امسال رنو کلیو ۳۰ ساله میشود. سوپرمینی محبوب فرانسویها یکی از موفقترین خودروهای تاریخ اروپا بوده و از سال ۱۹۹۰ تاکنون بیش از ۱۵ میلیون دستگاه از این خودرو روانه جادهها شدهاند.
- رنو کلیو نسل اول
نسل اول این خودرو به عنوان جایگزین مدل محبوب رنو ۵ طراحی شد. اولین نسل کلیو در نمایشگاه خودروی پاریس ۱۹۹۰ رونمایی شده بود.
این خودرو در سال ۱۹۹۱ برنده عنوان خودروی سال اروپا شد و داوران آن را به خاطر استایل قابلتوجه، کیفیت تولید بالا، فضای زیاد کابین و تجهیزات درخور با توجه به ابعاد این خودرو بهترین خودروی جدید قاره همیشهسبز دانستند.
نسخه ۴ درب ۱.۴ لیتری RT کلیو به قفل مرکزی، شیشههای جلوی برقی و کاست پلیر مجهز بود. دیگر نسخهها از جمله مدل سه درب ۱.۲ لیتری RL، مدل ۱.۹ لیتری دیزلی، ۱.۸ لیتری، نسخه داغ RSi و ۲ لیتری هم در دسترس بودند.
- رنو کلیو نسل دوم
تولید نسل اول این خودرو در سال ۱۹۹۸ به پایان رسید و رنو همان سال نسل دوم کلیو را معرفی کرد. کلیو نسل دوم از طراحی جدید و ابعاد بزرگتر سود میبرد و این امر منجر به بهبود فضای داخلی شده بود. این خودرو دارای صندلیهای بهتر و سواری نرمتر و راحتتر بود.
با استفاده از راهحلهای مهندسی پیشرفته وزن خودرو در حد متعادلی نگه داشته بود. برخی نسخههای کلیو نسل دوم به کاپوت آلومینیومی، گلگیرهای جلوی کامپوزیتی و پوشش پلی کربناتی چراغهای جلو مجهز بودند.
کلیو اولین محصول ساب کامپکتی بود که با کیسههای هوای جانبی جلو و ABS عرضه شد. این خودرو همچنین با پیش کشندههای کمربند ایمنی و فرمان هیدرولیک در دسترس بود.
پیشرانههای ۱.۲، ۱.۴، ۱.۶ لیتری بنزینی و ۱.۹ لیتری دیزلی عرضه شده بودند. همچنین مدل کلیو RS. A با پیشرانه ۱.۶ لیتری ۱۷۰ اسبی در سال ۲۰۰۰ معرفی شد.
در سال ۲۰۰۰ بود که دومین نسل کلیو فیس لیفت شد و از پشت آمپرهای جدید و کیسه هوای استاندارد سرنشین سود برد. در سال ۲۰۰۱ رنو تجهیزات بیشتری همچون سپرهای جدید، چراغهای جلوی زنون سفارشی، سیستم تهویه مطبوع دیجیتال و ناوبری ماهوارهای را به کلیو اضافه نمود و یک پیشرانه جدید ۱.۵ لیتری توربودیزل را نیز در دسترس قرار داد. در همین سال نسخه پیشرانه وسط و دیفرانسیل عقب کلیو V6 رنو اسپورت نیز با پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری ۲۲۶ اسبی عرضه شد. پیشرانه این خودرو پشت صندلیهای جلو قرار گرفته بود.
تا سال ۲۰۰۴ تغییرات طراحی بیشتری در کلیو رخ داد و نهایتاً کلیو RS با قدرت ۱۸۲ اسبی عرضه شد.
- رنو کلیو نسل سوم
در سال ۲۰۰۵ بود که نسل سوم کلیو رخ نمود. این خودرو از استایلی تیزتر، کیفیت کابین بهتر، فضا و تجهیزات بیشتر سود میبرد. برای اولین بار در تاریخ، کلیو با کلید کارتی هندزفری و استارت دکمهای عرضه شد. همچنین سیستم ناوبری پیشرفته، کروز کنترل فعال با محدود کننده سرعت و… نیز در دسترس بودند.
سومین نسل کلیو اولین سوپرمینی ای بود که ۵ ستاره ایمنی را از یورو انکاپ دریافت نمود چراکه از سیستمهای ایمنی فعال و غیرفعال پیشرفتهای سود میبرد.
نسخه استیشن کلیو نیز با نام اسپورت تورر معرفی شد. این خودرو فاصله بین محوری بیشتری دارد. نسخه رنو اسپورت جدید کلیو نیز با قدرت ۱۹۷ اسبی عرضه گردید. این خودرو در سال ۲۰۰۶ جایزه خودروی سال اروپا را به دست آورد.
