پروندهای برای نسل اول کولئوس در ایران
مقدمه
شاید در نگاه اول، کولئوس چندان به دل ننشیند، اما اگر کمی ریزبینانهتر نگاه کنید، اندکی سواری بگیرید و از آپشنهای آن استفاده کنید متوجه خواهید شد که اشتباه میکردید. اشتباه شما وقتی به یقین خواهد رسید که کیفیت آن را لمس کنید.
اولین بار که سوار کولئوس میشوید، کیفیت مناسب صندلیها توجه شما را جلب میکند. کنسول وسط پر از دکمهها و امکاناتی است که بهسادگی در دسترساند و مانیتوری که با موس وسط سِت شده است.
داستان وقتی جذاب میشود که شما موتور ۲.۵ لیتری کمپانی نیسان را استارت زده و با لمس پدال در کمتر از چند میلیثانیه دور موتور را به اوج برسانید. گیربکس CVT نیسان شما را سورپرایز خواهد کرد چراکه بههیچوجه ضربهای از طرف آن احساس نخواهید کرد. ضمناً با توجه به قابلیت 4WD قطعاً تجربه آفرود خوبی را کسب خواهید کرد.
مهمتر، قیمت فوقالعاده این محصول در مقایسه با دیگر برندهای موجود در بازار است که با توجه به کیفیت و اصالت بههیچوجه قابل قیاس نیستند. اما متأسفانه بسیاری از مردم، کیفیت را فدای زیبایی میکنند.
به قول اهالی بازار، رنو را میتوان خودرویی دانست با کیفیت و دوام ژاپنی- هندلینگ و راحتی اروپایی و قیمت کرهای.
کولئوس، کراساوور رنو، با ورود به ایران با حاشیههایی همراه بوده است. واردات این خودرو در سال ۲۰۱۱ توسط نگین خودرو آغاز شد. در سال ۲۰۱۴ با اعطای مجوز واردات به پارسخودرو، قرار بود این خودرو بهعنوان برندی معتبر جایگزین تیانا شود و در غیاب نیسان، خودرویی با کیفیت همچنان روی خط تولید بماند که البته اینگونه نشد و کولئوس در سال ۲۰۱۵ با اختلاف قیمت عجیب ۲۹ میلیونی مجدداً به نگین خودرو بازگشت. مدتی قبل فرصتی پیش آمد که با ۳ فیس از نسل اول این خودرو در اصفهان دیداری داشته و ضمن بررسی دوام دراز مدت این خودرو، مختصری با قابلیتهای این فرانسوی-ژاپنی دورگه آشنا شویم. ۳ خودروی با تاریخ تولید ۲۰۱۱، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ وارداتی که دو تای اول به ترتیب بیسیک و فول نگینخودرویی و سومی مدل فول پارسخودرویی بودند. کارکرد خودروها نیز به ترتیب ۱۷۴.۶۵۴، ۷۲.۳۷۹ و ۳۴.۵۰۰ که مجموعاً ۲۸۱.۵۳۳ کیلومتر است و میتواند معیار خوبی جهت بررسی استهلاک و دوام و هزینههای نگهداری باشد.
اخیراً با رونمایی از نسل دوم رنو کولئوس، پایان تولید نسل اول آن اعلام شد. کولئوس از سال ۲۰۰۷ با طراحی پاتریک لکومنت به مدت ۹ سال روی خط تولید رفت و در سالهای ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ زیر تیغ فیسلیفت قرار گرفت.
کولئوس مشابه نیسان ایکستریل، قشقایی و رنو فلوئنس روی پلتفرم C رنو–نیسان شکل گرفته است. برادر دوقلوی آن، به نام نیسان ایکس-تریل بهعنوان کراساووری شاخص در بازارهای جهانی به لحاظ فروش و دوام مطرح است.
کولئوس با ۲ پیشرانه دیزل (۲.۰ لیتری) و بنزینی (۲.۵ لیتری) ساخت نیسان راهی بازارهای هدف شد که از این دو، پیشرانه بنزینی تنفس طبیعی ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ با ۱۷۰ اسب بخار و ۲۲۶ نیوتن متر گشتاور وارد ایران شد. این پیشرانه با کد QR25DE با کمی تغییرات روی مدلهای مختلفی از نیسان مثل آلتیما، تیانا، روگ (ایکس تریل) ماکسیما (۲۰۱۶) و سوزوکی equator بهکاررفته و هماکنون نیز روی نسل جدید نیسان ایکس-تریل و رنو کولئوس ۲۰۱۷ در حال استفاده بوده که نشان از بازده و دوام بالای این پیشرانه است.
قلب تپنده کولئوس در ترکیب با گیربکس CVT تیپ ترونیک ۶ سرعته ساخت نیسان، با صفر تا صد ۹.۳ ثانیه کولئوس ۱۶۲۲ کیلوگرمی را به ماکسیمم سرعت 181km/h میرساند.
طراحی
در طراحی کولئوس، خبری از خطوط تیز و طراحی اغواکننده به سبک کرهایها نیست و بیشتر سعی شده طراحی محافظهکارانه باشد و در عین اینکه نمیتوان زیبا نامید ولی ایراد گرفتن از آنهم مشکل است. هرچند در نگاه اول جذابیت کرهایها را ندارد ولی در دراز مدت نیز بههیچوجه باعث دلزدگی نمیشود.
تفاوت اصلی ۳ فیس کولئوس، محدود به نمای جلو میشود که در فیس اول به زیبایی دو تای دیگر نیست و نوارهای کروم جلوپنجره، در دو فیس بعد نمای بهتری را پدید آوردهاند. مدل ۲۰۱۴ از متد طراحی جدید رنو تا حدی پیروی کرده و امضا رنو با لوگوی بزرگ در وسط جلوپنجره باعث پر ابهت شدن خودرو شده. ضمن اینکه رینگ ۱۸ اینچی دو رنگ برش خورده در مقایسه با رینگ ۱۷ اینچی دو خودروی دیگر، بر زیبایی جانبی نیز افزوده است.
در قسمت طراحی شاهد ظرافت و ریزهکاریهایی هستیم، مثل محفظههای کف خودرو یا کلید قفل که در وسط آرم رنو روی صندوق قرار گرفته یا درب صندوق دو تکه و ….
ارگونومی کلیدهای سیستم صوتی و تهویه نیز بهخوبی رعایت شده و طراحی و جایگذاری آنها در وسط داشبورد زیبا و هوشمندانه است. تنها ایرادی که میتوان در این مورد گرفت، عدم وجود هشدار روشن بودن گرمکن صندلی راننده روی صفحه کیلومتر است که جای گله دارد.
