خیزش داچیا و محصولات ارزانقیمت آن تأثیری بزرگ روی بازار خودرو داشته اما قدم بعدی این کمپانی چه خواهد بود؟
تاریخچه کمپانی داچیا به اواخر دهه ۶۰ میلادی و در بلوک شرق و رومانی بازمیگردد اما عصر مدرن این برند پس از قرار گرفتن در زیر چتر حمایتی رنو در سال ۱۹۹۹ شروع شد. از آن زمان بود که داچیا در مقیاس یک خودروساز جهانی ظهور کرد.
این برند خودروهای ارزانقیمتی تولید کرد و به سرعت خریداران زیادی در اروپا به دست آورد. رقبا نیز با عرضه مدلهای ارزان بها درصدد بودند سوار بر موج موفقیت داچیا حرکت کنند اما فشار افزایش یافته روی بخش ارزانقیمت بازار و افزایش پیچیده فنی خودروها از جمله چالشهایی هستند که اگر داچیا بخواهد به رشد خود ادامه دهد باید با آنها روبرو شود.
به عنوان بخشی از برنامه گرامیداشت ساخت یک میلیونمین خودروی داچیا در تأسیسات Tangier، ما توانستیم با مدیر تجاری کمپانی آقای Francois Mariotte گفتوگویی داشته باشیم. او از برنامههای بهروز خود برای این برند سخن گفت.
سؤال: هزینهها و تکنولوژیهای کاهش آلایندگی گران است. داچیا چگونه میتواند از عهده این کار برآید؟
پاسخ: در برخی کشورها ما خودروهایی با سوخت گاز مایع میفروشیم؛ و این سوخت روشی مناسب برای کاهش آلایندگی است زیرا تقریباً نیتروژن اکسیدی وجود ندارد. با چند صد یورو شما میتوانید این پیشرانه را در هر ۷ محصول داچیا به دست آورید؛ بنابراین این پاسخ ماست. این سوخت در دسترس بوده و خرید و استفاده از ارزان تمام میشود.
سؤال: آیا این به معنی غیرممکن بودن الکتریکی و هیبریدی سازی برای داچیاست؟
پاسخ: در این لحظه الکتریکی سازی برای ما بسیار گرانبها است. برای نگهداشتن قیمت در چنین سطح پایینی ما باید از تکنولوژیهایی استفاده کنیم که قبلاً اثبات شدهاند. پیشرانههای الکتریکی و هیبریدی هنوز با DNA این برند همخوانی ندارند؛ اما یک روز، ما میتوانیم بگوییم که الکتریکی سازی رخ خواهد داد.
رشد بزرگی در بازار به وسیله تأمینکنندههای متفاوت رقم خواهد خورد و سپس ما از این نوع تکنولوژی برای داچیا استفاده خواهیم کرد؛ اما در این لحظه مؤثرترین راه استفاده از LPG است.
سؤال: چه چیزی در پشتصحنه چنین رشد فروش باورنکردنی داچیا در سالهای اخیر بوده است؟
پاسخ: از سال ۲۰۰۴ که داچیا را احیا کردیم رشد بزرگی داشتیم؛ بنابراین افزایش فروش سال به سال ما قابلتوجه بوده است.
ما تنها برندی هستیم که به نیازهای واقعی افرادی که نمیخواهند تمام پول خود را خرج خودرو کنند پاسخ میدهیم. مردمی که در زمان خرید خودرو به دنبال یک معامله ارزانقیمت بوده یا افرادی که دوست دارند بجای یک خودروی کارکرده مدلی صفر بخرند. آنها داچیا دارند. ساده، قابلاعتماد و ارزانقیمت. این سه کلمه بهترین تعریف از DNA برند ماست.
سؤال: از آنجایی که اکثر خودروهای جدید تکنولوژیک تر و گرانتر میشوند، آیا ظرفیتی برای رشد بیشتر وجود دارد؟
پاسخ: بازار خودروهای کارکرده شش برابر بزرگتر از بازار خودروهای جدید است. ۴۰ درصد خریداران ما از بازار خودروهای کارکرده هستند. ۴۰ درصد آنها اولین بار است که در حال خرید خودرویی نو میباشند؛ و آنها میگویند این کار به خاطر پیشنهاد منحصربهفرد داچیا در بازار است.
سطح قیمت و چیزی که شما با این قیمت ارائه میدهد به قدری خوب است که مشتری بجای خرید خودرویی کارکرده بهسوی خودرویی نو میآید. به خاطر اینکه بازار خودروهای کارکرده شش برابر بزرگتر است، این یک پتانسیل بزرگ برای افزایش فروش داچیا محسوب میشود.
سؤال: آیا امکان گسترش سبد محصولات داچیا وجود دارد؟
پاسخ: اگر میخواهیم خودروهای ارزان بها تولید کنیم باید بزرگترین بخش بازار را در نظر بگیریم. قلب بازار کلاسهای خودرویی B و C هستند که امروز بهخوبی آنها را پوشش دادهایم. حرکت به کلاس D در DNA برند ما نیست.