- رنو کلیو نسل چهارم
چهارمین نسل کلیو از کانسپت DeZir الهام گرفت و توسط لارن ون دن آکر طراحی شد. این خودرو در سال ۲۰۱۲ و با فاصله بین محوری بیشتر، طراحی و تکنولوژیهای جدید همچون صفحهنمایش لمسی R لینک و چراغهای جلوی LED معرفی گردید.
از جمله پیشرانههای این خودرو میتوان به نمونههای عادی TCe بنزینی و dCi دیزلی و همچنین نسخه کلیو RS با پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوی ۱۹۷ اسبی و گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه اشاره کرد. این گیربکس برای اولین بار در کلیو عرضه شده بود.
- رنو کلیو نسل پنجم
نسل فعلی کلیو در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۹ معرفی و سال پیش وارد خط تولید شد. نسل پنجم کلیو ۵ ستاره ایمنی کسب کرده و با پیشرانههای بنزینی و دیزلی مدرن و تکنولوژی هیبریدی در دسترس است.
جدیدترین سوپرمینی رنو از صفحه لمسی ۹.۳ اینچی و پشت آمپرهای دیجیتالی ۱۰ اینچی سود میبرد و از نظر کیفیت کابین، راحتی و فضای داخلی بهبود یافته و فضای بار ۳۹۱ لیتری آن بیشتر از تمامی رقباست.
آرش وان
۲۳ آذر ۱۳۹۹رنو کلیو جدید در یوروانکپ بالاترین حد ایمنی در تست های تصادف در سگمنت سوپر مینی ها را دارد و از سوی یوروانکپ به عنوان best in class نام گذاری شده است
مقایسه ایمنی دو خودروی رنو کلیو ۲۰۱۹ و تویوتا یاریس ۲۰۲۰ در تست تصادف ??EuroNCAP??
? درصد حفاظت از سرنشینان بزرگسال
کلیو ۹۶٪ یاریس ۸۶٪
?حفاظت از سرنشینان کودک
کلیو ۸۹٪ یاریس ۸۱٪
?حفاظت از عابران پیاده
کلیو ۷۲٪ یاریس ۷۸٪
?تجهیزات ایمنی اضافه
کلیو ۷۵٪ یاریس ۸۵٪
رهگذر
۲۳ آذر ۱۳۹۹کی گفته فرانسوی ها دوست داشتنی هستن ؟
آمار فروششون رو نگاه کنین به غیر ژاپنی فکر نمی کنی
MOHAMMAD.n.r
۲۳ آذر ۱۳۹۹ماشین های کوچک و شهری فرانسوی واقعا خوبن.
فرزاد
۲۴ آذر ۱۳۹۹تا جایی که ما یادمون میاد تو کل اروپا همیشه کلیو از نسل اولش بگیر تا این نسل پنجمش رتبه دوم بعضی سالها هم رتبه اول امار فروش داشته واقعا خودروی بی نظیری هست مخصوصا مدل v6 شش سیلندر نسل دومش
ممد ژانگولر
۲۳ آذر ۱۳۹۹فقط اون عکس اول که داره شماره میده ??
اشکان
۲۳ آذر ۱۳۹۹ما فقط سی سال با رنو پی کی خاطره داریم
کیان
۲۳ آذر ۱۳۹۹206 هم سال 1998 تولید شده، بنظرم در قیاس با کلیو نسل دوم واقعا 206 خیلی جلوتر بوده
206 باعث نجات پژو شد ،
بنظرم با همه اینکه 206 مربوط به 22 سال پیش هست هنوزم حداقل در طراحی داخلی از خیلی از ماشینهای تازه تولید جذاب تر و موزونتر هست.
البته تصور و سواری 206 واقعی صرفا به مدلهای نهایت 84 برمیگرده ک تمام فرانسوی بودن و مونتاژیهای داخل هم تا 90
هرچه بعدش تولید شد اسم آشغال هم نمیشه روش گذاشت
369
۲۳ آذر ۱۳۹۹۲۰۶ فوقالعاده بود
یک زمانی آدم هیچوقت از روندنش سیر نمیشد.
خیلی حال میداد
ولی جدیداش دیگه گیرایی قبلو ندارن
مهدی
۲۳ آذر ۱۳۹۹۲۰۶ های قدیمی مخصوصا ۸۴ فوق العاده بودن و بسیار مطمین ماشین تمام و کمال حیف که دیگه برنمیگرده
Hadi
۲۳ آذر ۱۳۹۹کلیو سابقه ی خوبی داره ولی پژو سری 205 و 207 یا همین 208 جدید رو ازش بهتر میدونم…
پژو 208 جدید واقعاً در سطح خودش شاهکاره ?