با نشستن روی صندلی، متوجه موقعیت بالای راننده و دید خوب به اطراف میشویم. مزیتی که در بسیاری از خودروهای وارداتی کمتر دیده میشود و اکثراً از دید کم به اطراف به دلیل طراحی خاص رنج میبرند. شیشههای جانبی و عقب وسیع و همچنین آینههای جانبی بزرگ نیز به بهبود دید کولئوس کمک میکنند.
دربرگیرندگی صندلیهای جلو مناسب است ولی در قسمت عقب میتوانست مناسبتر باشد. در وسط صندلیهای ردیف عقب نیز زیردستی و جالیوانی تعبیه شده است. فضای صندلی عقب نیز برای افراد با حدود 185cm قد، بسیار مناسب و ارتفاع سقف نیز فضای کافی برای سرنشینان قدبلند را بهآسانی فراهم میکند. گرچه با توجه به ابعاد خودرو و فاصله محوری آن جای بهبود در این قسمت حس میشد. درب صندوق بهصورت ۲ تکه شده و قسمت پایینی با قابلیت تحمل تا 200kg میتواند در سفرها نقش میز پذیرایی یا نیمکت را بازی کند. فضای صندوق عقب نیز مناسب است و با خواباندن صندلیهای ردیف عقب از این هم جادارتر میشود. زاپاس نیز در داخل صندوق قرار گرفته و حداقل از بابت سرقت نشدن آن خیالتان راحت است. آمپلیفایر ساخت ژاپن با برند Bose نیز به طرز هوشمندانهای داخل زاپاس جاسازی شده.
تجهیزات رفاهی
در ادامه بررسی خودرو به تفاوت سطح تجهیزات خودرو در ضمن توضیحات، میپردازیم. کولئوس در مدل فول سطح کامل از امکانات را ارائه میکند که در جدول انتهای مقاله آمده و در اینجا از ذکر تکتک موارد به علت طولانی شدن مبحث خودداری میکنیم. فضاسازیهای داخل کابین بهخوبی انجام شده و غیر از مدل ۲۰۱۴ در دو خودروی دیگر محفظههای زیر پا به سبک مگان مشاهده میگردد. به اینها باید فضای فوقالعاده ۱۵ لیتری داشبورد و کنسول وسط را نیز اضافه کرد.
در خودروی مدل ۲۰۱۱ صندلیها پارچهای و با بافت خاص هستند که برخلاف چرم بههیچوجه باعث تعریق نمیشوند و با آب و هوای ایران سازگاری بهتری دارند.
سانروف پانوراما نیز در خودروی بیسیک، تبدیل به سقف فلزی شده است.
زاپاس در مدل ۲۰۱۴ سایز ۱۷ و با رینگ فلزی است ولی در دو خودروی دیگر زاپاس با رینگ و سایز مشابه با چرخهای دیگر عرضه شده.
قفل دوبل یا dead lock آپشنی است که در مدل ۲۰۱۲ وجود دارد و باعث میشود سارقین حتی با شکستن شیشه نیز نتوانند درب خودرو را باز کنند.
سنسور دزدگیر کاپوت، پرده ردیف عقب، سیستم anti–pinch (تشخیص مانع) شیشهها و سانروف، و پاور ویندوز ازجمله حذفیات مدل ۲۰۱۴ است که حتی در مدل ۲۰۱۱ بیسیک وجود دارند.
درواقع بنا بر تشخیص پارسخودرو، مشتری ایرانی نیازی به موارد فوق نداشته و اینها در کنار ۲۹ میلیون تومان اضافه بهای دریافتی (در مقایسه با قیمت نگین خودرو) موجب سرخوردگی و ناخشنودی مالک شده است.
مدل ۲۰۱۱ لوآپشن، تک دیفرانسیل بوده و از آپشنهای زیر بهره نمیبرد:
سانروف، چراغ زنون، صندلی برقی، سیستم کنترل سرعت در سراشیبی، سنسور جلو، چراغ FBL (تطبیقی) و گرمکن صندلی
رینگ ۱۸ اینچی دو رنگ، سنسور هشدار نقطه کور (BSW) و پنل جدید سیستم صوتی که کار کردن با منو و کلیدهای آن آسانتر از ۲ خودروی دیگر است
تست رانندگی
حال نوبت به این رسیده که پشت فرمان این دورگه ژاپنی-فرانسوی قرار بگیریم و ببینیم کولئوس از هر یک از دو برند رنو و نیسان چه چیز به ارث برده است.
با فشردن کلید Start خودرو را روشن میکنیم. همانطور که گفتیم کولئوس ترمز پارک برقی دارد و این بدین معناست که شما نباید نگرانی بابت فراموش کردن غیرفعال کردن ترمز پارک داشته باشد. در صورت فراموش کردن بهصورت اتوماتیک با فشردن پدال گاز ترمز پارک غیرفعال میشود و در صورت خاموش کردن خودرو نیز، اتوماتیک فعال میگردد.
حس خاص گیربکس CVT، تعویض دنده پیوسته و بدون تکان است. برخلاف تصور عمومی، هر ۳ مالک از آرامش و درعینحال کشش گیربکس CVT رضایت کامل داشتند. بهگونهای که به گفته یکی از مالکین کسی که خودروی CVT داشته باشد، تکانها و تعویض دندههای خودروهای اتوماتیک معمولی برایش غیر قابل تحمل میگردد. ضمن اینکه با قرار گرفتن گیربکس در حالت تیپترونیک یا دستی، رفتار خودرو بهکل متحول شده و حس خودروی اسپرت را به راننده القا میکند.
هر ۳ پیشرانه کاملاً نرم و بیصدا کار میکردند. شتاب خودروی مدل ۲۰۱۴ در روز تست ۱۰.۹ ثانیه بود که در مدل ۲۰۱۱ حدود ۱ ثانیه افت شتاب ملاحظه شد که با توجه به کارکرد بالای خودرو و شرایط نگهداری، عادی به نظر میرسد. هماهنگی موتور و گیربکس کولئوس بسیار عالی است و تقریباً تمام قدرت موتور با بازده بالا به چرخها منتقل میگردد.
هیچگونه خرابی و صدای غیرعادی نیز در قسمت موتور گیربکس خودروها مشاهده نمیشود.
