در اکتبر ۲۰۱۹ دومین نسل رنو داستر که در کارخانه میوونی رومانی تولید میشود در تستهای لاتین انکاپ شرکت کرد و توانست ۴ ستاره ایمنی را کسب کند. تولید این شاسیبلند کوچک و ارزانقیمت در برزیل نیز شروع شده و لاتین انکاپ بازهم به سراغ این خودرو رفته تا ببیند آیا تفاوتی بین دو مدل تولیدی در اروپا و آمریکای جنوبی وجود دارد یا خیر.
نتیجه به دست آمده کاملاً شوکه کننده و نگرانکننده بوده زیرا داستر تولید برزیل در تستها شکست خورده است. این اولین خودرویی نیست که هیچ ستاره ایمنی را به دست نمیآورد اما شاسیبلند ساب کامپکت رنو پس از برخورد از جلو نشانههای نشت سوخت را داشته است. علاوه بر این در تست تصادف از بغل که ستون B را تحت تأثیر قرار میدهد یکی از دربها باز شده است.
لاتین انکاپ میگوید یکی از تفاوتهای کلیدی داستر تولیدی در رومانی و برزیل نبود کیسههای هوای محافظ سر در نسخه تولیدی کشور برزیل است. این شاسیبلند محبوب در بخش محافظت از سرنشینان بزرگسال تنها ۲۹.۴۷ درصد امتیازات را کسب کرده درحالیکه امتیازات بخشهای محافظت سرنشینان خردسال، عابران پیاده و سیستمهای ایمنی به ترتیب برابر با ۲۲.۹۳، ۵۰.۷۹ و ۳۴.۸۸ درصد بوده است.
نشتی سوخت کاملاً مشکلساز بوده و به همین خاطر لاتین انکاپ از رنو خواسته تا تمامی داسترهای نسل دوم تولیدی در برزیل را فراخوان کند. همچنین از این خودروساز خواسته شده تا چارهای برای باز شدن درب خودرو در تصادف از بغل بیندیشد زیرا در بدترین سناریوها احتمال پرتاب سرنشینها به بیرون از خودرو وجود خواهد داشت.
شایان ذکر است خودروی تست شده در زمینه بررسی ایمنی عابران پیاده ساخت رومانی بوده و لاتین انکاپ میگوید نسخه برزیلی دارای بخش جلوی متفاوتی است که شاید روی نتیجه نهایی اثر بگذارد. بد نیست بدانید داچیا داستر تست شده توسط یورو انکاپ در سال ۲۰۱۷ سه ستاره ایمنی کسب کرده بود.
از اکتبر ۲۰۲۰ شاهد تستهای ایمنی سختگیرانهتری توسط لاتین انکاپ هستیم و بنابراین احتمال دارد داستر ساخت رومانی هم امتیاز کمتری در تستهای جدید به دست آورد. البته انتظار اینکه ۴ ستاره ایمنی به صفر تنزل یابد بسیار کم است.
رسانهها با رنو درباره این نتایج تماس گرفتهاند و این خودروساز مدعی شده داستر تست شده مشابه همان نمونهای است که در سال ۲۰۱۹ چهار ستاره کسب کرده بود.
این برند گفته است: “خودروی داستر که نتایج تست آن در آگوست ۲۰۲۱ منتشر شده از نظر ایمنی فعال و غیرفعال دقیقاً مشابه همان نمونهای است که در سال ۲۰۱۹ چهار ستاره ایمنی کسب کرده بود. لاتین انکاپ در سال ۲۰۲۰ پروتکلهای تست خود را تغییر داده و به همین خاطر نتایج متفاوتی به دست آمده است.
باید تأکید نمود رنو داستر کاملاً با قوانین کشورهایی که در آن عرضه میشود هماهنگ بوده و در برخی موارد حتی بهتر نیز عمل نموده است. این خودرو دارای تجهیزات ایمنی همچون ESP، هشدار نقاط کور، دوربین دید محیطی و دستیار شروع رمپ است که مواردی الزامی نیستند.
رنو معتقد است همچون سالهای اخیر، بررسی دقیق ایمنی خودروهایش ادامه خواهد داشت تا محصولاتی با ایمنی بسیار بالا تولید گردد.”
در خبر مرتبط دیگر باید گفت لاتین انکاپ اقدام به بررسی سوزوکی سوئیفت بازار آمریکای لاتین نیز کرده که این خودرو در نسخههای هاچبک و سدان هیچ ستارهای به دست نیاورده است.
Nima
۸ شهریور ۱۴۰۰به سلامتى و دل خوش!
ارشیاsvj
۸ شهریور ۱۴۰۰از پراید که ایمن تره🤣🤣🤣
ولی این دلیل خوبی نیست.
