یک سوپرمینی را داشت. حالا رنو باتری جدیدی را به منظور افزایش محدودهی حرکتی این خودرو به ۴۰۲ کیلومتر ارائه کرده است.
اگرچه که محدودهی حرکتی ذکر شده بهصورت رسمی توسط NEDC اعلام شده اما رنو پیشبینی میکند که در شرایط واقعی این خودرو محدودهی حرکتی ۲۹۰ کیلومتری (تابستان) و ۱۹۳ کیلومتری (زمستان) داشته باشد. این رکورد بهطور قابلتوجهی بیشتر از محدودهی حرکتی عجیب ۱۶۱ کیلومتری باتریهای کوچک مدل قبلی در شرایط مناسب است.
هنوز هم مدل پایهی این خودرو از باتری ۲۲ کیلووات ساعتی کوچکتر استفاده میکند اما مدل ZE 40 حاضر در تست که از باتری ۴۱ کیلووات ساعتی استفاده میکند آرامش خاطر بیشتری را برای خریداران خواهان محدودهی حرکتی بیشتر هستند فراهم کرده است.
ZOE جدید از همان پیشرانه الکتریکی قبلی استفاده کرده و البته شاسی، فرمان و سیستم تعلیق نیز نسبت به قبل بدون تغییر باقی ماندهاند. ما تریم جدید Signature Nav را به همراه باتری جدید تست کردیم. این خودرو دارای صندلیهای چرمی گرم شونده، دوربین پشتی، رینگهای آلیاژی جدی و سیستم استریوی مرغوب است.
بهای خودرو از ۱۹۸۹۵ پوند (پس از مشوقهای دولتی) آغاز میشود اما خریداران میتوانند گزینهی شارژ سریع را نیز برای زمان کمتر شارژ باتری ۴۱ کیلووات ساعتی سفارش دهند. مدلهای Q90 بهای آغازی ۲۰۶۴۵ پوندی داشته که کاملاً ارزش این اضافه پرداخت را دارند.
اگرچه که لیست تجهیزات مدل فول حاضر در تست گیراست اما شک داریم که افراد زیادی این مدل را انتخاب کنند. شاید ZOE یک خودروی الکتریکی باشد اما اساساً یک سوپرمینی بوده و رقبای سنتی این خودرو بهای کمتری نسبت به این ساختهی رنو دارند.
البته ZOE برای خریدارانی که مسیرهای متوسط و کوتاهی را طی میکنند خودروی درخشانی است. این دسته از افراد میتوانند در طول شب خودرو را با شارژر رایگان خانگی شارژ کنند.
البته خودروهای الکتریکی مزیتهای خاص خود را نیز دارند. ZOE در حال حرکت بسیار ساکت و آرام است. گشتاور ۲۲۵ نیوتون متری رنو به این معنی است که کارایی خودرو در سرعتهای پایین قوی بوده و رانندگی با آن در شهر هیجان خاص خود را دارد. شتاب صفر تا صد خودرو در ۱۳.۵ ثانیه ثبت میشود و اگرچه ZOE خیلی مناسب سرعتهای بالا نیست اما هنوز هم در سبقتگیریها خوب عمل میکند.
در بزرگراه چالشها و تقلاهای ZOE خود را نشان میدهند. شارژ باتری کم شده بنابراین اگر خواهان استفاده از حالت تمام الکتریکی باشید به زودی نگرانیتان دربارهی تمام شدن شارژ باتری افزایش خواهد یافت. صدای باد نیز مسئلهی دیگر است.
مسیرهای کوچکتر بهتر با ذات ZOE همخوانی دارند. فرمان خودرو سبک و مبهم بوده اما در پیچها احساس اعتماد و پایداری کافی را ایجاد میکند. سواری خودرو در جادههای پرتغال خیلی راحت نبود. وجود پیشرانهی الکتریکی تقریباً ساکت نیز باعث ایجاد تجربهی رانندگی خونسردانه ای میشود.