پیشرانه ژاپنی ساخت نیسان دوام بالای خودش را به رخ رقیبان میکشد. در ترافیک شهری و مسافرت طولانی رنو را میتوان به سه خصلت شناخت: تعلیق- فرمان- ترمز.
فرمان برقی فوقالعاده خوشدست و نرم که در سرعتهای بالا سفت میشود، نتیجهبخش آسایش دستان راننده است. سیستم تعلیق خودروها، ضربات را بهخوبی جذب میکند و به سبک رنو و خودروهای اروپایی، آرامش را برای سرنشینان به ارمغان میآورد، چیزی که در سایر رقبا خصوصاً کرهایها دیده نمیشود.
در این قسمت خودروهای ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ سابقه تعویض طبق یکی از چرخها را داشتند و خودروی ۲۰۱۱ نیز به علت استفاده نامناسب و آفرود نیاز به تعویض کمکفنر سمت راننده داشت.
اگر تابهحال سوار رنو مگان شده باشید، بیشک در لحظات اول ترمز فوقالعادهاش، نظر شما را جلب میکند. البته در مورد کولئوس نیز چنین است. ترمزهای قوی (که در روز تست در ۲.۸ ثانیه خودرو را از ۱۰۰ به صفر کیلومتر رساند) بازهم برتری رنو را به رقبا دیکته کرد.
درزمینهٔ آفرود نیز کولئوس با بهرهگیری از سیستم هوشمند ۴ چرخ محرک نیسان ژاپن و زاویه ورود و خروج بهتر از رقبای همرده عملکرد قویتری در آفرود دارد. گرچه کراساوورها برای آفرودهای سنگین ساخته نشدهاند. درواقع در این قسمت رنو کاملاً به تجربه غنی نیسان در ساخت خودروهای آفرود ۴*۴ متکی شده است.
هندلینگ خودرو نیز مثالزدنی و باصلابت است. در پیچهای تند میتوان بدون احساس کمتعادلی، صدای جیغ لاستیکها را درآورد.
تجربه نگارنده در عبور از جادههای کوهستانی همانند جاده اصفهان- خوزستان با گردنههای پرشیب، نشاندهنده کشش بالای موتور کولئوس و همچنین بازده بالای کولر در گرمای بالای ۵۰ درجه خوزستان (باوجود دریچه ردیف عقب) است. بدون اینکه درجه آب ماشین افزایشی نشان دهد. عملکرد کروز کنترل در مسیرهای شیبدار بدون نقص و دقیق است و با ورود به شیبهای تند افت سرعت مشاهده نمیشود. در سراشیبیهای تند، گیربکس با هوشمندی خاصی تا حد ممکن از سبک کردن دندهها ممانعت میکند و این موردنیاز به ترمزگیریهای مکرر را رفع میکند. در این مسیر کوهستانی مصرف بنزینی با صندوق پر و ۴ سرنشین، بدون کولر حدود ۹.۵ لیتر و با کولر ۱۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر محاسبه شده است.
در روز تست، مصرف سوخت میانگین شهری ۱۱.۵ و در جاده با سرعت 110km/h، میانگین ۸.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ثبت شده که عدد مناسبی به نظر میرسد.
با تغییر مد دیفرانسیل از 2wd به Auto هرچند حدود ۰.۳ لیتر افزایش مصرف سوخت داریم ولی بهوضوح هندلینگ و ثبات ماشین بهبود مییابد.
دقت سنسورهای جلو و عقب فوقالعاده است و وجود چراغ هشداردهنده در کنار آینههای جانبی کمک شایانی به افزایش حس اعتمادبهنفس راننده میکند.
سرویسهای دورهای و هزینه نگهداری
در جدول ذیل به قیمت برخی اقلام مصرفی اشاره مختصر میکنیم.
برند | قیمت (ریال) | |
روغن (۵ لیتر) | ELF | ۸۵۰,۰۰۰ |
فیلتر روغن | Nissan | ۱۵۰,۰۰۰ |
فیلتر هوا | Nissan Renault | ۳۰۰,۰۰۰ |
روغن CVT (4 لیتر) گیربکس | ELF | ۲,۵۰۰,۰۰۰ |
شمع (دینام) | اصلی | ۱,۳۳۷,۵۰۰ |
جفت لنت جلو | اصلی | ۲,۳۰۰,۰۰۰ |
جفت بنت عقب | اصلی | ۳,۶۰۰,۰۰۰ |
شیشه جلو | کرهای ایرانی | ۱۲,۰۰۰,۰۰۰ ۳,۵۰۰,۰۰۰ |
چراغ جلو | اصلی | زنون ۲۸,۰۰۰,۰۰۰ هالوژن ۱۲,۰۰۰,۰۰۰ |
چراغ عقب (۲ تکه) | اصلی | ۴,۹۰۰,۰۰۰ |
فیلتر تهویه اتاق | رنو | ۷۰۰,۰۰۰ |
کولئوس هر ۱۰ هزار کیلومتر نیاز به سرویس دارد. درحالیکه این رقم در رقبای کرهای ۷۵۰۰ کیلومتر است. ضمن اینکه هر سرویس کولئوس بدون اجرت ۱.۳ میلیون ریال است که رقم بسیار مناسبی در این کلاس به نظر میرسد. لازم به توضیح است، مشابه سایر خودروها، این رقم بابت سرویسها در نمایندگی از اعداد ذکر شده بالاتر است که مطابق معمول در دوره گارانتی به خریدار تحمیل میشود.
با توجه به اینکه کولئوس بهجای تسمه تایم، زنجیر دارد، در این مورد نیازمند نگهداری خاصی نیست.
فیلتر بنزین در ۱۲۰ هزار و روغن گیربکس CVT در ۸۰ هزار کیلومتر نیاز به بازدید و تعویض دارند. نکته مهم اینکه با توجه به حضور سایر خودروهای جدید نیسان در ایران میتوان مشابهتهایی با آنها در مبحث قطعات پیدا نمود. که باعث کاهش هزینهها میشود. بهعنوان نمونه فیلتر روغن مشابه ماکسیما و قشقایی- مهشکن مشابه ال ۹۰ و مگان، درب مخزن شیشهشور مشابه ماکسیما و نیسان پیکاپ و مواردی از این دست.
مهمتر از همه اینکه موتور کولئوس برای استفاده از بنزین ایران تنظیم شده و این در دراز مدت روی دوام پیشرانه بسیار مؤثر خواهد بود.