علی
۵ آبان ۱۴۰۰چی میگی ؟ از برلیانس h220 هم ایمنیش پایینتره
البته اون ماشین خوبیه ولی ایمنی این رنو فاجعه باره واقعا !
مهدی
۸ شهریور ۱۴۰۰پدال لطفا چند درگ جدید مجله carwow بزارید چون رقابت های داغی هستن
زیزیگولو
۸ شهریور ۱۴۰۰استاندارد خودرو یکی از مهمترین مسائل واسه یه ماشین هستش که واسه مشخص شدن این استانداردا و بدست آووردن این استانداردا حتماً باید از شیوه تست تصادف خودرو استفاده بشه …… امیدوارم سایپا و ایرانخودرو هم یه نگاه ویژه نسبت به استانداردای تست تصادف داشته باشن
HamiD
۸ شهریور ۱۴۰۰گل سرسبد خودرو های ملی (یعنی دنا پلاس توربو اتوماتیک (اگه اشتباه نکرده باشم)) دارای 5 ستاره ایمنی هست! ی چیزی در حد XC90 …
مسئولان به فکر مردم هستند و از استعداد های داخلی و خارجی تمام استفاده را برده اند تا همچین محصول گرانبهایی را تولید کنند …
SS
۸ شهریور ۱۴۰۰چه جالب! پژو اگه خبر داشت پلتفرم سی ساله 405 در سال 2020 میتونه 5 ستاره ایمنی بگیره، ماشین های جدیدش مثل 301 رو روی همون پلتفرم میساخت که بتونن بیشتر از 3 ستاره بگیرن.
زیزیگولو
۸ شهریور ۱۴۰۰حمید واقعیت اسفناک صنعت خودروسازی ایران رو تو لفافه گفتی …… مافیای خودروسازی ایران و مردم ایرانو به طنز گرفتن
( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪
۸ شهریور ۱۴۰۰البته اینو دبگم که ۵ ستاره بود چون ستاره های بیشتری نبود وگرنه دنا پلاس لایق ستاره های بیشتره ، و اینم بگم که این لیست اصلا برای افزایش فروش و محبوبیت دنا نیست
افشار
۸ شهریور ۱۴۰۰یاد تایتانیک افتادم!!! به مرحله نواختن ویولن روی عرشه کشتی رسیدیم!!!!
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۰ شهریور ۱۴۰۰چه صحنه غم انگیزی بود😢🙂
HamiD
۸ شهریور ۱۴۰۰هممممم
الان این اینطوری شد.
ماشینایی که ملت ما سوار میشن چطوری میشن؟!
هعی …
Mad.z.Max
۸ شهریور ۱۴۰۰ماشین نه، گاری هایی که ماها سوار میشیم درواقع..
Avan
۹ شهریور ۱۴۰۰احسنت
Sajjad
۸ شهریور ۱۴۰۰محصولات ارزون قیمت داچیا بعد برخورد با سلاطین زانتیا و پژو و مشتقات پژو معمولا آسیب دیدگی خیلی کمتری دارن و سلاطین ایرانی پودر میشن
حالا فرض کنید ماشینای ایرانی رو ببرن تست تصادف
کچلو
۸ شهریور ۱۴۰۰ماشین های سایپا رو ببرین یه واژه جدید در یورو انکپ پیدا میشه اونم ستاره های منفی یعنی یه چند تا ستاره هم خودروساز های ایرانی به این موسسه بدهکار میشن
حسین
۸ شهریور ۱۴۰۰نسخه صادراتی اش رو تست کردن 4 ستاره گرفته ، بعد نسخه مخصوص بازار خودشون رو تست گرفتن 0 ستاره گرفته!
واقعا برای رنو متاسفیم!
مانی
۹ شهریور ۱۴۰۰باید تأکید نمود رنو داستر کاملاً با قوانین کشورهایی که در آن عرضه میشود هماهنگ بوده و در برخی موارد حتی بهتر نیز عمل نموده است.
یه کشوری مثل آلمان جون مردم مهمه و ماشینی که اونجا میفروشن ایمنه
تو ایران جون مردم آخرین الویته پس ماشینی که بهمون میفروشن ایمن نیست
وقتی با خارجیها قرارداد میبندن همش فکر زیر میز و دزدی و زد و بند هستن
و تنها چیزی که مهم نیست منافع ملته اونوقت طرف خارجی باید وقت و انرژی و پول
بیشتری خرج کنه مواظب ملت باشه؟
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۰ شهریور ۱۴۰۰یعنی دیگه این صفر بگیره ماشینای وطنی چی بگیرن؟! فکر کنم منفی۵ بگیرن!
مهردادکمال
۱۱ شهریور ۱۴۰۰همین تو ایران لاکچری محسوب میشه