ZOE جدید فاقد تغییرات ظاهری است. کابین نیز کاملاً دستنخورده باقی مانده اما همچنان طراحی مدرنی دارد. برخی از مواد بکار رفته ظاهر ارزان بهایی را نسبت به پولی که پرداخت میکنید دارند اما سیستم ناوبری و صفحه لمسی آن کاربری آسانی داشته و عملکرد و ظاهر آن خوب است.
علیرغم باتریهایی با ظرفیت بالاتر، فضایی که اشغال شده تغییری نکرده است؛ بنابراین صندوق بار هنوز هم ظرفیت ۳۳۸ لیتری داشته که بهتر از نسخهی بنزینی رنو کلیو است. به خاطر ارتفاع بالاتر کف خودرو فضای سر و پای سرنشینان محدود است اما کودکان احساس بهتری خواهند داشت.
قیمت: 19895 پوند (پس از مشوقها)
پیشرانه: واحد الکتریکی تنها
قدرت/گشتاور: 91 اسب بخار/۲۲۵ نیوتون متر
گیربکس: تک سرعته، دیفرانسیل جلو
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 13.۵ ثانیه
حداکثر سرعت: 135 کیلومتر در ساعت
محدوده حرکتی: 402 کیلومتر
منبع: autoexpress
Parker
۲ بهمن ۱۳۹۵از فرم چراغ های جلوش خوشم نمیاد.
یه جوریه….
.
از نظر باقی موارد عالیه.
حسین
۲ بهمن ۱۳۹۵جالبه ، محدود ۴۰۰ کیلومتری تو واقعیت میشه کمتر از ۲۰۰ کیلومتر!
یاد ماشین های گازسوز افتادم!
faramarz
۲ بهمن ۱۳۹۵چقدر این ماشین جذاب و خوشگله
یوسف
۲ بهمن ۱۳۹۵این ماشین برای شعرهای بزرگ محشره، هم جمع و جوره، هم خوشگله (برعکس خیلی از هیبریدی ها و برقی ها که ظاهر عجق وجق دارن)، هم پاک و مقرون به صرفه س.
آدم باید برای استفاده های شهری اینو داشته باشه برای خارج شهر و سفر هم یه کراس اوور (ترجیحا هیبریدی).
mgh321
۳ بهمن ۱۳۹۵من به شخصه برای خارج از شهر تراک هارو میپسندم
حمیدرضا
۲ بهمن ۱۳۹۵اگر قیمت این تجهیزات در ایران هم مناسب بود من به شخصه حتما یکی تهیه میکردم الان موتور سیکلت برقی با برد حدود 80 کیلومتر 10 میلیون تومان هست و حدودا 1200 بار هم باطری هاش قابلیت شارژ دارن که میشه سه سال منتها ادم شک داره بعد از این مدت ایا اساسا باطری با قیمت مناسب گیر میاد و اینکه هنوز در ایران ما مشکل شارژ کردن داریم چون نمیشه یه سیم از داخل محل کارت بکشی تو خیابون و بزنی به وسیله نقلیت بعد مطمئن باشی که اون سیم و وسیلت سر جاش بمونن
Man
۳ بهمن ۱۳۹۵نسخه ایرانی به اسم یوز ۴ روز پیش توسط رئیس جمهور رونمایی شد ان شا الله سال بعد ما هم خودرو برقی خواهیم داشت . اگه برادران ایران خودرو و برادران سایپا گذاشتن. نمیدونم چرا آخر تمامی این چیزها به ایران خودرو و سایپا ختم میشه آخه به اونا چه ربطی داره مگه گردن گلفت هستن که هیچ کس نمیتونه بگه بالای چشمت ابرو
amin
۳ بهمن ۱۳۹۵دوستان اون بخش اجاره باطری رو من متوجه نشدم.
یعنی ماشین رو بدون باطری میفروشن و بعد باید باطری رو جداگانه اجاره کرد؟یا نوعی از باطری یدکی بوده منظور
TSHDN
۴ بهمن ۱۳۹۵خوبه ولی اندازش خیلی کوچیکه . اگه یکم بزرگتر بود خیلی خوب میشد