کلام پایانی
رنو همواره ثابت کرده به کیفیت و ایمنی اهمیت ویژهای میدهد. خودروسازی پیشرو و با بیش از ۱۱۷ سال سابقه، دومین برند پرفروش اروپا و سهامدار عمده داچیا، سامسونگ موتورز، نیسان و اخیراً میتسوبیشی، سازنده خودروهای سبک، سنگین، اسپرت و فرمول ۱
کولئوس را میتوان خودرویی کم آزار و با هزینه نگهداری پایین دانست که اگرچه طراحی اغواکننده کرهایها را ندارد ولی باکیفیتتر و از آن مهمتر اصیلتر است، شاخصهای که در خودروهای کرهای یافت نمیشود.
ضمناً با توجه به عرضه کولئوس، توسط دو شرکت پارسخودرو و نگین خودرو، میتوان به تأمین قطعات و سرویسدهی مناسب امید زیادی داشت.
در حال حاضر عرضه کولئوس توسط نگین خودرو متوقف شده است ولی آخرین قیمتها به شرح ذیل است.
قیمت صفر کولئوس ۱۶۸ میلیون و میانگین قیمت مدل ۲۰۱۴ دستدوم ۱۴۰ میلیون و ۲۰۱۲ حدود ۱۱۵ میلیون میباشد.
در این مقاله سعی شده اطلاعات کاملی در مورد کولئوس به خواننده، منتقل گردد.
درهرحال شاید زمان زیادی تا ورود نسل دوم کولئوس به ایران نمانده باشد. خودرویی که میتواند با طراحی متحول شده خود انبوهی از امکانات و قیمت احتمالی زیر ۲۰۰ میلیون معادلات بازار را به هم بزند.
ابعاد خودرو | طول | عرض | ارتفاع | فاصله محوری | ||
میلیمتر | ۴۵۲۰ | ۲۱۲۰ | ۱۶۹۵ | ۲۹۶۰ | ||
وزن | ۱۶۲۲ کیلوگرم | |||||
تعلیق جلو | مکفرسون | |||||
تعلیق عقب | مولتی لینک | |||||
مصرف سوخت | شهری ۱۱.۸ | جاده ۸.۱ | ترکیبی ۹.۵ | |||
سیستمهای ایمنی | ۵ ستاره ایمنی اروپا HAS, HDC, TCS, ESP, BA, EBD, ABS | |||||
ترمز | جلو دیسکی – عقب دیسکی خنک شونده | |||||
کیسه هوا | جلو – جانبی – پردهای (جمعاً ۶ عدد) | |||||
امکانات رفاهی | سنسور جلو و عقب- فعال شدن اتوماتیک فلاشرها- سنسور نقطه کور BSW – چراغ FBL (چرخیدن در پیچها) صندلی راننده برقی ۶ جهته- سیستم انتقال قدرت ۳ حالته (Lock, 4wd, 2wd)- سیستم صوتی Bose با ورودی aux و usb با ۱۰ بلندگو، ساب ووفر و آمپلیفایر، بلوتوث- باز شدن اتوماتیک دربها و قطع سوخترسانی (هنگام تصادف)، پشتسری فعال در تصادف- قفل اتوماتیک دربها- آینه کودک- آینه برقی تاشو با گرمکن، صندلی عقب تاشو- کمربند ایمنی پیش کشنده و محدودکننده- سنسور نور در باران – سقف پانوراما- ترمز پارک برقی- سیستم ایزوفیکس- صندلی چرمی با گرمکن جلو، داشبورد ۱۵ لیتری با خنککننده- استارت دکمهای – کروز و لیمیتر- چراغ زنون دوگانه – چراغ شور- تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه یا دریچه عقب – فرمان برقی- آینه الکتروکرومیک- سیستم ورود بدون کلید (کیلس) – شیشهبالابر اتوماتیک با تشخیص مانع و پاور ویندوز iso fix |
در پایان از آقایان علیرضا صابریان، دکتر سید ایمان موسوی و دکتر امیر صابریان جهت همکاری بابت تهیه این مقاله سپاسگزاری میکنیم.
نویسنده: امیر صابریان
ONE MAN ARMY
۲۷ آذر ۱۳۹۵از نویسنده تشکر میکنم،بررسی جامع و کاملی بود مخصوصا در مورد هزینه سرویس و نگهداری.
اینکه سنجش در مورد ترمزگیری خودرو با زمان انجام بشه رو تا حالا جایی ندیده بودم چون معمولا با مسافت میسنجن !
peyman
۲۷ آذر ۱۳۹۵اصلا ارزش خرید نداره با قیمت بالای صد تومان
امپراتور لامبورگینی
۲۷ آذر ۱۳۹۵چرا ارزش داره.
رنو برای بازار ایران برنامه های بزرگی داره.
خیلی ازین بابت خوشحالم.
منتظر آمدن تالیسمان باشید.
رقیب ژاپنی ها که نیست ، ولی فکر کنم خیلی روی فروش کره ای ها تاثیر بذاره و این خیلی خوبه.
شاید باعث بشه وارد کنندگان رنو و کیا-هیوندای در رقابت با هم که شده ، قیمت ها رو متعادل نگه دارند.
امیرحسین
۲۷ آذر ۱۳۹۵رنو کولئوس واقعاً ماشین مناسبی برای خانواده و نگهداری دراز مدت هست.ماشینی که سواری خوب,شتاب راضی کننده و دوام رو باهم داره.متیسوبیشی اوتلندر 2016 هم ماشینی با همین مشخصات هست
محمد
۲۷ آذر ۱۳۹۵من هم دو سال هست کولیوس دارم و کارکرد خودرو حدود 35 هزار هست در این مدت هیچ مشکلی با خودرو نداشته ام و کیفیت خودرو از همه نظر حفظ شده ولی من هم از پارس خودرو بعلت 30 میلیون تومان گرانفروشی و حذف بعضی آپشن های مدل های فول بسیار دلگیر هستم.
حالا یکی
۲۷ آذر ۱۳۹۵شک ندارم که در این گزارش اغراقی صورت نگرفته.
افرادی که محصولات جدید رنو را استفاده کردن میدونن بنده چی میگم.
برندی بدون ادعا و خود بزرگنمایی، با کیفیتی مثال زدنی
بازم میگم باید داشته باشی تا بدونی
Nima
۲۷ آذر ۱۳۹۵بسیار عالى و خوب نوشته شده بود واقعا ممنون
نظر شخص من نسبت به این ماشین واقعااااا مثبت بود.
یعنى یه جورایى به فکر خریدش یا پیشنهاد دادن براى خریدش. افتادم.