حرکت به کلاس A؟ این کلاس بسیار کوچکتر است. داچیا اکثرا خودروهای خود را به خریداران شخصی میفروشد؛ بنابراین این بازاری کوچک بوده و ما هرگز مقیاس مناسبی برای فروش در این بخش نخواهیم داشت؛ بنابراین به هدف گرفتن کلاسهای B و C ادامه میدهیم.
sina
۱۴ مرداد ۱۳۹۶انصافا برند خوب و ارزونیه
بلژیک و هلند ک من رفته بودم خعلی زیاد بود ماشینااش
Carbonado Aventador
۱۴ مرداد ۱۳۹۶درسته..
انصافا ال90 و ساندرو هایی که تو ایران هستن حتی با اینکه ایرانخودرو و سایپا بازهم کلی از کیفیتش کم کردن ولی واقعا ماشین های با دوام و سگ جونی هستن!!!
امیدوارم محصول های به روزتر داچیا بازهم وارد ایران بشه!
sina
۱۴ مرداد ۱۳۹۶یه نکته جالب دیگه اینکه تو مدتی ک من اونجا بودم با اینکه توی شهرای نسبتا تروتمندی هم بودم لامبورگینی ندیدم اصلا، فراری یدونه دیدم و پورشه چهار پنج تا. البت بنز و بی ام و و ایودی زساد بود.
حالا شما برو بالا شهر تهران. مث نقل و نبات پورش ریخته!!!
این جنون لاکشری بودن دارن ایرانیا رو می کشه والا :(
Carbonado Aventador
۱۴ مرداد ۱۳۹۶اونایی که چندین نسلشون پولدار بوده جنون لاکچری ندارن آنچنان…
همونطور که خیلی هارو میبینی ثروت چندین و چند میلیاردی دارن ولی ماشین 2 میلیاردی سوار نمیشن و به یه کمری یا لندکروز یا آکورد بسنده میکنن!!!
اینی که شما میفرمایی بیشتر واسه اونایی که تازه به دوران رسیده هستن و یه شبه پولدار شدن صدق میکنه!!!!
همیشه گفتم فرق ثروتمند با پولدار فرق میکنه!!
اگه از آدم پولدار پولشو بگیری فقیر میشه..
ولی اگه تمام مال و اموال یه ادم ثروتمند رو بگیری باز هم بلده چجوری از صفر شروع کنه و رشد کنه!!!!
هیچ ادم ثروتمندی نمیره 3 میلیارد چول ماشین بده که اگه یه خط روش بیوفته چندین میلیون از قیمت ماشینش بیوفته!!!
افراد ثروتمند ترجیه میدن پولشون رو تو ملک و املاک و بورس و زمین سرمایه گذاری کنن!!!
ماشین مال بادی هست…!
یعنی شب زیر یه درخت پارک کنی..
فردا درخته بشکنه بیوفته روش اصولا کل سرمایتو از دست دادی…!
ولی اگه 1000 متر زمین داشته باشی..
تا 11 سال دیگه هم اون 1000 متر زمین برات میمونه!!!!
شرمنده اگه یکم برات پامنبر رفتم!
ولی خواستم تجربه خودم از زندگی تو تهرانو بگم!
sina
۱۵ مرداد ۱۳۹۶دقیقا همینه
کسی کلا نیازی نمی بینه داشته هاش رو نشون دیگران بده.
اینم بعنوان تجربه اخیرم بگم و تمام.
چند وقت پیش تو میوه فروشی سر کوچه مون بودم. تو چند دقیقه ای که من اونجا بودم 3 نفر بعد اینکه میوه هاشون رو حساب کرد از خرید پشیمون شدن و ختی یکیشون گفت وقتی پول ندارم میوه نمیخورم و …
صاحب مغازه میگف هر روز این اتفاق می افته بارها و حتی ملت میرن و پس میارن میوه هاشون رو.
بعد همون لحظه من داشتم سبزی میخریدم. روی روزنامه دور سبزی نوشته بود: نگین خودرو فروش تالیسمان و کولئوس رو به دلیل تقاضای بیش از حد متوقف کرد!
یعنی ببین چه شکاف طبقاتی تو وجود داره تو کشور :((
ممنون بابت کامنتات رفیق
amin
۱۵ مرداد ۱۳۹۶دوست عزیز آنتورپ که پر از خودروهای لوکسه،شما چطور ندیدی؟انصافا تو بروکسل هم من خیلی خیلی کم داچیا دیدم،هلند رو نمیدونم
sina
۱۵ مرداد ۱۳۹۶من بروکسل و لی یژ بودم امین جان
هلند هم روتردام بودم و واقعا ندبدم
والا تا جایی من دیدم پر داچیا و رنو و فولکس بودن اینجاها
البت راجب انتورب منم شنیدم ب علت وجود صنایع شیمیایی قوی جز شهرهای ثروتمند مخسوب میشه.
امیرحسین (Lion26)
۱۴ مرداد ۱۳۹۶من یه داستر دارم، خداوکیلی خیلی خوبه. ظاهر بیرونیش هم اصلا خسته کننده نمیشه البته نظر من اینه ولی خب بعضیا میگن قشنگ نیستش ولی به نظر من دوست داشتنیه. سواری نرمی داره و خدایی باهاش حال میکنم. مصرف سوختش به 7.2 7.6 هم رسوندم.
Just France and Japan
ali a
۱۵ مرداد ۱۳۹۶این حرف. حرف درستیه .اگه داچیا بخواد ماشین های پیشرفته ای تولید کنه مجبورا قیمت محصولاش میره بالا.. و رقابت هم براش سخت میشه..