خیلى عالى بود.
یه چند مورد غلط املایى کوچیک بود که ممنون میشم براى بى نقص شدن اصلاح بشه.
حسام
۲۷ آذر ۱۳۹۵مطالبتون کاملا درسته . در مورد این ماشین مقاله زیاد نوشته شده ولی مغرضانه بودند.این مطلب بیطرفانه بود .
حسین
۲۷ آذر ۱۳۹۵مقاله بسیار مفید و منصفانه ای بود. رنو کولئوس بسیار ماشین با کیفیتی هست.تا سوارش نشی متوجه نمیشی که چه ماشین خوبیه. واقعا رگه های خودروهای ژاپنی رو در جای جای ماشین میتونی حس کنی….خلاصه اینکه
(( قدر زر زرگر شناسد ، قدر گوهر گوهری))
said
۲۷ آذر ۱۳۹۵مقاله بسیار جالب بود.معلومه برای نوشتنش زحمت کشیده.کولیوس هم ماشین بسیار خوبیه.یه بار تستش کردم.نسبت به بقیه ماشین های داخل بازار ارزش پرداختی خیلی بیشتری داره
احمد باقری
۲۷ آذر ۱۳۹۵هر جوری هم که باشه، قیمت بالایی داره.
مجید
۲۷ آذر ۱۳۹۵من این اهوی فرانسوی رو دوست دارم و به نرمی سواری و کیفیت و اصالتش اطمینان دارم ولی در مورد قابلیت افرود نه!!!!!!!چون تجربه رانندگی و استفاده گرند ویتارا فول و این ماشین رو رو تو سایت کارگاهی و جاده و شهر و خارج شهر دارم و باید بگم سوزوکی به خاطر سیستم دودیفرانسیل دائمی علیرغم ارتفاع کمتر و تجهیزات و کیفیت پایین تر تو افرود بهتر بود ولی در بقیه موارد رنو بهتر و قویتره اما اگه برای مصرف کننده عادی بخواید همون قدر جواب میده
احسان(احسان سابق)
۲۷ آذر ۱۳۹۵نقد خوبی بود. البته کولئوس جدید ظاهر خیلی خوبی داره و دیگه از طراحی خسته کننده نسل قبل خبری نیست
ناصر
۲۷ آذر ۱۳۹۵کجای مطلب مغرضانه نبود فقط و فقط با کره ای مقایسه شده بود و در هر زمینه از کره ای سر بوده و اصلا به طور حرفه ای بررسی نشده بود.
خودروهای روز دنیا اخه کدومشون داغ میکنن این خودروهای وطنی هستن که داغ میکنن(این موارد چیزی نیست که بخواهی به رخ بقیه خودروها بکشی)
یعنی خودروهای کره ای در سربالایی با کولر روشن داغ میکنن؟؟؟؟؟؟
یا استهلاکشون بالاست؟؟؟
احساس میکنم نگارنده در پس زمینه ذهنش خودروهای ساخت و طن را داشته با این خودرو مقایسه میکرده.
در پایان به جز اشغالهای وطنی خودروهای فرانسوی -ژاپنی -امریکایی-المانی-کره ای همشون ارزش خرید دارن البته با قیمت منصفانه.
رنو تالیسمان توربو هم ماشین خوبیه و رنو موتورشو با بنزین ایران تطبیق داده.
امیر
۲۷ آذر ۱۳۹۵دوست عزیز بنده قبل از کولیوس ،ال نود مگان توسان سورنتو اپتیما هم در همین جاده تست کردم.بلا استثنا امپر اب شون در گرمای تیرماه خوزستان که بیش از ۵۰ هم میره خصوصا در گردنه بعد از ایذه با کولر تا نیمه بالا میرفت.البته منظور این نیست که جوش می اوردن.ولی امپر اب کولیوس درهیچ شرایطی تکان نمی خورد
به لحاظ استهلاک هم کیفیت کابین وچرم وعدم به صدا افتادن اتاق در کنار سلامت موتور وگیربکس و…دلیل خوبیه بر دوام بالا واستهلاک کمتر رنو در کیلومتر۱۷۴ هزار.شما کدام خودروی کره ای را پیدا کنید در این شرایط ایده ال باقی بمونه؟
M
۲۷ آذر ۱۳۹۵آدم باید خیلی یه چیزیش بشه میتسوبیشی asx رو ول کنه بره اینو بخره ….
امیر
۲۷ آذر ۱۳۹۵Asx بیشتر از اینکه اندازه کولیوس باشه به کپچر شبیه است.تا به حال این دو را کنار هم دیده اید؟ کولیوس بزرگتره
مسعود
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹asx نرمی و قدرت و شتاب و سواری کولئوسو بهیچ وجه نداره. اگه تست کنین متوجه میشین. باید با اوتلندر مقایسه ش کنین.. با احترام.
M
۲۷ آذر ۱۳۹۵جالبه کارکرد خودروها رو هم با هم جمع کرده 270 هزار !! … ماهم پرایده های همسایه هامون 3 میلیون کیلومتر کارکرد دارن … خخخ
AMIN
۲۷ آذر ۱۳۹۵خوب دوست من اینکه آمپر آب تکون نمیخوره معجزه خودروهای ژاپنیه…
15 سال پیش پاترول داشتیم تو زمستون زیر صفر آمپر یه جا بود تو اردیبهشت ماه خوزستان هم همونجا شاید 2 میلیمتر بالاتر… اصلا اینگار فرقی نمیکرد..
ایمان
۲۷ آذر ۱۳۹۵آقای امیر!
گفتید کدوم خودروی کره ای را پیدا کنید در این شرایط ایده ال باقی بمونه!!!!؟؟
بنده یه سوناتا 2011 دارم که 132 هزارتا کارکرد داره و هیچ مشکلی هم پیدا نکرده! شرایط نگهداری هر خودرویی نفش مهمی در سلامت فنی و کیفی اون در کارکردهای بالا داره. و مصداقی نمیشه راجع به اون حکم داد و اگر قصد دارید راجع به یک برند حرف بزنید بد نیست به مراجع معتبری مثل کانسومرریپورتز، جی دی پاور و …. اشاره کنید وبه نتایج درخشان کیا و هیوندایی مخصوصا دربحث قابلیت اطمینان یه نگاهی بندازید! برای مثال بد نیست بدونی اتواکسپرس کیا اسپورتیج را به عنوان برترین خودرو دست دوم سال 2016 معرفی کرد!!!!!!!!( حتما چون بی کیفیته )
کلا خودروهای کره ای به دلیل بازار خوبی که دارن هر کس قصد بازاریابی برای برندی داره متوسل میشه به یه سری غلوهای بی اساس و تکراری
قبل از ورود کلئوس جدید رپورتاژ خوبی بود!!!!!
AK_007
۲۸ آذر ۱۳۹۵موافقم
امیر
۲۸ آذر ۱۳۹۵مگه من حقوق بگیرنگین خودروام که ریپورتاژ کنم؟
این اتواکسمرس و…هم که میفرمایبد عیچ کدوم نیامده بعد از ۵ سال ببینه ماشبن در چه وضعیتی مونده ودر این مدت چه هزینه ها وایراداتی داشته.قبلا در همین سایت پدال یه بررسی جامع از نتاسج این مجلات و سازمان ها را تحلیل کرده بود.ضمناکولیوس ۲۰۱۱ به هیچ وجه شرایط نگهداری خوبی نداشت.دست یه جوان که همون موقع تازه گواهینامه گرفته وماشین اولیش کولیوس بوده.خودت حساب کن چه خبره.همه جای ماشین را زده بود.از چراغ ودر واینه ودرب صندوق و رکاب و…حتی سقفش انگار یه نفر جفت پا روش پریده بود رفته بود داخل.روی سرعت گیرها با ماشین پرواز میکرد….۱۷۴هزارتا هم رفته برون خرابی.این ماشین قلبش ژاپنیه.تمام قطعات موتوری روش زده نیسان.اصلا بهتون بگم من چون نیسان دوست داشتن کولیوس را خریدم.چون به قلب تپنده و قطعات ژاپنی اش اعتماد دارم.
amin
۲۸ آذر ۱۳۹۵باز این حرف های تکراری و منابع و نتایج معلوم الحال و تخیلی شروع شد که فلان ماشین کره ای به عنوان ماشین سال انتخاب شده و…..سانمارتین نیست جانشینانش هستند
ایمان
۲۹ آذر ۱۳۹۵خوب خیالم راحت شد و فهمیدم با کی طرفم و دیگه هیچ حرفی ندارم!!
اون از آقای امیر که میگه اتواکسپرس و… تو 5 سال ماشینو تست نمیکنن که خیلی بچگانه و خنده داره و اون amin هم میگه آمارهای تخیلی!!!!!! خخخخخخخخخخخ
کمی مطالعه و دور از تعصب نوشتن و تعقل کردن هم بد نیست!!!! البته واسه کسایی که حقوق بگیر نگین خودرو نیستن!
عماد
۲۹ آذر ۱۳۹۵شما یه لینک بگذار که دوام مثلا ۵ساله خودروها را تست کرده باشه.حرف شما را قبول میکنیم اگر چنین چیزی پیدا کردید
ایمان
۱ دی ۱۳۹۵برو یکم مطالعه کن از این منابع زیاده!!
به اتواکسپرس مراجعه کن مقاله ای که در مورد خودرو دست دوم برتر سال نوشته بخون میفهمی که از این منابع هم وجود داره!!!!!!!
محمود
۱ دی ۱۳۹۵مقاله جی دی پاور هم منتشر شده.مطالعه بفرمایید.رتبه ها رنو14.نیسان10.تویوتا9.هیوندای18….
بازبگیدکره ای فلان وبهمان.تست از خودروهای 2013 تا 2016
امیر
۷ دی ۱۳۹۵اقا ایمان من هم نتونستم همچین مقاله ای که در اون بعد از چند سال کارکرد کره ای ها دوام بالا و کم خرجیشون را نشان داده باشند پیدا کنم.برعکس در همین مقاله جی دی پاور که اخیرا ارایه شده به وضوح نوشته کره ایها برخلاف ارزان قیمت بودن ، در دراز مدت خرج هاشون بسیار بالاست.داخل مجله ماشین دی ماه ۹۵ چاپ شده.مطالعه بفرمایید.قبول هم ندارید ما همچنان منتظر لینکی هستیم که حرف شما را ثابت کنه.البته چنین لینکی وجود خارجی نخواهد شد.
amin
۲۷ آذر ۱۳۹۵بلاخره رنو با ۱۱۷ سال سابقه باید یه فرقی با سایرین داشته باشه.واقعا کمپانی خوبی هستش.تمام خودروهاش خوب و موفق هستند.من به شخصه جدای بحث کیفیت و رانندگی از طراحی های خاص رنو خیلی خوشم میاد.بدور از اغراق ولی فوق العاده خاص.واقعا اصالت ازشون میباره.آفرین
علی
۲۷ آذر ۱۳۹۵مقاله بسیار جالب دقیق و مستند نوشته شده،نویسنده مقاله تسلط خوبی بر مسائل مطروحه دارد،راننده با تجربه و آگاه نیز که خودروهای اروپایی و کره ای را تست کرده باشد،تفاوتها را لمس میکند،امیدوارم بازار از دست خودروهای کم کیفیت کره ای خارج شود.
امیر
۲۷ آذر ۱۳۹۵احساس کردم با پارس خودرو قرارداد همکاری بسته اید.
عرض تبریک
حالا وجدانتو چند فروختی
نویسند بگو ببینم که ارزششو داره
اینم بگم میتونی این نظر حذف کنی ولی بخون و حذف کن
امیر
۲۷ آذر ۱۳۹۵کاملا احساساتی کامنت گذاشتید.اولا که در متن به پارس خودرو کاملا انتقاد کردم.ثانیا نزدیک یک سال میشه پارس خودرو کولیوس را ازش گرفتن که داخل متن هم اشاره شده.ثالثا نگین خودرو هم حدوددوماهه به علت توقف خط تولید برای تولید نسل جدید کولیوس فروش کولیوس را خاتمه داده.یعنی الان هیچ نمایندگی طرحی برای فروش کولیوس نداره.
پس منصفانه وبا منطق ومطالعه نظر بدهید.حداقل زحمت مطالعه ابتدای مقاله را به خودتون میدادید
امیر
۲۸ آذر ۱۳۹۵اگر بنا بر این بوده که این خودرو تولید یا وارد نشه پس دلیلی برای نوشتن این مقاله نبوده بنابراین انتقاد هم بجاست
در ضمن بنده این مقاله رو خوندم و نظر دادم.
amin
۲۸ آذر ۱۳۹۵آقا امیر شما خودتو ناراحت نکن.این افراد و اهدافشان برای همه کاربران شناخته شده هستند و اصولا کسی به نظراتشون توجه نمیکنه.
امیر
۶ دی ۱۳۹۵متاسفانه عرایض ایشون تائیدیه داره
امیر
۷ دی ۱۳۹۵بله.اقا امین درست میرفرمایید.نمیدونم چه منطقی پشت قضیه است که میگه ماشینی که وارد نمیشه نباید راجع بهش مقاله ای هم نوشته بشه!!! انواع مقالات درباره دوام ماشین ها واستهلاکشون در کارکردهای بالا منتشر میشه. ظاهرا همشون کار بیخودیه وباید جلوشون را گرفت!!! یکی میگه نگین خودرویی ام.یکی میگه پارس خودروی ام.درحالی در مقاله بارها بهش انتقاد کردم.یکی میگه تبلیغ میکنی.یکی هم کلا فلسفه وجودی مقاله را زیر سوال میبره. من که کم اوردم!!
h112
۲۷ آذر ۱۳۹۵عجب مطلب کامل و دقیقی بود….واقعا خسته نباشید….
کولیوس 2017 و تالیسمان 2017…تو کره ساخته میشه…البته داخل کره به جای رنو به اسم سامسونگ فروخته میشود..
ASTON
۲۷ آذر ۱۳۹۵یعنی نیسان و هوندا چون تو آمریکا کارخونه دارن آمریکایی هستن
بابا تو رو خدا تمام جوانب رو در نطر بگیرین وقت نظر میدین نه اینکه احساساتی برخورد کنین بر اساس بخشی از واقعیات
AK_007
۲۸ آذر ۱۳۹۵مگه ایشون گفت کره ایه?
یا اصلا حرفی زد که شما پریدید بهش
شما حساس شدی نه ایشون
imanjbl
۲۸ آذر ۱۳۹۵تالیسمان در دو کارخانه تولید میشه.یکی در فرانسه و یکی دیگر در سایت مونتاژ رنو در کره جنوبی.ضمنا در کره جنوبی با نام رنو-سامسونگ عرضه میشه.
Amirahmadi
۲۸ آذر ۱۳۹۵جناب خیلی زحمت کشیدید . رنو کولیوس بهترین و فوق العاده تربن خودرویی هست که سوارش شدم
AK_007
۲۸ آذر ۱۳۹۵بین کل محصولات رنو, طراحی تالیسمان ۲۰۱۶ واقعا منو ب خودش جذب کرده
imanjbl
۲۸ آذر ۱۳۹۵سلام،مقاله بسیار خوب و مفیدی بود و بنظرم به خوبی نقاط ضعف و قوت کولئوس رو ذکر کرده بود.بنده هم کولئوس دارم و قبل از کولئوس خودرویی ها مثل سوناتا،پرادو،ماکسیما و…داشتم.بنظرم کولئوس واقعا در بین رقبای خودش ماشین با ارزش پرداختی بالایی هستش.
وا اگر بازار دست دومش مد نظر نباشه براحتی میتونه در هر زمینه با رقبای خودش مقایسه بشه.ممنون از اقای صابریان عزیز.
احسان
۲۸ آذر ۱۳۹۵جدیده خوشگل شده،به نظر من مصرف سوختش بالاس
احمد
۲۸ آذر ۱۳۹۵از نظر من این مقاله بیشتر جنبه تبلیغی داشت بی طرف نبود.دوم اینکه این ماشین خوبه ولی نه در حد ماشینایی که تو بازار تو بورسن .نکته ایی که نادیده گرفته شد زیبایی اشاره کردن ،ولی امروز معیار مهمی شده تو دنیا زیبایی خودرو از لوکس تر خوشگل تر بشه گرون تر میشه مسلما.این ماشین چون موتور گیربکس نیسان داره فوق العادس شکی توش نیست تازه با گیریبکس سی وی تی.ولی یک نکته ایی میگم اینجا به دوستان اینو متوجه باشین کلا خودرو فرانسوی هیچوقت حرفی واسه گفتن تو بازار دنیا و سهم فروش نداشته زیر ۱۰ درصد فقط تو بازار ماشینا کوچک و ارزان واسه بازار هدف مثل اروپا شرقی ایران…
ماشینا ی بیخود پیچیده و هزینه نگهداری بالا.ماشین مذکور که هزینه ها رو دیدید بخاطر موتور گیربکس نیسان دارا بودن این جور بوده.بعدم میگن اینا قطعات هست ولی ما با تمام ماشینا مونتاژ داخل یا وارد کننده داخلی این مشکل داشتیم قطعات نایاب و گرون مثل تیانا مزدا سه و ….
برنامه نگین خودرو گذاشت واسه دکترا و این ماشینو بهشون تو همایش معرفی کردن و شرایطی فروختن بهشون اینا اکثر مالکاشون دکتران واسه همین.
ودر اخر من در سفری با دو تا فرانسوی همسفر بودم حرف ماشین شد خدا شاهده خودشون خودرو خودشونو به هیچ عنوان قبول نداشتنو میگفتن اشغاله ماشین نیست و میگفت کسی که بتونه تو فرانسه بیشتر برند المانی میخره و دوست داره.
نکته اخر خدایش طراحی داخلی این خودرو در حد صد و هفتاد میلیون چقدر زشت ساده بی روحه انوقت اینقدر تو مقاله تعریف شد ازش.شما با سانتافه نه هم ردش توسان اسپورتیج یا رافور مقایسه کنید.!!!!
سواری و هندلینگ هم ناز شصت نیسان نه رنو واسه این ماشین که خوبه.
همین پژو ۲۰۸ که اوردن تو دنیا امار خرابی بسیاری داره خیلی.نظر شخصی من ماشین تو ایران بسته به فرهنگ کارایی و خواست ما از خودرو فقط ژاپنی بعدم کره ایی.اگرم خیلی پول داری هر چی واقعا دوست داری .
ممنون از همه.
امیر
۲۸ آذر ۱۳۹۵اقا احمد اولا نه تنها موتورگیربکس بلکه تمام قطعات فنی وبرقی ماشین ساخت نیسانه.درواقع رنو فقط اتاق طراحی کرده وبهبود ایمنیداده.نیسان ایکس تریل هم نسل با کولئوس 3ستاره ایمنی داشت وکولئوس با ارتقا ایمنی 5ستاره شد.ماشین من هم پارس خودروییه.این بندگان خدا هم هیچ کدام شرایط ویزه ای برای خرید نداشتند ومثل بقیه مشتری های عادی با همان شرایط معمول کولئوس خریده بودند.پرفروش ترین برند فرانسه هم پزو ورنو هستند.دربازار ازاد اروپا.دومین برندپرفروش اروپادر سال2016 هم رنو بوده.به شما پیشنهاد میکنم یک بار فقط متریال کابین کولئوس را لمس کنید وبه لحاظ کیفی با کره ایها مقایسه بفرمایید.من قبلش توسان سورنتو اپتیما هم تست کردم ودر نهایت به کلئوس رسیدم
امیر
۲۹ آذر ۱۳۹۵کسی که بتونه تو فرانسه بیشتر برند المانی میخره و دوست داره.
اگه حقیقت داشته باشه جالب بود
رامین
۲۹ آذر ۱۳۹۵کولئوس نسل قبل علیرغم ویژگیهای فنی و کیفی مناسب و امکانات زیاد به علت همین طراحی غیر عامه پسند فروش چندانی در دنیا نداشت.البته ماشینهای جدید رنو فروش زیادی داشتن مثلا کپچر پر فروشترین ماشین سگمان خودش در اروپا شده
F.A
۳۰ آذر ۱۳۹۵درود به همه
باید قبول کرد که خرید برند رنو ریسک بزرگی داره. چون معلوم نیست که بازار چه واکنشی به محصولات رنو نشان خواهد داد و بازار دست دوم آنها چه خواهد بود. شما بازار دست دوم کلئوس را ببینید چقدر بده?! مسلمأ چند سال بعد، لوازم یدکی کلئوس به سختی گیر میاد.
باید قبول کرد که کیا و هیوندا، بازار ایران را در دست دارن و بازار دست دوم عالی دارن. (صرف نظر از کیفیت و غیره)
nima
۲ دی ۱۳۹۵خب اگه بخواهیم به قول شما از کیفیت و غیره صرف نظر کنیم!!!که میریم پراید میخریم دیگه.هم بازار دست دومش بهتر از کره ای هاست هم لوازم یدکیش ارزان و فراوانه!!!آخه این چه استدلالی بود شما کردی؟؟؟
F.A
۱ دی ۱۳۹۵اینکه کارکرد 3 دستگاه کولئوس را جمع بزنی و بعد اعلام کنی که: 280 هزار کیلومتر با رنو کولئوس؟؟؟!!! واقعاً به سخره گرفتن شعور خواننده است؟؟؟!!! به نظرم اگر پدال عذرخواهی کند، به خوانندگان خود احترام گذاشته است.
محمد
۱ دی ۱۳۹۵شما حرص نخور.بازار ماشین کره ایها به خطر نمی افته.ادم بعضی کامنت ها را که میخونه شاخ در میاره.تهمت ها وموضع گیری های عجیبی وغریبی غلیه مقاله موجود داره.دست نویسنده وپدال درد نکنه واقعا عالی وکامل وجامع بود.دلیل این مخالفت های بیخود هم بی عیب بودن مقاله است وبس
سانمارتین جاش خالیه
F.A
۲ دی ۱۳۹۵شما تحمل انتقاد و نظرات مختلف را ندارید. اصلأ هرچی شما میگین، کاملأ درسته و هر نظری که با نظر شما( هرچند جزئی) در تضاد باشه و ماشین شما را تأیید نکنه،حتمأ اشتباه محضه!
محمد
۲ دی ۱۳۹۵بنده اصلا کولیوس ندارم.ولی رنو را به عنوان ماشین با کیفیت خیلی قبولش دارم
سعادت
۷ دی ۱۳۹۵رنوعالیه.یه مگان داشتم تا ۲۵۰ هزاراخ نگفت.دو سال هم کولیوس دارم.قابل مقایسه با بقیه شاسی بلندها نیست.رنو ونیسان میدونن چی میسازن.همین کولیوس اینقدرخوب بوده که ۸سال تولید میشده
كيومرث
۳۰ دی ۱۳۹۵با سلام
بعد دو سال که از سواری کلئوس 2014 میگذره، هر روز صبح برای روشن کردن این خودرو و لذت رانندگی با اون اشتیاق دارم…
شاید چند روزی زمان ببره که به گیربکسش عادت کنید ولی بعد معتاد موتور و گیربکس و البته سیستم صوتی حرفه ای اون خواهید شد.
(206،مگان1600،مگان 2000 و توسان 2012 خودروهای قبلی من بودن)
ایمان
۱۷ فروردین ۱۳۹۶با سلام و تشکر از مطالب بسیار خوب و البته دقیق شما
من قصد خرید یک کولیوس دست دوم رو دارم و اکثر دارندگان میگن ماشینشون فول هستش اما وقتی دقیق می پرسم، متوجه یکسری تفاوت ها در بین آپشن های آن ها با یکدیگر می شوم و در نهایت نتوانستم نتیجه گیری کنم که یک کولیوس 2014 فول و یا 2015 فول باید چه امکاناتی را داشته باشد.
ممنون می شوم افرادی که در این زمینه تخصص و اطلاع دارند سوال من رو در مورد امکانات کولیوس فول 2014 یا 2015 فول جواب بدهند و اینکه کدام مدل از لحاظ امکانات در سطح بالاتری قرار دارد؟
خیلی ممنونم
فرهود
۲۲ فروردین ۱۴۰۲فول وغیر فول بودن در چراغ شوی ، گرم کن صندلی ، چرم یا پارچه بودن صندلی است وگرنه در مدل ۲۰۱۴ به بالا سایر امکانات یکسان است
آرش
۳۱ تیر ۱۳۹۸به نظر بنده ماشینی که برایش یک میلیارد پول بدهی و اینقدر کم امکانات داشته باشد و سواریش مثل پراید پنجاه میلیونی باشد و مخارجش بسیار بالاتر از پراید و تیبا باشد ارزش خریدن ندارد و بلکه ارزش دیدن هم ندارد و خودروهای چینی از رنو سرتر است مگر آنکه بخواهیم پولمان را به دریا بریزیم که رنو بخریم
فرهود
۲۳ فروردین ۱۴۰۲از محاسن این ماشین : نرمی ، استهلاک بسیار اندک ، قدرت عالی افرود بخاطر سیستم بسیار قوی ترکشن کنترل ، ترمزهای استثنایی ، جنس بسیار ماندگار ادوات کابین ، دید عالی به جلو ، نرمی و بی صدایی کابین ، کشش نسبتا خوب ،
طبق تجربه چندین ساله اینجاب
معایب نداشتن کمک دنده سنگین مثل ویتارا